Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:23

Jannepauli schreef:
Ja, ik zal vanavond een topic openen, moet nu echt even m'n gewone werk doen! Ik stuur je wel even een pb als het zover is. We verklaren bij deze de oorlog !!!!!

~~}> ~~}> ~~}> ~~}> ~~}> :D

cynthiar

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 18:59

Ik doe ook mee!

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 19:47

Werk is in voorbereiding, stay tuned dames! :D

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 07:20

ik wil niet vervelend zijn, maar zou het iets uithalen? Hier ben je allang aangewezen op prescent. Denkt dat dat ook in nl onvermijdelijk is.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 07:31

Ik krijg begin volgende week de uitslag van het bloedonderzoek!
Ben benieuwd! Ik hoop natuurlijk dat alles goed is met hem

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-10-12 11:13

Ik doe ook mee!
Vindt de prijsstijging belachelijk en nooit geschoten is altijd mis.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 14:24

Ik heb in ieder geval nu voor een jaar pergolide in huis, kunnen we even vooruit.

De bulten bij Fleur zijn weg! Na het advies van Fargo hier heb ik haar gelijk een vitaminespuit gegeven en een dag later werd haar huid rustiger! Pfieuw, gelukkig niet van het kuil dus, ik ben nu nog wel op zoek naar iets om haar wat te geven als ondersteuning voor haar weerstand.

En ik ben enorm aan het twijfelen om haar te scheren. Ze is zo snel nat en aangezien ze het nog zo goed doet rijden we ook nog regelmatig. Ik heb van het weekend al haar luchtpijp geschoren, maar gister na een kwartiertje "werken" was ze alweer kletsnat. Ik wil eigenlijk liever niet met dekens in de weer, maar dit is ook niets. Op zich zou het wel beter zijn, dit jaar had ze in juli nog een vrij lange vacht. Het wordt dus denk ik wel scheren, maar het model ben ik nog niet over uit..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 19:11

Fleda wat een fijn nieuws dat de bulten weg zijn! Super goed! Scheren kun je inderdaad in gradaties doen. Even op schema zoeken dan heb je wat voorbeelden.
Ik geef vaak msm (poeder) ter ondersteuning van huid/allergie/hoef/longen/pees problemen al dan niet met chondroitine erin voor slijtage in botten e.d. Echinacea druppels van bloem (gewoon voor mensen bij de drogist te krijgen) is een heel eenvoudig middel om de weerstand te boosten en niet zo duur als dat je het in de paardenzaak koopt. 1 of 2 keer daags 30 tot 50 druppels op een boterham of knackebrod ter ondersteuning.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:06

Ik geef Naf Opkikker ter ondersteuning, zitten alle vitamines en mineralen in en nog wat kruiden en gist voor de spijsvertering.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 21:48

Thnx voor de tips! Ga morgen even naar de winkels om te kijken. Opkikker had ik ook al gelezen inderdaad.

Weet nu zeker dat ik moet scheren, haalde haar net bezweet van stal. Het is ook wel heel warm nu..

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-10-12 23:32

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 15:53

Beer plast sinds een paar dagen ineens een stuk meer, of hij ook vaker plast weet ik niet. Maar als hij plast is het in ieder geval (een stuk) meer dan normaal. Dus er lijkt wat met zijn nieren te zijn.
Hebben meer paarden dat hier?
Ik weet niet of hij ook meer drinkt, ik was er vandaag maar 2 uur (en heb 1 uur gereden) en hij heeft pas sinds 2 a 3 dagen dat hij meer plast voor zover ik weet.
En ik zal ook met de eigenaren overleggen en dan zullen zij waarschijnlijk wel contact met de dierenarts opnemen, maar dat kan pas over minstens 2 weken.

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 18:59

Hallo allemaal,
even een spoedvraagje tussendoor:
gisteren ben ik vergeten de pergolide tablet te geven.... superstom! Is er iemand die hier ervaring mee heeft? Ik heb nu net het tabletje voor vandaag gegeven, maar moet ik haar nog bijvoorbeeld een halve erbij geven? Ze krijgt 1 mg/dag.

mdooper

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:03

Dit staat over het humane medicijn geschreven:
Als u een dosis bent vergeten kunt u die alsnog innemen. Sla de vergeten dosis echter over als u bijna toe bent aan de volgende dosis. NB. Gebruik nooit een dubbele dosis!

Ik denk dat ik maar gewoon afwacht...

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 19:06

eilish, ik meen ergens te hebben gelezen dat cushing over kan gaan in diabetes, maar ben niet zeker. Ontsteking in de nieren kan ook ivm de verhoogde gevoeligheid voor ontstekingen. Zou idd even overleggen.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 22:09

Dat zal ik doen, bedankt :)

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:01

mdooper schreef:
Dit staat over het humane medicijn geschreven:
Als u een dosis bent vergeten kunt u die alsnog innemen. Sla de vergeten dosis echter over als u bijna toe bent aan de volgende dosis. NB. Gebruik nooit een dubbele dosis!

Ik denk dat ik maar gewoon afwacht...

Eigenlijk is het wel belangrijk om niet over te slaan, zodat ze niet schommelen in hoeveelheid per dag (en dus hormoonhuishouding), maar goed het is nu gebeurd dus gewoon volgende dag weer goede dosis nemen.
In het ergste geval als je aantal keren vergeet, kan je paard bevangen raken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:04

liljebo schreef:
eilish, ik meen ergens te hebben gelezen dat cushing over kan gaan in diabetes, maar ben niet zeker. Ontsteking in de nieren kan ook ivm de verhoogde gevoeligheid voor ontstekingen. Zou idd even overleggen.

Eilish op welke dosis staat je paard, zijn er meer symptomen die veranderen, dus meer zweten, weer langere vacht, meer andere zaken? Dan zou het betekenen dat de cushings minder goed onder controle is en de hormonen meer van slag. Een van de dingen die meespeelt als de hormonen van slag zijn/raken is de suikerziekteachtige verschijnselen die op treden - drinken, plassen. Meestal staat dit niet los van de andere verschijnselen en zou het dus kunnen zijn dat je paard op een te lage dosis pergolide staat op het moment en de hormonen weer van slag zijn.

Meestal is het zo dat als de hormonenhuishouding onder controle is dat dan de diabetisachtige verschijnselen ook op orde zijn namelijk ...
Even totaalbeeld in de gaten houden dus en zowiezo maar even overleggen met DA als die er verstand van heeft..

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-10-12 23:24

Hij staat nu op 0,75 mg sinds twee maanden, hiervoor minstens 3 maanden op 0,5 mg.
Andere symptomen die verergeren zijn me nog niet opgevallen en voor de diagnose gesteld werd en we met de medicatie zijn begonnen heeft hij nooit opvallend veel geplast of gedronken.
Maar ik probeer het in de gaten te houden en zal het ook aan de eigenaren vragen.

avdnoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:20

Hoi kan iemand mij helpen? Mijn pony van 19 is al vanaf begin september hb.
Het begon met wat moeilijker lopen gelijk een dierenarts erbij gehaald.
Ze heeft toen en spuit met pijnstillers gehad en is toen op buut gezet
Ook gaf de dierenarts aan dat ze de syndromen van een begin stadium van chushing heeft. Maar dat we ons eerst moesten richten op de hb. Na twee weken buut afgebouwd omdat het beter ging. Helaas na een paar dagen terug val en buut weer opgestart tussen door gaat het steeds beter waardoor ik moet afbouwen met med. maar ze krijgt telkens weer een terug val naar niet willen lopen.elke keer wordt de buut dan weer opgehoogd met resulraard.vorige week dinsdag na terugval da geweest nog een spuit met pijnstillers gehad en drie dagen 2 zakjes buut. Dit ging goed na drie dagen afgebouwd naar 1,5 zake en daarna naar 1. Ze liep weer goed rond nog wel wat voorzichtig af en toe rolde weer lekker en draafde zelf enkele pasjes. Nu zins gisteren med moeten stoppen. En er langzaam wat meer mee gaan lopen dit ging gisteren ochtend en middag goed. Helaas avond weer mis wilde niet lopen en de passen die ze liep waren voor weer echt hinkend. Later lag ze maar kwam met veel moeite overeind terwijl de dag ervoor was dat geen probleem naar rollen.gisteren avond toch maar een 0,5 zake gegeven rechter voorvoet pulseerde weer licht.we zijn nu al zolang bezig dat ik de hoop begin optegeven en mijn vader ook. Het heeft ons nu al veel geld gekost dat mijn vader er nu eigenlijk mee wel stoppen en als het ma niet beter gaat ze toch te laten inslapen. Dus alle tips zijn welkom. Ze staat op een blubberige wei en krijgt twee handjes musli met de med en drie keer per dag 1/2 plak oud hooi.
de hoefsmid is 4 weken geleden geweest en heeft de hoeven bekapt maar vondt op dat moment de hb meevallen.
dierenarts denkt dat zoals ze do was de schade aan het hoefbeen minimaal is.
Als we foto's willen gaan maken moet ze op de trailer wat ze niet gewend is. En een heel stuk lopen voor we bij die trailer zijn.
helaas is het dan ook nog een half uur rijden naar de kliniek waar ze de foto's maken.
Dit is voor een pony die zoveel pijn heeft echt geen pretje vandaar dat de da zegt dat dat op dit moment niet echt een slim idee is.

volgens da heeft het geen zin om met de med voor de cushing te beginnen als ze deze hb niet zelf ondercontrole krijgt.
heeft iemand tips ervaring hiermee? of dat dit wel helpt? En wanneer je dan verbetering zou moeten zien.
Laatst bijgewerkt door avdnoort op 20-10-12 09:33, in het totaal 2 keer bewerkt

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:28

Mij lijkt het juist wel verstandig om met de pergolide te beginnnen want die zorgt dat de oorzaak vermindert. Er zijn ook da die foto's op locatie kunnen maken hoor. Zeker zoals met gevallen zoals jouw paard.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 09:59

Idd, als cushing de onderliggende oorzaak van de hb is hoe kan ze die dan zelf onder controle krijgen als ze niet met de cushing wordt geholpen?
Beterschap voor je pony!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 10:42

Mijn paard was ook hoefbevangen en heeft toen op medicatie gestaan voor HB (en dus nog niet voor Cushing) en dat is ook goed gekomen zonder de Cushing medicatie, maar let wel (!!!!) ze was slechts enkele uren bevangen voor ze medicatie kreeg. Schatting is dat het hele proces een uur of 4 aan de gang was voor we ingrepen. Dus super snel. Merrie kon ook nog gewoon lopen (vrijwillig).

Ik zou in jouw geval direct met Pergolide beginnen... Nu is het dweilen met de kraan open (je wilt de ontsteking verminderen maar door het hoge cortisol gehalte door de Cushing blijft het maar ontsteken).

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 19:58

Ze is kaal! Wilde eerst een dekentje laten staan, maar uiteindelijk toch niet gedaan. Ze had toch onder haar vacht nog wel wat plekjes zitten, dus zo krijgt het tenminste een beetje lucht. Volgens mij was ze wel blij ermee!

Afbeelding

Nu kijken of ze weer een beetje normaal haar terug krijgt..

Haar nieuwe bijnaam wordt denk ik schildpad. :+
Laatst bijgewerkt door Fleda op 20-10-12 20:12, in het totaal 1 keer bewerkt

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-10-12 20:05

Netjes geschoren Fleda!