[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:05

Yvank_ schreef:
Dat zeg ik toch helemaal niet koetje? Je paard blijft idd niet de helemaal zomer schuren maar het kwaad is op dat moment wel al geschiedt. Waarom genezen? Waarom niet gewoon voorkomen? Mijn haflinger heeft nooit jeuk ik hoef ook nooit te smeren. Ze krijgt gewoon van maart tot oktober haar deken op en that's it. Ik ga niet wachten tot ze gaat schuren en dan pas een dek opleggen en smeren. Iedereen mag doen wat die wil maar ik voorkom liever :)

En ja ik heb ook al jaren ervaring met erge eczemers en ik pak het op deze manier aan.

Inderdaad, zo doe ik het nu ook want éénmaal ze gestoken zijn heb je reactie en dan blijft ze schuren...tot nu toe heeft ze nog niks geschuurd, ik heb het al opgelegd 14 dagen geleden.
Inderdaad beter voorkomen dan...."genezen" :D

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:22

iana schreef:
Yvank_ schreef:
Dat zeg ik toch helemaal niet koetje? Je paard blijft idd niet de helemaal zomer schuren maar het kwaad is op dat moment wel al geschiedt. Waarom genezen? Waarom niet gewoon voorkomen? Mijn haflinger heeft nooit jeuk ik hoef ook nooit te smeren. Ze krijgt gewoon van maart tot oktober haar deken op en that's it. Ik ga niet wachten tot ze gaat schuren en dan pas een dek opleggen en smeren. Iedereen mag doen wat die wil maar ik voorkom liever :)

En ja ik heb ook al jaren ervaring met erge eczemers en ik pak het op deze manier aan.

Inderdaad, zo doe ik het nu ook want éénmaal ze gestoken zijn heb je reactie en dan blijft ze schuren...tot nu toe heeft ze nog niks geschuurd, ik heb het al opgelegd 14 dagen geleden.
Inderdaad beter voorkomen dan...."genezen" :D

precies mijn gedachte! :)
Daarom dat ik dus ook al eens aangaf dat ik dus eigenlijk niet snap waarom mensen wachten totdat ze zien dat hun paard/pony schuurt? Want dan ben je toch te laat?
Ik snap niet waarom er zoveel mensen zijn wat er een probleem mee hebben om die deken op tijd op te leggen.. dan staat m'n paard maar bv. 2 weken minder 'bloot' op de wei..
En dat bedoel ik niet aanvallend of wat dan ook, maar ik snap dat zelf gewoon niet that's it..

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 09:26

er waren hier nog meer mensen met een rambo sweet itch en mijn deken trekt dus op de schouders. hij gaat wat hangen.

nu zit ik erover te denken om een paar cm boven de klip sluiting een soort knoopsluiting of andere gesp te laten zetten. zodat de
deken hoger sluit en dus niet zo gaat hangen zeg maar.

zou dat werken? heeft iemand dit wel eens bij de hand gehad.

de deken gaat nu op en af en dat werkt natuurlijk niet. ik zet hem nu vaak in de nacht weer zonder maar hij moet straks gewoon weer
24 uur per dag op. :j

Barbara88

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:12

Die van mij staan nog altijd bloot, vanmiddag weer kijken hoe ze erbij staan.
Als ik voor mezelf spreek: ik weet niet 100% zeker dat die mij ZE hebben. Daar komt bij dat als ze het hebben ze naar mijn mening een lichte vorm hebben. Daarom durf ik het aan om af te wachten tot ze beginnen. Bij ons op stal heeft de extreme eczemer overigens ook nog geen deken op en ook nog geen last van kriebels. Kennelijk begint het 'seizoen' laat.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:22

Ik probeer mijn eczemer ook altijd zo lang mogelijk zonder deken te laten staan. Ik denk dat het goed en fijn voor een paard is om ook regelmatig zonder deken te staan. Ik heb hem net weer afgedaan, kan hij heerlijk in zijn blootje van de zon genieten en in het warme zand liggen. Als er iemand thuis is, kunnen we het een beetje in de gaten houden. Zodra hij begint te jeuken gaat de deken er weer op.
Vorig jaar heb ik de deken lang uit kunnen stellen met behulp van Derfen en TKC-97. Dit jaar wil ik proberen het gebruik van 'agressieve' anti jeukmiddelen uit te stellen (gaat niet lang meer lukken) en smeer met SME lotion. Hierdoor is de deken wel sneller nodig.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:27

Ja ik heb dat privilege niet dat ik hem thuis heb staan dus dan heb je die controle er ook niet goed op. Mijn staleigenaar gaat namelijk niet voor 45 paarden dekens op en af leggen.. Dus daarom dat ik bewust op tijd op leg, omdat ik gewoon niet te laat wil zijn.
Ik laat m'n paard tussendoor zoveel mogelijk lekker bloot in 't zand rollen enzo.. Maar ik ga niet de deken afhouden zodat hij nog even lekker bloot kan staan als ik niet 100% zeker kan zeggen dat hij nog niet gaat schuren, aangezien ik niet binnen 2 minuten op stal ben om die deken op te gooien..
Het is voor iedereen ook n heel verschillende situatie natuurlijk en moet verder ook iedereen zelf weten.. Het seizoen begint volgens mij inderdaad weer later, dan zal het misschien ook wel weer zolang duren, hoop het niet.. In november had m'n paard z'n deken nog op!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:43

Ach mijn paard staat 365 dagen per jaar onder een deken.. Volgensmij wordt ze er nirt minder van.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 10:48

mijn paard doet er niet moeilijk over en weet nu ondertussen eigenlijk ook niet beter.
Maar ik merk wel dat hij het duidelijk fijn vindt als hij zonder deken staat en zich dan kan rollen, dan als hij met deken staat.. Maar goed, hij heeft die deken nodig en hij laat het zich verder allemaal gevallen dus dan ben ik daar blij mee. Er zijn een hoop paarden wat alleen maar dekens slopen enzo dus wat dat betreft ben ik blij dat hij er zo goed mee omgaat, want 'natuurlijk' is het niet die dekens allemaal voor een paard.. Merk ik in ieder geval wel aan hem, ondanks dat hij er zo goed mee omgaat het hele jaar.. Daarom laat ik hem tussendoor zoveel mogelijk lekker rollen enzo na het rijden als hij nog 'bloot' is :) daar geniet hij duidelijk van

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 11:06

Helmer, als Jones niet thuis stond, kreeg hij nu ook de hele dag de deken op hoor!
Helaas hier wel al heel erg veel knutten en jeuk. Gisteren ging ik rond de schemer poetsen en rijden (gelijk de laatste keer), volgens mij was Jones blij dat hij zijn deken weer op kreeg, het stikte van de mugjes.

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:30

Yvank_ schreef:
Ach mijn paard staat 365 dagen per jaar onder een deken.. Volgensmij wordt ze er nirt minder van.

Die van mij inmiddels ook.

Paard maakt het geen bal uit eigenlijk. Is altijd blij met dr vliegendeken!
Rollen doet ze altijd met deken.. want als ik haar zonder in de bak zet kijkt me altijd alleen maar schaap achtig aan. :7 }:0

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:31

Jaa die van mij ook :))

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:39

Ja die van mij kijkt ook niet op of om van de deken, die rolt ook meermaals per dag met dat ding.. Is dan ook altijd te zien wanneer hij gerold heeft hoe alles er dan bij hangt hahaha..
Maar merk bij die van mij wel dat hij het ook echt heerlijk vindt om tussendoor lekker zonder deken te kunnen rollen :)
Wat dan wel een voordeel is vd dekens; minder poetswerk hiihih..

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 12:43

Ik wacht liefst ook zo lang mogelijk. Woon helaas niet naast de stal en het is dus deken óf op, óf af. Staleigenaar wil de deken nog wel afhalen als ze naar binnen gaan, maar twee keer per dag wisselen is gewoon niet aan de orde.
De mijne is nog volop aan het verharen uit de wintervacht (mini shet dus daar komen hele kussens haar vanaf). Ik ben bang dat als ik de deken continu (dus ook 's nachts) op laat, hij daar alleen maar meer last van krijgt met het gevaar dat dat het schuren juist triggert. Tot aan begin deze week ging dat goed. Nu laat hij duidelijk zien last te krijgen van de beestjes. Dus afgelopen nacht heeft hij wel met pyjama aan geslapen :) Ik ben benieuwd.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:00

Die van mij woensdag gewassen met tea tree shampoo, en de rshih eraf gehaald om thuis te wassen. Andere (goedkopere) EJ deken erop voor een nachtje.
Ik kom de volgende dag en mooi dat ze geschuurd had!
Gelijk de rshih er weer op gedaan en ga straks kijken hoe ze er nu bij staat..

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:05

ik hoop dat de deken van EJ weer snel binnen is!!
Ik heb op het moment geen reserve deken die ik kan opleggen en da's erg frustrerend...
Aangezien die van mij het telkens klaar krijgt om op de meest ongunstige momenten de deken kapot te krijgen door stomme ongelukjes... (regendekens/zweetdekens/winterdekens die 24/7 opliggen gebeurt niks mee, alleen bij de eczeem :P)
Maar wil graag de EJ deken, hij zou volgens EJ eind april binnen komen, maar heb nog niks gezien...
Aangezien ik echt geen fan ben van die andere dekens allemaal nog maar even wachten dan.. En de RSIH is me erg duur, als ik die van EJ voor de helft vd prijs kan krijgen..

@ Yuri, balen dat je paardje geschuurd heeft :(
Daarom wil ik dus ook de reserve deken snel hebben.
Als ik de huidige deken wil wassen, dat ik dan de reserve kan opleggen zodat hij niet bloot staat

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 16:33

Net de pony weer gewassen met teershampoo, het gaat echt wonderbaarlijk goed nog vergeleken voor gaande jaren met de jeuk :D
Ik heb gelukkig wel een reserve deken, mijn pony kan ook erg goed slopen.. (eigenlijk zijn weidemaatje, een Shet :') )

_Dribbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 17:30

Ik heb al een aantal weken de deken op, maar de hoofdkap nog niet.
Ook nog geen jeuk ontdekt gelukkig.

Dus vroeg me af, hebben jullie de hoofdkap al wel op?
Zit te twijfelen of ik hem toch niet beter al op kan doen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 18:19

Ik ben juist al een paar weken met alleen de hoofdkap begonnen, bij de mijne is het de voorgaande jaren juist door steken in de oren begonnen.

Inge_Zorro

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:21

Hier ook sinds gister de hoofdkap op in de wei. Eergisteren was hij constant aan het schudden door de vliegjes dus heb ik hem meteen tevoorschijn gehaald. Hopelijk spaart hij dit jaar zn voorpluk...

Verder nog geen jeuk! Ben eigenlijk ook wel verbaast. Hopelijk blijft het zo.. :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:22

Hier was alles nog aan, inclusief hoofdkap, vooral dat laatste verbaasd mij :+ Had zeker gedacht die in de weide terug te vinden, maar hij zat nog om het hoofd :D Oren zaten wel beetje paraplu (Rambo-gaten + hoofdkap) .. moet ik even kijken hoe zich dat gaat ontwikkelen.. hij heeft ook veel te kleine oren voor zo'n dingen :')

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 20:53

Ik heb een probleem -O-

Mijn powny kan waarschijnlijk niet goed tegen suikers. Nou staat hij sinds kort met een pension paard samen waardoor er nu geen controle meer is op voer.. Hun paard moet veel eten, die van mij absoluut niet! Nou is mijn pony zonder mijn weten ook nog op de wei geweest met lang veel gras.. Vandaag trof ik hem met een ontploft kapsel.. Manen en staart geschuurd. Opgezette manenkam, vet ophoping op schouders en billen.. Niet om blij van te worden.. Ik weet nou niet hoe we dit moeten aanpakken. We willen ze eigenlijk niet uit elkAar halen.. Hebben jullie een idee hoe dit aan te pakken?

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 21:31

tja, toch bespreekbaar maken en dat andere paard desnoods even apart met bijvoeren. Want zo werkt niet denk ik.
Of een graaskorf misschien??

Vandaag was ponylief weer schuurvrij!
Ik zit ook te wachten op de ej reservedeken, ik ga die vantiaggo deken verkopen, aangezien dat dus duidelijk niet werkt bij d emijne.

_KaWi_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:20

Even een vraagje en hoop dat jullie me kunnen helpen....

2 jaar geleden begon mijn haflinger in de zomer met jeuken, vooral heel erg onder zijn buik.
Manen en staart ook wel maar minder.
Da erbij geweest ( 2 verschillende); zomereczeem.

Vorig jaar kreeg hij jeuk over heel zijn lichaam dus ook benen hals zijkant buik etc.
Deken opgelegd en hij was rustig. Deken af was jeuk.
Heeft wel een aantal weken van 09.00 tot 17.00 buiten gelopen zonder deken, wel wat last van vliegen en soms onrustig maar geen geschuur. 'S nachts stond hij op stal.

Nu had hij de afgelopen dagen nog steeds nergens last van tot vandaag.
Ontzettend onrustig, trappen naar zijn buik, bijten in benen zijkant buik en borst, hoofd schuren.
Deken op en klaar, behalve zijn koker aangezien de deken daar niet zit.

Ik weet niet zo goed wat ik hier nu mee aan moet :(
Als het echt een allergie voor de knutten zou zijn dan had hij vorig jaar toch door moeten schuren of jeuken aangezien de deken pas op ging toen hij jeuk had. Ik kan de deken gewoon opleggen als hij jeuk heeft en dan is het haast over :?

Iemand een idee? Ik ga maandag de DA bellen voor uitgebreid bloedonderzoek en kijken wat daar uitkomt.
Maar ik vind het zelf erg vreemd.

Kan het misschien gewoon een overgevoeligheid voor vliegen/vliegjes zijn? Dus de aanrakingen alleen en niet het speeksel?

Sorry voor de lange post :D

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:29

Vanavond was hier echt een explosie van mugjes. Hoe was het bij jullie?

No_No

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 22:36

Hier geen knuten maar wel andere grotere vliegjes(?)