[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:48

Zou die het weer gaan doen in de zomer?
Laatst bijgewerkt door Rhine_ op 07-03-11 22:52, in het totaal 1 keer bewerkt

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:51

misschien iets duidelijker zijn in je antwoorden.
Wat is er met zijn knie dan?

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:52

Hij heeft een groei probleem.
Laatst bijgewerkt door Rhine_ op 07-03-11 23:32, in het totaal 2 keer bewerkt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:54

wie heeft je gezegd dat je extra magnesium moet bijvoeren dan?
Wat je zou kunnen doen is gewoon een normaal voer pakken (veulenvoer dan), en ergens los extra magnesium bestellen.
Al zie ik het nut er niet van in, lekker laten groeien.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:56

_CS_ schreef:
wie heeft je gezegd dat je extra magnesium moet bijvoeren dan?
Wat je zou kunnen doen is gewoon een normaal voer pakken (veulenvoer dan), en ergens los extra magnesium bestellen.
Al zie ik het nut er niet van in, lekker laten groeien.

De DA .
Laatst bijgewerkt door Rhine_ op 07-03-11 23:08, in het totaal 1 keer bewerkt

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 22:59

Geen idee, maar dat is ook offtopic, hier gaat het over ZE.
Die van jou heeft volgens mij geen ZE, maar iets heel anders.
Zou eens ander gaan geven, kijk gewoon hoe die erop reageert.

Rhine_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-11 23:00

Nu weet ik wel dat het geen exceem is :j

NN44

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:34

xxriiannee schreef:
suuszzzz schreef:
Hier gaat het nog steeds prima zonder deken. Het is wel erg goed weer op het moment dus even afwachten hoe lang het nog goed blijft gaan.

Iemand ervaring met de Horze eczeemdeken? Ik twijfel om deze aan te schaffen. Hij ziet er goed uit.
Ik twijfel wel over de maat. Zou een L goed zijn voor een redelijk slanke haflinger? En hoe is de bijpassende hoofdkap?

Weet niet welke deken jij bedoeld. Maar ik heb ook mn nieuwe deken binnen van horze. Ik heb maat M voor een slanke pony van 1.38. Dus als het goed is moet je dan zeker wel maat L hebben.

Edit: deze heb ik:
http://www.google.nl/imgres?imgurl=http ... x=60&ty=76

Ja die bedoel ik inderdaad! Is de hals niet erg kort?

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:42

Ik heb mijn deken opgelegd omdat ik zag dat mijn paardje zijn manen geschuurd had. Toen ik hem door zijn manen kroelde stond hij helemaal te genieten, dus bij ons zijn ze alweer actief. :)

Hebben jullie de deken 's nachts ook op als jullie paard op stal staat 's nachts?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:44

Niwla: Ik heb de deken dag en nacht op zodra het op ligt. Zelfs na het rijden gaat het ding zo snel mogelijk weer op.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 14:55

Hallo allemaal,

hier zo maar iemand die binnen komt vallen. Ik ben al een tijdje aan het meelezen hier. Wij zijn sinds Oktober in het bezit van een pony die lichte zomereczeem heeft. Toen wij hem kochten zag je het aan zijn staart, bovenin die korte haren (geloof dat jullie het pleeborstels noemen!) en op zijn kont had hij een kalere plek. Dat heeft hij kunnen schuren toen zijn deken bij de oude eigenaaresse kapot was gebeten door een ander paard. Voor de rest schijnt hij het in zo'n lichte mate te hebben dat hij er met een deken geen last van heeft. De oude eigenaaresse had er niet eens een orginele eczeemdeken op liggen maar een "gewone" vliegendeken.
Nu heb ik toen wij hem kregen wel gelijk een eczeemdeken voor hem gekocht. Ik heb de deken er sinds gisteren op gelegd als hij naar buiten gaat. (Mijn idee is namelijk, beter te vroeg dan te laat. Ik denk dat je de eerste jeuk voor moet zijn) S'nachts op stal haal ik hem er nog wel van af omdat hij een binnenstal heeft waar dus echt geen insecten zijn te bekennen (nog?)
Op zich heeft hij geen probleem met de deken, en ik vind het ook niet echt heel erg om hem er s'morgens op te leggen, maar natuurlijk zie ik deze boef ook gewoon het liefst zonder deken ravotten in de wei van de zomer. Nu lees ik heel veel goeds over het "nieuwe"(?) product Derfen... Dat ik eigenlijk al heb besloten dat ik het zeker de moeite waard vind om dit te gaan proberen.

Nu zou ik graag van jullie horen waneer je begint met smeren van derfen? Of jullie zijn begonnen met smeren en deken of dat jullie de gok hebben genomen om de deken er gelijk af te halen?

Ook zou ik nog wat tips willen over het voer. Van de zomer hoop ik dat hij 24/7 op de wei kan blijven, dan krijgt hij dus onbeperkt gras, als het nodig is hooi bij. Nu voer ik hem basisbrok, maar ik lees ook wel dat er speciaal voer is voor eczemers zoals van Pavo en Subli. De pony wordt alleen recreatief gebruikt. Zo nu en dan onder het zadel bij mijn dochtertje, die nu nog niet verder komt dan stap en een beetje draven. Zelf heb ik hem af en toe voor de kar staan maar dat is niet echt heel intensief. Het voer dat ik hem erbij wil geven is dus ook echt puur voor onderhoud bedoelt. Wat raden jullie mij aan?

Alvast bedankt
Groetjes Marieke

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:36

Derfen smeer je bij de eerste tekenen van jeuk.
Voer heb ik niet veel verstand van maar zorg in ieder geval dat hij niet in vet gras staat.

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 15:40

Annetje schreef:
Niwla: Ik heb de deken dag en nacht op zodra het op ligt. Zelfs na het rijden gaat het ding zo snel mogelijk weer op.

Bedankt! :)
Dat scheelt de stalbaas ook een hoop werk. :P

Esther28

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 16:09

Pavo stikt van de suikers en eiwitten en toegevoegde rommel. Een excemer zo sober mogelijk voeren. Ik voer equifyt en agrobs, beide zonder troep en toevoegingen en geen toegevoegde melasse/suiker. Marstall heeft ook speciaal voer voor excemers. Ik zou dus eerder Equifyt of Marstall gaan voeren dan Pavo en/of Subli.
En verder niet vet op het gras, probeer je paard zo goed mogelijk in conditie te houden. Voer aanpassen aan de hoeveelheid arbeid.
Mijnes krijgt bijv op de dagen dat ze niets doet alleen agrobs aspero met een vitaminekorrel erdoor en ruim voldoende hooi. Op de dagen dat ze aan het werk is, krijgt ze krachtvoer (equifyt) met erdoorheen aspero en vitaminekorrel.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:38

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 17:56

Hm... leuk filmpje en mooi overzichtje zo, maar ik kan het niet kijken zonder me dood te ergeren. Misschien de volgende keer even letten op je taal? O:)

Ik had net trouwens een briljant idee! En jullie mogen me er vanaf praten :P Ik heb zo'n pagony-geval liggen, maar die gebruik ik natuurlijk niet. Het ding schuift en doet en schuurt dan bij de schouders en is te kort bij de hals.
Nu heb ik een oudere blauwe deken omgebouwd tot halsdeken. Na de schoft heb ik 'm afgeknipt. Mijn briljante idee was om een halsdeken te maken van de bruine en dan het achterstuk op de blauwe te zetten zodat de blauwe (blauw-bruin dan :P ) dus weer een hele deken is. De bruine schuiven namelijk zo omdat ze zo glad zijn en daardoor schuiven bij de schoft en schouders toch? Ik neem aan dat de stevige voorkant van de blauwe dit zou voorkomen en het bruine is dunner van stof en daardoor minder warm. De voorkant van de bruine kan ik dan als halsdeken gebruiken.
Ik heb ook nog een RSIH maar die schuurt bij de schouders en de gladde stof is daar vanaf.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:04

Moet je doen annetje! Als je er verder toch niets mee kan, dan maar dingen aan elkaar naaien toch.

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:21

[quote="Annetje"]Hm... leuk filmpje en mooi overzichtje zo, maar ik kan het niet kijken zonder me dood te ergeren. Misschien de volgende keer even letten op je taal? O:)

hoe ken je je nou dood ergeren aan 1 taal fout :P ? tenminste ik zie maar 1 taal fout haha

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:24

Nou als die taalfout én in de titel staat en nog in het filmpje zelf ook een keer of 4 langskomt. Pfoe... en je weet wel hoe het moet, want hier zei je het wel goed. :)

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 18:26

Annetje schreef:
Nou als die taalfout én in de titel staat en nog in het filmpje zelf ook een keer of 4 langskomt. Pfoe... en je weet wel hoe het moet, want hier zei je het wel goed. :)

oohh nou erger je maar dood dan, mijn nederlandse taal is niet zo best :)

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 19:45

Ik heb vandaag de DA maar weer eens gebeld. Morgenmiddag om half 2 komt hij langs. Nu denkt hij toch aan een soort schimmel? Hij wil volgens mij een stukje huid weg gaan halen en dat in het laboratorium laten onderzoeken? Iemand ervaring hiermee? :)

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 20:27

Nee geen ervaring mee, wel goed dat hij dat wil testen.

Vandaag een notenboom(pje) in de wei geplant. Misschien dat die de mugjes een beetje weg wil houden. Moet nog wel flink groeien maar er komen dit jaar wel al flink blaadjes aan als hij aanslaat.

mariekepiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 21:52

Heb ook nog een vraagje over inenten. Onze pony is in Juli weer aan de beurt voor zijn enting maar nu hoor ik dat de eczeem hier tijdelijk ook door verergerd kan worden. Is het nu handig om de enting naar voren te verschuiven? Dus zeg maar voor binnenkort een afspraak maken aangezien ze nu nog niet echt last hebben van de eczeem?

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-11 23:19

ja ik zou het naar voren schuiven. Wisse is 2 jaar geleden in mei geent, vorig jaar in april en wordt dit jaar in maart geent :)

Annetje, je moet het dan wel een stukje laten overlappen natuurlijk om het genoeg draagkracht te geven. Is het daar lang genoeg voor?
En had je niet genoeg aan enkel een halsdeken voor die van jou?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-11 00:04

opisop: op zich heb ik op de minder erge dagen genoeg aan de halsdeken :j Denk ik... ik ben echt weer aan het mutsen hoor. Vorig jaar heb ik voornamelijk de halsdeken opgehad, maar wel echt al vanaf eind februari. Paard heeft geen dag zonder deken gestaan en toch, het stuk bij de schoft was nagenoeg kaal. Het is nu weer een beetje aangegroeid, dus de andere paarden hebben het niet met spelen gedaan (lijkt me helemaal niet als er nog een deken tussenzit om het te beschermen) Zijn staart zag er niet schuurderig uit, maar was wel een lekker kriebelplekje.
Vorig jaar hadden we de discussie of de allergie niet gewoon door het lichaam heen gaat. Stel dat mijn paard op de staartwortel geprikt wordt en daar een iniminie reactie geeft. Hij wordt nogmaals geprikt en nogmaals en het speeksel van die beesten gaat door zijn bloed en komt bij de hals. En hoppa! Jeuk bij de hals.

Ik ben zelf ook allergisch voor vanalles en nog wat en het hoeft zich niet altijd te manifesteren op de plek waar je het aanraakt.

Of de deken lang genoeg gaat zijn is inderdaad een goede... dat ga ik morgen eens goed bekijken. Sowieso wil ik hem niet al te lang maken, want dan poept Vies een kant van de deken helemaal vol omdat hij zijn staart scheef draagt.