Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

LesleyLady

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:49

Ik weet niet zo goed hoe de pijnstiller heet, maar het was gelijk aan Buut. Het was inmiddels uit de handel gehaald maar volgens mijn dierenarts werkt deze pijnstiller bij hoefbevangenheid toch het beste, en dat klopt ook, want we hebben het nu redelijk onder controle.
Ik vroeg eigenlijk meer voedingsadvies voor als de hoefbevangenheid over is, en ze dus 'alleen' nog cushing heeft :)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 20:44

Ik geef Opkikker van Naf voor exta vitaminen, elke dag 1 schepje. Ik heb wel het idee dat hij het er daarbij wel goed op doet. Verder krijgt hij 1 kilo muesli zonder haver, van Havens, en een halve kilo senioren muesli van Cavalor, en verder wortels en 3 keer per dag hooi.
Hij is overigens nooit hoefbevangen geweest.

Serina_Kay

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 22:06

mijn verzorg pony had ook cushing, helaas hebben we haar afgelopen zomer moeten laten inslapen vanwege hoefbevangeheid die ze door de cushing had gekregen ;(

zij kreeg als ze ging verharen van de winter naar de zomervacht wel (bijna) altijd kale plekken omdat er op deze plekken geen nieuwe vacht groeide. Later groeide dat wel weer aan. tegen ons werd gezegd dat de cushing er voor kan zorgen dat paarden een evenwichtsstoornis krijgen en dus om kunnen vallen, blind kunnen worden ( volgens de D.A gaan ze dan rondjes lopen) en vanaf cushing kan je een dikke pijl trekken richtig hoefbevangenheid. bovenstaande is waar de D.A zij dat we op moesten letten.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 07:12

Jasia schreef:
Liljebo: Misschien moet je eens kijken op http://www.minihorse.eu..
Daar heb ik de dekens van Bikkel vorig jaar besteld :)

ah ok. bedankt voor de link. Zal hem opslaan

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:14

Jemawi schreef:
Ik weet niet of het jullie al bekend is, maar de pergolide gaat uit de markt. Daarom kiest BI ervoor om het te gaan produceren. Het medicijn is straks niet meer verkrijgbaar via de kanalen zoals jullie het jarenlang hebben gedaan, aldus mijn VA.

Betekent dit dat het medicijn er helemaal uit gaat?
Dat het dus ook niet meer voor mensen verkrijgbaar is?

Macs

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:19

Dat kan kloppen. Pergolide wordt het liefst helemaal niet meer voor mensen voorgeschreven, alleen in noodgevallen (bijvoorbeeld als de andere medicatie niet gegeven kan worden)
Volgens mij komt dat door de bijwerkingen..

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:33

Lauwsiej schreef:
Jemawi schreef:
Ik weet niet of het jullie al bekend is, maar de pergolide gaat uit de markt. Daarom kiest BI ervoor om het te gaan produceren. Het medicijn is straks niet meer verkrijgbaar via de kanalen zoals jullie het jarenlang hebben gedaan, aldus mijn VA.

Betekent dit dat het medicijn er helemaal uit gaat?
Dat het dus ook niet meer voor mensen verkrijgbaar is?

Dat is wat mij verteld is door mijn VA.
Mijn vader heeft ivm zijn Parkinson ook lange tijd pergolide (permax) gebruikt, maar is daar vanwege de vervelende bijwerkingen mee gestopt. Zijn toevoeging (van zijn neuroloog) komt overeen met wat Macs hier post.

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:39

Oei, dan hebben we straks dus geen andere keus dan het dure medicijn van de DA te kopen?
Ik ga maar proberen om een voorraadje in te slaan..

Ik kan nog niets vinden op internet over het van de markt halen van Pergolide.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:41

Lees eens even een paar pagina's terug.. het is al uitgebreid besproken!

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:47

Ik heb het gemist en lauwsiej blijkbaar ook. Zal het even doorlezen...

Lauwsiej

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 11:48

Dat heb ik al gelezen, ik had er alleen niet uit begrepen dat pergolide straks ook niet meer voor mensen verkrijgbaar is :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 12:02

Pergolide is al een aantal jaren een zgn '2e lijns medicijn' - voor humane behandeling worden anere medicijnen voorgeschreven aangezien pergolide te veel bijwerkingen had, met name voor hartpatienten ( lekkende hartkleppen etc.) - of het daadwerkelijk totaal verdwijnt weet ik niet.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:07

Ik heb gister nog gewoon kunnen bestellen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 13:42

Cynthiar: doe jij dat op recept van de DA of een herhalingsrecept van je DA?

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 14:28

Is nog herhalingsrecept van da, ik heb nog tot maart 2013.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-10-12 20:47

Navraag bij verschillende apothekers leverde geen aanwijzing op dat Pergolide op korte termijn uit de handel zal worden genomen. Inderdaad is het medicijn voor mensen niet meer het meest voorgeschreven middel bij Parkinson, maar het schijnt dat het nog elders in Europa regelmatig wordt geslikt. Als het volledig uit de markt gaat is er inderdaad geen mogelijkheid meer om de Prescend van B.I. te ontwijken. Tot die tijd kun je nog wel eens een d.a. bereidt vinden om je een (herhalings)recept te geven voor de gewone apotheek.

famkespessoa

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:18

Mij lukt het niet om een DA te vinden die nog Pergolide wil voorschrijven...jammer jammer. Ik vind het met name zo erg dat de prijs meer dan verviervoudigd is. Echt een schande. Mijn DA kon dat niet niet geloven: nou t is echt zo.

Ik denk dat we op zoek moeten naar online aanbieders uit andere landen: kijken of t daar ook zo duur is...
Overigens schijnt B.I. de mededeling te verspreiden dat Pergolide uit de humane apotheek gaat en dat zij "dan maar" uit liefde voor paarden het zelf zijn gaan registreren. Wake up: uiteraard ligt daar een zorgvuldige winst- en verliesberekening aan ten grondslag!! Als B.I. er niet aan zou kunnen verdienen hadden ze het nooit laten registreren.

Mijn apotheker wist niets van het uit de markt halen van Pergolide: hij had daar nog niets van gehoord.

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 07:40

Ik heb het hier ook gevraagd, hier was ook niets bekend van het verdwijnen van pergolide..
Schandalig vind ik het dat het wel zo gebracht wordt.

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:05

Ik weet het niet hoor, maar zou er vanuit hier belangstelling zijn om een gerichte actie te ondernemen tegen deze absurde prijsverhoging? Vanuit het idee: samen staan we sterker.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:25

Oh ja, absoluut! Mischien moeten we een apart topic openen om daarover te discussiëren!

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:31

bij ons is het al een jaar van de markt. ik heb het vorig jaar in nederland besteld, omdat mijn apotheker er niet meer aan geraakt (3 maand eerder nog wel)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 12:38

Goed idee, ik wil daar ook wel aan meedoen :j

eiber

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:13

Jannepauli schreef:
Oh ja, absoluut! Mischien moeten we een apart topic openen om daarover te discussiëren!

Oke, ik ben ook voor. Jannepauli, zou jij een nieuw topic willen starten? Ik ben niet zo bekend op Bokt. Als je het in dit topic bekend wilt maken dan ga ik daar posten. En ik hoop met mij meer eigenaren van Cushingpatienten. Misschien kunnen we zo met z'n allen het verschil maken.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:20

Ja, ik zal vanavond een topic openen, moet nu echt even m'n gewone werk doen! Ik stuur je wel even een pb als het zover is. We verklaren bij deze de oorlog !!!!!

IMJ

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-10-12 13:21

In de humane geneeskunde moeten artsen tegenwoordig recepten uitschrijven met de generieke naam (het werkzame bestanddeel) van het geneesmiddel. De programma's -huisartsen-systemen, medisch dossier-, schrijven zelfs automatisch generiek uit..
Ik ben de nieuwe naam (de paarden-geregistreerde) even kwijt, maar wanneer je de DA vraagt het generiek uit te schrijven, wat is dan het probleem? Pergolide is nl gewoon de generieke naam..

Ik voer oorlog mee..