[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Uppojono

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 08:29

Ik heb me even ingelezen over de tektonic, maar ik lees dat het niet voorkomt dat ze gestoken worden, maar dat het ervoor zorgt, dat de knut na het steken sterft. Ik vraag me af of je dat effect bij weidegang dan echt kan merken.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 09:35

Ik volg je niet? Wat heeft weidegang met Tectonik te maken?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 11:21

Zoals je hier in het topic kan lezen hebben een aantal van ons goede resultaten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 12:57

Uppojono schreef:
Ik heb me even ingelezen over de tektonic, maar ik lees dat het niet voorkomt dat ze gestoken worden, maar dat het ervoor zorgt, dat de knut na het steken sterft. Ik vraag me af of je dat effect bij weidegang dan echt kan merken.

Het voorkomt steken niet maar omdat de knutten dood gaan en niet voortplanten helpt het wel. Werkt ook enigszins afwerend

Uppojono

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 14:35

Slmt9 schreef:

Tektonic dood de vlieg die steekt. In een stal vol koeien, waar veel minder vliegen zijn dan in de buitenlucht, is dat effectief. Maar in de weide waar er veel meer vliegen zijn en steeds nieuwe aanvoer is, lijkt mij dit veel minder effectief.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 14:48

Ah op die manier. Nou ik sluit me aan bij Jessix. Lees vooral de ervaringen in dit topic. Mijn paard staat 24/7 buiten.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 15:36

Uppojono schreef:
Slmt9 schreef:

Tektonic dood de vlieg die steekt. In een stal vol koeien, waar veel minder vliegen zijn dan in de buitenlucht, is dat effectief. Maar in de weide waar er veel meer vliegen zijn en steeds nieuwe aanvoer is, lijkt mij dit veel minder effectief.

Hoeveel koeienstallen zijn zodanig dicht dat er geen blijvende aanvoer is van knutten dan? Het werkt zeker niet 100% afdoende maar helpt ook in de weide absoluut mee. Samen met de zwaluwen die ze ook eten enz.
Hier van voer/biks veranderd. Ik ben zo benieuwd hoe het dit jaar gaat! Ook extra vitamine E op oliebasis aan het voeren. Schijnt inwendig ook mee te helpen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 16:20

Slmt9 schreef:
Ah op die manier. Nou ik sluit me aan bij Jessix. Lees vooral de ervaringen in dit topic. Mijn paard staat 24/7 buiten.

Die van mij schuurt niet met Tectonik dus dat lijkt me effectief genoeg. :D

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:16

Is Tectonic niet schadelijk voor het paard? Ze krijgen zelf toch ook wat binnen er van lijkt me..via de huid.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 17:52

Elisa2 schreef:
Is Tectonic niet schadelijk voor het paard? Ze krijgen zelf toch ook wat binnen er van lijkt me..via de huid.

Ja, gezond is het niet, daarom ben ik er ook terughoudend mee. Ik had dus gedacht dat je dat juist zou gaan zien in de vorm van schuren oid om die afvalstoffen weer kwijt te raken. Dat was vorig jaar niet het geval.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 18:06

Ik weet niet of het schadelijk is en wat die schade dan zou moeten zijn. Zo ver ik heb gezien zijn er geen bijwerkingen geregistreerd. (?) Voor mij is het hetzelfde als de middelen die ik gebruik tegen vlooien en teken op mijn huisdieren. Ik heb met beide geen moeite.

Fleuribelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 18:14

Ik heb een aantal jaren geleden ook Tectonic op mijn paard gebruikt. Ook nu gebruik ik het. Het paard had een aantal geleden eenbloedonderzoek en toen zijn de leverwaarden ook meegenomen. Daar was niet aan te zien dat dit paard al een aantal jaar met tectonic behandeld werd. Dit paard leeft niet meer maar is door chronische kreupelheid destijds ingeslapen.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 20:11

Elisa2 schreef:

Dat is ook de bedoeling en tja wat is schadelijk...teken zijn ook schadelijk. Dit middel beschermd ook tegen teken (en mijten en knutten). Ik heb dus geen probleem ermee om een schadelijk middel te gebruiken die schadelijke dieren weer vermoord. Mijn honden krijgen dadelijk ook weer bravecto. Ze zijn er letterlijk mee opgegroeid en 8,5 en 7 jaar en kerngezond. Mijn vorige honden zijn er oud mee geworden.
Ik probeer zoveel mogelijk op natuurlijke wijze/basis op te lossen maar soms is radicaal behandelen gewoon het beste om het daarna/daarnaast met natuurlijke middelen zo goed mogelijk bij te houden. Het blijft wikken en wegen

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-03-25 23:20

dierenfan schreef:
Elisa2 schreef:

Ik probeer zoveel mogelijk op natuurlijke wijze/basis op te lossen maar soms is radicaal behandelen gewoon het beste om het daarna/daarnaast met natuurlijke middelen zo goed mogelijk bij te houden. Het blijft wikken en wegen

Hier sluit ik me helemaal bij aan :j

prugelpiet

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 08:35

Jessix schreef:
Ik weet niet of het schadelijk is en wat die schade dan zou moeten zijn. Zo ver ik heb gezien zijn er geen bijwerkingen geregistreerd. (?) Voor mij is het hetzelfde als de middelen die ik gebruik tegen vlooien en teken op mijn huisdieren. Ik heb met beide geen moeite.

Het is natuurlijk een middel enkel geregistreerd voor koeien. De bijwerkingen vlieger gaat helaas niet op, daarvoor verschillen paarden en koeien echt teveel.

Neemt niet weg dat ik het zelf niet zou gebruiken, alleen durf ik geen blauw spul op mijn witte paard te smeren :')
Met deken gaat het prima. Kan die van jou met tectonik dan zonder deken?

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 08:45

prugelpiet schreef:
Jessix schreef:

Het is natuurlijk een middel enkel geregistreerd voor koeien. De bijwerkingen vlieger gaat helaas niet op, daarvoor verschillen paarden en koeien echt teveel.

Neemt niet weg dat ik het zelf niet zou gebruiken, alleen durf ik geen blauw spul op mijn witte paard te smeren :')
Met deken gaat het prima. Kan die van jou met tectonik dan zonder deken?

Ik heb vooral de Z-itch gebruikt deze is geregisseerd voor paarden en verkrijgbaar via de paardenarts. Dezelfde werkzame stof dus die vlieger gaat wel op. Deze is trouwens ook doorzichtig dus geen blauwe streep. Eind vorig jaar heb ik een fles Tectonik gekocht na aanleiding van de verhalen hier. Zelfde resultaat zoals nu al meerdere keren benoemd en de streep trekt vrij vlot weg. Nu gaat de Tectonik uit de handel dus dan zal ik weer Z-itch kopen via mijn dierenarts.

Ik voel me bijna een sponsor… gebruik het of niet, het is mij om het even en een afweging die jezelf moet maken. Ik heb er nu wel meerdere keren alles over gezegd. :)

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:51

Ik ga mijn pony ook vandaag behandelen met de Z-itch. Vind het fijn dat het doorzichtig is haha. Hij heeft terug een minibeetje geschuurd aan zijn staart. Vanaf dinsdag word het wel terug kouder. Maar ik kijk vaak gewoon wanneer hij terug jeuk krijgt. Op de verpakking staat wekelijks, maar dat was hier in combi met deken niet nodig. Enkel in de tussenseizoenen wanneer hij even zonder staat wel. Ben vorig jaar met 2 flesjes toegekomen, maar was ook wel een best nat jaar. Dus ben benieuwd hoe het dit jaar gaat gaan.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 09:57

Dank jullie wel voor de reacties! Het is natuurlijk ook afwegen wat schadelijker is..continu allergische reacties zijn ook niet goed voor de gezondheid/ de lever denk ik.

Ik weet eigenlijk niet of wij het al eens geprobeerd hebben, ga het eens navragen en anders is het misschien wel het overwegen waard.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:56

Gigixponys schreef:
Ik ga mijn pony ook vandaag behandelen met de Z-itch. Vind het fijn dat het doorzichtig is haha. Hij heeft terug een minibeetje geschuurd aan zijn staart. Vanaf dinsdag word het wel terug kouder. Maar ik kijk vaak gewoon wanneer hij terug jeuk krijgt. Op de verpakking staat wekelijks, maar dat was hier in combi met deken niet nodig. Enkel in de tussenseizoenen wanneer hij even zonder staat wel. Ben vorig jaar met 2 flesjes toegekomen, maar was ook wel een best nat jaar. Dus ben benieuwd hoe het dit jaar gaat gaan.

Ik kijk echt naar mijn paard voor wanneer ik het moet herhalen. Zodra die weer iets begint te schuren is het tijd. Hoe snel dat is, is ook van het weer afhankelijk.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 12:59

Elisa2 schreef:
Dank jullie wel voor de reacties! Het is natuurlijk ook afwegen wat schadelijker is..continu allergische reacties zijn ook niet goed voor de gezondheid/ de lever denk ik.

Ik weet eigenlijk niet of wij het al eens geprobeerd hebben, ga het eens navragen en anders is het misschien wel het overwegen waard.

Ja wat hier al genoemd was… we zouden allemaal willen dat etherische oliën voldoende zou helpen. Ik heb al zo veel geprobeerd… Tot mijn dierenarts er een keer was en zag dat hij zo’n jeuk had en direct een spuit histamine gaf en een fles Z-itch. Soms moet je gewoon even doorpakken.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 13:44

Een anti histamine spuit?

Ja ik geloof dat wij butox hebben gebruikt maar dat is niet hetzelfde als Tectonic?

Wij hebben ook echt al vanalles geprobeerd en paard heeft extreme jeuk over het hele lichaam. Het is gewoon echt zielig.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 15:41

Ja dat is hetzelfde alleen dan de schapen variant.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 17:22

Mijn vader gebruikte ook Butox op de melkkoeien.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 18:35

Hier de eerste twee dagen bloot glansrijk doorgekomen :D Heel blij! En dat terwijl hij in de rui is, er alweer muggen zijn en hij wat gras heeft gehad. Uiteindelijk wel weer deken op gedaan, maar dat is voor de kou van de komende nacht.

Oretha

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-03-25 21:07

Heeft iemand ervaring met vliegenbeschermers voor de benen? Vorige zomer paar goedkopere geprobeerd, werkt perfect voor de jeuk maar ze zakken erg af.