maralyn schreef:Idd leven en laten leven.henny... insecticiden op t land is heeeeeel anders dan die op dieren gebruikt worden...
Dáár zit al verschil in.
Hahaha roest mij niet hoor... maar nochtans niet onderbouwd op de chemische landbouw insecticiden na.
.....
En over het in t weefsel zitten van 9 jaar lang is ook niét waar....
Maralyn, insecticiden zijn geen van allen diervriendelijk, dat snap ik heel goed. Maar wat ik op het land gehad heb zijn illegale herbiciden. Dat is iets anders dan insecticiden. Maar dat weet jij vast wel. Toch ?
In ons geval een mengsel van 4 verschillende onkruidverdelgers.
Waarvan Diuron, de ergste van de 4 en voor het eerst gebruikt als allesvernietiger in de Vietnam oorlog naast Agent Orange ! Diuron is al sinds 1998 per direct verboden als onkruidverdelger.
Maar van die troep hebben onze paarden dagenlang staan grazen

Er zijn officiële onderzoeken bekend van werknemers die in de fabriek deze Diuron moesten produceren.
Diverse werknemers kregen lever en nierproblemen en chlooracne over de hele huid. Van Diuron is bekend dat het vetoplosbaar is en in het vetweefsel gaat zitten en steeds maar een heel klein beetje bij beetje vrijkomt.
Bij deze werknemers waren pas na 9 jaar de eerste personen waar de problemen voorkwamen weer schoon! Dus waarom jij beweert dat het niet waar is ???
Roundup bijv. is wateroplosbaar en wordt veel sneller door lever en nieren eruit gewerkt.
Tenzij het een flinke dosis is want dan krijgt het slachtoffer ernstig longproblemen en stikt na een paar weken doordat er steeds meer vocht in de longen gaat zitten.
En gaat het slachtoffer er niet dood van dan hou je een chronische hoester over.
In ons geval konden 2 dierenklinieken niets meer voor onze paarden betekenen en gaven aan dat we het maar in het alternatieve circuit moesten gaan zoeken. Wel heeft 1 van de dierenartsen geregeld dat we direct contact met de GD konden onderhouden.
Maar het doet er helemaal niet toe hoe de zomereczeem tot stand gekomen is. Wij hebben dan misschien een extreme oorzaak maar ik denk als ik zo meelees op dit forum dat onze paarden er nog niet eens zo beroerd aan toe zijn. Ik lees soms over nog veel ergere gevallen.
In elk geval kost het voor iedere eigenaar hier op dit forum mega veel energie en tijd om hun paard/pony een zo diervriendelijk mogelijk leven te geven.
Menigeen met een zomereczemer heeft zelfs bloed laten prikken en dat er niets bijzonders uitkwam.
Dan maakt het niet uit of je 1 of 5 dierenartsen achter de hand hebt.
Want doorlichten wordt voor een dierenarts wel verhiptes lastig als een uitgebreid bloedonderzoek niets bijzonders aangeeft.