[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

NoireIdylle

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 21:45

Vanavond helaas de eerste jeukplek op Elmo zijn hals geconstateerd.. Had goede hoop op het Metazoa voer wat ik sinds oktober al voer maar ben bang dat ook dat weer valse hoop was.. :-(

liedjuh2

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 23:01

Hier helaas al deken nr. 1 van het seizoen stukgeschuurd. Heb helaas geen reserve meer. Die is vorig jaar einde van het seizoen stuk gegaan. Had wel al een reserve weer besteld maar die is nog niet binnen. Nu dus vannacht zonder en dan morgen snel langs de winkel rijden. Gelukkig heb ik vakantie en alle tijd.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 00:29

Citaat:
Het geeft tijd om op je gemak naar een geschikte baas op zoek te gaan. Het idee was om zeer ernstige eczemers daar te stallen, zodat ze rustig kunnen genezen en vervolgens op zoek naar een geschikte baas. Als de eczeem zo ernstig is dat de dierenarts inslapen adviseert (zoals de pony die zij eerder onder haar hoede heeft genomen), moet je wel heel veel geluk hebben om snel een baas te vinden die het aandurft met zo'n zieke pony. De stress van vreselijke jeuk lijkt me kwalijker dan twee keer verhuizen

Bedoel je met "stallen" dat het eczeempaard dan in een stal komt te staan? Of gewoon 24/7 buiten?
Ik ben wel benieuwd naar het verhaal van het eczeempaard dat eigenlijk afgemaakt zou moeten worden, maar op die plek is genezen. Ik hoop dat de eigenaar het verhaal wil vertellen. Dat zou inhouden dat er op die plek dus geen culicoides zijn!

Ik heb net even de site van die plek opgezocht en ik schrik ervan........

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 08:00

Het verhaal is destijds uitgebreid op Bokt geplaatst. Pony had zo'n jeuk dat het advies van de dierenarts was om hem in te laten slapen, het was een jonge Haflinger. Via Bokt is de pony toen bij Aerdenhout terecht gekomen waar hij goed opknapte. Na een tijdje is er een leuke, nieuwe baas gevonden voor de pony.

Ik ken de stal van Aerdenhout niet. Maar als ik moet kiezen tussen mijn pony in laten slapen, ziek meegeven aan de eerste de beste of hem eerst op laten knappen bij een plekje aan de kust, dan wist ik wel waar ik voor zou kiezen.

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 09:52

Hoi! Paardlief heeft al een aantal weken een exceemdeken op maar heeft toch een beetje jeuk. Nu zijn er heel veel dingen waar ik over gelezen heb, en wil hem dit weekend wassen met een rustgevende shampoo. Wat is dan het verschil tussen shampoo op basis van teatree of teershampoo? En wat raden jullie aan?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:09

Mijn weidegenootje zit ook met de handen in het haar...
Wij hebben beide ZE'ers en staan op een weiland met een paar bomen and that's it.
Beide paarden krijgen enkel hooi, vitamines en max. een uurtje weidegang per dag.
Beide paarden hebben de deken al op van 1 maart ongeveer.
Mijn ZE'er heeft enkel kriebels. De andere heeft ondertussen alweer een deken gemold :\

Ze gaat nu starten met Cavalesse, eens zien of dat werkt...

Vind het zo zielig voor zowel paard als eigenaar, wat moet je op de duur nog gaan doen om je paard jeukvrij te krijgen?

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:14

Is het andere paard al eens getest op allergieën? Misschien heeft het paard wel een allergie voor de bomen in de wei? Dan kan geloof ik een soort medicijn gemaakt worden wat in het bloed gespoten wordt als ik me niet vergis?

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 11:53

HelmerG schreef:
Is het andere paard al eens getest op allergieën? Misschien heeft het paard wel een allergie voor de bomen in de wei? Dan kan geloof ik een soort medicijn gemaakt worden wat in het bloed gespoten wordt als ik me niet vergis?

dat kan geloof ik bij elke allergie, dus ook bij allergie voor de vliegjes, ik heb bij mijn shetlander ook het medicijn tegen allergie voor mijt, dat is speciaal voor mijn shetlander gemaakt. die moeten ze een half jaar lang ingespoten krijgen en dat moet je dus ook zelf doen,

Het werkt niet bij elk paard en bij mijn shetlander moet ik het nog even afwachten.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 13:16

Sammyoo schreef:
Het verhaal is destijds uitgebreid op Bokt geplaatst. Pony had zo'n jeuk dat het advies van de dierenarts was om hem in te laten slapen, het was een jonge Haflinger. Via Bokt is de pony toen bij Aerdenhout terecht gekomen waar hij goed opknapte. Na een tijdje is er een leuke, nieuwe baas gevonden voor de pony.

Ik ken de stal van Aerdenhout niet. Maar als ik moet kiezen tussen mijn pony in laten slapen, ziek meegeven aan de eerste de beste of hem eerst op laten knappen bij een plekje aan de kust, dan wist ik wel waar ik voor zou kiezen.

Daar denken we dan anders over. Ik ken de stal ook niet (alleen van de site), maar ik ga heel anders om met mijn paarden, qua huisvesting, voeding enz. Daar schrok ik echt van.

Ziek meegeven aan de eerste de beste is nou ook niet bepaald de manier waarop in met mijn paardenvrienden omga. Ik zou op zoek gaan naar een plek zonder of met weinig knutten bij mensen met dezelfde visie op omgaan met paarden.

Overigens kan ik mijn extreme eczemer (bloedonderzoek: 9,4 op een schaal van 1-10!) uiteindelijk prima onder controle houden met het beleid dat ik nu voer hoor. Hij heeft nog steeds een zeer paardwaardig bestaan.

Kun je mij de link geven naar dat verhaal van de jonge haflinger?

Armanie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:02

mijn paard heeft in de zomer ook echt last van exceem. Vooral nadat hij in de wei is geweest heeft hij hele erge jeuk (meestal manen). Maarja om hem in de zomer niet buiten te doen is ook al zowat!
Heb echt al heel wat zalfjes en shampoos geprobeerd, sommige helpe een tijdje maar daarna is de jeuk weer hetzelfde.
Nu ga ik heb misschien zo'n halsdeken kopen (geen hele deken want dat vind ik zielig in de zomer, ook al is de deken nog zo dun)

Of hebben jullie nog andere ideeen? of ervaring met zo'n halsdeken?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 17:21

Deken. Complete deken is enige wat preventief helpt. Zodra die al schuurt ben je al te laat..

xTesske

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 18:03

janouke @ zoals hierboven al gezegd is een halsdeken heeft geen zin, een deken weerhoud niet het schuren maar de vliegen als je een halsdeken omdoet dan heeft hij nog steeds jeuk alleen kan hij niet meer zo goed schuren als tevoren. Een eczeem paard zonder deken met enorme jeuk buiten laten staan in de zomer is zielig ;)

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:26

Wonder boven wonder heeft mijn paard echt nog nergens last van..... _/-\o_

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 19:28

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:02

Die van mij heeft ook nog helemaal geen last :D
Ik hoop dat dat zo blijft als ik volgende week naar Duitsland ga met de pony, daar zitten een stuk meer van die beesten als hier..

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:47

Hier heeft hij vandaag ook totaal geen last gehad. 1 dagje zonder is goed gegaan, nu weer snel dekentje opgelegd.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 20:52

Bedankt Yvonne. Ik heb het topic doorgelezen. Het roept bij mij een aantal vragen op...........

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:01

Bij mij ook.....
Hoewel het voor het beestje erg fijn is!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:15

;(

Afbeelding

Afbeelding

Heb het toch maar opgelegd, vraag me alleen af of het hoofdmasker er morgen nog op zit :+
Hij was me wel dankbaar :j Toen ik met de kruiwagen hooi de weide in kwam en naar links ging ging hij naar rechts de stal in, dat was een duidelijk teken :') Had ook wat aan de stal geschuurd (je zag aan hem niks, maar aan de stal wel :P ) en er vlogen heel veel kriebeldingen.. Dus toch maar de deken op, hopelijk gaat het met deze deken beter dan de vorigen :Y)

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 21:47

ik vind somige mensen helaas een beetje kort door de bocht :( met hun mening 'als die al schuurt ben je te laat' dit komt bij mij over dat als je geen deken bijtijds oplegt dat je paard 'mishandeld' omdat hij/zij de hele zomer blijft schuren. dit is niet het geval bij de eczemers die ik ken (ondertussen helaas 6). je zorgt met de deken dat ze niet meer gestoken worden en met het smeersel wat je gebruikt verminder je de jeuk.

ik kan mijn paardje ondertussen rustig zonder deken laten staan en als ze gaat schuren de deken op leggen. dan is het een 4 dagen a een week iedere dag smeren en de huid is geheeld en de jeuk is weg, tis een kwestie van soepel houden (ga maar na als je zelf een wondje met korstje hebt...als dat geneest jeukt het als het te 'strak' wordt). en geloof me ik heb een extreme eczemer maar als je je paard al een paar jaar hebt kun je dat steeds beter inschatten. dat zie je bij meer bokkers in dit topic :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:00

Dat zeg ik toch helemaal niet koetje? Je paard blijft idd niet de helemaal zomer schuren maar het kwaad is op dat moment wel al geschiedt. Waarom genezen? Waarom niet gewoon voorkomen? Mijn haflinger heeft nooit jeuk ik hoef ook nooit te smeren. Ze krijgt gewoon van maart tot oktober haar deken op en that's it. Ik ga niet wachten tot ze gaat schuren en dan pas een dek opleggen en smeren. Iedereen mag doen wat die wil maar ik voorkom liever :)

En ja ik heb ook al jaren ervaring met erge eczemers en ik pak het op deze manier aan.

calippo1993

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:33

Hoi,

Kan ik me hier zomaar melden? Heb een vraagje mbt eczeem.
Ik heb sinds vorige week de Rambo Sweet Itch opgedaan in de hoop op tijd te zijn. (Vorig jaar had ik haar in april gekocht en wist niet dat ze eczeem had, het arme ding heeft dus de hele zomer jeuk gehad) Maar hoe doen jullie dat met rijden? Want dan heb je natuurlijk ook de kans dat ze gestoken worden. En als zo'n deken nou zeiknat wordt, droogt het dan snel? Ik hoop dat jullie me kunnen helpen, alvast bedankt :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:36

Met rijden heb ik niks op en dat gaat al jaren goed :) . De deken droogt snel dus je kan hem gewoon oplaten :)

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-05-13 23:51

Ik heb er met rijden een uitrij-vliegendeken op liggen en smeer hem in met defen.
Werkt tot nu toe goed :)

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-05-13 00:13

ik heb vandaaag het experiment voer van metazoa opgehaald. Ik laat de ponnie wel met haar deken op staan en heb de derfen klaarstaan, maar........ik haal haar niet van het gras af en ga dus het voer voeren, volgens de richtlijnen. Ik ben heel benieuwd wat het brengen gaat, en hou jullie op de hoogte. Ik moet zeggen, dat er tot op vandaag nog niets aan de ponnie te merken is. Dat is vergeleken met andere jaren erg laat, maar dat zal met het koude weer te maken hebben. Ik heb haar wel sinds ruim een week haar ecxeemdeken al op gedaan en dat laat ik dus zo. :)