Rhinovirus

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

lovehannah

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:06

Bloodymary schreef:
aerdenhout1 schreef:
Okee .... dierenarts net weg, en natuurlijk info gevraagd over rhino hier in onze omgeving. ( Haarlem)
Hier verder geen gevallen bekend en het is ook een raadsel waarom er dit jaar zo'n verschrikkelijke ophef over word gemaakt omdat het elk jaar wel in een aantal stallen word aangetroffen. ( politiek spelletje waarschijnlijk?)
Het blijft bij een stuk of 3/4 stallen en dan is het weer weg eigenlijk net als dit jaar.
Contact onderling met de dierenartsen is groot, dus mocht er een geval zijn, dan word dat onderling doorgegeven, heel goed!!
Buiten rijden, natuurlijk alle veiligheid in acht genomen... geen enkel probleem, mits je niet je paard laat snuffen met een ander paard.
Kost niets, en toch een stukje zekerheid.
Ik laat vanaf morgen de klanten weer lekker buiten rijden met advies niet in aanraking te komen met eventuele vriendjes van andere stallen.
Blijf wel even voorzichtig met mensen van buitenaf en neem ook even geen nieuwe paarden aan, maar de paniek... al was die er niet hoor.... is wel een stuk minder nu!

Dat was mij eigenlijk van begin af aan al duidelijk. Waarom er nu meer paniek is dan anders? Ik denk toch door de sociale media, dat mensen elkaar steeds gekker maken. En ook doordat mensen steeds meer het braafste jongetje van de klas willen zijn, meldplicht, binnen houden etc.

Maar sociale media was er vorig jaar toch ook? Of komt de hype gewoon steeds meer op om dan maar van de hoogste daken te schreeuwen wat er aan de hand is?

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:07

Wat mij opvalt is dat de 'oude rotten', 'paardenmensen', wat luchtiger reageren op de hele situatie, het is meer de jongere garde die er paniekerig over doet (op uitzonderingen na natuurlijk).
Vroegah hoorde je het niet. Ja, zo mondjesmaat via de dorpstamtam ("Wist je dat boer huppeldepup een dood paard heeft?" "Oh ja?" "Ja Rhino"). En nu, met facebook, bokt, hyves... Wordt alles veel meer besproken. Aan de ene kant is het handig en goed, aan de andere kant wordt het zo wel erg overtrokken.

Vroeger hielden de mensen de paarden gewoon even een paar weken op het erf als er in de buurt Rhino heerste. Tegenwoordig komen paarden door het hele land (wedstrijden, klinieken) en is er dus een grotere kans dat het van de ene naar de andere kant van het land overgebracht wordt.

1.(Vroeger tijden, in de voerhandel)
Bertha staat met een zak biks in haar armen en kijkt nog even rond. Hee, daar is Marietje. "Hee Bertha. Heb je nog wat gehoord van de Rhino?" "Nee, jij?" "Nee, maar Jan wil dat we nog even op het erf blijven met de paarden". "Oh okee, nou het beste hè?".

2.(Nu, in de voerhandel)
Kelly staat met een zak kruidenmuesli in haar armen en kijkt nog even wat rond. Hee, daar is Maaike. "Hee Kelly, heb je gelezen op facebook over de Rhino?" "Ja, echt niet normaal! Die zegt dat het hier zit, die zegt dat het daar zit, het is overal om ons heen!" "Ja zeg. Zit er L-Lysine in dat voer wat jij vasthebt?" "Ik weet niet, zal even kijken op de za..." "NEE! Niet neerleggen! Straks besmet je die hele stapel zakken!" (okee, dat laatste was een beetje overdreven :') )

Natuurlijk, als je weet dat het op meerdere plaatsen voorkomt neem je goede voorzorgsmaatregelen om de risico's van verspreiding te minimaliseren. Dit doe ik ook, alles maar dan ook alles wordt goed ontsmet, kledingwissels, wasmachine staat elke dag te loeien, overal Dettol. Ook in de auto, en een schoon handdoekje op de stoel. Paarden blijven op het erf. Maar er wordt over bepaalde dingen nu zo heftig gedaan OMDAT er nu hyves, facebook, bokt is waar je elkaar helemaal gek kunt maken.

Gewoon even verstandig nadenken.
En hoefsmeden en dierenartsen zullen echt niet achteloos met de situatie om gaan en in dezelfde kleren ergens aan komen.

De mensen op Horsezone wil ik een hele dikke veer in hun derrière steken voor de openheid en de uitstekende verzorging van de paarden en veel sterkte wensen met het verlies.

Tilmar schreef:
Dus laten we de middenweg bewandelen: voorzichtig zonder te overdrijven.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:08

Neurologische rhino is een bedrijfs risico, net zoals paarden griep
Abortus rhino is een bedrijfs risico net zoals de bacterie die bij koeien uierontsteking veroorzaakt en bij een paard een dood veulen geeft.
Een gebroken been van een paard is een bedrijfs risico.

Het Bokt penny publiek, wat zich niet verdiept in de gegevens die al diverse malen aangeboden worden in dit topic, is de grootste paniek zaaier.

Verhaaltje hierboven is heel goed verwoord wat ik bedoel.

Delphi2

Re: Rhinovirus

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:11

Ik ben het helemaal eens met voorgaande reacties, wat ik mij afvraag: waarom doet zelfs de Universiteitskliniek mee aan deze hype door zijn deuren te sluiten voor niet spoedeisende hulp, en waarom doet de KNHS mee aan deze hype door een negatief reisadvies te geven voor heel NL?

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:11

Zolang de eigenaren van de drie besmette stallen hun paarden binnen houden is er voor de rest van Nederland niets aan de hand.

Wicky

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:13

Kan iemand mij dan uitleggen wie de KNHS dit jaar heeft geadviseerd om wedstrijden niet door te laten gaan en een advies te geven om niet te vervoeren? Want daar komt de paniek grotendeels vandaan vrees ik ;)

Maaike_Ma

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:13

Die aborthus vorm van de rhino, kan een ruin,hengst of een guste merrie dat ook krijgen of zeg ik nu iets doms? :o

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:15

Delphi2 schreef:
Ik ben het helemaal eens met voorgaande reacties, wat ik mij afvraag: waarom doet zelfs de Universiteitskliniek mee aan deze hype door zijn deuren te sluiten voor niet spoedeisende hulp, en waarom doet de KNHS mee aan deze hype door een negatief reisadvies te geven voor heel NL?

Ja dat is een ander verhaal.
Zij doen aan een totale uitsluiten van een risico.
Stel dat er een claim komt van een schade expert advocaat.

Botweg gezegd op zijn Rotterdams.

Klote klaren.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:15

Paardenmensen zaaien idd geen paniek, mensen met paarden wel. Elk jaar is er rhino, de verkoudheids en de abortusvariant, de laatste gevallen van de neurologische datere van 15 jaar terug maar nu lijkt het alsof alle paarden doodziek en plat in de stal liggen, mensen, informeer/lees eerst en dan niet op Bokt, want ik zie nog steeds berichtjes als, O jee, dan moet ik mijn lieve paardje de hele tijd op stal houden.
En juist in een afgeloten ruimte met meerdere paarden zit het grootste gevaar maar ja, als er niet gelezen maar alleen geschreeuwd word, dan krijg je dus dit.

Ariebren schreef:
Neurologische rhino is een bedrijfs risico, net zoals paarden griep
Abortus rhino is een bedrijfs risico net zoals de bacterie die bij koeien uierontsteking veroorzaakt en bij een paard een dood veulen geeft.
Een gebroken been van een paard is een bedrijfs risico.

Het Bokt penny publiek, wat zich niet verdiept in de gegevens die al diverse malen aangeboden worden in dit topic, is de grootste paniek zaaier.

Verhaaltje hierboven is heel goed verwoord wat ik bedoel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:16

Maaike_Ma schreef:
Die aborthus vorm van de rhino, kan een ruin,hengst of een guste merrie dat ook krijgen of zeg ik nu iets doms? :o

googelen. :7

Het veulen in de merrie wordt ziek en gaat dood.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:17

bigone schreef:
Paardenmensen zaaien idd geen paniek, mensen met paarden wel. Elk jaar is er rhino, de verkoudheids en de abortusvariant, de laatste gevallen van de neurologische datere van 15 jaar terug maar nu lijkt het alsof alle paarden doodziek en plat in de stal liggen, mensen, informeer/lees eerst en dan niet op Bokt, want ik zie nog steeds berichtjes als, O jee, dan moet ik mijn lieve paardje de hele tijd op stal houden.
En juist in een afgeloten ruimte met meerdere paarden zit het grootste gevaar maar ja, als er niet gelezen maar alleen geschreeuwd word, dan krijg je dus dit.

Ook de neurologische variant steekt jaarlijks de kop op hoor, elk jaar sterven er wel een paar paarden aan.

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:19

In denemarken of nederland, da ( 40 jaar in de paarden) zei van morgen toch echt dat het 15 jaar geleden was, en zijn mening trek ik niet in twijfel.

Ariebren

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:24

Wie heeft er zin om alle rhino topics op te zoeken vanaf 2003 ????
Heb er een paar gevonden, elk voorjaar is er weer wat gebeurd met de neurologische rhino.

Hier een voorbeeld van de graaf en onderzoek de bodem Rhino vorm.

Afbeelding
Laatst bijgewerkt door Ariebren op 07-03-12 19:27, in het totaal 1 keer bewerkt

Waves

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:26

bigone schreef:
In denemarken of nederland, da ( 40 jaar in de paarden) zei van morgen toch echt dat het 15 jaar geleden was, en zijn mening trek ik niet in twijfel.

Als je zelf al niet meer weet of hij Denemarken of Nederland bedoelde dan trek ik jouw vertaling van het verhaal van je da wel in twijfel.
Het is gewoon niet waar wat je da zegt, er is in de afgelopen 40 jaar echt wel rhino in NL geweest hoor. Alleen geen 8 uur journaal dat er aandacht aan besteedde. Misschien bedoelde je da dat.

Delphi2

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:29

bigone schreef:

4 jaar geleden heerste het nog in Santpoort-noord op de manege, 1 paard bezweken. Paar jaar geleden bij de bereden Politie etc.

Je dierenarts vergist zich toch echt hoor.

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:30

kiki1976 schreef:
aerdenhout1 schreef:
Er sterven elke dag paarden en niet aan het rhino virus!!
Als mijn oude fjordje nu was dood gegaan dan had je waarschijnlijk ook hier het verhaal gehad dat ik rhino op stal zou hebben!!!

Bonny_CT zover ik nu heb gehoord van de dierenarts die hier vanmiddag was om te enten, was het allemaal vals alarm gelukkig!
Raar toch dat gister van een andere dierenartsen praktijk een ander verhaal werd verteld!

Maandag vertelde onze da dat er wel degelijk gevallen waren hier in de Noord Kop. Hij adviseerde zelfs om nu ook niet te enten, ook niet tegen influenza en tetanus. Meer vanwege het naar beneden halen van de weerstand.

Toch heel vreemd! Geef mij eens door om welke stallen het gaat via pb en welke dierenarts?
Aangezien ik alleen maar geruchten heb gehoord over 2 stallen hier in de buurt van... Nou ja kijk naar mijn AV.
Hier zijn de paarden een uur of wat geleden geent!

_Apple_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 19:40

Dat er om een virus zo veel gediscussieerd wordt zeg! En dat alleen door een virus, 255 pagina's lang vol met virus\praat!

knetterhard

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:03

EDIT:
Jammergenoeg, zijn er hier mensen die maling aan Rhino hebben....
Laatst bijgewerkt door knetterhard op 07-03-12 20:22, in het totaal 1 keer bewerkt

doom

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:17

aerdenhout1 schreef:
Toch heel vreemd! Geef mij eens door om welke stallen het gaat via pb en welke dierenarts?
Aangezien ik alleen maar geruchten heb gehoord over 2 stallen hier in de buurt van... Nou ja kijk naar mijn AV.
Hier zijn de paarden een uur of wat geleden geent!

Ik had maandag een da gebeld die mij ( gezien ik secretariaat ben van een rijvereniging verklaarde dat er op 3 plekken in noord Holland paarden waren met de verschijnselen van rhino en dat ze nog op de testen wachten voordat ze iets definitiefs konden zeggen.

Vandaag belde ik weer op voor met uitleg en dat ik graag de uitslag wilde weten en toen gaven ze aan dat ze van geen evt uitbraken wisten en dat ze volop contact hebben met andere da en er op dit moment absoluut geen rhino is in noord Holland.

Vond het zo krom.. De assistentes spraken elkaar dus enorm tegen, en beide hebben ze mij in de wacht gezet om het nog even na te vragen aam de artsen..

Dus wat is nou waarheid!

HorseTimeXL

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:19

Zoals iemand in het andere topic op de voorpagina had geschreven. Weet ook niet wat ze met Indoor Brabant gaan doen. Hoop heel erg dat het door gaat, maar ja ik betwijfel het eigenlijk.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:21

dat zul je niet te weten komen denk ik . ik denk dat er meer zit dan dat er vermeld word

Dyonne
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:21

Moderatoropmerking:
Reacties met 'grappige' plaatjes (en de daarop volgende reacties) zijn verwijderd. Ik heb al gevraagd het hier serieus te houden.

montoya

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:22

HorseTimeXL schreef:
Zoals iemand in het andere topic op de voorpagina had geschreven. Weet ook niet wat ze met Indoor Brabant gaan doen. Hoop heel erg dat het door gaat, maar ja ik betwijfel het eigenlijk.

wrm zul je risico,s nemen???? ik hoop dat het niet door gaat mensen die wel de nodige voorzorg nemen zijn hiervan dan vaak de dupe

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:23

Indoor brabant is halverwege april. Dan is dit allang over.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-12 20:31

SpikyBlue schreef:
1.(Vroeger tijden, in de voerhandel)
Bertha staat met een zak biks in haar armen en kijkt nog even rond. Hee, daar is Marietje. "Hee Bertha. Heb je nog wat gehoord van de Rhino?" "Nee, jij?" "Nee, maar Jan wil dat we nog even op het erf blijven met de paarden". "Oh okee, nou het beste hè?".

2.(Nu, in de voerhandel)
Kelly staat met een zak kruidenmuesli in haar armen en kijkt nog even wat rond. Hee, daar is Maaike. "Hee Kelly, heb je gelezen op facebook over de Rhino?" "Ja, echt niet normaal! Die zegt dat het hier zit, die zegt dat het daar zit, het is overal om ons heen!" "Ja zeg. Zit er L-Lysine in dat voer wat jij vasthebt?" "Ik weet niet, zal even kijken op de za..." "NEE! Niet neerleggen! Straks besmet je die hele stapel zakken!" (okee, dat laatste was een beetje overdreven :') )

_O- Kom niet meer bij hierzo! GEWELDIG