[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fangio

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 21:17

Haygain werkt super, daarna is het hooi ook absoluut niet meer stoffig. Ik ben er heel tevreden van en mijn ponies eten het een stuk liever dan nat hooi.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 21:36

Ik ben op zoek naar een tweedehands Haygain, want ben inmiddels ook overtuigd. Maar vrees dat ze niet makkelijk te vinden zijn.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:21

Je kunt er ook zelf eentje maken :j

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 22:39

Ja heb ik me ook in verdiept, maar dat zie ik niet zitten.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 07:50

manzano schreef:

Ik heb deze week een eigen maaksel gezien... jee zo eenvoudig, ik ga het proberen, denk uurtje werk en kosten? minder dan 100 Euro. Nou dat is het wel waard...

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:00

sunny43 schreef:
manzano schreef:

Ik heb deze week een eigen maaksel gezien... jee zo eenvoudig, ik ga het proberen, denk uurtje werk en kosten? minder dan 100 Euro. Nou dat is het wel waard...

Zou je eens kunnen delen hoe die gemaakt is

Er was hier toch ook iemand die deze gebruikt toch?
Afbeelding

Hoeveel ml aan zoutoplossing kun je hiermee vernevelen en hoevaak moet je het membraam wisselen. En kun je aan reserve onderdelen makkelijk komen?

De mijne doet het nog van impex. Maar ik hou graag opties open :Y)

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 08:47

Ik heb die vernevelaar gezien op equitana, maar het sluit helemaal niet aan op de neus waardoor er heel veel stoom zo wegvliegt.. zag er niet heel ideaal uit :Y)

Heb zelf een hooistomer gemaakt. Is inderdaad echt weinig werk en werkt (voor mij) heel goed!

Marigo

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:07

Ik lees wel veel het argument van zelfgemaakte hooistomers dat het juist schimmelgroei in de hand werkt en helemaal niet de stofdeeltjes eruit stoomt. Hoe is jullie ervaring daarmee?

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:08

Flicka12 schreef:
Ik heb die vernevelaar gezien op equitana, maar het sluit helemaal niet aan op de neus waardoor er heel veel stoom zo wegvliegt.. zag er niet heel ideaal uit :Y)

Heb zelf een hooistomer gemaakt. Is inderdaad echt weinig werk en werkt (voor mij) heel goed!

Daarom zou ik dus de emmer gebruiken die ze nu al steeds omheeft

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:16

Ik heb ook een vraagje (een hoester)
Ik heb allerlei onderzoeken laten doen en ben er nog niet achter (longen zijn schoon het lijkt meer uit de keel te komen)

Advies is conditie opbouwen
Pony is nooit benauwd geweest en snel weer op adem

Gisteren aan de longe moest hij even zijn ei kwijt en voor het eerst vond ik m slecht op.adem komen t duurde best lang

Nu weet ik niet wanneer je weet dat een paard benauwd is maar voelde me.er niet fijn bij
Kan iemand uitleggen waaraan ik dit.merk dan kan ik er goed op letten

En ja conditie.opbouwen vind ik lastig hoe doen jullie dat

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:18

Marigo schreef:
Ik lees wel veel het argument van zelfgemaakte hooistomers dat het juist schimmelgroei in de hand werkt en helemaal niet de stofdeeltjes eruit stoomt. Hoe is jullie ervaring daarmee?

Komen die argumenten niet juist van mensen die ze verkopen?

Mijn da raadde juist aan om er zelf een te maken. Nog niet gedaan overigens, het weken gaat hier eigenlijk best prima.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 09:27

Marigo schreef:

Geen idee? Hoe kan ik dat weten? Maar goed mijn paard hoestte eerst wel en nu niet meer, en dat is wat we wilden :Y)

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:05

Niwla schreef:
Marigo schreef:

Komen die argumenten niet juist van mensen die ze verkopen?

Mijn da raadde juist aan om er zelf een te maken. Nog niet gedaan overigens, het weken gaat hier eigenlijk best prima.

Ik heb beide nu geprobeerd, en uiteraard is de Haygain wel z'n geld waard.
Vanzelfsprekend werkt het beter, maar voor een paard met minder heftige klachten en een goede kwaliteit hooi kan zelfbouw misschien voldoende werkzaam zijn.

Het is het proberen waard.

Anderzijds zijn er mensen die soms roepen dat ze gestopt met zijn stomen omdat het niet werkt. In de praktijk hebben deze mensen dan zelf iets gebouwd dat dus niet naar behoren werkte, en dan is het jammer wanneer ze het hele concept 'stomen' afschieten.... want het is 9 uit 10 keer wel de oplossing.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 11:44

Wij hebben destijds bewust niet voor zelfknutsel gekozen. Aan de ene kant omdat je, als je echt goed materiaal wilt gebruiken (o.a. hittebestendig kunststof, dus geen omgebouwde kliko oid) nog best wat geld kwijt bent, maar ook omdat je het hooi in de haygain ook op "pennen" zet waar ook stoom uit komt. Het wordt dus van binnenuit gestoomd. Dat is bij zelfbouw een stuk lastiger te realiseren.
Daarnaast denk ik dat wij op stal minder makkelijk aan hadden kunnen komen met een zelfgebouwde. Of beter gezegd: stel dat er iets mee zou gebeuren tijdens het stomen (je weet het niet) dan is het beter dat dat niet met een zelfgebouwde gebeurt.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:13

Ik ben niet handig, dus vandaar een haygain gekocht, zodat ik zeker wist dat het goed zou zijn. Ik moet zeggen ik heb al goede zelfbouw dingen gezien, waarvan ik niet twijfel dat ze even goed werken als een haygain maar ook al slechte dingen waarvan ik betwijfel of je hetzelfde resultaat zal krijgen.

Denk dat het belangrijkste is dat je bak geisoleerd is en tegen de warmte kan en dat je stoom goed in het hooi verdeelt wordt. Krijg je dat met zelfbouw voor elkaar dan zie ik niet in waarom het niet zo goed zou zijn. Maar dat moet je dus wel kunnen.

SuperRocky

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 12:13

Ik kom even dit topic binnen vallen; een van onze ponies had al een paar maanden wat hoestklachten, niet gerelateerd aan beweging/inspanning. Op random momenten had hij ineens een hoestbui, in stal, tijdens het borstelen of tijdens het rijden, soms ook een paar dagen niet. Zijn conditie is bijzonder goed, hij is niet kortademig of snel moe, hij heeft juist veel energie. Hij heeft overigens geen last van pollen, een neusnetje maakte geen verschil. Het was niet heel heftig, maar voor de zekerheid toch de dierenarts laten kijken, diagnose: lichte bronchitis. Hij heeft nu twee weken ventipulmin gehad, dat heeft heel goed geholpen, hij hoest nu niet meer. Nu moeten we stoppen met de ventipulmin, en ik zou hem graag wat kruiden of een supplement willen geven ter ondersteuning, zodat we hopelijk kunnen voorkomen dat hij weer begint met hoesten. Hebben jullie misschien advies welke kruiden/supplementen hier geschikt voor zouden kunnen zijn? Hij staat nu ook in een stal met een buitenluik (eerder had hij een binnenstal).

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 13:15

sunny43 schreef:
manzano schreef:

Het is zeker eenvoudig. Maar je moet wel hittebestendig kunststof hebben, anders is het alleen maar schadelijk. Al die kliko's en plastic tonnen die ik voorbij zie komen zijn vaak helemaal niet geschikt. Ook zijn veel stomers niet heet genoeg of niet lang genoeg op hoge temperatuur. Dan krijg je juist een broeinest aan ellende. Zelf aan de gang met temperatuurmeters etc vind ik gewoon niet betrouwbaar genoeg.
Ieder z'n ding.

L_iek

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 20:31

Ik mag mezelf hier helaas ook weer melden. Mijn fjord begon met hoesten in februari. Dierenarts heeft medicijnen gegeven en raadde een scopie + bal spoeling aan. Ik vond dat zelf heel snel en heb dit dus nog niet laten doen. Na de medicijnen was hij eigenlijk helemaal opgeknapt en heb ik geen hoest meer gehoord tot afgelopen weekend.

Woensdag is de dierenarts weer geweest. Dierenarts vermoed dat het in februari een weerstand kwestie was maar denk nu toch echt aan stof/pollen allergie. Hij is namelijk helemaal gecontroleerd en ze kon niets geks vinden qua koorts etc. Management is direct aangepast en hij heeft clenovet gekregen. Hij staat nu op vlas ( overdag buiten/nacht binnen ). Zijn hooi wordt gestoomd en dit krijgt hij in een hooinet. Nu was hij er net en hoorde ik hem flink doorhoesten. Ook wat neusuitvloeiing, dit heeft hij nog niet eerder gehad. Mijn gevoel zegt dat het slijm nu los komt maar ik heb hier natuurlijk geen daadwerkelijk idee bij.

Wat denken jullie en kan ik nog dingen aanpassen/anders doen?

JackieT

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:09

manzano schreef:
Zou je eens kunnen delen hoe die gemaakt is

Er was hier toch ook iemand die deze gebruikt toch?
[ [url=m/aGbYbZ.jpg]Afbeelding[/url] ]

Hoeveel ml aan zoutoplossing kun je hiermee vernevelen en hoevaak moet je het membraam wisselen. En kun je aan reserve onderdelen makkelijk komen?

De mijne doet het nog van impex. Maar ik hou graag opties open :Y)

Ik heb deze nu een jaar, 1x membraam gewisseld omdat die gescheurd was. Er zitten 3 grote en 3 kleine reserve bij. Ik heb hem via amazon gekocht. Je kan 350ml zoutoplossing ermee vernevelen.

Reserve onderdelen kan je bij deze website bestellen; https://www.arvem.nl/vernevelaar-voor-paarden/

Onderaan staan de reserve onderdelen. Ik maak de zak zelf op maat met een klip zodat er niet zoveel stoom uitgaat.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-04-22 22:34

Aahh kijk, tnx voor je bericht.
Die ik nu gebruik om te vernevelen kan slechts 8ml zoutoplossing vernevelen.
Mijn beredenering is, meer zoutoplossing in de longen kunnen vernevelen is het "soepeler" maken van het slijm.
Tenminste dat lijkt mij logisch

Niwla

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-22 07:47

SuperRocky schreef:
Ik kom even dit topic binnen vallen; een van onze ponies had al een paar maanden wat hoestklachten, niet gerelateerd aan beweging/inspanning. Op random momenten had hij ineens een hoestbui, in stal, tijdens het borstelen of tijdens het rijden, soms ook een paar dagen niet. Zijn conditie is bijzonder goed, hij is niet kortademig of snel moe, hij heeft juist veel energie. Hij heeft overigens geen last van pollen, een neusnetje maakte geen verschil. Het was niet heel heftig, maar voor de zekerheid toch de dierenarts laten kijken, diagnose: lichte bronchitis. Hij heeft nu twee weken ventipulmin gehad, dat heeft heel goed geholpen, hij hoest nu niet meer. Nu moeten we stoppen met de ventipulmin, en ik zou hem graag wat kruiden of een supplement willen geven ter ondersteuning, zodat we hopelijk kunnen voorkomen dat hij weer begint met hoesten. Hebben jullie misschien advies welke kruiden/supplementen hier geschikt voor zouden kunnen zijn? Hij staat nu ook in een stal met een buitenluik (eerder had hij een binnenstal).

Ik gebruik NAF Respirator boost graag als ondersteuning.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 07:37

Sinds gisteren een Flexineb en een hooistomer selfmade in de planning, de stomer is er al, nu nog even een container... Kreeg van een holistisch dierengenezer wel het advies om Phytonics Micro Comp te geven, dus besteld maar blijkbaar niet op voorraad.

Rijden gaat wel oke - wel na het rijden een witte waterige smurrie uit het neusgat. (foto's plaatsen snap ik niet in bokt :( )

anoniempje1

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:49

Hebben jullie ervaring met een lage saturatie/bloedgas bij je paard? En wat verstaan jullie onder versnelde ademhaling (in rust)? Ik google me suf naar "acceptabele waardes" met paarden met astma, maar kan er weinig ovet vinden.

sunny43

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-22 16:54

Mijn paard heeft sinds hij in januari heel erg veel last van zijn longen kreeg, nu gaat het beter, tijdens het rijden dat ie zijn hoofd naar beneden doet - ik denk om meer lucht te krijgen - wij rijden gewoon al weer 10 km op een snelheid van 10 km/uur. Alleen dus regelmatig dat hoofd wat naar beneden trekt, wie herkent dit?

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-22 00:08

SuperRocky schreef:

Ik geef nu sinds een jaar longvitaal van vitalstyle. En ik zweer erbij om het te ondersteunen. Ik geef wel 120 gr per dag.