[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:55

Ik heb nu de hoofdkap van Bucas die bij de Full neck hoort. Maatje S maar ik vind hem best groot ogen := vanavond even passen.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 13:37

CarolShadow schreef:
jewel, maar die dekens hebben naast het klittenband ook nog een andere sluiting eroverheen zitten, en dat is niet voor niets denk ik.
Je zou het wel kunnen doen hoor, maar ik 'persoonlijk' zou dat nooit in zo'n deken naaien.

klitteband kan prima, zolang je maar goede kwaliteit klitteband hebt

mijn favoriete eczeemdeen sluit alleen maar met klitteband (bij de buik aan elke zijde twee stukken klitteband en de nesu van het masker kan versteld worden met klitteband)
en die blijft perfect zitten, beter dan de boett die ik ook heb liggen, of de equismartjes en de ivanhoe die hier op stal ook worden gebruikt
persoonlijk zou ik weer niet voor een rits kiezen, te kwestbaar

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:11

Ronne schreef:
Ja, halster ed gaat allemaal af en ik krijg hem ook wel om, maar omdat ze nog jong is en niet echt lekker stil blijft staan (wordt natuurlijk wel aan gewerkt), is het regelmatig een gevecht..

Ik heb voor onze 3jarige deze meebesteld;
Afbeelding

Zo kun je in alle rust alles doen maar heb je wel houvast :)

Kun je niet aan het begin van de hals een stukje elastische stof erbij in naaien, en dan zorgen dat je hem wel strakker kunt zetten?

Wat betreft het bevestigen van de hoofdkap aan een deken; je krijgt toch gewoon bij de pagony hoofdkap de clipjes bijgeleverd, die kun je dan ook aan Everlines enz naaien? Zorg dat je er aan de andere kant dan voor de stevigheid nog een extra, groter lapje achternaait, zodat hij genboeg houvast heeft en de stof niet snel zal scheuren. Zet het ook niet te strak anders gaat het trekken tijdens het grazen.

Wie heeft er tips om manen te knippen?
Die van Wisse werden onwijs dun dus ik dacht ik knip ze iets korter dan handbreedte af want zo vind ik het niet mooi en tot bijna handbreedte zijn ze stukken dikker.
Maar hij wil totaal niet hebben dat ik aan zijn manen kom!
Borstelen wil nog wel maar als ik er met de schaar aankom schudt en trekt hij met zijn hoofd, gaat hangen enz.
Wist dat hij dit niet leuk vond, maar nu heb ik dus een half geknipt paard staan en is het nog lelijker dan ervoor :(
Heb net in elk geval een ronde schaar gekocht zodat ik niet per ongeluk in zijn hals prik met al dat geschud.
Misschien is scheren minder vervelend (nee niet op de manenkam maar gewoon langs de manen)?
En anders een praam om?!
Kortom; hoe zorg ik dat ik wel zijn manen kan bijwerken maar dat hij ook niet nog meer trauma krijgt hiervan en het volgende keer dus niet nog moeilijker gaat?! Hellupp!

mirror666

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:23

is ie bang voor het ''knip'' geluid?
zo ja, langzaam eraan laten wennen :)

anders zou ik het ook niet weten.. de mijne kan ertegen namelijk,. maarja.. fjord :+ die moest wel..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 15:36

Inderdaad, leer hem eraan wennen, die van mij stond eerder nooit stil als ik met d'r manen bezig was. Veel geduld en nu staat ze eindelijk stil (ze draaide haar hoofd telkens andere kant op, op en neer deinzen etc etc)

Nou was net op stal, madam is nu helemaal een raar paard.
Eerst met haar burka, en nu ineens een mondlapje, het is net arabische vrouw (mogen toch ook alleen ogen vrij hebben)
Nou ja belangrijkste is dus dat ze hem laat zitten en er niet meer mee speelt en frunnikt. Onderkant is wel helemaal zwart ghihi, maja als ie zijn werk maar doet.
Resultaat is pas over paar dagen te zien, aangezien haar huidje al kapot was. Als dat nu langzaam dicht groeit, weet ik dat het helpt.

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 18:53

zo'n kammetje met een scheermesje er in?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:07

Ik hou niet van dat flauwe gedoe, als de mijne iets weigert op dat nivo dan gaat er gewoon een praam op.
Moet dan ook zeggen dat ik wat dat betreft een dutsel heb, trekken vind ze wel iets vervelend maar verder geeft die ook nergens niks om (oren uitscheren/knippen/snorharen knippen/scheren noem het maar op).
Mijn vorige pony was vreselijk flauw, en dan ben ik dat ook, puh :P

Bij Pride zag ik gister wat kleine puntjes op haar hoofd rondom de ogen. Heb ze met levertraan ingesmeerd. Ga morgen toch maar een vliegen/ogen masker erbij halen. Twijfel nog een beetje met of zonder oren...

Moet wel zeggen dat er geen haar extra uitgevallen was na 2 dagen onder de Rambo sweet itch *\o/* .
Hopelijk blijft dat zo, vind het een prettige deken!!!

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 19:27

als mijn paard iets eng vindt krijgt hij de tijd eraan te wennen en het te accepteren
daardoor nog nooit een praam nodig gehad :)

de mijne heeft overigens geen vliegenmasker meer om, ding heeft 2uur geleefd.. jammer dan hoor..

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 21:49

Het is rustig hier voor de tijd van het jaar (helemaal nu met die hitte)

Ik haal morgen weer even de deken eraf en ga eens testen hoe het nu met de jeuk is :D Paar dagen terug was dat al weer heeeeel wat minder namelijk.

Dit is dan wel DE grote test met de drainage.(voor ons dan)

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:19

Pride is vanavond tijdens de longeerles giga lek gestoken (ik ook maar dat terzijde). Echt zielig, ze kwam binnen en had zoveel jeuk. Gelukkig kon ze nog even eten en 'vergat' ze het even maar in het padock aangekomen (ze staan snachts buiten) ging ze meteen driftig rollen... Heb flink gemeerd enz, hoop dat het een beetje meevalt vanacht :(:)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:33

oei dat is echt minder Pink_Horizon :n
Ik zit een beetje met een probleem:
Ik ga volgende week op vakantie, en [naam] wordt gereden door de dochter van de eigenaresse van stal. Ik heb m nu al 4 weken zonder deken staan, maar ik ben toch bang hoe het gaat als we weg zijn. Ga toch lang op vakantie. Toen ik de vorige keer op vakantie ging ging het ook goed, maar toen ik terugkwam was het echt vreselijk :n weet nu echt niet of ik zn deken om moet doen als ik wegga of dat ik het gewoon eerst probeer..

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 22:45

is het een idee dat je je tel. doorgeeft. Zij kan dan bellen wanneer ze vindt dat chic jeuk krijgt. dan kan je telefonisch beslissen of hij wel of geen deken om moet. Aan de andere kant, kan de deken natuurlijk geen kwaad, dus je zou hem ook gewoon om kunnen doen.

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:04

Zou zij niet in kunnen schatten wanneer het teveel wordt?
Altijd moeilijk... Ik had vorig jaar hetzelfde met wel of geen hoofdkap. Beloot ook dat het goed ging dus dat het niet nodig was maar bij thuiskomst had ze vreselijke jeuk aan dr voorpluk gehad :(

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:10

pff... ben ergens blij dat ik niet op vakantie ga :=
mijn buitenlandse stage over 1 jaar ga ik dan ook mooi in de wintermaanden plannen, mij wel goed.. bovendien wil ik niemand met die last opzadelen.. :)

Dids had beetje geschuurd op zijn manen denk ik, wat warrig onder de deken :) heb zijn bilriemen nu door elkaar gehaald, scheelt irritatie! :)
en zijn koppie wordt weer wat mooier, zonder vliegenkap :)

frysk27

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 23:29

Deze week ook een stuk gelezen in de mensport over het nieuwe middel dat er aan gaat komen en waarmee zomereczeem goed aangepakt zou kunnen worden.
Wordt hoog tijd, de manen zijn al deels weg, maar gelukkig (nog) geen wonden. de staart ziet er inmiddels aangevreten uit.
Volgende week de DA eens bellen of hij het al in huis heeft. graag hoor ik ook ervaringen van anderen als ze phyto treat gaan gebruiken

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 06:11

[quote="opisop_shop"?]
Maar hij wil totaal niet hebben dat ik aan zijn manen kom!![/quote]

doet me denken aan van die kleine kinderen die voor het eerst naar de kapper gaan. die denken dat als je hun haar knipt ze dan doodgaan ofzo. :P
prachtig, ik zie al helemaal voor me hoe hij bang is.
_O-
vertel hem wat je gaat doen, lach hem uit om zijn aanstellerij en maak een knipbeweging voor hem zodat hij goed kan zien wat het is...wat het doet en dat het niet eng is...eventueel met een snoepje laat je hem de schaar even aanraken etc.
mag je bijvoorbeeld wel een stukje haar ergens anders wegknippen??

ap was vroege rvreselijk bang voor de schaar,die dacht dat ik hem er mee wilde castreren haha :+
nu niet meer gelukkig,maar als je het met wat geduld aanpakt dan komt t wel goed :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:30

Essie73 schreef:
is het een idee dat je je tel. doorgeeft. Zij kan dan bellen wanneer ze vindt dat [naam] jeuk krijgt. dan kan je telefonisch beslissen of hij wel of geen deken om moet. Aan de andere kant, kan de deken natuurlijk geen kwaad, dus je zou hem ook gewoon om kunnen doen.

Vanzelfsprekend dat ik m'n telefoonnummer achterlaat :j Het is gewoon zo moeilijk om in te schatten hoe het gaat, het heeft toch consequenties voor m als het niet goed gaat :o

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:31

Pink_Horizon schreef:
Zou zij niet in kunnen schatten wanneer het teveel wordt?
Altijd moeilijk... Ik had vorig jaar hetzelfde met wel of geen hoofdkap. Beloot ook dat het goed ging dus dat het niet nodig was maar bij thuiskomst had ze vreselijke jeuk aan dr voorpluk gehad :(

Had ik dus ook vorig jaar toen ik terugkwam. [naam]'s hele hoofd was kaal, vooral het gebied rond z'n ogen/oren. Het zag er zo vreselijk uit! Heb helaas geen foto's maar het was ook echt geen pretje om te zien..

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 08:48

Volgens mij is het niet het kniptgeluid waar hij bang voor is, maar is het gewoon zo dat het te gevoelig is als ik aan zijn manen kom.
Het is namelijk een heel gemakkelijk paard, zeker voor een 3jarige :)
Kon ook probleemloos zn beentjes scheren, kan hem wassen en beleren gaat ook allemaal zonder protest.

Als ik aan zijn manen kom met mijn hand, trekt hij ook vaak zijn hoofd weg. Manen poetsenwil op zich wel omdat dit steeds eenzelfde beweging is.

Denk dat ik eens ga zoeken naar een praam, ze heel kort knip en het vervolgens met een mesje bijhoud om aan te blijven wennen...

Als ik op vakantie zou gaan en het zou goed gaan met de jeuk zou ik desondanks altijd met deken op zetten als ik weg zou gaan.
De deken is niet dusdanig vervelend voor ze dat hij niet even weer op kan voor die korte tijd vind ik zelf en voorkomen is beter dan genezen. Anders misschien een 'lichte' deken opdoen; vliegendeken met hals?
Wel goed afspreken wat ze moet doen als de deken kapot gaat trouwens zodat ze snel kan handelen en niet eerst contact met jou moet zien te krijgen.

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:14

@ opisop: mijn pony lijkt een kopie te zijn wat ik nu van de jouwe lees. De eerste keer knippen ging ook net aan, want hij trok telkens plotseling z'n hoofd naar beneden, of schudde de hele tijd. Ik kon er best mee stoppen maar dan kreeg hij alleen maar z'n zin en dan zou het er de volgende keer niet gemakkelijker op worden. Dus ik ben gewoon door gegaan, manen goed tussen m'n vingers gepakt, even wachten met knippen als ie vervelend deed en dan zo snel mogelijk een goede knip, en zo geduldig de hele manenkam afgewerkt (stukje achter de oren was nog het moeilijkst, maar wel gelukt).
Nu heb ik hem bijna een jaar en kan ik alles doen met z'n manen, heb het laatst nog bijgeknipt (want het wordt nu toch best lang, zo'n 25cm!! en het groeide beetje ongelijk) zonder problemen.
Als zijn manenkam gevoelig is probeer dan gewoon iedere dag even aan z'n manen te friemelen, houdt het vast en trek lichtjes zodat hij aan de druk went, doet hij vervelend gewoon vasthouden, zodra hij twee tellen niets doet loslaten en belonen :)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:35

Dat probeerde ik dus gisteren ook, heeft me een zere voet en een kapot halstertouw opgeleverd :(
Darren was ook altijd gevoelig op zijn manen door het eczeem, die ging veel schudden om van het vervelende gevoel af te zijn, zodra hij schudde wachte ik even en ging daarna verder met de volgende vlotte knip.
Maar ja dat was een uk van 1,36 en Wisse kan ik net overheen kijken dus dat is errug lastig.
Heb ook nogeens geen plek om vast te zetten op de nieuwe wei dus kan niet zoveel beginnen.
http://www.mijnalbum.nl/Foto-ZROXZJ3I.jpg

Zal de vorige eigenaar even mailen hoe zij het heeft gedaan trouwens want zij heeft vorig jaar dor het eczeem zijn manen geknipt.
Misschien heeft ze tips :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 09:47

Oh heeft die hier nog op bokt te koop gestaan? Wát een plaatje. Het is idd lastiger als je paard groter is, mijne was toen iets kleiner dan 1.50m. Dit was overigens het resultaat (echt afschuwelijk maar dat kwam niet door mijn knip'kunsten'):
Afbeelding
De onderste helft was nieuw gegroeid dus dat stond rechtop maar de bovenste helft was nog langer dus dat hing :+ daarom was het zo lelijk, gelukkig mag het eindresultaat er zijn (heb ik ook nog wel foto van).

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 12:19

Vorig jaar was ik ruim een week weg met vakantie. Stond ze nog bij oude eigenaren (was nog m'n verzorgpoowniej haha) heb de deken toen opgelaten, hun zouden als het nodig was hem her en der recht trekken. Uit ervaring weet ik dat ze dit niet zouden doen (pony liep ook voor hun weg haha) en toen ik terug kwam, lekker af gedaan een aantal uur. Is prima gegaan hóór. Heb wel voor ik weg ging deken gewassen (voor goede doorluchting) pony helemaal klaar gemaakt en eronder gezet.
Dit jaar ben ik maar een weekendje weg, en op stal zijn een aantal mensen die er wel wat mee kunnen, mocht het misgaan.

aam_mic

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:04

Weten jullie of er ook een andere hoofdkap onder de boett kan? De mijne is stuk, dat gaas tenminste. En ik weet zeker dat het niet veel zin heeft om weer zo een te kopen want dan is hij eind van de zomer weer kapot. Nu ga ik het eruit knippen, maar zou die hoofdkap met die sliertjes er ook onder kunnen?

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-09 14:17

De oude boet heeft toch sliertjes?
Weet dat mijn A pony die vroeger had :)

Vandaag zag ik trouwens hoofdkappen van een boet-look-a-like (volgensmij pagony) liggen voor 15 euro. Die dingen kosten ook echt niets meer.
Ik heb zelf nog een zgan boett liggen (gebruikte ik bij de everline) maar zolang het niet hoeft blijft die in de kast...

Ik heb sinds vandaag een BR hoofdkap opgedaan, omdat ze toch wat kleine puntjes aan het hoofd had. Even bekijken maar.
Na de lekprikkerij van gister avond kwam ze vanmiddag super onder de deken uit. Heb maar een keertje extra gesmeerd nu (normaal om de dag MTG) voor de zekerheid maar het zag er wel super uit, had ik niet verwacht!