Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Jemawi schreef:Zijn er ook bokkers die hun cushingers scheren in de winter?
Mijn paard doet niets meer, maar krijgt zulk lang (en verschrikkelijk veel) haar dat ik voor het eerst voor aankomende winter ga scheren. Ik deed dit voorheen in het voorjaar al. Dan haal ik haar er helemaal uit, maar dat ben ik nu niet van plan. Ik wil een gedeelte van hals erin laten zitten (deken met halve hals) en de benen doe ik ook niet. Maar nu.... zal ik onderkant buik ook doen? Hier komt in de winter zeker 8 á 10 centimeter haar op en is 1 van de grootste probleemgebieden.
Wat zouden jullie doen? Het maakt me niks uit hoe het eruit ziet, gaat me meer om het functionele en weet inmiddels zeker dat ze zich veel prettiger zou voelen.
liljebo schreef:Fargo, de d.a. heeft altijd gezegd dat hij zomereczeem had, maar waarschijnlijk speelt de zon een hele grote rol bij de problemen. Hij schuurt enorm. Vooral in de zomer dus, maar ook nu nog wel (minder heftig) hoewel het ze seizoen hier allang voorbij is.
Manen en staart, maar vooral de rug en de kont. Echt kale, open plekken dit jaar. Het was nooit eerder zo erg en niets hielp. (alles geprobeerd aan suppl , zalfjes en gedoe) Eczeem deken had hij in no-time gesloopt. Maar wellicht moet ik het met een ander merk proberen, met betere pasvorm. Lastig met zo'n klein sloopijzertje.
liljebo schreef:ah ok. Sterk? Ik heb een slooppony. Zal straks eens kijken hoe het met die maten zit. Ben niet thuis in de engelse maten.
senna21 schreef:avdnoort schreef:hoi heeft iemand tips of antwoorden die mij kunnen helpen met mijn besluit.
Mijn pony van 19 is al vier weken hoefbevangen het gaat elke keer op en neer.
vorig jaar is ze ook al hoefbevangen geweest maar na een paar weken opgeknapt.
de dierenarts is vandaag geweest en gezien de situatie en de symptomen vacht, vet ophopingen rond de ogen en hoefbevangenheid.
Weten ze bijna 100% zeker dat het cushing is.
Ook omdat ze maar zo licht bevangen is en er maar niet doorheen komt.
Nu moet ik een beslissing gaan nemen wat ik wil bloedonderzoek en medicijnen opstarten?
Heeft iemand ervaring met die med en zoja welke?
Heeft iemand een idee wat een bloedonderzoek en die med kosten?
De dierenarts wist het zelf ook niet precies wat de kosten voor de medicijnen en het bloedonderzoek zijn.
En ook het allerbelangrijkste wat het beste is voor mijn pony ik wil ze niet onnodig pijn laten lijden als de kansen maar heel klein zijn dat ze opknapt( verlengt).
Het leven moet wel aangenaam voor haar blijven.
TS, de meeste paarden krijgen Pergolide als medicijn (wel duur tegenwoordig).
Of bloedonderzoek nog zinvol is als de symptomen zo duidelijk zijn, betwijfel ik. Zeker omdat die test nog weer extra risico op Hoefbevangenheid geeft.
Misschien verstandiger om een DA voor second opinion te vragen die wel verstand heeft van Cushing.
Verder is er al veel info te vinden in dit topic. Een middagje doorlezen, levert je vast veel info op.
Jannepauli schreef:Dit zijn ook fijne dekens: http://www.fly-free.eu/index.php?option ... =2&lang=nl en verkrijgbaar in de maten vanaf 'mini-shets'
LesleyLady schreef:Hallo,
Ik meld me hier ook even! Mijn merrie van 19 is vorige week donderdag gediagnosticeerd op cushing. Ze krijg daar nu pergolide voor (1maal pd. een pil). Helaas zijn we erachter gekomen dat ze cushing heeft doordat ze hoefbevangen is geworden. We merken nu na bijna 2 weken dat ze weer 'normaal' loopt, maar ze krijgt nog 2x daags pijnstillers (poeder). Nu krijgt ze per dag niet veel voer meer, 6 wortels en flink wat hooi. De dierenarts heeft gezegd dat ze eerst van de pijnstillers af moet zijn, maar ik maak me daar best druk om. Dat kan namelijk nog weken duren en voor mijn gevoel mist ze nu wel behoorlijk wat vitamines etc. Het liefst zou ik haar toch een vitaminensupplement geven, dat wordt ook aangeraden, maar ik durf niet zo goed door die hoefbevangenheid.. Wat zouden jullie doen? En wie weet er een goed supplement?