Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:52

Nou.... Billy mag nog een tijdje meedraaien. Hoewel hij een chronische ontsteking van de lever heeft, meent de d.a. dat de kwaliteit van leven nog goed kan zijn, mits de pergolide goed pakt. (nouja prescent dus, zoals dat hier heet... dure versie dus) De lever is aan veranderingen onderhevig, maar doet zijn werk nog goed. Kan wel zijn dat hij daardoor minder medicijnen mag hebben. De pergolide staat al op minimum dosis en het blijft uitkijken bij andere problemen. Weet eigenlijk niet hoe het moet als hij weer longproblemen krijgt, maar goed... afwachten maar.
Wel moeten bepaalde maatregelen worden getroffen. Het goede nieuws is dat hij geen ems heeft en dus wel in de wei mag. Maar vanaf voorjaar alleen met deken, omdat zijn huidproblemen deels met leverproblemen samen hangen en hij dan beter geen zonlicht op de huid krijgt. Verder speciaal licht verteerbaar voer (happy hoof) in combi met lijnzaadolie en in water oplosbare vitamine, evt aangevuld met havervrij en suikerarm krachtvoer (klein handje) afhankelijk van zijn uiterlijk (hij is nu tamelijk veel afgevallen en mag niet meer afvallen) Bietenpulp zonder melasse zou ook kunnen, maar daar is hier niet aan te komen. Verder veel kleine maaltijden op een dag.

Hoe lang duurt het voordat je de werking van de pergolide ziet en gaat het ook de infectiegevoeligheid wat tegen?

Met scheren heb ik geen ervaring.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 21:15

Ik scheer hem helemaal, maar hij staat ook op stal en wordt nog wel gereden.
Hij gaat met koud weer in de paddock met een waterdichte deken.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:17

Pergolide ga je al wel de eerste dingen van zien in de 1e tot 3e week. Na 3e of 4e week moet je echt duidelijk veranderingen zien. Door de pergolide worden ze inderdaad wel minder gevoelig voor ontstekingen, dat heeft namelijk allemaal weer met de cortisolproductie te maken en die gaat normaliseren door de pergolide.
Wat fijn dat Billy nog wel een kans krijgt!! Op zich hoef je niet zo bang te zijn voor suiker - als zijn hormonen op orde zijn, zal ook zijn suikerhuishouding beter worden in principe. En dan maakt dat beetje melasse bijvoorbeeld ook niet uit hoor ..
Wat voor huidproblemen heeft hij precies??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 23:19

Jemawi schreef:
Zijn er ook bokkers die hun cushingers scheren in de winter?

Mijn paard doet niets meer, maar krijgt zulk lang (en verschrikkelijk veel) haar dat ik voor het eerst voor aankomende winter ga scheren. Ik deed dit voorheen in het voorjaar al. Dan haal ik haar er helemaal uit, maar dat ben ik nu niet van plan. Ik wil een gedeelte van hals erin laten zitten (deken met halve hals) en de benen doe ik ook niet. Maar nu.... zal ik onderkant buik ook doen? Hier komt in de winter zeker 8 á 10 centimeter haar op en is 1 van de grootste probleemgebieden.
Wat zouden jullie doen? Het maakt me niks uit hoe het eruit ziet, gaat me meer om het functionele en weet inmiddels zeker dat ze zich veel prettiger zou voelen.

Ja wij hebben op een gegeven moment een aantal keren in het jaar geschoren en ook dus nu na de zomer omdat de vacht weer zooo dik en dicht en warm was. Dat geeft zoveel verlichting voor je paard dat hij niet oververhit is en ook veel beter voor de huid. Er zijn verschillende scheerpatronen te verzinnen. Ik heb in dit topic al wel aantal keren een plaatje hiervoor gequote, misschien even zoekfunctie gebruiken??
Wij begonnen meestal met stukken en als het tegenviel dan gingen we steeds een stukje verder (als ie het nog te warm had ;-) )

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 07:39

Fargo, de d.a. heeft altijd gezegd dat hij zomereczeem had, maar waarschijnlijk speelt de zon een hele grote rol bij de problemen. Hij schuurt enorm. Vooral in de zomer dus, maar ook nu nog wel (minder heftig) hoewel het ze seizoen hier allang voorbij is.
Manen en staart, maar vooral de rug en de kont. Echt kale, open plekken dit jaar. Het was nooit eerder zo erg en niets hielp. (alles geprobeerd aan suppl , zalfjes en gedoe) Eczeem deken had hij in no-time gesloopt. Maar wellicht moet ik het met een ander merk proberen, met betere pasvorm. Lastig met zo'n klein sloopijzertje.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:02

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:09

ah ok. Sterk? Ik heb een slooppony. Zal straks eens kijken hoe het met die maten zit. Ben niet thuis in de engelse maten.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:20

liljebo schreef:
Fargo, de d.a. heeft altijd gezegd dat hij zomereczeem had, maar waarschijnlijk speelt de zon een hele grote rol bij de problemen. Hij schuurt enorm. Vooral in de zomer dus, maar ook nu nog wel (minder heftig) hoewel het ze seizoen hier allang voorbij is.
Manen en staart, maar vooral de rug en de kont. Echt kale, open plekken dit jaar. Het was nooit eerder zo erg en niets hielp. (alles geprobeerd aan suppl , zalfjes en gedoe) Eczeem deken had hij in no-time gesloopt. Maar wellicht moet ik het met een ander merk proberen, met betere pasvorm. Lastig met zo'n klein sloopijzertje.

Huidproblemen is ook wel echt een cushings ding en langdurige huidproblemen ook. Ik duim voor je dat dit gerelateerd is aan de cushing en niet aan de lever zodat je daar ook verbetering zult gaan merken.

Verder heb ik zelf heel goede ervaringen met het geven van MSM zwavel, dit is namelijk zowel voor de longen, allergieën en huidproblemen een super ondersteuning. Het pakt zoveel dingen aan helpt daarmee, ook vacht, hoeven e.d. verbeteren erdoor.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:29

Klopt ja, dat cushing huidproblemen geeft. Maar volgens de d.a. speelt in deze ook de lever sterk mee.
Met een complete aanpak zou het beter moeten gaan. Iig bedankt voor de tip

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 10:36

ECIR heeft een recept voor de Cushingpaarden met erge jeuk. Als je je daar al aangemeld zou hebben, kun je er in de berichtenlijst op zoeken, of een mail sturen aan de lijst.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 11:33

Dat is toch de yahoogroep? Daar heb ik mij al aangemeld. Voor en na zal ik mij daar ook in verdiepen. moet het met porties doen :)

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:00

Goed plan!

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 12:56

liljebo schreef:
ah ok. Sterk? Ik heb een slooppony. Zal straks eens kijken hoe het met die maten zit. Ben niet thuis in de engelse maten.

Ik heb zelf geen ervaring met dekens, maar mijn stalgenoten zeiden dat hij er stevig uit zag.
Er is wel al een klipje gebroken, waar de riempjes om de achterbenen aan de kontflap vastgemaakt worden. Ik denk dat hij heeft gerold en er ofwel op is gaan staan, ofwel mee is blijven hangen. Eigenlijk vind ik dat positief dat dat dan stuk gaat... liever de deken dan een been :+ Met rollen etc houdt hij goed.
Ze zijn in ieder geval niet duur... ik heb 50 pond betaald incl verzendkosten (binnen UK, ~60euro).
Ik had voor mijn pony maatje 3'9", dat komt overeen met onderlengte 115. Er staat op de website ook een maattabel. Mijn pony is ongeveer 88 cm schofthoogte, en de deken past ook op Aurora die 93cm schofthoogte heeft maar zij is een stukje smaller dan Saros :=

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:00

De prijs is inderdaad heel vriendelijk. Billy is ong 75 cm . ieniemienie dus. Zal er eens naar kijken. Wil wel wachten met de aanschaf tot na nieuwjaar. Eerst kijken hoe hij zich overal doorheen slaat.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:09

Oh dat is nog meer ienimienie dan de mijne :) Dit was de enige site die ik kon vinden die met maten kleiner dan 3'9" begon, dus dat zou ook voor Billy moeten lukken.
Logisch dat je daar nog even mee wacht inderdaad! Als je tegen die tijd mijn wat langere-termijn ervaring wil weten, laat maar weten. (hoewel ik de deken hopelijk niet veel meer hoef te gebruiken dit jaar).

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 13:49

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 14:26

Ziet er leuk uit, maar die beginnen volgens hun maattabel bij onderlengte 140.

avdnoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 16:15

senna21 schreef:
avdnoort schreef:
hoi heeft iemand tips of antwoorden die mij kunnen helpen met mijn besluit.
Mijn pony van 19 is al vier weken hoefbevangen het gaat elke keer op en neer.
vorig jaar is ze ook al hoefbevangen geweest maar na een paar weken opgeknapt.
de dierenarts is vandaag geweest en gezien de situatie en de symptomen vacht, vet ophopingen rond de ogen en hoefbevangenheid.
Weten ze bijna 100% zeker dat het cushing is.
Ook omdat ze maar zo licht bevangen is en er maar niet doorheen komt.
Nu moet ik een beslissing gaan nemen wat ik wil bloedonderzoek en medicijnen opstarten?
Heeft iemand ervaring met die med en zoja welke?
Heeft iemand een idee wat een bloedonderzoek en die med kosten?
De dierenarts wist het zelf ook niet precies wat de kosten voor de medicijnen en het bloedonderzoek zijn.
En ook het allerbelangrijkste wat het beste is voor mijn pony ik wil ze niet onnodig pijn laten lijden als de kansen maar heel klein zijn dat ze opknapt( verlengt).
Het leven moet wel aangenaam voor haar blijven.

TS, de meeste paarden krijgen Pergolide als medicijn (wel duur tegenwoordig).
Of bloedonderzoek nog zinvol is als de symptomen zo duidelijk zijn, betwijfel ik. Zeker omdat die test nog weer extra risico op Hoefbevangenheid geeft.
Misschien verstandiger om een DA voor second opinion te vragen die wel verstand heeft van Cushing.
Verder is er al veel info te vinden in dit topic. Een middagje doorlezen, levert je vast veel info op.

het is op advies van de da het bloedonderzoek ze willen het dan eerst 100% zeker weten.
Helaas kon zij mij niet recies vertellen wat het allemaal koste nu de prijzen veranderd zijn vandaar dat ik het via het forum probeer te achterhalen.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 17:11

Fargo jij weet ook alles :D
Blij te lezen dat er meerdere van jullie zijn die het doen. Ik ga zo even zoeken.

@avdnoort: wat wil je weten betreft de kosten? Bij mijn paard staat voor volgende week een bloedonderzoek gepland. Er is 3 jaar geleden al cushing vastgesteld, maar voordat ik nu ga beginnen met medicatie moet het via de officiele weg.
Volgens mijn VA: kosten bloedonderzoek; 28 euro. Medicatie: ongeveer 70 euro per maand.

Ik weet niet of het jullie al bekend is, maar de pergolide gaat uit de markt. Daarom kiest BI ervoor om het te gaan produceren. Het medicijn is straks niet meer verkrijgbaar via de kanalen zoals jullie het jarenlang hebben gedaan, aldus mijn VA.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 19:07

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-10-12 21:57

Da's dan wel een mini-mini-shetje zeg.. meet je de onderlengte wel vanaf het midden van de borst tot en met het midden tussen de achterbenen?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 07:16

Jep. Hij is maar 75 cm hoog en heel kort. Tot nu toe zijn zelfs de kleinste dekens te groot voor hem. Eigenlijk is alles te groot voor hem.

LesleyLady

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:12

Hallo,

Ik meld me hier ook even! Mijn merrie van 19 is vorige week donderdag gediagnosticeerd op cushing. Ze krijg daar nu pergolide voor (1maal pd. een pil). Helaas zijn we erachter gekomen dat ze cushing heeft doordat ze hoefbevangen is geworden. We merken nu na bijna 2 weken dat ze weer 'normaal' loopt, maar ze krijgt nog 2x daags pijnstillers (poeder). Nu krijgt ze per dag niet veel voer meer, 6 wortels en flink wat hooi. De dierenarts heeft gezegd dat ze eerst van de pijnstillers af moet zijn, maar ik maak me daar best druk om. Dat kan namelijk nog weken duren en voor mijn gevoel mist ze nu wel behoorlijk wat vitamines etc. Het liefst zou ik haar toch een vitaminensupplement geven, dat wordt ook aangeraden, maar ik durf niet zo goed door die hoefbevangenheid.. Wat zouden jullie doen? En wie weet er een goed supplement?

Jasia

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:35

Liljebo: Misschien moet je eens kijken op www.minihorse.eu..
Daar heb ik de dekens van Bikkel vorig jaar besteld :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-10-12 17:39

LesleyLady schreef:
Hallo,

Ik meld me hier ook even! Mijn merrie van 19 is vorige week donderdag gediagnosticeerd op cushing. Ze krijg daar nu pergolide voor (1maal pd. een pil). Helaas zijn we erachter gekomen dat ze cushing heeft doordat ze hoefbevangen is geworden. We merken nu na bijna 2 weken dat ze weer 'normaal' loopt, maar ze krijgt nog 2x daags pijnstillers (poeder). Nu krijgt ze per dag niet veel voer meer, 6 wortels en flink wat hooi. De dierenarts heeft gezegd dat ze eerst van de pijnstillers af moet zijn, maar ik maak me daar best druk om. Dat kan namelijk nog weken duren en voor mijn gevoel mist ze nu wel behoorlijk wat vitamines etc. Het liefst zou ik haar toch een vitaminensupplement geven, dat wordt ook aangeraden, maar ik durf niet zo goed door die hoefbevangenheid.. Wat zouden jullie doen? En wie weet er een goed supplement?

Er zijn vitamine supplementen die weinig suiker bevatten. Ik voerde ook gewoon Marstall Force terwijl mijn paard bevangen was, dit werd ook aangemoedigd door de dierenarts. Verder er even niks bij. Hij raadde ook de wortels af. Geef het paard liever wat meer (arm) hooi als tijdsverdrijf, was zijn advies.
Krijgt je paard alleen Ascal? (Tenminste dat was het enige poeder wat mijn paard kreeg tijdens z'n HB). Zo ja: Het kan fijn zijn voor je paard om een extra pijnstilling te krijgen zoals Metacam of - iets heftiger - Buut.