[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

33Bonita33

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 22:51

wij hebben mijn verzorgpony vorigjaar drainage (sorry als ik het ik het verkeerd schrijf) gegeven en daarna puur culico van de paardendrogist. en een deken opgedaan(boett) jammergenoeg kreeg ze wel lichte schuurplekken bij der borst voor. doordat ze een erg gevoelig huidje heeft en vooral als het warm is ging ze toch wel een beetje onder de deken zweten en ging de deken dus schuren. verder bleven de manen en staart redelijk ongedeerd. ook leek het minder te zijn dan een jaar geleden. dus wij gaan gewoon door met de druppeltjes, omdat we wel het idee hebben dat ze de zomereczeem verlichten bij mijn verzorgpony.

verder heb ik een vraagje.
wie heeft zijn pony/paard. het hele jaar onder een deken? dus ook in de winter een winterdeken op? en kan dit verder kwaad of maakt het niks uit?

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:46

Mijn rijpaarden hebben 's winters een deken op en 1 daarvan heeft ZE. waarom zou dat wat uitmaken? je haalt de deken er vaak genoeg af.... ik heb er in ieder geval tot nu toe nog geen problemen mee gehad.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:56

ap staat het hele jaar onder een deken.
zomer eczeemdeken en winter winterdeken.
als ik op stal ben gaat ie af..dan mag hij "luchten"

zijn vacht is mooi, je ziet er niks aan.

nog even over dat voeren in de zomer:
in de zomers dat ap minder jeuk had wwerd hij ook bijgevoerd, ik ben dus van mening dat in gras niet alles zit..een paard met zomereczeem zijn imunnsysteem niet goed werkt en dit mag je best ondersteunen met goed voer of een supplement

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 23:58

Ben ik helemaal met je eens ellepel, maar de vraag is dan natuurlijk: wat moet je dan voeren. je hoort ook hier zoveel verschillende dingen.... ik weet het soms echt niet en blijf dus tot op heden maar gewoon dat voeren wat ik altijd al geef, maar wel in mindere mate....

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 07:42

Gras is behoorlijk compleet paardenvoer. Laat liever je gras onderzoeken of alles er in zit dan lukraak supplementen te gaan bijvoeren. Weet uit ervaring dat dat overdreven bijvoeren een oorzaak kan zijn van het onstaan van ZE.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:23

EdskoTakens schreef:
Gras is behoorlijk compleet paardenvoer. Laat liever je gras onderzoeken of alles er in zit dan lukraak supplementen te gaan bijvoeren. Weet uit ervaring dat dat overdreven bijvoeren een oorzaak kan zijn van het onstaan van ZE.

klopt helemaal.
en wij hebben dus bodemonderzoek laten uitvoeren om te kijken wat er zoal miste in de bodem.
moet goed mestbeleid dat omhoog gevoerd en de rest vulde ik dus aan met wat kruidenmuesli en een liksteen.
meer was het niet hoor..
ik weet zo gauw niet meer waar die papieren zijn,maar zat nogal wat scheef in de grond zeg!!
mensen bemesten vaak maar een eind weg omdat het zo goed is voor het gras maar dat is dus niet zo.
verkeerde verhoudingen krijg je dan Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 09:50

Ja, zo'n bodemonderzoek laten wij ook wel doen hoor, maar het gras laten onderzoek heeft geen zin en het is trouwens ook niet te betalen. Ik voer trouwens niet lukraak maar wat.... dan had ik denk ik toch in de al die jaren dat ik paarden heb echt wel vaker "problemen" moeten hebben. Zoals gezegd: Ik vind nergens een echt goede onderbouwing qua voer, iedereen zegt maar wat en daar moet je dan van uitgaan.... Lijkt me geen goed idee om iedere keer weer van alles te proberen... ondersteunen met homeopatische producten: prima, maar graag wat feedback....

corinagirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 11:43

Otello kreeg afgelopen zomer haast geen brok. Af en toe wel wortels als lekkernij, maar verder wel een beetje op 'dieet'.
Maar nu zijn we wel actiever bezig met rijden, dat ik hem wel iets bij wil voeren, maar ga het wel minderen. Aangezien gras inderdaad ook zorgt voor de energie behoefte e.d. Lachen .

Otello krijgt trouwens Friesche Brok. Met deze brok heb ik meer vertrouwen, vanwege het lage eiwit gehalte. Ook zitten er veel vetten in, wat ook erg prettig kan zijn (energie) . Hoef er weinig van te voeren voor het te behalen resultaat.

Wij hebben op stal ook Pavo koeken, maar Otello krijgt het niet.

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 12:18

Bij ons ben ik ervan overtuigd dat de bodem ook niet helemaal goed zit, maar het is geen doen om bij ons daar werk van te maken. Aangezien we ook nog eens rondom sloten en meertjes hebben en een bos... Dus die van mij krijgt zomers weidebeperking en zoveel mogelijk wat ik tegen zijn eczeem kan doen. Moet wel zeggen dat ik sinds ik Nature's Best voer, wel wat heeft geholpen, scherpe kanten zijn wat van de jeuk af nu. Maar dat kan ook door andere dingen komen...
Afbeelding Kijk ns wat een mooie dikke manen mijn Dikkie heeft Haha!

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 20:18

Je hebt ook speciaal voer voor paarden met huidproblemen dat heet Pavo Liga.
Ga ik dit seizoen maar even proberen. Knipoog

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 22:43

Wanneer gaat bij jullie de eczeem deken weer op?

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:04

Wanneer m'n paardje er weer last van gaat krijgen Lachen

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:05

corinagirl schreef:
Otello kreeg afgelopen zomer haast geen brok. Af en toe wel wortels als lekkernij, maar verder wel een beetje op 'dieet'.
Maar nu zijn we wel actiever bezig met rijden, dat ik hem wel iets bij wil voeren, maar ga het wel minderen. Aangezien gras inderdaad ook zorgt voor de energie behoefte e.d. Lachen .

Otello krijgt trouwens Friesche Brok. Met deze brok heb ik meer vertrouwen, vanwege het lage eiwit gehalte. Ook zitten er veel vetten in, wat ook erg prettig kan zijn (energie) . Hoef er weinig van te voeren voor het te behalen resultaat.

Wij hebben op stal ook Pavo koeken, maar Otello krijgt het niet.

scheeld dit nou ook al met het z.e.? dan beweren ze wel. en heb je misschien voor mij de prijs van een zak ben ik wel benieuwd naar. mag ook via pm.

dan nog en vraagje. welke exceemdeken kan ik het beste nemen voor een fries die het zelf al mega warm heeft in de zomer. staat gewoon op d wei zich al kapot te zweten.

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:25

ArlandoO schreef:
Je hebt ook speciaal voer voor paarden met huidproblemen dat heet Pavo Liga.
Ga ik dit seizoen maar even proberen. Knipoog

Pavo liga is volgens mij voor koudbloeden. Ik geef het in ieder geval aan mijn tinker. Is volgens verkoper daar voor gemaakt, ben dus benieuwd of dit inderdaad ook voor ZE zou helpen, dan komt mijn Zammie ook op de liga...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:29

AngelsDitch schreef:

als het warm genoeg is om de winter deken af te laten Knipoog

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:32

doe jij hem dan meteen de ZE deken op?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:35

yep..ik denk zo dat het dan rond de 10 graden snachts is.
ik weet het niet precies, vorig jaar was het in maart geloof ik,begin maart.
was wel heel wat met verharen zeg pff, al die haren bleven in zijn deken hangen Haha!

Zammie

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-01-08 23:42

Ja, dan heb je weer extra werk.... Knipoog Ik was verleden jaar te laat met het opdoen, vandaar... Zammie heeft het twee jaar terug gekregen en toen kon ik het goed onder contole houden met sweet itch. Maar afgelopen jaar had hij veel meer last en toen heb ik dus de halsdeken gekocht. om nog beter voorbereid te zijn ga ik hem dus dit jaar helemaal inpakken en dacht su inderdaad bij de nachtemperatuur van 10 graden en overdag toch 12/15 graden? dan moet hij toch op... maar kan natuurlijk ook meteen na de winterdeken hem opdoen, dan weet je zeker dat het goed gaat. Enigste wat ik altijd heb is dat als het mooier weer wordt ik de dekens overdag altijd af doe en dat ze dan dus zo lekker rollen en dan lekker borstelen.... Is een beetje een afwijking van mij bij de eerste zonnestralen. (en dit dan dagen achter elkaar) Moet er dan echt aan denken om hem die deken dan nog op te doen, anders ben ik misschien weer te laat Clown

wupke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 11:07

Wow begin maart al!
Die van mij heeft er eind april begin mei pas weer last van. Ik ben benieuwd naar dit jaar, want we volgen nu een of andere therapie Tong uitsteken

Dendie

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 12:54

hoop eerlijk gezegd dat pony dit jaar nog een maandje zonder deken kan staan... dus hoop op een warm februari/ maart maar veel wind Bloos zodat die K** muggen er niet zijn..... zou wel fijn voor m zijn Lachen

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:21

ik rijd niet met sterke wind.. maar ik heb nog geen deken ..
hij gaat dan wel rond maart ongeveer op ligt aan het weer.
vorig jaar zag je bij de buik zoveel haren het leken net nestjes

Nicky_

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:22

Ik heb de deken al in de aanslag liggen, vorig voor het eerst gedaan en eigenlijk te laat begonnen Nagelbijten / Gniffelen
Dus dit jaar ben ik er echt optijd bij Ja

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 13:27

AngelsDitch schreef:

wupke schreef:
Wanneer m'n paardje er weer last van gaat krijgen Lachen

die van mij krijgt hem al op voordat hij er last van krijgt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 14:52

ohw jaa.dat is beter he Knipoog

ik kijk naar de temperatuur..als de winterdeken er af kan dan doe ik de eczeemdeken er op.
zo heb ik het vorig jaar ook gedaan

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-01-08 15:02

Dendie schreef:
Bij ons ben ik ervan overtuigd dat de bodem ook niet helemaal goed zit, maar het is geen doen om bij ons daar werk van te maken. Aangezien we ook nog eens rondom sloten en meertjes hebben en een bos... Dus die van mij krijgt zomers weidebeperking en zoveel mogelijk wat ik tegen zijn eczeem kan doen. Moet wel zeggen dat ik sinds ik Nature's Best voer, wel wat heeft geholpen, scherpe kanten zijn wat van de jeuk af nu. Maar dat kan ook door andere dingen komen...
Afbeelding Kijk ns wat een mooie dikke manen mijn Dikkie heeft Haha!

haha mooi Haha! misty heeft ook al veeeel langere manen dan eerst Haha!
Afbeelding
nog steeds niet heel lang, maar vergleken met eerst! Haha!