[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

houdeville

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:15

Een van mij paarden begon vorig jaar maart ineens te schudden met zijn hoofd. Vervelend doen tot bokken aan toe. Dit gebeurde alleen met rijden of longeren. Ik heb hem 4 jaar hij is nu 8 en daarvoor deed hij het nooit. Ik heb een pollennetje gekocht en het werkt! Ik de winter heb ik het niet nodig, soms in het voor- en najaar wel en in de zomer soms ook niet. Met netje is het iig helemaal over. Ik heb het bij een aantal lesklanten ook al mee gemaakt en ook bij hun paarden hielp het, bij de een kwam het door vliegjes bij de ander door pollen.

Lougino

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:28

Ik zit er nooit op zonder instructrice en bij haar doet hij het ook (aan het eind) zij heeft een superstille hand en al jaren ervaring met vooral jonge en sensibele paarden dus er komt absoluut geen rek en trekwerk aan te pas. Hij doet het bijvoorbeeld ook echt als je gewoon volledig vrije teugel geeft en aan het uitstappen bent vandaar dat ik op dat moment niet begrijp waar dat vandaan komt en dacht wellicht herkent iemand het hier als zijnde specifieke klacht. Uit fysiobezoek zijn geen bijzonderheden gekomen behalve dat hij van nature al scheef is op links en we daar goed aandacht aan moeten besteden.
Zo'n netje zou ik kunnen proberen.

houdeville

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:29

Netje kost ook maar en paar euro, kan iig geen kwaad om te proberen toch? Succes

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 15:56

Nee precies, niet geschoten is altijd mis! Hoop dat ik snel achter de oorzaak kom.

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:47

ik doe morgen mijn stagevoorstelling, waaronder een klein stukje omtrent headshaking. heeft er iemand een
duidelijk (en redelijk goede kwaliteit) filmpje van een headshaker dat ik kan/mag laten zien tijdens mijn voorstelling? heb er geen van amor en is het te laat om te filmen aangezien hij nu terug goed is...:)

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 17:58

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:34

het typisch headshaken is goed te zien, dat is al goed. Dat schudden met zijn hoofd terwijl die eet, is dat meer voor vliegen of is dat ook 1 van zijn symptomen?

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 18:58

Vea schreef:
het typisch headshaken is goed te zien, dat is al goed. Dat schudden met zijn hoofd terwijl die eet, is dat meer voor vliegen of is dat ook 1 van zijn symptomen?

bij hem zijn we er met een ctscan achter gekomen dat hij vernauwde bloedvaten in het hoofd heeft

bij Visdonk 2 jr geleden konden ze niks vinden en kreeg hij de stempel Headshaker en kon ik met pretnisolon naar huis
vorig jaar toen dit filmpje gemaakt is ben ik naar Lienden gegaan en daar zijn toen weer foto`s gemaakt waar niks op te zien was een brochoscopie was bij Visdonk gemaakt en niks op te zien
enige optie was ctscan
hij heeft 9 weken bloedverdunners gehad en dat hielp gelijk, 1x een paar dagen halve dosis en hij schudde weer
maar vanwege maagklachten ben ik op homeopathie over gegaan,en hij is `schoongemaakt`en tot nu schud hij niet meer
als hij zich erg druk maakt en het warm weer is wil hij met eten weleens een beweging maken maar dat is heel zelden

vliegen waren er met maken van het filmpje niet.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 19:31

http://www.youtube.com/watch?v=faDto7ns ... e=youtu.be

Kijk maar of je hier iets aan hebt, is wel met muziek.....
het gooien met haar hoofd is op deze video óók door de opwinding vanwege de 1e dag in de wei en daardoor dus erg blij/druk aan het doen. Met rijden/longeren/wandelen zijn het vaak kortere heftigere bewegingen en wat minder "slangachtig" als hierop. Wél kun je een aantal keren heel duidelijk in beeld zien dat ze haar linkerneusgat dicht blijft knijpen...misschien interessant om te laten zien omdat Gina dus echt een pollen headshaker is ;)

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 20:11

muziek zal niet op staan bij de presentatie dus dat is geen probleem!
bedankt voor de filmpjes!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 05:55

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:47

maureen schreef:

het gooien met haar hoofd is op deze video óók door de opwinding vanwege de 1e dag in de wei en daardoor dus erg blij/druk aan het doen. Met rijden/longeren/wandelen zijn het vaak kortere heftigere bewegingen en wat minder "slangachtig" als hierop. Wél kun je een aantal keren heel duidelijk in beeld zien dat ze haar linkerneusgat dicht blijft knijpen...misschien interessant om te laten zien omdat Gina dus echt een pollen headshaker is ;)

Ik heb je filmpje nu 3x bekeken maar ik zie niet dat ze typische headshakingbewegingen maakt :o?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 07:52

Vea schreef:

En het paard van Mirjam maakt ook niet de 'typische' headshakingbewegingen. Natuurlijk is dit wel headshaking maar de oorzaak waardoor en de manier waarop zijn denk ik zeldzaam.
Paarden die headshaking hebben en daarbij pijn hebben aan de aangezichtszenuw schudden anders.
Hiervoor zijn de filmpjes van Ellepel een goed voorbeeld maar ook de filmpjes die in de link van de beginpost staan.

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 09:04

ellepel schreef:

mijn merrie kan ik wel terugvinden in de filmpjes, alleen zie ik het haar nooit doen in de weide of paddock, enkel van zodra ermee gewerkt wordt..

Vea

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:02

iedereen bedankt voor de filmpjes, de presentatie is goed gegaan, ze vonden het interessant :)
ik heb een filmpje van ellepel en van mirgino laten zien om het verschil te laten zien :), ze vonden de verhalen omtrent de paarden heel interessant, dus bedankt!

mirgino

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 11:30

Vea schreef:
iedereen bedankt voor de filmpjes, de presentatie is goed gegaan, ze vonden het interessant :)
ik heb een filmpje van ellepel en van mirgino laten zien om het verschil te laten zien :), ze vonden de verhalen omtrent de paarden heel interessant, dus bedankt!

fijn dat je er iets aan had :j

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 13:59

Hoi,

Ik kom me ook maar even melden in dit topic. Heb geprobeerd wat mee te krijgen maar jullie hebben er al een heel lang topic van gemaakt :)

Mijn 21-jarige merrie begon vanuit het niets met proesten tijdens het rijden. Nu zo'n 3 weken geleden. Hoofd schudden deed ze ook (knikken) maar het was vnml het proesten. Ik heb een neusnetje gekocht, maar dat maakte weinig uit. Op stal heeft ze nergens last van trouwens. Nu ben ik afgelopen maandag de hei opgeweest en daar heeft ze een aantal keer geproest en geschud, maar eigenlijk niet heel erg. De tandarts is net geweest voor een APK en ze is ook weer losgemaakt door onze veearts/osteopaat een paar weken terug. We hebben de zadelmaker sowieso al besteld om het zadel weer na te kijken dus lichamelijk is ze prima en ze ziet er voor haar leeftijd beeldschoon uit, al zeg ik het zelf :+
Misschien nog belangrijk: ze heeft haar neusje een beetje verbrand een tijdje terug in de wei, en in haar neusgat zaten wat blaasjes, die ik nu dagelijks insmeer met Calendula zalf, het zou dus nog kunnen dat ze daar last van heeft. De VA komt binnenkort weer voor een check en dan zal ik zeker vragen of hij ons ermee kan helpen en het lijkt nu ook wat minder erg dan het in het begin was. Toch vraag ik me af of er mensen zijn die dit specifiek herkennen. Heeft het zin om Puur Pollen of een ander supplement te geven?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 14:05

bij blaasjes in een neusgat denk ik toch wel aan een eventuele infectie met een herpes virus, en die kan dus wel voor hoofdschudden zorgen.
ik zou dit overleggen met je veearts of dat een mogelijkhied is en of ze kunnen testen of je paard dara inderdaad last van kan hebben

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 15:37

Ok, ik ging er vanuit dat de blaasjes door de verbranding kwamen. Interessante optie en die ga ik zeker onthouden, bedankt!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:45

ja dat dacht ik eerst ook,maar begon toch te twijfelen.
heeft ze ook gehoest of bijvoorbeeld waterige ogen gehad?

die blaasjes kunnen misschien sowieso wel voor een overgevoeligheid gezorgd hebben denk ik ?

Gulpje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 16:48

Hoesten doet ze niet maar haar ogen waren wel wat wateriger dan normaal, nu zijn ze sinds een week eigenlijk weer ok.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-11 22:49

singasong schreef:
maureen schreef:

Ik heb je filmpje nu 3x bekeken maar ik zie niet dat ze typische headshakingbewegingen maakt :o?

Uhm...en ik begrijp je opmerking niet helemaal??? Want als er "typische" hs bewegingen te zien waren geweest had ik de uitleg er toch niet bij gezet??

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 07:53

maureen schreef:
[Uhm...en ik begrijp je opmerking niet helemaal??? Want als er "typische" hs bewegingen te zien waren geweest had ik de uitleg er toch niet bij gezet??

Mss komt het omdat het in slowmotion is? Ik zie hier geen headshaking in. Herken de bewegingen meer als de bewegingen die dominante paarden vaak maken bijv. als ze in een kudde lopen, denk aan hengsten. Ik heb een Shethengstje gehad die deze slangenbewegingen met zijn hoofd/hals vaak maakte en zie het ook bij andere hengsten.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 08:47

ik heb net ook het filmpje bekeken,maar afgezien van inderdaad zo'n zwaaibeweging die ze maken als ze het er niet mee eens zijn zie ik eigenlijk niet zo veel :) .
het zwarte paard moest ik toch naar kijken?

komt denk ik ook omdat ik appie zijn filmpjes gewent ben en als je dan vergelijkt is dat natuurlijk wel heel wat anders
maureen, kun je anders een ander filmpje maken waar het duidelijker op te zien is?

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-11 13:55

ellepel schreef:
ik heb net ook het filmpje bekeken,maar afgezien van inderdaad zo'n zwaaibeweging die ze maken als ze het er niet mee eens zijn zie ik eigenlijk niet zo veel :) .
het zwarte paard moest ik toch naar kijken?

komt denk ik ook omdat ik appie zijn filmpjes gewent ben en als je dan vergelijkt is dat natuurlijk wel heel wat anders
maureen, kun je anders een ander filmpje maken waar het duidelijker op te zien is?

Klopt hoor, daarom zette ik er ook neer, kijk maar of je er wat aan hebt en de verwijzing naar het dichtknijpen vd neus die wél goed te zien is, het is niet het beste voorbeeldfilmpje...
"Normaal" met rijden etc. dan zijn de bewegingen feller/korter en krachtiger, ik zeg altijd alsof ze een elektrisch schokje krijgt maar dat heb ik eerlijk gezegd nooit gefilmd, ook omdat dat lastig gaat als je er zelf opzit of longeert :D
Ikzelf zie overigens wel fracties van irritatie momenten (o.a. rond 1.26) maar dat komt omdat ik haar gedrag/oogopslag etc. goed herken inderdaad en ze worden afgemaakt door de grote bewegingen. Als ze 's winters trouwens enthousiast aan het rondrennen is buiten is het zónder het slingeren. Ook vroeger met springen uitte het zich minder, blijkbaar wordt het door opwinding en blijdschap wat weggedrukt?

Filmpje was overigens niet bedoeld ter beoordeling of het een HS is want krijg er een beetje raar gevoel bij dat daar aan getwijfeld wordt??(Singasong?) maar omdat Vea iets zocht voor haar presentatie en er nog maar één reactie was voor de volgende dag en dus het neusknijpen zoals verteld in de presentatie van Knottenbelt mooi zichtbaar is...
Maar ik wil gerust proberen of ik het kan filmen als bijv. mijn bijrijdster aan het rijden is, de heftige periode is natuurlijk al geweest maar kan volgende week eens kijken als we zonder neusnetje gaan en zien wat er gebeurd ;)