[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:52

Dais_ schreef:
Ik heb geen ervaring met effol, maar ik denk dat het een kwestie van uitproberen is?

Gisteren zag ik de jaarling bijten in haar staartwortel. Ik ben er gelijk op gedoken, maar ik zie geen knutten oid, en toch heeft ze al zo'n jeuk, heel sneu. Heb online gezocht en vond nog 1 winkel die tectonik verkoopt. Ik vind het wel spannend, maar ik ga het proberen. Ik ga niet wachten tot ze haar hoofd, manen en staart al kapot geschuurd heeft!

Hoe dienen jullie dat toe precies? Op de hals bijvoorbeeld, doe je het dan tussen de manen? Of net onder de manen?

Ik heb een bericht geplaatst met hoe ik het gebruik, daar kan je wellicht ook wat mee.
Ik snap je spanning wel, het is een chemisch product. Ik had dat ook, ook omdat mijn paard blaren kreeg van bv TKC. Wat fijn dat je nog een fles hebt gevonden. Hopelijk werkt het voor je!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 14:14

Dankjulliewel! Ik hoop ook dat het goed werkt en dat ze dit jaar echt minder last heeft!

Ik zal jullie op de hoogte houden :j

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 15:19

Dais_ schreef:
Dankjulliewel! Ik hoop ook dat het goed werkt en dat ze dit jaar echt minder last heeft!

Ik zal jullie op de hoogte houden :j

Mag ik vragen waar jij de Tectonic nog hebt kunnen vinden? Het lijkt mij ook wel interessant om te proberen voor mijn merrie.

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 18:26

Ik smeer het altijd met een kwastje op de ponys,vd maantop een streep recht naar de staartwortel.onder de buik,lies en binnenkant onderbenen.

Jessix

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 19:56

Ik doe het met een grote spuit. Streep trekken vanaf de voorpluk tot in de staartwortel. Handschoentjes aan, goed tussen de manen spuiten en ik smeer ook nog de buik in.

Ik vind niet gauw wat spannend. Testen op een klein stukje huid en als dat goed gaat gebruik ik gewoon de aanbevolen hoeveel.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:41

Testen en dan 24 uur afwachten denk ik?

Sille55

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 20:42

Ik heb inmiddels ook Tectonik besteld. Daarnaast Fibra Anti-itch muesli en balancer om te proberen. Zaterdag ook weer gestart met de Puur Culico en Puur Apis. Ben benieuwd of we effect gaan zien en hoe we dit jaar de zomer door gaan komen.

Fijn topic dit trouwens, al meerdere tips er uit gehaald om te proberen! :D

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 21:01

Dais_ schreef:
Testen en dan 24 uur afwachten denk ik?

Yup.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 09:42

Hier ligt de ecxeemdeken er inmiddels wel weer op, de jeuk van het verharen gaf weer een dusdanige trigger reactie dat paard zich weer kapot begon te schuren. Met deken voelt ze zich gelijk beter.

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:13

Mijne moet ik nog laten wassen of zelf wassen…. Durven jullie dat aan in je eigen wasautomaat?

Ik vind het lastig want mijn fjord is geschoren, heeft het nooit snel koud…. Maar alleen de eczeemdeken vind ik voor in de nacht op stal en ochtend erg frisjes. Overdag red hij zich wel… Hij schuurt nu ook nog helemaal niet maar dit wil ik liever voorkomen natuurlijk. Tips? Kan je een deken over een eczeemdeken leggen? :+

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:24

Oskarrino schreef:
Mijne moet ik nog laten wassen of zelf wassen…. Durven jullie dat aan in je eigen wasautomaat?

Ik vind het lastig want mijn fjord is geschoren, heeft het nooit snel koud…. Maar alleen de eczeemdeken vind ik voor in de nacht op stal en ochtend erg frisjes. Overdag red hij zich wel… Hij schuurt nu ook nog helemaal niet maar dit wil ik liever voorkomen natuurlijk. Tips? Kan je een deken over een eczeemdeken leggen? :+

Ik bracht mijn dekens naar de wasservice van EJ, helaas is dat gestopt. Maar volgens mijn vriendin heeft Stubenitsky in Heemskerk ook wasservice.

Een regendeken kan prima over de eczeem, of een liner eronder.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 11:53

Oskarrino schreef:

Eczeemdekens doe ik in eigen wasmachine of in een automaat bij een tankstation.
Je kan idd een regendeken over een eczeemdeken doen. Of een losse vliegenhals aan je regendeken vastmaken, dat doe ik altijd in zo’n tussenperiode.

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:40

Ik was hem zelf, maar ik heb een wasmachine in huis voor onze was en 1 in de schuur voor de paardenwas en vieze kleding (klussen/poetsdoeken met vet enz).

Hier ligt ie klaar. Ik ga zo naar stal, kijken hoe ze er bij staat, bij teveel jeuk rij ik vanavond terug om hem er op te gooien (was niet op de fiets mee te nemen vanmorgen). Maar het is of vanavond nog of morgenmiddag, langer wachten wordt hem niet. De nachtvorst is voorbij en de temperaturen overdag in de dubbele cijfers.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 16:55

Oskarrino schreef:

Ja dat kan, deed ik voorheen ook weleens.

Zaterdag voorspellen ze 18 graden, dus best kans dat er dan mugjes uitkomen..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:02

Ik ga morgen de tweede ronde Tectonik van dit jaar doen. En dan wil ik mijn paard donderdag bloot zetten. Ik blijf er zelf toch erg mee worstelen dat we van winterdekens gelijk door moeten gaan naar eczeem of vliegendekens. Vorig jaar kreeg ik het onder controle met Tectonik en een vliegendeken, dus ik duim dat dat weer gaat lukken.

PreHungaro

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:16

Hier komen inderdaad goede en handige tips voorbij, die Tectonik ga ik ook bestellen.
Tot nu toe nog zonder deken maar vind het wel spannend. Vorig jaar is ze ineens begonnen met schuren (2 jaar) en vanaf toen onder dekens gezet. In de winter een winterdeken. Ze heeft veel schilfers dus ga haar dit weekend ook even wassen om die weg te krijgen.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:27

Ook Tectonik besteld, aan een grote injectiespuit kom ik ook vast wel.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-25 17:35

Ik gebruik een colosan spuit. Colosan was toch al over datum :D
Grappig dat Tectonik weer even een come back lijkt te maken. Duimen dat er meer zijn die er baat bij hebben.

Ik moet er wel bij zeggen dat gras hier ook een trigger is voor jeuk. Dus gras krijgt mijn paard zelden of max 5 min.
Het blijft bij ZE toch vaak een combinatie van dingen.

Diva_Jenny

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 11:33

Zijn hier nog mensen met tips voor een fijne deken in onderlengte 175 voor een pony met brede hals die geen pyjamadeken is? De rambo XL hoody gaat pas vanaf 130/185 en deze is helaas te groot. Ik zie door de bomen het bos even niet meer %)
Heb nu de eczeemdeken van shires, die ligt perfect om z'n lijf maar de hals kan nog net aan dicht zonder hem te wurgen :')

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 12:42

Diva_Jenny schreef:
Zijn hier nog mensen met tips voor een fijne deken in onderlengte 175 voor een pony met brede hals die geen pyjamadeken is? De rambo XL hoody gaat pas vanaf 130/185 en deze is helaas te groot. Ik zie door de bomen het bos even niet meer %)
Heb nu de eczeemdeken van shires, die ligt perfect om z'n lijf maar de hals kan nog net aan dicht zonder hem te wurgen :')

Ik loop hier ook tegen aan. Nam vanwege de hals altijd een maat groter maar die was dan weer veel te lang. Heb nu een 135 185 van topreiter en die valt al een stuk beter!

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-25 17:58

Ik heb voor mijn merens tankje een bucas sweet itch light. De hals past en dat is echt een wonder. Alleen het ‘hoedje blijft niet goed zitten, met halster of maker wel. Afbeelding
Ze is echt heel breed, vooral de nek.
Is er in 175.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:35

Ik begin vanavond met testen van Tectonic, ik twijfel nog tussen verdunnen of niet. Ik lees hier verschillende ervaringen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:41

Ik heb vanmorgen de eerste behandeling gegeven van het jaar. Hij huilt nog niet maar ik wil het graag voorblijven. Ik had nog een fles staan dus kan nog wel even vooruit.

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-03-25 17:58

Hier helaas ook de ergste kriebels aan de staart. Klein beetje geschuurd en hij wilde heel graag gekriebeld aan zijn staartwortel aan de onderkant…

Horseloverl

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-03-25 00:15

Hier volop zwiepen met de staarten maar leg ze liever nog geen deken op. Wel al 2 maand aan het opbouwen met de apis en culico, beetje glucobalance omdat ze altijd op gras staan. Lijkt goed te gaan tot nu toe. 1tje aan de homeopathie gehad van de winter en lijkt nog nergens last van te hebben terwijl die zich echt in deze periode al kon open schuren. Zwiept niet met de staart, manenkam nog zacht. Ben benieuwd of dat zo vol houd