[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dennis

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:55

Dennis had het nog niet eerder gehad. Na het weg vegen is het niet terug gekomen.
Juudje heeft het wel met een onregelmatige regelmaat (nu al een hele tijd niet). Maar vooral dus bij heel droog weer (zomers droog of juist vorst).

Judith is gelukkig gewoon blij en haar wond ziet er netjes uit.
Maar arme pony, op haar witte hoofd zit nu tussen haar oren een donkere vlek (helemaal tot op de huid kaal geschoren) met een handje vol nietjes en een half rode vlek er nog omheen.

Orchid

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 15:57

Hallo iedereen, ik kom het topic even binnenvallen met een vraag.. ik zit een beetje te dubben met mijn 22 jarige merrie. Ze heeft niet echt heel typische ppid symptomen behalve schralere rugbespiering en ze lijkt wat sneller 'van slag' te zijn (bijvoorbeeld als haar maatje op stap gaat, of ze ergens van schrikt). Nu is het zo dat ze al haar hele leven een dramatisch gebit heeft waar zo'n 2 keer per jaar een professionele tandarts mee bezig is. Op dit moment zit ze niet lekker in haar vel, maar mogelijk is er ook iets niet ok in haar mond. De tandarts komt over 2wk maar kan niet eerder. Ik zou haar graag op ppid laten testen, maar vroeg me af of dit nu een betrouwbaar beeld geeft of dat ik beter kan wachten tot na het tandartsbezoek? Ik weet niet of de test erg beinvloed word als ze nu last heeft van haar gebit.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 16:24

Helaas mag ik mij hier ook melden. Mijn haflinger van 15 jaar was de laatste tijd niet echt fit. Eerst dacht ik dat het de Zomereczeem was icm suikers van het gras na de regen in het najaar. Maar de muggen zijn een stuk minder en hij betert niet. Vorige maand ppid bloed test laten doen en extreem hoge waarde van rond de 400.

Dus starten met prascend en over 100 dagen nog eens testen. Mijn DA raad aan te beginnen met 1 pil en dan na de test over 100 dagen kijken of de dosis omlaag kan. Ik vroeg dat naar aanleiding van jullie verhalen over halve en kwart pillen. Hebben jullie nog tips? Hoe kwamen jullie er achter dat je paard cushing heeft en waar moet ik extra op letten?

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 17:26

Mijn shet had ook hoge waarden, zat tegen de 300 aan, maar ik ben toch begonnen met 1/8 pil om het op te bouwen.
Het lichaam kan anders echt wel van slag raken als je ineens een 'volle mep' pergolide/prascend gaat geven.
Beter om in 10 dagen op te bouwen naar bijv. een halve pil.
Dat had ik eerst ook gedaan. Ik heb haar tijd op halve pil laten staan, maar daarmee zakten de waarden slechts naar 200, wel minder, maar nog altijd veel te hoog.
Dierenarts vond daarom dat ik naar hele pil moest toch.
Dit weer met kwartje verhoging opgebouwd in zoveel dagen tijd.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:06

Even snel een korte reactie, een waarde van 400 is niet extreem hoog hoor ( of het in pg gemeten zijn ). Er zijn waardes boven de 1000 pmol bekend. Misschien geeft dat je een beetje rust

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:38

Mathilde Ik heb ook opgebouwd. Begonnen met een kwart voor een dag of 5, dan een half, dan een hele.
Gaat om een warmbloed van 1.60m. Weinig tot geen bijwerkingen gehad.

Mijne werd destijds getest omdat ze krulletjes kreeg en geen curly horse is :+

Het A en O blijft voor mij nog steeds de voeding, naast de pillen. Geen granen, beperkt gras en beperkt hooi.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:53

Maris schreef:
Even snel een korte reactie, een waarde van 400 is niet extreem hoog hoor ( of het in pg gemeten zijn ). Er zijn waardes boven de 1000 pmol bekend. Misschien geeft dat je een beetje rust

Idd, mijn pony had in de 900, dus tegen de 1000 aan. Hij krijgt het al een aantal jaar, pony doet het super.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 18:58

Wat ik me eigenlijk afvraag, zijn er supplementen of iets van extra’s waar je van zegt dit werkt echt? Mijn pony krijgt nu momenteel gras, hooi, luzerne en een handje van dat IJslander brok met het tabletje. Ik verbaas mij erover dat hij het ondanks dit gewoon dagelijks hele dag op de wei staat en altijd goed gaat terwijl ik lees dat dat voor andere zowat een no go is. Sinds de verhuizing ook wat meer op de wei, misschien daarom ook de wat hogere waarde? Maar even terug, supplementen dus, iemand?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:11

Voor de weerstand Echinacea. Voor drainage drainage comp. En een goed vit en min mengsel.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:18

Voor de doorbloeding podo compositum oftewel gingko biloba

cathyenbeau

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 19:44

xMathilde schreef:
Helaas mag ik mij hier ook melden. Mijn haflinger van 15 jaar was de laatste tijd niet echt fit. Eerst dacht ik dat het de Zomereczeem was icm suikers van het gras na de regen in het najaar. Maar de muggen zijn een stuk minder en hij betert niet. Vorige maand ppid bloed test laten doen en extreem hoge waarde van rond de 400.

Dus starten met prascend en over 100 dagen nog eens testen. Mijn DA raad aan te beginnen met 1 pil en dan na de test over 100 dagen kijken of de dosis omlaag kan. Ik vroeg dat naar aanleiding van jullie verhalen over halve en kwart pillen. Hebben jullie nog tips? Hoe kwamen jullie er achter dat je paard cushing heeft en waar moet ik extra op letten?

Mijn DA had ook aangeraden om te beginnen met 1 pil en daarna weer te laten testen, maar omdat ze relatief weinig klachten had advies gegeven om eerst te starten met 1/2 pilletje. Mijn pony had ook een waarde van rond de 400 en ik ben begonnen met 8 dagen 1/4 pilletje en nu staat ze sinds een week op een 1/2 pilletje. Ze doet het er hartstikke goed op, geen last van bijwerkingen gelukkig.

xMathilde

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 00:35

Bedankt allemaal voor de reacties! Mijn gevoel zegt ook opbouwen met de dosis dus dat ga ik gewoon doen, zeker gezien jullie ervaringen.
De waarde was 382 pg/ml, ik begreep dat dat redelijk hoog is. Testen jullie ook meerdere keren per jaar of is dat afhankelijk van de symptomen?

Vind persoonlijk zelf dat mij haflinger nog weinig symptomen vertoont. Begint nu wat vacht aan te maken maar zeker geen krullen. Ook niet hoefbevangen oid. Hij heeft wel zomereczeem en nog steeds erg veel jeuk en hij is niet zo fit en vrolijk als normaal, vandaar dat ik dacht er klopt iets niet. Dacht zelf eerst aan IR maar de uitslag van de test liegt er niet om.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 09:24

Hoi allemaal, ik kom me ook melden. Mijn draver van 31j oud is sinds een 10d zwaar hoefbevangen zonder echte aanleiding. Hele mallemolen gedaan en uit de bloedtest kwam cushing met een waarde van 129 (volgens mijn DA hoog, als ik jullie verhalen lees niet zo hoog dus :) ) Ook hij moet vanaf nu op medicatie, ook moest ik dadelijk beginnen met 1 pil en over 6 weken bloed trekken. Maar als ik jullie verhalen lees kan ik misschien ook beter opbouwen...welk schema houden jullie hiervoor aan?

Paard heeft ondertussen 14dagen Butagran achter de kiezen en stalrust, helaas is de bevangenheid niet beter geworden. Hij heeft echt erg veel pijn. Wel wil hij nog eten en wil hij graag naar buiten, dit hebben we dan ook terug gedaan, ook om mijn andere paard niet op stal te moeten houden (ze moeten samen erin en eruit anders is het drama). Werkt de medicatie voor de Cushing ook pijnstillend voor de bevangenheid of moet ik daarvoor nog wat extra's aan de DA vragen? De bute heeft eigenlijk weinig tot niet geholpen.
Ik wil hem echt niet nog 6-8 weken zo laten staan als de medicatie geen verlichting geeft, dan laat ik hem liever inslapen...dit is geen paardwaardig leven meer als hij over elk stapje moet nadenken omdat hij zoveel pijn heeft... ;(

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:23

Oei das een moeilijke hoor. Ik weet niet of je er in dit geval goed aan doet om langzaam op te bouwen. Die HB moet weg, zo snel mogelijk natuurlijk !

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:31

Charisma ik zou 'm een hele pil geven. Shockeffect om die hb zo snel mogelijk onder controle te krijgen.

Het is en blijft een gok natuurlijk. Maar lang zoveel pijn in de voetjes is ook helemaal niks.
Dus niet geschoten is altijd mis... en hopen op zo weinig mogelijk bijwerkingen.

Mijn merrie reageerde ook bijna niet op bute destijds toen ze hb was. Ik heb 10 dagen Equioxx gegeven, ging vele malen beter. Ook vele malen duurder :+
En frog pads onder de stralen tapen zodat er minder tractie op het hoefbeen staat heeft hier ook wonderen gedaan. Google even op frog pads. Met een beetje handigheid kan je die ook zelf maken met piepschuim of rubber.

Deze dus :
http://www.laminitis.org/fitting%20frog%20supports.html
Laatst bijgewerkt door Pandora2 op 06-11-18 11:35, in het totaal 1 keer bewerkt

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:35

Maar prascend is dus geen wondermiddel tegen HB he mensen? Ik zou dus zeker niet snel prascend gaan geven zonder op te bouwen, en wel bute of andere sterke pijnstillers en de andere HB dingen toe gaan passen.

Heb je al foto’s laten maken om de ernst van de kanteling te beoordelen? Dat zou ik als eerste doen, dat maakt de keuzes van ga je nog behandelen en hoe ga je behandelen een stuk makkelijker.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:39

Shanna schreef:
Maar prascend is dus geen wondermiddel tegen HB he mensen? Ik zou dus zeker niet snel prascend gaan geven zonder op te bouwen, en wel bute en de andere HB dingen toe gaan passen.

Bute krijgt hij al 14 dagen en werkt niet. Lijkt me geen strak plan om hiermee nog langer door te gaan.

Op die leeftijd heb je geen weken / maanden tijd meer om nog even rustig te gaan opbouwen met de prascend. Als hij gaat liggen van de pijn, komt ie nooit meer overeind. Dus je moet wat...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:44

Ik had mijn bericht nog even gewijzigd, maar als hij stopt met eten vanwege te snel de prascend opbouwen (en die kans is aanwezig) gaat het nog harder achteruit.

Ik zou dus eerst foto’s willen zodat je weet waar je staat. Is de kanteling te erg zou ik er persoonlijk op die leeftijd niet meer mee gaan dokteren en kiezen voor inslapen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:47

DA heb ik net even contact mee gehad, die wil idd ook niet opbouwend werken omdat hij zoveel pijn heeft. Hij wil wel weer 2 weken pijnstillers gaan geven in combi met de medicatie om hem toch zo comfortabel mogelijk te krijgen. Ook nu geen Butagran meer, maar iets anders...dit om zijn maag te ontlasten.

Idd Pandora, als hij zo nog lang moet blijven gaat hij het helemaal opgeven vrees ik, er moet "snel" verlichting komen. De medicatie staat vanmiddag klaar, dus kan ik gelijk beginnen als ik van het werk kom.

Foto's zijn nog niet gemaakt omdat je eigenlijk al kan zien dat er kanteling is, 1 hoefje heeft al een beetje een "deuk"...DA ziet er nu het nut niet van in omdat het enkel diagnostisch is die rx-en.

Shanna: ik snap je helemaal hoor, ik wil het ook zeker niet rekken, beter 1 week te vroeg dan een dag te laat. Maar ik wil hem deze kans echt nog geven omdat hij zelf nog wil en zijn andere bloedbeeld supergoed is. Je geeft hem ook echt zijn leeftijd niet, hij ziet er top uit. Ik wil me niet het verwijt maken dat ik niet alles heb geprobeerd en hem niet alle kansen heb gegeven. Is dat zo verkeerd dan? Ik heb al die jaren voor hem gezorgd, als hij aangeeft nog te willen vechten wie ben ik dan om het niet toe te laten...

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:50

Als zijn bloedbeeld verder goed is en hij is nog fit, idd die pil erin met nog wat goeie pijnstilling.
Jullie hebben niks te verliezen, en waarschijnlijk is het zo'n heerlijke ouwe taaie en komt hij dit ook wel weer te boven.
Mijn merrie loopt ondertussen al 6 jaar in bonustijd, dus het kan }>

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:52

Pandora: ik hoop echt dat je gelijk krijgt, ik ben nog niet klaar voor afscheid te nemen! Thx <3

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 11:57

Zelf zou ik vooral de foto’s willen hebben om te weten waar je mee te maken hebt. Als het al richting doorboorde zool gaat zou ik op die leeftijd zeggen “het is goed geweest” en heb je je paard veel lijden bespaard en jezelf een boel geld. Als het allemaal mee valt dan weet je ook dat het het nog waard zou kunnen zijn om voor te vechten.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:05

Hij gaat nog niet richting sinker gelukkig, er zit nog geen bulging of "half maantje" in de zool. De DA vermoedt dat het om beginnende kanteling gaat... Ik denk dat die 2 weken die ik hem nu nog wil geven ik hem verplicht ben. Nadien kan ik nog altijd kiezen voor inslapen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 12:50

Ik zou er juist niet een hele pil in gaan gooien, zou als de dood zijn dat zoveel in 1x eerder averechts gaat werken.

Ik zou mij eerst concentreren op de hb en als bute niet werkt kan je metacam of idd beter voor de maag en net zo duur equiox kunnen proberen. Moet zeggen dat buut niks deed voor mijn grote merrie en andersom de metacam niks voor mijn shet, dat kan wel eens voorkomen.

Charisma

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-11-18 13:02

Da DA zegt dat de bijwerkingen zo goed als miniem zijn als we een hele pil ineens geven, ik weet ook niet meer wat wijsheid is...ik ga sewis de pijnstillers halen na het werk en dan dadelijk daar al eentje van geven.