[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:06

Mooie deken inderdaad! Dunnere stof als de Rsih? Die ga ik morgen passen op ponylief, ben benieuwd. En een beetje bang hoe ik haar aantref, ben zelf al een hele tijd niet meer op stal geweest (opname kliniek, zusje heeft voor de paarden gezorgd).

Waar heb je de shires gekocht? En vind je het niet vervelend dat deze geen snelsluitingen heeft?

Wat apart zo veel paarden zonder deken! Onze pony staat 24/7 onder een deken die goed past, ze heeft er geen enkel probleem mee. Duikt er zelf met haar hoofd in en zo.
Hoewel het al jaren best goed gaat -met deken- weet ik zeker dat ik niet zonder hoef te proberen; onze merrie heeft best heftig eczeem. Heb nog foto's van jaren terug toen ze onze verzorgpony was en nog geen deken had. Kaal, bobbels, open wonden, oortjes kapot, ontstekingen... de hele rataplan.

Tectonic/Butox zou ik evt nog wel willen proberen maar dat heeft ook nadelen... duur, belasting voor de lever en bovendien geloof ik niet dat het alle knutten tegen houd dus nog steeds die deken om. Of idd de dazen; wat ook een deken om betekent!
Goed, deken heeft ook nadelen natuurlijk. Mooi is het niet, en ik moet regelmatig scheuren repareren. Het kan lastig zijn om een deken met de juiste pasvorm te vinden en het is ook duur...
Het meest jammere vind ik dat er een gemaskerd spook in de wei loopt ipv een leuke pony om naar te kijken. Helaas niks aan te doen. Ook onze andere pony draagt een zomerdeken, maar dan ivm dazen.

Winterdekens vind ik minder erg, dan zie je tenminste nog hoofd, nek en gezicht! Wel probeer ik pony zo lang mogelijk bloot te laten lopen in het begin van de winter. Maar ze is al op leeftijd en geeft op begeven moment aan dat ze het koud heeft en spierpijn krijgt.

Kinke

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-16 23:19

Heb hem bij Epplejeck gekocht, heeft nog t/m morgen 25% korting.
Snelsluitingen? Maakt me niet uit, deken was nu iets van 69 euries…doe ik niet moeilijk over :D

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 01:47

Heb 'm gevonden bij Epplejeck ja, thx!

Maar daar hebben ze een vergelijkbaar model van Horsegear en Ej zelf... Waarom heb jij de Shires gekozen? Het liefst zou ik ze in de winkel naast elkaar zien en voelen, maar helaas ver weg voor mij.

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:13

Maar toch lijkt hij bij de boeg nog een stukje open te zijn. Waar de onderkant vd hals begint en de sluitingen van de boeg zitten.
En hij lijkt dunner, het oogt alsof hij soepeler is dan de rsih, maar ik heb m idd niet gevoeld.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:38

Duur tectonik? Als ik vergelijk met n rambo sweet itch?
En denken dat dazen niet worden tegengehouden... is geen bewijs maar n hersenspinsel op basis van gevoel...
En ipv n zware eczeem deken zou je óók n gewone vliegen deken kunnen pakken... áls ze het al nodig zijn.

Bij voldoende gebruik weert het en dood t zelfs de knutten.
Ook teken... luizen en mijten.

Daarbij... lever belasting? Alleen al leven is al belastend. Het moet niet aantastend zijn. En niks wijst er op dat dát t doet.
Dan is n paard n flesje bier geven belastender.

Maar this ieder zn eigen.
Alleen jammer dat mensen vooroordelen plaatsen zónder verder onderzoek.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 08:45

Jotoma schreef:
Vind je hem ook luchtiger en hoe blijven de manen eronder?

De Shires is vergelijk baar met de RSIH .
Misschien een fractie luchtiger .
Bij mijn merrie gaan onder alle echte eczeem dekens de manen stuk omdat alles strak zit en ze door de beweging van de nek toch wrijving krijgt .
Zij loopt nu onder een RAMBO fly protector . Maar feitelijk is dat dus geen eczeem deken en niet lang genoeg als de de kop naar de grond doet .
De plekjes die ze nu toch krijgt van de muggen onderhoudt ik met vetramil honing zalf .
Ik hoop dat ze met deze deken haar manen wel houdt omdat de hals los is .

En de elastiek om
Staart door te doen blijft goed zitten .
Maar de bil riem is niet cool , heb een merrie en ze piest erop met als gevolg een vies bepiest bil bandje .
Daardoor ook pies op de billen .
Mest zit er amper tot nooit op .

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 10:32

Safiera schreef:
Heb 'm gevonden bij Epplejeck ja, thx!

Maar daar hebben ze een vergelijkbaar model van Horsegear en Ej zelf... Waarom heb jij de Shires gekozen? Het liefst zou ik ze in de winkel naast elkaar zien en voelen, maar helaas ver weg voor mij.

Gokje. Heb in het verleden Boett gehad, ruin heeft Bucas gehad, die vond ik tegenvallen. Hij loopt nu met een Dominick vliegendeken (zeer ruime hals en korte deken, dus perfect voor PRE). Boett vind ik super, echter vindt mijn Spaanse dame dat veel te griezelig, zo'n ding over het hoofd trekken (mijn Friese merrie dook er altijd zelf in). Kon bij EJ ook niet alles vergelijken, lang niet alle dekens hingen er als voorbeeld. Ik gok nu gewoon tussen duur en super goedkoop. De stof is heel soepel overigens. Haar vorige deken is een Fedimax, die stof is juist heel erg stug. Dat het nog een beetje open is bij de hals maakt niet uit, in deze zit ze zelfs meer ingepakt dan in de vorige dekens. Met name het deel onder de buik zit veel meer ingepakt. Gelukkig is zij geen extreme eczemer.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 11:35

Kinke schreef:
Safiera schreef:

Gokje. Heb in het verleden Boett gehad, ruin heeft Bucas gehad, die vond ik tegenvallen. Hij loopt nu met een Dominick vliegendeken (zeer ruime hals en korte deken, dus perfect voor PRE). Boett vind ik super, echter vindt mijn Spaanse dame dat veel te griezelig, zo'n ding over het hoofd trekken (mijn Friese merrie dook er altijd zelf in). Kon bij EJ ook niet alles vergelijken, lang niet alle dekens hingen er als voorbeeld. Ik gok nu gewoon tussen duur en super goedkoop. De stof is heel soepel overigens. Haar vorige deken is een Fedimax, die stof is juist heel erg stug. Dat het nog een beetje open is bij de hals maakt niet uit, in deze zit ze zelfs meer ingepakt dan in de vorige dekens. Met name het deel onder de buik zit veel meer ingepakt. Gelukkig is zij geen extreme eczemer.

Hier ook 2 paarden met een gewone vliegendeken op. Eén draagt 'm puur voor de dazen en eentje voor de knutten. Twee lopen zonder deken.
Alleen bij een extreme dazendag doe ik die ook een vliegendeken op.
Voorgaande jaren liepen ze in een Boett lijkende deken van EJ en lagen geregeld in de bak te rollen van de jeuk.
Nu met de vliegendeken, merk: Horse & Rider van de Welkoop staan ze veel rustiger.
Ik heb die dekens een paar jaar terug met een fikse korting gekocht en nu blijken ze eigenlijk nog beter te werken dan de 'officiële" eczeemdeken. Inderdaad is er ook nog het voordeel dat ik dat gehannes niet meer heb met een deken over het hoofd. Niet dat de paarden het vervelend vinden maar ik vind dat gesjor maar niks.
Die Horse & Rider heeft tegenwoordig meen ik Waldhausen o.i.d.
Verder is mijn ervaring dat je 'm minstens 1 maat te groot moet kopen want dan blijft ie beter liggen anders trekken ze naar achteren. Althans hier met de paarden.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 12:40

Ik heb een variant van het deken merk Shires. Ik heb de Felix Bühler . Lijkt als 2 druppels op de shire.

Wat heerlijk als je eczemer zonder deken kan staan!!

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 14:07

meganx schreef:
Ik heb een variant van het deken merk Shires. Ik heb de Felix Bühler . Lijkt als 2 druppels op de shire.

Dan zou ik de volgende keer voor die van Shires gaan, die is 60,- goedkoper en bijna 90,- met de kortingscode. Daar kan je er dan dus bijna 2 van kopen voor 1 van Felix B.

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:08

maralyn schreef:
En denken dat dazen niet worden tegengehouden... is geen bewijs maar n hersenspinsel op basis van gevoel...
En ipv n zware eczeem deken zou je óók n gewone vliegen deken kunnen pakken... áls ze het al nodig zijn.

Daarbij... lever belasting? Alleen al leven is al belastend. Het moet niet aantastend zijn. En niks wijst er op dat dát t doet.

Ja, ik vind tectonic duur. RSIH zal ik ook nooit nieuw kopen. Heb er nu toevallig een tweedehands om te proberen, maar eerder ging het met een goedkope pagony ook prima.
Dazen worden volgens mij door niks -behalve een deken- tegengehouden, maar klopt, dat is mijn eigen gevoel.
Voor mij is er niet zo veel verschil tussen pony met eczeemdeken en pony met vliegendeken. Het is niet zo dat ik bij voorkeur een vliegendeken pak.

Teken, luizen en mijten heb ik geen problemen mee, het zou dan enkel voor de knutten en dazen zijn.
Het mooie is (als het werkt) dat je geen dekens meer nodig hebt, je paard gewoon kunt zien, geen gedoe met hoofdkappen of scheuren... Maar de gok nemen durf ik niet.

Volgens mij belast het de lever (en/of andere organen) wel degelijk. Tectonic is een vrij heftig insecticide. Voor een pony met allergieën, stofwisselingsproblemen en andere kwaaltjes, vind ik dat toch een vrij groot risico.

Plaats gewoon mijn overdenkingen. Volgens mij is er nog geen groot onderzoek naar gedaan, dus inderdaad, ieder het zijne.

meganx

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 17:48

Jotoma schreef:
meganx schreef:

Dan zou ik de volgende keer voor die van Shires gaan, die is 60,- goedkoper en bijna 90,- met de kortingscode. Daar kan je er dan dus bijna 2 van kopen voor 1 van Felix B.

Ooh dat is een handige tip! Bedankt!
Ja ik op en af liggen mailen naar de site nadat ik 2x de foute deken aan had gekregen die fout gestikt was door de fabriek. Mocht op hun kosten een duurdere kiezen. Pony lief stond 2 weken met een insectendeken :(. Had met spoed een nieuwe gevraagd.
Maar ik ga dan de Shires zeker onthouden naar de volgende toe. Heb deze nu zelf ingenomen aan de achterkant. Viel te lang aan de kont.( overbouwde jaarling en dekens is lastig heb ik ondervonden )
Maar ze is er best netjes mee :) nog geen scheuren na een kleine week

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 19:17

Dat is een netjes aanbod, dan snap ik je keuze!

friesvamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:08

Wij hebben pas ons twenter uit de opfok gehaald, en nu had mijn meisje alweer een scheur in de deken. Heb beide dekens al een x weggebracht om gemaakt te worden (scheuren en 1x zelfs een sluiting van de hals eraf, rsih), en nu dus alweer...... Stom kleuterpaard -:(-

Jans010

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-16 22:52

Safiera schreef:
maralyn schreef:

Ja, ik vind tectonic duur. RSIH zal ik ook nooit nieuw kopen. Heb er nu toevallig een tweedehands om te proberen, maar eerder ging het met een goedkope pagony ook prima.
Dazen worden volgens mij door niks -behalve een deken- tegengehouden, maar klopt, dat is mijn eigen gevoel.
Voor mij is er niet zo veel verschil tussen pony met eczeemdeken en pony met vliegendeken. Het is niet zo dat ik bij voorkeur een vliegendeken pak.

Teken, luizen en mijten heb ik geen problemen mee, het zou dan enkel voor de knutten en dazen zijn.
Het mooie is (als het werkt) dat je geen dekens meer nodig hebt, je paard gewoon kunt zien, geen gedoe met hoofdkappen of scheuren... Maar de gok nemen durf ik niet.

Volgens mij belast het de lever (en/of andere organen) wel degelijk. Tectonic is een vrij heftig insecticide. Voor een pony met allergieën, stofwisselingsproblemen en andere kwaaltjes, vind ik dat toch een vrij groot risico.

Plaats gewoon mijn overdenkingen. Volgens mij is er nog geen groot onderzoek naar gedaan, dus inderdaad, ieder het zijne.

Onderzoek of niet, feit blijft wel dat wanneer je deze middelen gebruikt je in het paspoort moet laten aantekenen dat het gebruikt is. Bij eventuele slacht mag je paard niet meer voor consumptie gebruikt worden (vooropgesteld dat je dit zou willen natuurlijk maar goed) Daarnaast zijn deze middelen in het verleden ook uit de handel geweest vanwege de belasting van het milieu en met name het oppervlaktewater en de daarmee samenhangende vissterfte. Dus...... erg gezond is het niet. Ik heb de Z-itch gebruikt maar helaas weinig effect. Gebruikt nu sinds enkele weken ijslands zeewier en sinds deze week heeft ze helemaal nog niet geschuurd, zou het dan toch heel misschien............ (ik hoop het zo)

Nivada

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:07

Hier al minder jeuk prikkel!
Gebruik Tektonik.

Daarnaast is de schimmel op haar hoofdje nu ook weer langzaam aan het terugtrekken, pff wat een gedoe!

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 08:17

Jans : zeewier zou ik wel in kuur vorm geven, dus emmertje op voeren en dan een pauze inlassen ivm de jodium die er in zit

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 09:12

Maar aftekenen in paspoort heeft niks met giftigheid te maken... maar met off use lable.
Weet wat je plaatst mensen... voor je dergelijkr onzin verspreid...
0.0 vind dit toch wel erg.

Nogmaals... de lever word ALTIJD belast. Maar NIET AANGETAST.
Het is n middel wat óók op honden tegen vlooien wordt gebruikt. Denk aan defendog. Vectra 3d en dergelijke middelen...

Zeg vooral wat je denkt... maar de onderbouwing is in mijn ogen ondermaats... sorry.

:') het is insect dodend. En het wordt ook in sommige dekens verwerkt. Zelfs in vee rust en indoor x.
Ik laat niks in mijn pp tekenen... en zovelen niet omdat tectonik op agradi te bestellen is :') dus pp tekenen? Broodje aap.
En gezien je met vee rust óók hele wespennesten en ook dazen uit kunt roeien... en vliegen dus ook... geef mij dan n duidelijke onderbouwing vanwaar t niet tegen knutten en dazen werkt :')
Daarbij is tectonik speciaal ontworpen voor knutten wegens overdracht van blauwtong op koeien. XD Dan zou t toch wát zijn als t niet voor knutten werkt....??

Knutmuggen dragen steeds meer bacterien die geweerd of gedood moeten worden.
Bij dit middel op permetrin basis blijft t in d toekomst niét alleen nog meer bij tectonik. Defendog. Vectra. En veerust middelen.

Waarom ik er om lach? Mensen schrijven te veel bullsht.... boeman en broodje aap verhalen... zonder onderbouwing.
En dat zie ik nu weer.

N mening is n mening gebasseert op een idee met emoties.. waardoor incorrectheden zo plaats vinden.

:') en met alle poeders en kruidjes (praat mij niet over knoflook) wat mensen er in gooien... hahaha!

Nee laat maar... ik houd al op...ik strijk hier aardig wat mensen tegen de haren in...

Ennehhh betreft die lever nogmaals.. wie checkt de lever precies? En hoe dan?
En is het bevestigd dat die lever van julie paard afwijkend werkt??
Vind aannames op basis van 'oh allergie... oehh de lever' zo... simpel en tevens onwaar...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:09

maralyn schreef:
....

Nee laat maar... ik houd al op...ik strijk hier aardig wat mensen tegen de haren in...

Ennehhh betreft die lever nogmaals.. wie checkt de lever precies? En hoe dan?
En is het bevestigd dat die lever van julie paard afwijkend werkt??
Vind aannames op basis van 'oh allergie... oehh de lever' zo... simpel en tevens onwaar...

Hier staan 3 paarden met ernstige leverproblemen dankzij illegale onkruidverdelgers die 5 jaar terug opzettelijk in onze wei gespoten zijn door een haatdragende buurman.
In een paar jaar tijds zijn er 5 bloedonderzoeken per paard gedaan en had ik geregeld persoonlijk contact met het hoofd toxicologie van de GD Deventer.
Een Fransman van origine met een kennis waar menig deskundige in dit land nog wat van leren kan.
Hij kijkt niet alleen naar de leverwaardes maar ook de combinaties van andere waardes waardoor hij met zekerheid kon zeggen dat onze paarden tot in de mitochondriën chronisch beschadigd zijn door chemisch gifstoffen.

Eén van de paarden hebben we de afgelopen jaren 3x voor de dood weggehaald dankzij die giftroep.
Ze hebben nu ernstige zomereczeemklachten en ik kan je zeggen dat dat een loodzware klus is om elke dag drie paarden zodanig te verzorgen dat ze zo min mogelijk last hebben.
Daar komt ook het emotionele aspect bij kijken omdat deze ellende voorkomen had kunnen worden als de politie eerder ingegrepen had. Namelijk een jaar eerder toen deze buurman me bedreigde dat hij onze dieren met taxus kapot zou maken. Maar de politie en de AID geven in dit land niet om dieren. Alleen als ze ergens een publiciteitsstunt kunnen uithalen en de media daardoor halen.

Oh ja ... in het paspoort van onze paarden staat dat ze niet voor de slacht geschikt zijn. Die illegaal gespoten giftroep, blijft nl. minimaal 9 jaar in het vetweefsel van mens en dier opgeslagen zitten.

Ik vind je post op dit forum behoorlijk ongepast. Waarschijnlijk heb je zelf nog niet te maken gehad met een zware zomereczemer. De mensen hier op dit forum houden van hun dier en proberen er alles aan te doen om hun paard zo'n prettig mogelijk leven te geven ondanks de zomereczeem ellende.
Het is soms 1 stap vooruit en weer 2 stappen achteruit.
Dat is zowel emotioneel als fysiek best moeilijk. En ... het is keuzes maken. Gebruik je troep die in elk geval het ongedierte weg houd of laat je je paard zichzelf tot bloedens toe openschuren.
Onze paarden kan ik niet met Tectonik e.d. behandelen want dat kan net de druppel zijn voor hun leverproblemen maar anderen schijnen er wel baat bij te hebben.

Vertel mij eens Maralyn wat is diervriendelijker ?

Daarom zitten we niet te wachten op zo'n bullsht verhaal van jou.
Althans, ik denk dat ik hier wel voor meerdere mensen spreek.

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 10:52

Over de inhoud van jouw bericht zegt henny het stukken beter dan ik het zou zeggen, dus daar voeg ik niets aan toe. De toon van jouw bericht, zoals ik hem lees druipt de arrogantie er vanaf. Niemand snapt hoe het allemaal zit, behalve jij.
Ik snap het sowieso niet, waarom zou je een eczemer belasten met allerlei gifstoffen? Ik denk juist precies de andere kant op. Deken op, weerstand proberen op te krikken etc.

MoniekV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:08

Bah wat zit er een nare toon in jouw bericht Maralyn. Ik denk dat menig bokker uit dit topic echt het beste met zijn/haar paard voor heeft want zomereczeem vereist een hoop extra werk, iets meer respect mag dus wel ;)

Marvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 11:52

Ik ga mee met de drie eerdere berichten. Jeetje.
Volgens mij probeert elke eigenaar wel het wiel opnieuw uit te vinden. Maar dat krijg je als er niet 1 oplossing is en elk paard anders reageert op alle beschikbare middelen.
Zie er dan als eigenaar maar in 1x het juiste voor je paard te vinden.

Na 5 jaar hoop ik ook nog steeds dat het tóch iets anders is, maar ben ik klaar met uitproberen en beperk ik me tot een deken en sporadisch derfen. Maareh leven en laten leven gaat hier wel op geloof ik.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:12

maralyn schreef:
:') en met alle poeders en kruidjes (praat mij niet over knoflook) wat mensen er in gooien... hahaha!

Nog even een reactie wat 'poeders' en 'kruidjes' betreft.
Sinds ruim een week hebben de paarden hier nu een Paradise Paddock en ondanks dat de 4 paarden nauw familie van elkaar zijn sta ik ervan te kijken wat een verschil aan voorkeur ze hebben wat betreft de diverse kruiden in de wei.
Kruiden zijn een natuurlijk 'supplement' voor paarden die ze in de natuur veel eten, naast boomschors en bladeren. Ze eten in de natuur echt veel meer dan alleen gras.
Zomereczeem kan door diverse factoren ontstaan. Sommige paarden hebben al baat bij een hogere gift van mineralen en vitaminen. Anderen door toevoeging van één of meer kruiden. Daar is toch niks mis mee?

De 3 paarden krijgen hier nu al zo'n 4 jaar dagelijks gemalen Mariadistelzaad bij.
Door de bloedonderzoeken konden we zien dat de levers van die 3 duidelijk baat hebben bij de ondersteuning van Mariadistelzaad. Stop ik 2 weken met Mariadistelzaad dan kleurt hun urine na ongeveer een uur blootgesteld te zijn aan de buitenlucht diep blauwpaars van kleur.
Een paar dagen Mariadistelzaad en de blauwpaarse kleur verdwijnt.

En bijvoorbeeld door Prime Humic een oeroude veenstof in poedervorm werd hun tandvlees weer mooi roze terwijl ze de jaren ervoor spierwit tandvlees hadden dankzij die giftroep. Ook stopte het zandeten door Prime humic.

Uit ervaring weet ik dat poeders en kruidjes zeer effectief kunnen zijn.

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 12:18

Idd leven en laten leven.henny... insecticiden op t land is heeeeeel anders dan die op dieren gebruikt worden...
Dáár zit al verschil in.
Hahaha roest mij niet hoor... maar nochtans niet onderbouwd op de chemische landbouw insecticiden na.

Nee... niet arrogant lezen... maar wakkermakend.

Een simpele panel v test zegt genoeg over de lever...

Afijn... succes iedereen....!!
Ik blijf lekker in overleg met mn vijf dierenartsen die jaarlijkse bijscholingen volgen ;)
Daar haal ik mijn bron vandaan....!!

En over het in t weefsel zitten van 9 jaar lang is ook niét waar....

Succes er mee dames.
Wij doen het hier super op.
En zolgang de lever en bloed metingen correct zijn... i dont give a.......

Hoop dat diegene die met atuvetrin werkt ook progessie boekt. Zou zo top zijn...!

Edit. Henny... je var m verkeerd op.
Ik doel op onnodig toevoegen van kurkuma enz enz. Want dát is bewezen schadelijk.
Kruiden in t land juig ik toe... en hard... dié hebben ze nodig...
En evt aanvulling op basis van oz.. toch??
Maar mensen geven van álles zonder dat ze er miss te korten aan hebben.

Nogmaals... ik wil niemand er mer irriteren maar wel voorkomen dat mensen onnodig ban worden gemaakt.
Vertrouw je het niet... dan gebruik je het niét of laat je het paard door lichten.

Doe ik wel minim twee x per jaar. Om voer en evt supplementen in overleg met dierenartsen er op aan te passen... :D

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-07-16 13:05

Ik heb twee weken terug een pony opgehaald uit drenthe en staat nu bij mij in friesland (open vlakte, veel wind). Zij heeft helaas ook eczeem maar ik kon het niet over mijn hart krijgen haar daar te laten staan :o Ik hoopte haar een beter en vooral (minder) jeukvrij leven te kunnen geven in friesland en ik moet zeggen, wat is zij opgeknapt in die twee weken :)) Ik st er zelf nog van te kijken.

Ik heb haar tot nu toe 3 keer gewassen met betadine en de eerste week haar plekjes dagelijks ingesmeerd met honingzalf (wat een fijn middeltje). De laatste week smeer ik haar plekken avonds in tegen zonsondergang met vitamine E huidolie. Er groeit al weer haar op haar open plekjes en we zien haar zelden tot nooit schuren. Ze draagt geen vliegendeken en staat 24/7 op gras.

Echter heeft zij nog steeds wel een dikke nek maar deze is wel soepel en kan ik beide kanten op bewegen. Heeft iemand enig idee wat dit is?
Morgen komt de veearts voor mijn andere paard dus dan zal ik het sowieso ook even vragen.

Afbeelding