[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:53

Ik ga ff zoeken Pien.

SteffiiY

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:04

Mijn merrie staat inmiddels op 0.5 prascend per dag, morgen gaan wij verder opbouwen naar 0.75.

Mijn merrie had bijna geen cushing sympthomen op de acute bevangenheid en gevoeligheid na.
Ze staat nu ruim een week op de prascend en wat een ander paard heb ik, ze is vrolijk(het lijkt wel alsof ze dronken is zo vrolijk is ze haha). En ze heeft weer praatjes, iets wat ik lang niet meer bij haar gezien had.
De medicijnen slaan dus duidelijk wel aan :D

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 14:40

Fijn zeg! Goed nieuws dus! *\o/*

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 17:58

Mijn merrie is vanmiddag getapt. Bloed naar GD gebracht. Morgen testen en eventueel morgen of overmorgen uitslag.
spannend.

De dierenarts heeft mijn merrie gezien en snapt waarom ik haar wil laten testen. Had zij anders ook geadviseerd.

Dus nu met spanning wachten tot de uitslag.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:11

Dimple schreef:
Ik ga ff zoeken Pien.

:? :D

Nog even over die prascend bij gezonde paarden... k vraag mij af of die pergolide destijds op een groep gezonde paarden getest geweest is ? Lijkt mij dat er voor het op de markt brengen van Prascend niet heel veel onderzoek meer gedaan geweest is door de fabrikant... :o
Iemand enig idee ?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:16

Ik heb een tijdje geleden contact gehad met bi. Hij vertelde mij dat ze in een periode van 6 maanden de pergolide/prascend hebben getest op zowel gezonde paarden als met Cushing om de bijwerkingen/effecten te meten

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:25

:') :') Sorry Pandora ;)

En wat kwam daar uit Douraque?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 18:30

Euhhhh wat denk je? Wat er natuurlijk in de bijsluiter staat aan bijwerkingen :') . En bij gezonde paarden wat Focussed zegt

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:26

Thanks Douraque ! Weer wat bijgeleerd !

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:39

Dames, houden we het wel gezellig en vooral informatief?

Want sorry hoor douraque, maar nu doe je wel heel stellig en niet al te vriendelijk, terwijl ik het ook niet helemaal geloof dat gezonde paarden dus ziek worden van prascend, want ik wil ze persoonlijk ook niet te eten hoeven te geven, de paarden die onnodig op prascend staan, sterker nog, ik twijfel ook nog steeds wel eens of MiniMe wel echt cushing heeft en niet alleen i.r. En dan had zij net als zoveel andere paarden nu toch onderhand wel de symptomen van focussed moeten vertonen...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:44

Douraque, ik stel gewoon een vraag, kan je hem niet op een normale manier beantwoorden doe het dan niet.

Waarom twijfel je OJJ aan MiniMe? Wil je dan niet tijdelijk stoppen met Prascend en opnieuw testen? op IR en PPID?

Dat is waar ik in ieder geval over na zit te denken. Nu nog niet, maar begin volgend jaar omdat ze vorig jaar ook getest is in februari. Maar ik pieker nog even verder.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:44

Huh?? Ik geef enkel aan wat BI mij heeft verteld, maar dat wil niet zeggen dat ik ze op ieder woord geloof. Vandaar de "smiley". Een beetje tussen de regels door lezen hoor

Want als ze goed hadden getest, hadden ze kunnen weten dat opbouwen van belang is, dat de smaak veranderd en bog andere bijwerkingen die niet in de bijsluiter staan. Dus of ze alle gezonde cq zieken paarden dezelfde symptomen vertonen als wat bi heeft geconstateerd durf ik niet stellig te beweren. Daarom heb ik ook aan hun kritische vragen gesteld, echter werd er omheen gepraat.

Ik ga dit topic ontstippen. Sorry mensen, maar als je bepaalde dingen al niet meer kan zeggen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 19:58

Oh sorry hoor douraque, dat had ik echt even niet door hoor, maar dat is de pest met alleen tekst, aub niet ontstippen om mij hoor want we kunnen niet zonder jouw kennis.
Maar zei bi dan dat gezonde en zieke paarden dezelfde symptomen hebben? Nu snap ok er dus echt geen fiets meer van.

Ik deel dus wel Pandora haar mening dat er waarschijnlijk relatief veel paarden prascend krijgen die geen cushing hebben en dan zouden die toch onderhand allemaal last van focussed haar symptomen moeten krijgen of niet?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:05

Ik heb een 'gezond' (lees geen ppid paard, wel wss ir ) paard 2 maanden lang Prascend gegeven ... ze had alle bijwerkingen die op de bijsluiter stonden ...
Eerst dacht ik dat het dus gewoon de bijwerkingen waren, tot bleek dat ze eigenlijk geen pidd had en als ik dit hierboven dan lees ...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:11

Douraque, mijn excuus, ik dacht dat je smiley richting mij was bedoeld. (kort lontje vandaag........ ^) )

Thirteen, jij bent gewoon ervaringsdeskundige........... Echt zo banketstaaf.
Welke waarde was toen de basis waarop jouw DA de prascend gaf? Was dat die 25?

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:12

Helaas wel ...
Haar acth was 20

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:13

Leuk he dat internet communiceren

Dat is dus het vage, aangezien bi aangaf dat paarden met Cushing veelal de bijwerkingen vertoonde wat in de bijsluiter staat. En gezonde paarden war Focussed zegt

Maar gezien de ervaringen hier in dit topic twijfel ik hier ten stelligste aan. En zij praten er omheen, jammergenoeg

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:17

:D nou echt hè je zou er gek van worden, dank je wel douraque, nu snap ik wat jij dus al die tijd al probeerde te zeggen ik blijf nu eenmaal platina :o?

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:19

Blonds have more fun :D

:')

Ik blijf er bij dat je altijd naar je paard moet kijken. Kijk naar een dosis dat werkt en bij twijfel hertesten op Cushing en IR. Maar niet zomaar om een vermoeden stoppen met medicijnen

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:19

Hmmm....ik ben vandaag zo brutaal geweest om Utrecht te mailen (denk, doe es wild *\%/* ) en kreeg inderdaad net dezelfde reactie.

Ze kletsen er om heen. In eerste instantie beantwoorde ze mijn vraag niet en moest ik weer replyen.

Moet zeggen..........merrie doet het erg goed. Ze loopt de sterren van de hemel, glanst, voelt zich goed, flinke looplust zonder hysterisch te zijn (erg verademend zal ik je zeggen)
Tot op heden nog geen last van SR. Ik hou het in de gaten.

Thirteen

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:22

Tja dan weet ik het ook niet meer ... ik zeg maar wat ik zag ...
Wat wel duidelijk is dat prascend voor mijn paard geen hulp kon bieden ...
De medicatie is trouwens niet gestopt op een vermoeden, dit is uitgebreid besproken geweest met een dierenarts !
En geloof me, ik had hier ook liever gezet dat het met de medicatie beter ging, helaas ....

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 20:25

Dat snap ik thirteen, ik bedoelde ook zonder DA en dus op eigen houtje stoppen.

En daarom twijfel ik nou juist aan wat bi verteld, juist vanwege de ervaringen hier. In algemeen bewoordingen klopt het natuurlijk, maar sommige dingen zijn naar mijn mening niet goed onderzocht

@dimple: ik ben toen door bi gebeld naar aanleiding van een mail van mij over de smaak.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:23

Plaats je vraag en het antwoord dat je van bi hebt gehad hier dan eens dimple? Graag letterlijk zo overgenomen als dat mogelijk is

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:33

Oh ja nog even antwoord op jouw vraag dimple: zo stom ben ik nou ook weer niet dat ik zo maar tussentijds ga stoppen . Ik wacht tot mijn 2e test in oktober voordat ik ook maar enige conclusies ga trekken. Maar ik denk wel dat gezonde twijfel helemaal niet zo verkeerd is , daar hebben zelfs de beste onder ons nog wel eens last van...

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 21:37

Thirteen schreef:
Ik heb een 'gezond' (lees geen ppid paard, wel wss ir ) paard 2 maanden lang Prascend gegeven ... ze had alle bijwerkingen die op de bijsluiter stonden ...
Eerst dacht ik dat het dus gewoon de bijwerkingen waren, tot bleek dat ze eigenlijk geen pidd had en als ik dit hierboven dan lees ...

De bijwerkingen van Prascend komen wel aardig overeen met de symptomen die Focussed eerder noemde van gezonde paarden op Prascend.

Hier een paard die niet goed reageerde op een halve pil, terwijl toch een hele pil werd aangeraden en het nu prima doet op een kwart. Hierdoor toch ook weleens mijn twijfels gehad of ze nou wel echt Cushing heeft of niet.