[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

liedjuh2

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-04-13 22:40

Ik heb ook al een schurend paard. Ondanks dat op tijd de deken is opgegaan.
Dacht altijd dat zijn zomerexceem wel mee viel, maar hij stond ook altijd op stal. Nu hij al sinds februari overdag een groot deel van de dag buiten staat, nu zo een 9 uur, merk ik er veel meer van. Vorig jaar pas rond half/ eind mei de deken erop gelegd. Nu ligt hij al ruim 3 weken erop....

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 09:19

Hier tot nu toe nog geen jeuk. Ze staan nu sinds een week op de wei maar gaan wel ruim na zonsopgang en ruim voor zonsondergang weer naar binnen. Verder staan ze op een stukje met niet al te veel gras.

skyline

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 12:41

Mijn pony mag ook gaan testen voor metazoa , ik ben benieuwd het voer ophalen word wat lastig omdat ik geen auto heb :+

Biies

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 16:29

Mijn haflinger die jeukt ook nog niet, en hij gaat dit jaar ook het gras niet op. Hij heeft nu injectie tegen schimmel gekregen dus kijken of dat werkt, hij staat oook nog steeds zonder deken, daarnaast smeer ik nergens mee en was hem ook niet.

Roquen

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:33

Hier heeft Joukje haar eczeemdeken al zo'n 2/3 weken op, en zo te zien ben ik het goed voor geweest. Haar 3 jarige dochter heeft geen deken en is volop aan het schuren. Maar bij Joukje gelukkig geen tekenen van jeuk.

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-04-13 21:34

Ik lees een paar pagina;s terug dat prednison niet helpt tegen ZE, maar bij die van mij dus wel.
Dus dat snap ik niet helemaal. Moet wel zeggen dat ik zelf nog steeds ergens twijfel bij de diagnose ZE, maar heb hem niet voor niets gekregen neem ik aan :D
En moet zeggen dat vooralsnog de deken en derfen goed gaan.

De mijne heeft nog geen jeuk. Staat wel onder en rsih en 1x per week/ 2x per week derfen.
Ik wacht af tot een maand goede hogere temperaturen, als hij dan jeukvrij blijft ga ik kijken wat er gebeurd als ik de laatste 4 pillen prednison af bouw.
Vorig jaar stond ie op 14 pillen per week (2 per dag) en nu dus 1 capsule om de dag. En dat gaat nog steeds goed...

santos

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 00:00

ook ik mag voer gaan testen. Misschien voor iemand iets meenemen, dan is het vast in een dorpje bij Hilversum...... :)

aerdenhout1

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 16:33

Omdat het met Stef nog steeds uitzonderlijk goed gaat, wil ik een voorstel doen aan mensen met een extreem ZE paard/pony waarvan de laatste humane oplossing is...in laten slapen.
Aankomende zomer heb ik een aantal boxen vrij om eens te kijken wat er gebeurd als ze aan de kust staan.
Natuurlijk gaat het dan vooral voor paarden uit de streken waar het het meest voorkomt, niet een die in Zandvoort staat en een ZE paard heeft.
De kosten van de stalling komen wel voor rekening van eigenaar!! Er zou dan veel contact moeten zijn met eigenaar paard ( elke dag) als je ver weg woont.
De bedoeling is eigenlijk om, stel ze hebben aan de kust veel minder last, er dan met eigenaar een goed nieuw plekje voor te zoeken.
Dit idee kwam vanmiddag plots via een pensionklant binnen en ik weet niet of hier eventueel vraag naar is??

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 17:46

Citaat:
De bedoeling is eigenlijk om, stel ze hebben aan de kust veel minder last, er dan met eigenaar een goed nieuw plekje voor te zoeken.
Dit idee kwam vanmiddag plots via een pensionklant binnen en ik weet niet of hier eventueel vraag naar is??

Ik lees nog regelmatig mee in dit topic en las je berichtje.
Ik heb 4 kilometer van zee gewoond met mijn zeer extreme eczemer. De afstand tot de zee zegt weinig, de aanwezigheid van culicoides, daar gaat het om bij een paard dat allergisch reageert op het eiwit van de culicoide! Aangezien mijn weiland werd omringd door bomen en een slootje, had ik gewoon te maken met die mugjes.

Mocht ik mijn eczemer willen verkopen (maar dat wil ik absoluut niet:)), dan zou ik niet voor jouw oplossing kiezen. Juist omdat jouw plek (als tussenstation, zo bedoel je het toch he?) nog niets zegt over een toekomstige plek.

Maar misschien denken anderen er anders over.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 18:58

aerdenhout1 schreef:
Omdat het met Stef nog steeds uitzonderlijk goed gaat, wil ik een voorstel doen aan mensen met een extreem ZE paard/pony waarvan de laatste humane oplossing is...in laten slapen.
Aankomende zomer heb ik een aantal boxen vrij om eens te kijken wat er gebeurd als ze aan de kust staan.
Natuurlijk gaat het dan vooral voor paarden uit de streken waar het het meest voorkomt, niet een die in Zandvoort staat en een ZE paard heeft.
De kosten van de stalling komen wel voor rekening van eigenaar!! Er zou dan veel contact moeten zijn met eigenaar paard ( elke dag) als je ver weg woont.

Ik vind het een goede service, altijd de moeite van proberen waard. Uiteraard zal een nieuwe baas eerst op de eigen stalling (tijdens het jeukseizoen) moeten uitproberen of het goed blijft gaan.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:28

Citaat:
Ik vind het een goede service, altijd de moeite van proberen waard. Uiteraard zal een nieuwe baas eerst op de eigen stalling (tijdens het jeukseizoen) moeten uitproberen of het goed blijft gaan.]

Dan kan je toch net zo goed direct met de eventuele nieuwe eigenaar in het culicoideseizoen een proefperiode afspreken? Om te zien of paardlief daar minder last heeft? Het lijkt mij dubbelop: eerst bij de pensionstal uitproberen en dan eventueel naar een nieuwe eigenaar en daar uitproberen. Twee keer een verplaatsing. Levert toch ook weer stress op.........

Yuri

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-04-13 19:33

Bij mij helpt het ook niet, want ik sta nog geen 4 km van het strand af.
Maar vind het een aardig aanbod, en ken ook een hoop verhalen van paarden die wel opknapten aan de kust.

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 11:36

santos schreef:
ook ik mag voer gaan testen. Misschien voor iemand iets meenemen, dan is het vast in een dorpje bij Hilversum...... :)

Dat scheelt voor mij best een aantal km dus graag.

koetje28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:11

mn knollie heeft nog steeds geen jeuk en ben dr echt extreem verbaasd over :) voorgaande jaren was ik al lang en breed met dekens en smeersels in de weer. ik wacht dit jaar totdat ze iets gaat jeuken zodat ze nog ff lekker bloot kan lopen.
ik heb trouwens de zebra deken gekocht voor de extreem warme dagen zodat het meer door kan waaien onder de deken, en ben ook heel benieuwd hoe hij het gaat houden :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 13:16

Hier lijkt het ook nog niks, hoofd ziet wel vrij kaal maar ik denk nog steeds dat dit van het verharen komt. Hij heeft dit op hals & schouder ook, dat je de zwarte huid erdoor ziet, en op de neus zie je dat natuurlijk veel feller ;) Maar vanaf de schoft is het allemaal nog best veel haar dus hij is nog volop aan het verharen, probeer daarom de deken zo lang mogelijk uit te stellen. Merk verder ook nog totaal geen kriebels tijdens het poetsen of aaien (in manen of aan de staart, normaal gaat hij er altijd voor staan, nu vindt hij alleen de plekjes waar veel haren los komen interessant). Ook zijn we gisteren wat gaan grazen aan de hand en er vloog vanalles rond hem, maar zelfs daar reageerde hij héél weinig op, veel minder dan ik van hem gewend ben (normaal bij de eerste vliegbeesten gaat hij gefrustreerd naar de stal :+ nu was het zelfs amper staartgezwiep). Tijdens de buitenrit eerder 's morgens ook totaal geen rare dingen (slaan met het hoofd of dergelijke).

Dus ik weet het niet :Y)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:10

Vertelde ik een paar week terug nog dat de rsih zo goed pastte bij mn haf ben ik hier nu toch wel van teruggekomen.. Hij zat vorig jaar echt super. Ze is alleen nu zo bespierd geworden dat die strak trekt op de schouders -O- iemand enig idee wat hier aan te doen is?

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 14:50

Gister weer op stal geweest en ook bij ons nog steeds geen kriebels!

misty16

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 15:34

Hallo,
Ik heb een 4 jarige ruin die zich nu begint te schuren. Ik weet niet zeker of het eczeem is.
Kan ik een eczeem halstuk aan doen en een staart beschermer?
want een deken bij hij kapot

Natascha

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:09

hier is Toos de jeukdoos begin april onder de deken gegaan. Staart en manen houd ik nauwkeurig in de gaten. Sinds 2 weken weer schilfertjes ondanks reinigingskuur en suikerarm voer maar gelukkig nog geen jeuk. Was het 2x per week met teatree en doe er daarna Derfen overheen waardoor de huid gelukkig wel rustig blijft. Maar mevrouw is wel heel erg gevoelig. Kan zelfs het gekriebel van haar eigen voorpluk niet hebben dus die zit mooi in een vlecht. De RSIH deken is dit jaar op de schoft wat verbouwd vanwege te strak zijn en dus schuren maar nu lijkt het allemaal goed te zitten.

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 16:20

misty16 schreef:
Hallo,
Ik heb een 4 jarige ruin die zich nu begint te schuren. Ik weet niet zeker of het eczeem is.
Kan ik een eczeem halstuk aan doen en een staart beschermer?
want een deken bij hij kapot

Anti bijt op een deken spuiten of zo'n 'lepel' aan zijn halster vast maken.
Want het is een allergische reactie op het speeksel van de mugjes, dus dan heeft hij nog steeds jeuk op andere plekjes op zijn lijf.

Blackberry28

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 17:39

En volgens mij is het ook niet aan te raden i.v.m. veiligheid om alleen een halsstuk om te doen.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:04

Hier nog niks bij de "verdachte" Shet... merrie ( eigenaar (ikkus) staat in startblokken met flacons Fenonolf, potten Sudo, uierzalf, anti-jeuk poeders en Veerust .... etc.etc. alles op voorrraad, nu afwachten dus...) Heb me voorgenomen om zodra ik ook maar iets zie "toe te slaan"
Het enige dat ik dus NIET heb is een EZ dekentje voor de merrie.
Maar is natuurlijk zo aangeschaft mocht ze alsnog... ja ik weet het, het kan in 1 dag, wat zeg ik, in een paar uur HAPS KRATS weer een stuk manen weg zijn.... Over de winter is het leuk aangegroeid, ziet er weer leuk uit, moet nog wel 2 jaar overheen alvorens het zo lang weer is als de rest.
Het vervelende is dat ik niet zeker weet of ze "het" heeft.
Daarvoor heb ik haar simpelweg te kort. Ze kwam in juni vorig jaar pas, was niet veel te zien toen, behalve dat een bepaald stuk van haar manen korter was dan de rest. Later in het jaar begon ze, ook staart, maar niet heel heftig.
Ik heb me in de kop gezet dat zij net zulke mooie lange manen gaat krijgen als mijn Shet ruin, die immers ook begon te schuren na een verplaats/stress periode: terug thuis met vriendinnetje, was het gelijk OVER.

In dit jaargetijde is het een moeilijk bekijken: ze verharen natuurlijk hevig, dus ik probeer er zo veel mogelijk op te poetsen en te plukken, om geschuur dat niet ZE gerelateerd is, te voorkomen, en daarbij tegelijk te voorkomen dat IK iets aanzie voor ZE geschuur wat alleen maar een normaal jeukproces vanwege die verharing is.

Ik hoop natuurlijk dat zal blijken dat ze het niet heeft, maar niets is nu duidelijk of zeker.
De Shetten staan overigens op droog hooi in een zandpaddock, deels opgehoogd met stro.
Dit moet goed sober genoeg zijn, gras krijgen ze alleen als ik ze op wandeling mee naar buiten neem (en straks nemen de buurtkinderen ze weer mee).

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:23

Ik vind het zelf een beetje raar dat je Zoveel op voorraad hebt behalve het belangrijkste: een deken..(mocht het ZE blijken te zijn)
En de deken werkt het effectiefst als hij Op tijd op ligt, dat wil zeggen: voordat een paard/pony jeuk gaat vertonen.. Dus dat betekent helaas nu opleggen en niet wachten totdat het te laat is... Ik snap dat je het wil aankijken omdat je niet zeker weet of het ZE is, maar helaas betekent dat wel dat als je merrie gaat schuren, het waarschijnlijk niet meer overgaat ook al zou je er dan nog een deken opgooien..

Maar zo denk ik er over.. Is maar een tip en mening natuurlijk

simongek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 18:51

Yvank_ schreef:
Vertelde ik een paar week terug nog dat de rsih zo goed pastte bij mn haf ben ik hier nu toch wel van teruggekomen.. Hij zat vorig jaar echt super. Ze is alleen nu zo bespierd geworden dat die strak trekt op de schouders -O- iemand enig idee wat hier aan te doen is?

Ik heb precies hetzelfde dus ik lees mee.

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-05-13 19:33

10tje2 schreef:
Citaat:
Ik vind het een goede service, altijd de moeite van proberen waard. Uiteraard zal een nieuwe baas eerst op de eigen stalling (tijdens het jeukseizoen) moeten uitproberen of het goed blijft gaan.]

Dan kan je toch net zo goed direct met de eventuele nieuwe eigenaar in het culicoideseizoen een proefperiode afspreken? Om te zien of paardlief daar minder last heeft? Het lijkt mij dubbelop: eerst bij de pensionstal uitproberen en dan eventueel naar een nieuwe eigenaar en daar uitproberen. Twee keer een verplaatsing. Levert toch ook weer stress op.........

Het geeft tijd om op je gemak naar een geschikte baas op zoek te gaan. Het idee was om zeer ernstige eczemers daar te stallen, zodat ze rustig kunnen genezen en vervolgens op zoek naar een geschikte baas. Als de eczeem zo ernstig is dat de dierenarts inslapen adviseert (zoals de pony die zij eerder onder haar hoede heeft genomen), moet je wel heel veel geluk hebben om snel een baas te vinden die het aandurft met zo'n zieke pony. De stress van vreselijke jeuk lijkt me kwalijker dan twee keer verhuizen.