[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 19:23

Ik wil mij ook graag melden met paddy. Momenteel hebben wij alles onder controle. Maar wat bij ons voornamelijk de trigger is is dus regenweer. Als ik heb buiten zet bij regen zonder hals dan hebben we prijs. Dus nu de afgelopen week is paddy heerlijk ingeduffeld klaar om de regenbuien te trotseren. Uiteraard droog hooi is ook funest. En wij stomen ons hooi. Voor zover gaat het goed. Ik hoop echt met de tijd om echt volledig hoestvrij/ of overprikkelde luchtwegen goed te kunnen doorstaan.

woemp

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 23:08

Mijn paarden staan 24/24 buiten en hebben sindsdien ook dat ze hoesten. Nochtans gaan ze bij het minste spatje regen in hun schuilstal staan. Wat kan ik aan het hoesten doen en gaat dit voorbij ?

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 12:34

Bij mij heeft de dierenarts gezegd dat het heeft te maken met het feit dat de paarden zich warm moeten houden en dat dat bij regen veel moeilijker is. Bij mij helpt het om paddy in de dekens te houden. En bij regen zonder hals is funest. Ik heb dus nu al een zomerdeken aangekocht waar ik een 100 gr liner op het ruggedeelte kan bevestigen. Met hals. Het gaat mij veel zorgen schelen wanneer het niet koud is en toch regent.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-22 13:55

minka schreef:
Wil me graag melden in dit topic, omdat wij helaas ook kampen met hoestende paarden. Reden is het stoffige hooi van afgelopen winter. Dierenarts is er vrij snel bij geweest en adviseerde het hooi nat te maken. Dit hebben we de hele winter gedaan en inmiddels hebben we al een poosje nieuw hooi wat een stuk minder stoffig is. Maar we merken dat we zodra we een dag of 2 het hooi niet nat maken, de paarden weer kuchen. Ze staan de hele dag buiten, hebben sinds deze winter stallen met buitenluik, staan op vlas, dus het probleem zit hem echt in het hooi.

We overwegen nu om volgende winter toch verpakt hooi of voordroog te voeren. Liefst niet te nat en rijk. Hoe denken jullie hierover? Dit is vast iets wat hier al vaker is besproken, maar heb niet alles teruggelezen.

Voor sommige paarden lukt dat perfect, en voor andere zoals de mijne niet. Ik heb een haflinger en verpakt hooi konden zn darmen niet aan (veel mestwater) en hij werd er enorm dik van (normaal meng ik graszaadhooi met weidehooi). Ik ben dus terug op hooi en heb een haygain stomer gekocht. Pony kan weer lekker onbeperkt hooi, hoest niet meer en heeft weer mooie mest.
Maar er zijn ook paarden die het er wel goed op doen, kwestie van uitproberen denk ik

RedRoses schreef:
Nou een update van ons. Wij zijn gisteren naar de DA geweest. Er was veel slijm in de luchtwegen, maar het was niet ernstig genoeg dat ze reden zagen om een spoeling te nemen om allergenen te testen. Gezien mijn verhaal leek het erg op stofallergie en zo gaan we het ook aanpakken. Hij opperde direct zelf dat omdat zij nog nooit in haar 21-jarige leven op een andere bodembedekking dan stro heeft gestaan, ze hier ook op mag blijven. Voorwaarde is wel dat haar buitenluik dag én nacht open staat en ze met opstrooiien absoluut niet binnen mag zijn. Dit is nog een hele taak, ze mag nu een kwartier in de molen ‘s morgens met opstrooiien (ik betwijfel of het lang genoeg is, maar de planning van de paddocks omgooien deden ze liever niet) en de luiken willen ze toch dicht houden ivm tocht voor de andere paarden. -O- Ik heb ook respulmin meegekregen, ik hoop dat ik toch wat kan regelen met het luik (op een kier desnoods?) en dat ze dan gauw er helemaal vanaf is! Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie hulp en adviezen :D

Bij mijn paard zou dat niet voldoende zijn, hopelijk bij de jouwe wel. Als dit het advies van de DA is, gewoon zoveel mogelijk proberen te volgen imo, die heeft jouw paard in het echt gezien.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 07:49

Hier ook een haflinger waarbij voordroog/kuil niet mogelijk was ivm risico op hoefbevangenheid en slechte darmen (darminfectie vorig jaar) dus ze moest echt op hooi blijven. We stomen het nu en dat gaat echt zo goed!

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-22 19:17

Ik meld me ook even met 2 vraagjes;

- hoe stomen jullie je hooi? Zag heel dure apparaten ervoor. Maar geen idee hoe jullie dat doen.

- wat is jullie ervaring met hoesten en rapsodie/gehakseld koolzaadstro? Ik wil eigenlijk geen vlas en heb nu dit als bodembedekking. Lees op veel sites dat dit ook geschikt is voor stofgevoelige paarden. Moet ook zeggen dat ik zelden zo weinig stof heb gehad met opstrooien enzo. Maar geen idee wat er missch voor kleine vezels inzitten die toch kunnen irriteren.
Zag nog iets van Hippo gold dat extra behandeld is.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 08:00

Wij stomen met een haygain. Er is inmiddels (hoewel niet helemaal vergelijkbaar met de haygain) een meer betaalbare stomer te krijgen, bij hooistomer.nl.

Geen ervaring verder met de bodembedekkers die je noemt, die van ons staat inmiddels al een paar jaar op krullen. Verder, voor stro geldt hetzelfde (nog meer zelfs dacht ik) als voor hooi: hoe goed de kwaliteit ook is/lijkt, er zit altijd wel stof/schimmelsporen in. Hier is het echt een no go helaas.

kitobeer

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 10:35

Ik stoom met de hooistomer van hooistomer.nl
Hij gaat tot 100 graden en doet het prima. Ik kan tot 2 porties hooi tegelijk stomen. Ideaal.

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 20:26

Ik stoom met een haygain en mijn paard staat op equibedding (behandelde strokorrels)

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-04-22 23:32

Thnx!! Equibedding ga ik eens onderzoeken. Krullen kan ik hier helaas niet afvoeren.

Hoop dat ze op equitana ook wat stands hebben met bedekking en wellicht ook de haygain. Kan ik het daar van de week eens bekijken.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 08:13

manzano schreef:
Thnx!! Equibedding ga ik eens onderzoeken. Krullen kan ik hier helaas niet afvoeren.

Hoop dat ze op equitana ook wat stands hebben met bedekking en wellicht ook de haygain. Kan ik het daar van de week eens bekijken.

Ik heb beide gezien op equitana. Succes!

Fangio

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-04-22 15:58

Ja, ik had ook het probleem dat ik krullen en vlas niet/heel moeilijk kan afvoeren, vandaar equibedding, dat mag op de stro mesthoop mee

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 00:14

Iemand hier al ervaring met Halo (zout) therapie? Stadgenoot van mij heeft er goede ervaring mee gehad met een paard met langdurige hoest problemen.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-04-22 07:12

quarterH schreef:
Iemand hier al ervaring met Halo (zout) therapie? Stadgenoot van mij heeft er goede ervaring mee gehad met een paard met langdurige hoest problemen.

Ja, en niet alleen ik. Successen genoeg in dit topic :) Is imo zelfs het enige wat écht helpt bij zware gevallen. Al weet ik niet hoever we destijds (2018) waren gekomen met de flexineb, maar die hebben we zelf pas anderhalf jaar na de zouttherapie gekocht, toen hij weer een beetje begon te hoesten.

manzano

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 12:19

Flicka12 schreef:
manzano schreef:

Heb Equibedding niet gezien helaas. De Haygain wel. Mooi ding! Twijfel wel enorm over de prijs. De hoest is nu met nat maken zo goed als weg en de dierenarts was vanmorgen heel tevreden. Moet nu even kuurtje doen met Balsamic Air en dan even kijken hoe het gaat. Medicijnen zijn zaterdag pas gestopt dus is ook even de vraag of het nog terug komt natuurlijk.

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 17:31

Hier is de ellende die pollenallergie heet ook weer begonnen. Vorig jaar had mijn pony het voor het eerst, en helaas toch terug.

Hij was zo benauwd, zondag gestart met respulmin, gister contact dierenarts en vanaf vandaag ook flixotide. Gelukkig stond hij er vandaag al wel een stuk beter bij..
Maar het blijft ellende

Juut

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-04-22 22:00

Ik houd mn vingers crossed...
Pony geeft wisselend 1 kuch specifiek bij buitenritten. Kan op het begin zijn, kan op het eind van de rit zijn, of zoals vandaag helemaal niet. Verder eindelijk weer goed in energie. Hersteld goed na inspanning, en op hartslagmeter geen gekke dingen te zien.
Vorig jaar hoestte ze echt door, maar medicatie incl prednison deed niets. Alleen de flexineb met zout en op begin met balsamic air sloeg goed aan.
Ik steek nu in op darmen, en op mentaal. Geen idee of dit ook echt de goede afslag is, maar zolang het niet erger wordt... Regenweer lijkt ook absoluut een tricker. Deze winter daarom een deken erop. Nu met rare omslagen in weer wel even lastig om goed af te stemmen.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 18:54

Ik meld mij ook.
Sinds anderhalf jaar een pony, hoestte af en toe eens bij de vorige eigenaar.
Nu zodra het droger wordt en de paddock wat begint te stoffen begint ze meer te hoesten en heeft minder uithoudingsvermogen met rijden.
Krijgt nu fenegriek, luchtwegsupport en indien nodig ventipulmin.
Zagen jullie erg veel verschil met de overgang van goed stofvrij hooi naar voordroog?
En het vochtig houden van de paddock?

Cera_D

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 19:00

ikbencarmen schreef:
Ik meld mij ook.
Sinds anderhalf jaar een pony, hoestte af en toe eens bij de vorige eigenaar.
Nu zodra het droger wordt en de paddock wat begint te stoffen begint ze meer te hoesten en heeft minder uithoudingsvermogen met rijden.
Krijgt nu fenegriek, luchtwegsupport en indien nodig ventipulmin.
Zagen jullie erg veel verschil met de overgang van goed stofvrij hooi naar voordroog?
En het vochtig houden van de paddock?

Wij zagen het grootste verschil met de overgang naar voordroog, met een maand waren alle paarden volledig hoest vrij.

ikbencarmen

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-04-22 23:39

Dan ga ik voordroog maar eens uitproberen.

Merken jullie nog echt verschillen tussen een stofallergie en een pollenallergie. Ik ben nog aan het uitzoeken wat de daadwerkelijke trigger is voor het hoesten en de lichte benauwdheid.

cleej

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-04-22 21:03

jadabus schreef:
Hai allemaal!
Ik kom me ook eens melden, wellicht heeft iemand een ervaring te delen.

Mijn pony heeft in november 2020 astma ontwikkeld door een stoffige hooibak. Dat is toen behandeld met ventipulmin en gereduceerd tot af en toe een hoest (door verhuizing hooibak ook weggenomen). Voorjaar 2021 liep het helaas snel uit de hand en werd het naast hoesten ook benauwdheid en pompen. Prednisolonkuur hielp onvoldoende. Na een endoscopie en BAL spoeling kwam de diagnose heftige allergische astma, advies was dat ze haar omgeving uit moest om daar nog uit te komen. Zestien dagen dampkuur in Utrecht op de Equihaler en later combinatie van Atrovent, Flixotide, Lomudal (allemaal inhalators) en cetirizine (pillen). Na ruim twee weken in de kliniek moeten concluderen dat haar longen ook daar niet schoon gingen worden en haar mee naar huis genomen. Verder behandeld met voorgenoemde medicijnen plus elke dag een uur stomen met de Flexineb. Huisvesting was 24/7 buiten op droog, ontstoft hooi, helaas wel pal naast een varkensstal. Is maandenlang op en af gegaan, medicatie omlaag, omhoog, omlaag, tot uiteindelijk in oktober ze een maandje medicatievrij was met enkel af en toe een hoest. In november werd helaas het ontstofte hooi vervangen door normaal hooi, pony gelijk weer ontzettend hoesten en benauwd.

Weer verhuisd in december, nu op een superfijne stal met hooistomer en verder geen gekke prikkels. Wel een pluimveebedrijf op 300m weg, maar is nog redelijk ver weg dus zou oké moeten zijn. Toen de hoest behandeld met Flixotide, ging over met een paar weken. Ondertussen ook een holistisch traject bij Den Hoek doorlopen. Na een maand toch weer een sluimer hoest, behandeld met lage dosis flixotide en vernevelen met de Flexineb. Helaas na een aantal weken flink meer hoesten en kon ik het slijm weer horen bij elke ademhaling. Toen volle dosis flixotide gaan geven en aan de hooistomer gaan sleutelen - die bleek niet heet genoeg te worden maar dat is nu opgelost. Helaas stagneerde ze na een week op de medicatie, daarom Atrovent weer bij gaan geven. Ging weer een weekje beter, daarna weer slechter, en sinds dit weekend is ze weer hartstikke benauwd (tot 30 ademhalingen per minuut). De medicatie lijkt haar niet meer te helpen, of ze moet zonder medicatie helemaal verschrikkelijk zijn.

Eerlijk gezegd weet ik niet meer of ik nog wat voor haar kan doen. De ene DA gelooft in verhuizen, de andere niet, die wil haar aan de prednison zetten omdat via het bloed beter zou werken dan via de inhalator. Ik overweeg inmiddels inslapen omdat ik haar niet eeuwig op hoge doses medicatie nog steeds benauwd kan laten zijn. Daarnaast vindt ze het vernevelen met de Flexineb heel vervelend, want al dat loskomend slijm wordt ze hondsbenauwd van. Ik lees in dit forum berichten waarin een paard als slecht wordt bestempeld omdat het hoest tijdens het rijden, maar trainen is voor ons al niet te doen omdat ze in rust al benauwd is. Ik geef beweging na het stomen maar het is dat ze zo lief en werkwillend is anders zou ze dat echt niet voor me willen doen. Ondertussen ziet ze er op de paddock nog wel happy uit. Heeft er iemand met z'n paard in een soortgelijke situatie gezeten, en wat heb je toen gedaan? Toch nog doorgevochten, en met wat voor resultaat? Of uiteindelijk toegegeven dat het allemaal wel wat helpt maar niet genoeg ...?

Hoi Jadabus,
Hoe gaat het nu bij jou?? Ik herken mij precies in je verhaal. Ik ben al 4 jaar bezig.
Zoveel inspanning, zoveel keren naar de kliniek... Over de kosten hiervoor zwijg ik maar even.

Ik zit op het moment echt met me handen in het haar.... Mijn pony is 1-4-22 terug gekomen vanuit Utrecht. Volgens hun was hij schoon. Het was echt mijn laatste hoop maar met ophalen voelde het al niet goed. Zijn neus was wat vochtig maar was volgens hun van de dampbox. Op de dag van het ophalen zijn ze gestopt met ventipulmin en equimucin.
Alles op stal hebben we nogmaals aangepast. Hij staat op dat moment alleen op de Prednison en zout via de Flexineb Maar helaas binnen nog geen 48 u was hij nog slechter als dat ik hem bracht. En weer gestart met de Atrovent.
Ik moest hem direct verhuizen. Want hij is allergisch voor iets in de omgeving. Ik me nog schuldig voelen omdat ik hem daar al die tijd heb laten staan.
Ik heb hem week later verhuist naar paddock met zand en stuk bestraat en met 2 open stallen. Hij staat bijna 24u buiten. Want ik hang de hooinetten buiten zodat hij amper in de stal staat. Het is 9 km hemelsbreed weg van de oud plek.
Maar na bijna een week amper verbetering. Ik moest weer overstappen op de Atrovent en Budesonide..
Het zelfde advies wat ik hiervoor ookal had. Ik ben nog geen stap verder. Ik heb geen idee wat de trigger is. Ben blij dat ik de Haygain nog niet heb gekocht waarop werd aangedrongen.
Nu na 4 dagen is hij weer het zelfde als voor ik hem naar Utrecht bracht. Het advies is nu naar een binnen stal met de zelfde condities als bij hun op stal...... Vind dat maar eens ventilatie via filters???
Ik ben vandaag weer niet door ze gebeld.... Ik weet echt niet meer wat ik moet doen en voel me niet gehoord door Utrecht. Ik heb meerdere malen gezegd dat elke keer het fout gaat als medicaties worden verlaagd.

Met mijn eigen arts besloten om vandaag te starten met de cetirizine, dit is wel laatste wat ik doe.
Ik ga hem weer terug halen einde van de maand en dan op de wei zetten 24-7 met mijn andere ponys.
Als hij te benauwd word heb ik besloten hem te laten inslapen.... Het is geen doen meer voor hem en voor mij niet....

Sting

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 05:42

Wat een verdrietig verhaal Cleej... Ik kan me je gevoel wel voorstellen. Hoe ver wil je gaan hé? Kan je paardje in de zomer wel genieten? Dan zou ik hem nog een mooie zomer hebben en hem daarna inderdaad laten gaan, je hebt zo te lezen alle opties en mogelijkheden geprobeerd... :knuffel:

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:50

manzano schreef:
Flicka
[quote="manzano schreef:

Heb Equibedding niet gezien helaas. De Haygain wel. Mooi ding! Twijfel wel enorm over de prijs. De hoest is nu met nat maken zo goed als weg en de dierenarts was vanmorgen heel tevreden. Moet nu even kuurtje doen met Balsamic Air en dan even kijken hoe het gaat. Medicijnen zijn zaterdag pas gestopt dus is ook even de vraag of het nog terug komt natuurlijk.[/quote]

Bij ons opstal hebben ze zelf een haygain gemaakt. Stuk goedkoper, beetje werk maar dan he je hetzelfe

quarterH

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-04-22 20:52

Sandra_H schreef:
quarterH schreef:

Ja, en niet alleen ik. Successen genoeg in dit topic :) Is imo zelfs het enige wat écht helpt bij zware gevallen. Al weet ik niet hoever we destijds (2018) waren gekomen met de flexineb, maar die hebben we zelf pas anderhalf jaar na de zouttherapie gekocht, toen hij weer een beetje begon te hoesten.

Mooi! Wij hebben er nu een bij ons op stal (midden limburg) die binnenkort ook voor externen te boeken is.

_RobinA_

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-04-22 19:27

Ik stel hier mijn vraag ook maar eens. Nadat mijn pony 2 jaar geleden een flinke allergische reactie heeft gehad en hierdoor ontzettend benauwd werd, zijn er periodes dat ze flink gaat hoesten en het weer benauwd krijgt. Voorheen had ze hier nooit last van en we weten ook niet wat de heftige allergische reactie veroorzaakt heeft. Op aanraden van de dierenarts voer ik nu geen droog hooi meer en maak ik het hooi nat. Maar ik overweeg dus om het hooi te gaan stomen en een Haygain aan te schaffen.

Nu ben ik erg benieuwd naar jullie ervaringen met de Haygain. We weten het niet zeker, maar het lijkt erop dat mijn pony vooral op stof reageert. Werkt stomen van het hooi dan ook of worden alleen de schimmels etc. gedood?

https://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=110&t=2056439