Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
minka schreef:Wil me graag melden in dit topic, omdat wij helaas ook kampen met hoestende paarden. Reden is het stoffige hooi van afgelopen winter. Dierenarts is er vrij snel bij geweest en adviseerde het hooi nat te maken. Dit hebben we de hele winter gedaan en inmiddels hebben we al een poosje nieuw hooi wat een stuk minder stoffig is. Maar we merken dat we zodra we een dag of 2 het hooi niet nat maken, de paarden weer kuchen. Ze staan de hele dag buiten, hebben sinds deze winter stallen met buitenluik, staan op vlas, dus het probleem zit hem echt in het hooi.
We overwegen nu om volgende winter toch verpakt hooi of voordroog te voeren. Liefst niet te nat en rijk. Hoe denken jullie hierover? Dit is vast iets wat hier al vaker is besproken, maar heb niet alles teruggelezen.
RedRoses schreef:Nou een update van ons. Wij zijn gisteren naar de DA geweest. Er was veel slijm in de luchtwegen, maar het was niet ernstig genoeg dat ze reden zagen om een spoeling te nemen om allergenen te testen. Gezien mijn verhaal leek het erg op stofallergie en zo gaan we het ook aanpakken. Hij opperde direct zelf dat omdat zij nog nooit in haar 21-jarige leven op een andere bodembedekking dan stro heeft gestaan, ze hier ook op mag blijven. Voorwaarde is wel dat haar buitenluik dag én nacht open staat en ze met opstrooiien absoluut niet binnen mag zijn. Dit is nog een hele taak, ze mag nu een kwartier in de molen ‘s morgens met opstrooiien (ik betwijfel of het lang genoeg is, maar de planning van de paddocks omgooien deden ze liever niet) en de luiken willen ze toch dicht houden ivm tocht voor de andere paarden.Ik heb ook respulmin meegekregen, ik hoop dat ik toch wat kan regelen met het luik (op een kier desnoods?) en dat ze dan gauw er helemaal vanaf is! Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie hulp en adviezen
quarterH schreef:Iemand hier al ervaring met Halo (zout) therapie? Stadgenoot van mij heeft er goede ervaring mee gehad met een paard met langdurige hoest problemen.
Flicka12 schreef:manzano schreef:Thnx!! Equibedding ga ik eens onderzoeken. Krullen kan ik hier helaas niet afvoeren.
Hoop dat ze op equitana ook wat stands hebben met bedekking en wellicht ook de haygain. Kan ik het daar van de week eens bekijken.
Ik heb beide gezien op equitana. Succes!
ikbencarmen schreef:Ik meld mij ook.
Sinds anderhalf jaar een pony, hoestte af en toe eens bij de vorige eigenaar.
Nu zodra het droger wordt en de paddock wat begint te stoffen begint ze meer te hoesten en heeft minder uithoudingsvermogen met rijden.
Krijgt nu fenegriek, luchtwegsupport en indien nodig ventipulmin.
Zagen jullie erg veel verschil met de overgang van goed stofvrij hooi naar voordroog?
En het vochtig houden van de paddock?
jadabus schreef:Hai allemaal!
Ik kom me ook eens melden, wellicht heeft iemand een ervaring te delen.
Mijn pony heeft in november 2020 astma ontwikkeld door een stoffige hooibak. Dat is toen behandeld met ventipulmin en gereduceerd tot af en toe een hoest (door verhuizing hooibak ook weggenomen). Voorjaar 2021 liep het helaas snel uit de hand en werd het naast hoesten ook benauwdheid en pompen. Prednisolonkuur hielp onvoldoende. Na een endoscopie en BAL spoeling kwam de diagnose heftige allergische astma, advies was dat ze haar omgeving uit moest om daar nog uit te komen. Zestien dagen dampkuur in Utrecht op de Equihaler en later combinatie van Atrovent, Flixotide, Lomudal (allemaal inhalators) en cetirizine (pillen). Na ruim twee weken in de kliniek moeten concluderen dat haar longen ook daar niet schoon gingen worden en haar mee naar huis genomen. Verder behandeld met voorgenoemde medicijnen plus elke dag een uur stomen met de Flexineb. Huisvesting was 24/7 buiten op droog, ontstoft hooi, helaas wel pal naast een varkensstal. Is maandenlang op en af gegaan, medicatie omlaag, omhoog, omlaag, tot uiteindelijk in oktober ze een maandje medicatievrij was met enkel af en toe een hoest. In november werd helaas het ontstofte hooi vervangen door normaal hooi, pony gelijk weer ontzettend hoesten en benauwd.
Weer verhuisd in december, nu op een superfijne stal met hooistomer en verder geen gekke prikkels. Wel een pluimveebedrijf op 300m weg, maar is nog redelijk ver weg dus zou oké moeten zijn. Toen de hoest behandeld met Flixotide, ging over met een paar weken. Ondertussen ook een holistisch traject bij Den Hoek doorlopen. Na een maand toch weer een sluimer hoest, behandeld met lage dosis flixotide en vernevelen met de Flexineb. Helaas na een aantal weken flink meer hoesten en kon ik het slijm weer horen bij elke ademhaling. Toen volle dosis flixotide gaan geven en aan de hooistomer gaan sleutelen - die bleek niet heet genoeg te worden maar dat is nu opgelost. Helaas stagneerde ze na een week op de medicatie, daarom Atrovent weer bij gaan geven. Ging weer een weekje beter, daarna weer slechter, en sinds dit weekend is ze weer hartstikke benauwd (tot 30 ademhalingen per minuut). De medicatie lijkt haar niet meer te helpen, of ze moet zonder medicatie helemaal verschrikkelijk zijn.
Eerlijk gezegd weet ik niet meer of ik nog wat voor haar kan doen. De ene DA gelooft in verhuizen, de andere niet, die wil haar aan de prednison zetten omdat via het bloed beter zou werken dan via de inhalator. Ik overweeg inmiddels inslapen omdat ik haar niet eeuwig op hoge doses medicatie nog steeds benauwd kan laten zijn. Daarnaast vindt ze het vernevelen met de Flexineb heel vervelend, want al dat loskomend slijm wordt ze hondsbenauwd van. Ik lees in dit forum berichten waarin een paard als slecht wordt bestempeld omdat het hoest tijdens het rijden, maar trainen is voor ons al niet te doen omdat ze in rust al benauwd is. Ik geef beweging na het stomen maar het is dat ze zo lief en werkwillend is anders zou ze dat echt niet voor me willen doen. Ondertussen ziet ze er op de paddock nog wel happy uit. Heeft er iemand met z'n paard in een soortgelijke situatie gezeten, en wat heb je toen gedaan? Toch nog doorgevochten, en met wat voor resultaat? Of uiteindelijk toegegeven dat het allemaal wel wat helpt maar niet genoeg ...?
manzano schreef:Flicka
[quote="manzano schreef:Thnx!! Equibedding ga ik eens onderzoeken. Krullen kan ik hier helaas niet afvoeren.
Hoop dat ze op equitana ook wat stands hebben met bedekking en wellicht ook de haygain. Kan ik het daar van de week eens bekijken.
Ik heb beide gezien op equitana. Succes!
Sandra_H schreef:quarterH schreef:Iemand hier al ervaring met Halo (zout) therapie? Stadgenoot van mij heeft er goede ervaring mee gehad met een paard met langdurige hoest problemen.
Ja, en niet alleen ik. Successen genoeg in dit topicIs imo zelfs het enige wat écht helpt bij zware gevallen. Al weet ik niet hoever we destijds (2018) waren gekomen met de flexineb, maar die hebben we zelf pas anderhalf jaar na de zouttherapie gekocht, toen hij weer een beetje begon te hoesten.