[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:10

Helaas geen kleine maten goede dekens in het assortiment, dan alleen zonder singels en hals;
Afbeelding

Roosyes

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:12

Hallo,
Mijn pony's (fjorden) zijn sinds dit voorjaar erg aan het schuren gegaan aan staart en hals. Yessie heeft ook bobbeltjes op haar buik. En een hele dikke bobbel in haar nek van de dazen. Oook veel vliegen in de stal en tuin.

Nu zoek ik een middel voor de stal en een goed middel voor de paarden dat werkt. Eventueel om zelf te maken. Hebben jullie nog goede tips voor mij? Alvast bedankt!

Dekens heb ik krijgen ze ook om op de wei maar is met mijn ene lompe niet te doen op stal en was ook nooit nodig.

Myour

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:47

Met mijne gaat het nog erg goed maar hier in de omgeving komen weinig horzels voor. Hij staat in een open omgeving met z'n Rambo SIH om (zonder staartflap dus). Ik heb wel het idee dat hij jeuk heeft aan z'n hoofd, maar zeker weten doe ik dat niet. Ik hoop dat m'n vliegendeken snel binnenkomt met het vliegenmasker en dat ze beide goed passen.
Qua ZE, z'n manen + voorpluk zitten er nog helemaal aan, z'n staart heeft ie in stal eind april beetje afgeschuurd maar dat groeit ook al goed terug.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:00

opisop_shop schreef:
Helaas geen kleine maten goede dekens in het assortiment, dan alleen zonder singels en hals;
Afbeelding

Oh dat is jammer, het is nog steeds lastig om goede passende dekens te vinden.

Ben nu ook op zoek naar een klein hoofdkap

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:03

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 14:08

Ik kan je dan helaas alleen helpen aan deze in maat shet, deze kost E12
Afbeelding

Is wel een fijne trouwens, heb praktisch dezelfde voor Wisse (ik heb de rij-uitvoering, die hierboven is voor op de weide)
Afbeelding

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 16:39

Ik heb die voor op de wei, heb hem ook via opisop. En hij bevalt prima. Had er vorig jaar 1 van Harry's Horse en die was veel slapper waardoor hij tegen de ogen aan kwam en was in No time stuk. Deze is nog helemaal heel. Ook bij de jaarling van mijn zus blijft hij heel en dat is een sloper!

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 17:47

D'r was hier iemand toch die washandjes aan het halster maakte tegen verbranding?

Heb net een washand uit elkaar gemaakt, en die naai ik zo om het halster vast, shadow heeft zo ineens overal stukjes huid eraf, erg raar. Die zonnebrandcrème werkt dus niet voor d'r.
Hoop dat dat washandje wel effectief is.

Heb wel gekeken voor die dingen die je kunt kopen, maar ach dit is sneller gemaakt op dit moment en goedkoper.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:12

@ellepel, dat monster van mij staat dus gewoon in de wei de hele tijd..hele middag op sta geweest en moest hem zelf gaan halen :+
wei is in de zon :) schuilstallen staan open, ongebruikt dus.. :P

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 20:42

Vanmiddag is de zadelmaker geweest voor het zadel van mijn instructrice. De man was meteen zo lief om mijn deken te voorzien van lapjes zodat de gaten weer dicht zijn :P
Hij moest wel heel erg lachen toen hij de gatenkaas deken zag. En hij was vooral erg verbaasd toen ik vertelde dat de deken pas 2 maand oud is! Dat beest van mij is echt een sloperd. Vooral de laatste twee weken heeft hij steeds op zelfde hoogte van die gekke grote gaten. Ik heb gezocht en gekeken, maar kan neit vinden waar die gaten vandaan komen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 21:24

Nou, heb een oud washandje los gehaald en aan halster vastgemaakt. Even gepast zonet, morgen doet de staleigenaar hem om als ze naar buiten gaat (hoop dat ie het niet vergeet)
Ben benieuwd of ze hem heel laat, want ze speelt ermee.
Ze wil eigenlijk nooit graag wat om haar hoofd.

Dus ben benieuwd!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:03

CarolShadow schreef:
D'r was hier iemand toch die washandjes aan het halster maakte tegen verbranding?

Heb net een washand uit elkaar gemaakt, en die naai ik zo om het halster vast, shadow heeft zo ineens overal stukjes huid eraf, erg raar. Die zonnebrandcrème werkt dus niet voor d'r.
Hoop dat dat washandje wel effectief is.

Heb wel gekeken voor die dingen die je kunt kopen, maar ach dit is sneller gemaakt op dit moment en goedkoper.

ik heb het ook een keer gemaakt, maar dan niet met een washandje, maar met een stuk wat ik uit een hydrofiele doek heb geknipt, is iets zachter en dunner. Wrs loopt je paard eerst wel even te proesten, het kriebelt haha

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:17

meld me ookweer hier. lees dat het erg goed gaat met de meeste.
die van mij staat met een rambo deken op. tot paar weken geleden ging het redelijk. toen begon hij zn hoofd kapot te schuren. nieuw paardje had ook plekken dus verdacht ze van schimmel. meteen aant wassen geslagen met imaverol. na 2 weken nog geen verbetering da gebeld en hij heeft vorige week een cortico spuit gehad. da had ook een nieuw middeltje voor zomereczeem. als het over 3 weken uitgewerkt is gaan we waarschijnlijk dat nieuwe spul proberen. is een poedertje en een zalf. kost 70,- voor 3 maanden.
weet alleen denaam toch niet meer.

aisie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 09:33

Mijn paardjes zijn ook nog steeds jeukvrij :D Ze hebben een rambo deken om + masker en gaan om 9 uur naar buiten in de wei en 4 uur naar binnen.
De merrie schuurde altijd haar hoofd heel extreem, ondanks het masker maar daar heb ik inmiddels ook de oplossing voor gevonden. Ik smeer haar hele gezicht in met een flinke laag uiercreme en doe dan het masker er overheen en nu heeft ze nergens meer last van. Bij de ruin doe ik dat op de buik en dat helpt ook. Ze hebben geen enkel plekje meer!
En misschien is het een tip voor iemand die zn paard ook het hoofd schuurt. Bij die van mij werkt het perfect en zo'n potje kost nog geen 1,50.
Ik voer ze overigens niks bijzonders, gewoon gras, hooi, biks en musli.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:16

Ik heb even een vraagje hier aan de ervaringsdeskundigen :P

Ik heb een 2-jarige onder een eczeemdeken van Epplejeck staan, dat gaat op zich vrij goed. Ik wil er op een gegeven moment best een Rambo voor kopen (omdat ik er zo'n goede verhalen over hoor), maar omdat ze nu nog zo verschrikkelijk in de groei is, vind ik dat echt zonde! Ze heeft nog wel jeuk, maar schuurt niet meer zo vreselijk. Naast de deken gebruik ik ook speciaal spul tegen de jeuk en anti-vliegen en dazen spul. Op zich ben ik heel tevreden, op twee punten na:

- De deken moet over het hoofd aan (standaard Boett-model) en omdat ze al een vrij groot hoofd heeft, is dat steeds best een worsteling. Nou zat ik te denken om de deken bij de hals open te knippen en er klitteband op te zetten. Heeft iemand hier ervaring mee?

- Met dit weer staat ze onder de deken enorm te zweten, hij is dus veeeel te warm. Ik heb echt met haar te doen en probeer haar dagelijks even af te spuiten, maar dat helpt niet voldoende. Heeft iemand hiervoor tips? Zou het helpen als ik haar afspuit, de deken nat maak en hem dan op leg, of zou dat gaan broeien? Verder nog tips...??

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:33

hoi dames! Even geleden dat ik hier ben geweest, maar dat had meer te liggen aan het feit dat het zo geweldig gaat met zyta :D Ze durft nog wel eens schuren maar ze sloopt NIETS :D JOEHOE :D

Maar.... Ze ziet er echt niet uit... Omdat de deken toch enige wrijving geeft staat ze vrij kort in het haar en krijgt ze een donkere schijn door... Enig idee hoe dit verholpen kan worden? Ik denk toch dat het door de deken komt. Ik ga haar vandaag eens wassen en dan zien of het echt daaraan ligt of aan vuil...

Zyta heeft ook een hoofdkap voor eczemers op maar omdat die niet aan een deken kan vastgemaakt worden, heb ik er nog een extra vliegenkap over die wél aan het deken vast gemaakt kan worden.

Denken jullie dat dat enig invloed kan geven op haar gezicht of dergelijke...?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:34

chipieke schreef:
hoi dames! Even geleden dat ik hier ben geweest, maar dat had meer te liggen aan het feit dat het zo geweldig gaat met zyta :D Ze durft nog wel eens schuren maar ze sloopt NIETS :D JOEHOE :D

Maar.... Ze ziet er echt niet uit... Omdat de deken toch enige wrijving geeft staat ze vrij kort in het haar en krijgt ze een donkere schijn door... Enig idee hoe dit verholpen kan worden? Ik denk toch dat het door de deken komt. Ik ga haar vandaag eens wassen en dan zien of het echt daaraan ligt of aan vuil...

Zyta heeft ook een hoofdkap voor eczemers op maar omdat die niet aan een deken kan vastgemaakt worden, heb ik er nog een extra vliegenkap over die wél aan het deken vast gemaakt kan worden.

Denken jullie dat dat enig invloed kan geven op haar gezicht of dergelijke...?

*edit: welke hoofdkap kan wél vastgemaakt worden aan de everline deken? Die is aan de hals voozien met klitteband, dus het enige dat ik nog kan doen is het paard hele dagen met een halster op de paddock zetten...

zij

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:40

huh/ je zegt toch dat je een hoofdkap hebt die wel vastgemaakt kan worden? dan is dat toch goed?

verder denk ik dat je met een beetje handigheid elke vliegenkap aan een deken vast kunt maken. zolang je maar zorgt dat de hals van de deken lang genoeg is zodat het paard nog wel kan grazen met het hoofd naar beneden...

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 11:43

ik heb een vliegenkap die wel vastgemaakt kan worden, maar die beschermd niet genoeg aan de ogen en oren, dus daar schuurt ze zich kapot. Mijn eczeemkap daarentegen past prima, maar die kan ik nergens vastmaken. Om die toch op te laten, heb ik er dus die vliegenkap over, zodat ze de eczeemkap niet afkrijgt. Volg je :D

De deken schuift naar beneden als ik het nergens vastmaak... Heb al geprobeerd een eigen systeem aan de deken te maken maar bij de minste aanpassing komen er redelijke gaten in het deken...

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:08

Ronne : het enige wat ik kwa zweten kan aanraden is zorgen dat het paard schaduw tot zijn beschikking heeft

klitteband in de hals zou best te doen moten zijn
wel goed stevig klitteband open en de randen van de deken waar je hem geknipt hebt goed omzomen

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:15

Schaduw hebben ze op zich wel, maar om de een of andere reden staan ze daar niet altijd... Zou zij er dan misschien niet zo'n last van hebben? Ze is wel superactief (hyperdehyper zelfs), niet sloom oid.

Ik zal mijn moeder eens naar de deken laten kijken om te vermaken bij de hals... dan wordt het ongetwijfeld mooier dan wanneer ik het zelf doe :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:31

klittenband zou ikzelf niet zo gauw doen, word vrij snel slap door haren e.d. Ook krijgen ze het zelf heel makkelijk los. Zelf zou ik persoonlijk een rits o.i.d. erin maken. Is de hoofdopening dan zo klein? vraag ik me af. Bedoel, bij die van mij gaat het ook niet altijd even soepel. Doe je wel het halster e.d. af als je hem om doet? Dat scheelt ook een hoop.

Als ze schaduw ter beschikking hebben en er niet in gaan staan, denk ik dat ze het niet nodig hebben. Een dier weet zelf goed genoeg wat ie wel of niet moet doen.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:38

Ja, halster ed gaat allemaal af en ik krijg hem ook wel om, maar omdat ze nog jong is en niet echt lekker stil blijft staan (wordt natuurlijk wel aan gewerkt), is het regelmatig een gevecht.. niet echt leuk voor haar en soms ook erg pijnlijk voor mij (als ze weer eens niets ziet omdat de deken over haar hoofd zit en ze dan vol op mijn voet gaan staan...).

Rits.. ja, ik ben altijd zo bang voor velletjes ertussen en het lijkt me dat het ook nogal kan schuren. Maar klitteband hebben toch wel meer dekens?

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:47

jewel, maar die dekens hebben naast het klittenband ook nog een andere sluiting eroverheen zitten, en dat is niet voor niets denk ik.
Je zou het wel kunnen doen hoor, maar ik 'persoonlijk' zou dat nooit in zo'n deken naaien.

Ronne

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-09 12:55

Er niet in naaien is al te laat, want de had er al 3 flinke gaten ingeworsteld :+

Hmmm... maar ik kan me wel voorstellen dat het dan minder goed aansluit... maar zou je dat niet op een andere manier kunnen verhelpen..?