Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:34

liljebo schreef:
Renee, het is niet te hopen

Hier alleen slecht nieuws. Uitslag biop is binnen.Chronische leverontsteking en een deel van de lever al vervangen door bindweefsel. De d.a. kreeg de uitslag pas binnen toen ik belde en gaat zich buigen over de exacte gegevens en prognose.
Helaas staat de behandeling van leverproblemen (die alleen erger worden kan voorkomen, wat de schade die er nu is, kan niet meer ongedaan worden gemaakt) lijnrecht tegenover het beleid bij cushing. Morgen namiddag overleg over hoe verder. :(

Sterkte :(:) ,
ik ben benieuwd, hij gaat nu ook langzaam met pensioen!
het is zo'n ouwe rotzak met streken. Hij wordt nu wel steeds rustiger.

hij heeft al zoveel mankementen :(
chronische bronchitis, longemfyzeem, doorgezakte kogelgewrichten!

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:31

Gevoeligheid voor longproblemen is wel iets dat past bij cushings overigens ... Al moet ik zeggen dat we de onze de laatste jaren daar goed doorheen hebben gesleept. MSM en echinacea en af en toe een hoestdrankje en daarmee bleven de verkoudheden en hoestpartijen gelukkig weg.

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:33

fargo schreef:
Gevoeligheid voor longproblemen is wel iets dat past bij cushings overigens ... Al moet ik zeggen dat we de onze de laatste jaren daar goed doorheen hebben gesleept. MSM en echinacea en af en toe een hoestdrankje en daarmee bleven de verkoudheden en hoestpartijen gelukkig weg.

helaas krijgt mijn pony, ventolin / flixotide (voor mensen) iedere dag toegedient.
en af en toe een flinke AB kuur

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 15:41

Renee1990 schreef:
fargo schreef:

helaas krijgt mijn pony, ventolin / flixotide (voor mensen) iedere dag toegedient.
en af en toe een flinke AB kuur

Bekende medicijnen, ben zelf helaas astma patient en heb hooikoorts ;-)

Maar dan nog geloof ik wel in het extra boosten en ondersteunen van de weerstand van mijn paard :j

Odysseus

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:50

liljebo: :(:) Sterkte met dit rotnieuws, ik hoop op een positieve update ..

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 16:53

liljebo schreef:
Renee, het is niet te hopen

Hier alleen slecht nieuws. Uitslag biop is binnen.Chronische leverontsteking en een deel van de lever al vervangen door bindweefsel. De d.a. kreeg de uitslag pas binnen toen ik belde en gaat zich buigen over de exacte gegevens en prognose.
Helaas staat de behandeling van leverproblemen (die alleen erger worden kan voorkomen, wat de schade die er nu is, kan niet meer ongedaan worden gemaakt) lijnrecht tegenover het beleid bij cushing. Morgen namiddag overleg over hoe verder. :(

Pfff wat een heftig nieuws voor jou, jemig.. Heel erg veel sterkte!

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:05

Hebben jullie ervaring met Cushing + maagzweren?

Naomi eet opeens weer slechter haar krachtvoer en heb haar sinds 2 weken een paar keer zien gapen. Ik verdenk haar dus van het hebben van een maagzweer. Moet de DA toch even bellen over een week dus vraag meteen of ik niet een paar dagen omeprazol kan geven om te kijken of het effect heeft.

Kan wel vinden dat cortisol de aanmaak van maagzuur stimuleert.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:12

Overigens is ze wel nog super fit :D

Heb nu 2 keer lichtjes gewerkt met een Pessoa om haar weer een beetje in shape te krijgen... Gaat aardig goed
Afbeelding

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:27

Ziet er goed uit Focussed!! Mooi hoor!
Ik heb er geen ervaring mee met cushing en maagzweren. Mijn andere paard heeft wel een zeer gevoelige maag en ik weet dat Luzerne heel goed is om het te veel aan maagzuur ongedaan te maken. En Willy kreeg 'savonds standaard ook luzerne als avondhap, kwam uit de tijd dat ie slecht zijn hooi at en is gebleven toen ie luzerne heerlijk bleek te vinden..

Wat krijgt jouw paard verder te eten? Mijn paard met gevoelige maag krijgt tegenwoordig mueslie ipv bix en een paar handjes luzerne erbij voor structuur..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 17:38

Bedankt :D

Ja ik las ook al dat lucerne er goed tegen werkt! Helaas blieft mevrouw geen lucerne :(

Verder krijgt ze overdag weidegang en 's nachts een afgemeten hoeveelheid hooi en een beetje kuil in een slowfeeder. Het is net genoeg om onbeperkt te zijn (ligt altijd nog een hoopje 's ochtends).
Ze krijgt verder 2 handjes muesli en 40 gram Force (vit/min brokje)... Die ze nu alleen aardig eet als slobber. Droog eet ze een hap en is ze klaar (wellicht doet het pijn).

Dus maak er nu maar iedere avond een slobber van omdat ik de pergolide inmiddels (na jullie tips :D ) ook maar gewoon door het voer geef. Anders krijg ik de pergolide er ook niet goed in.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:00

Bedankt.

Focussed, ze ziet er goed uit, vind ik.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:02

Focussed, Willy lustte eerst ook geen Luzerne maar toen hij eenmaal cushings had toen ging de knop om en ging hij er zelfs van houden, heel vreemd..

avdnoort

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 19:25

hoi heeft iemand tips of antwoorden die mij kunnen helpen met mijn besluit.
Mijn pony van 19 is al vier weken hoefbevangen het gaat elke keer op en neer.
vorig jaar is ze ook al hoefbevangen geweest maar na een paar weken opgeknapt.
de dierenarts is vandaag geweest en gezien de situatie en de symptomen vacht, vet ophopingen rond de ogen en hoefbevangenheid.
Weten ze bijna 100% zeker dat het cushing is.
Ook omdat ze maar zo licht bevangen is en er maar niet doorheen komt.
Nu moet ik een beslissing gaan nemen wat ik wil bloedonderzoek en medicijnen opstarten?
Heeft iemand ervaring met die med en zoja welke?
Heeft iemand een idee wat een bloedonderzoek en die med kosten?
De dierenarts wist het zelf ook niet precies wat de kosten voor de medicijnen en het bloedonderzoek zijn.
En ook het allerbelangrijkste wat het beste is voor mijn pony ik wil ze niet onnodig pijn laten lijden als de kansen maar heel klein zijn dat ze opknapt( verlengt).
Het leven moet wel aangenaam voor haar blijven.

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 21:52

liljebo, wat naar dat het zo slecht gaat met haar lever en ook lastig dat de behandeling zo tegenstrijdig met die van cushing is! Sterkte voor jou en je paard, ik hoop dat ze een geschikte behandeling kunnen vinden.

Focussed, ze ziet er inderdaad goed uit!

Met Beer gaat het ook wel goed gelukkig, zijn gangetje eigenlijk. Hij krijgt nu weer een beetje een wintervacht, maar nog geen krullen. En zijn conditie is ook weer wat beter :)

spekkiejnfu

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 22:20

Vandaag heb ik gehoord dat de cushing bij mijn pony waarschijnlijk is verergerd. Ze heeft een erg wisselende bloedsuikerspiegel waardoor ze regelmatig na het draven van slecht 3 rondjes al kapot is. Donderdag komen ze weer bloed prikken..

Steppe

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:04

liljebo bij mijn merrie gingen ook de leverwaarden heel hard achteruit, meerdere organen gingen het opgeven door de cushing.
In een paar weken tijd waren de waardes zo slecht met 0% kans op herstel of met een paardemiddel wat idd niet goed was voor de cushing, en dan was er niet zozeer herstel maar meer op de been houden.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:18

Rumay, ik vroeg mij al af of er een samenhang was. Dat is dus wel zo en het klinkt niet goed. Zijn leverwaarden zijn al weken ongeveer hetzelfde. Maar de lever is er slecht aan toe.
Ik hoor in de namiddag meer.

Denk dat het weinig zin heeft om met paardenmiddelen op de been te houden, als de cushing zover heeft doorgezet dat er orgaanfalen ontstaat. Maar goed... ik wacht even af

Spekkiejnfu. Dat klinkt niet goed.Die sterk wisselende bloedsuikerwaarden had billy ook.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:20

jullie hebben geen leverbot in Zweden?

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:25

Weet ik niet, maar hij is overal op onderzocht. Ik ga ervan uit dat hij ook op leverbot is onderzocht (volgens mij geeft dat ook andere verschijnselen in de lever) maar ik zal het voor de zekerheid navragen.

gemske

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 10:49

:(:) wat een rotnieuws Liljebo... hopelijk is er toch nog een kansje voor Billy.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 11:14

-O- Wel heel erg naar nieuws....

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 15:31

focussed jouw paardje ziet er goed uit :)

Weet iemand van jullie of ze ook meerdere zaken onderzoeken in het bloed?
Mijn pony krijgt dinsdag bloedonderzoek, ik wil eigenlijk ook een algemeen bloed onderzoek of wordt dit standaard gedaan?

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 16:41

cushing en maagzweren... Paard van m'n vriendin had er last van. Die stond er soms koliekerig bij, maar knapte heel fel op van een dosis gaviscon gevolgd door een week pronutrin. Bij die merrie kwam de pijn/last echt acuut op, maar was ook snel weer door. zij werd ook heel selectief op haar eten ondanks haar onstilbare honger...

sterkte liljebo en succes met het zoeken naar een oplossing

senna21

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 18:42

avdnoort schreef:
hoi heeft iemand tips of antwoorden die mij kunnen helpen met mijn besluit.
Mijn pony van 19 is al vier weken hoefbevangen het gaat elke keer op en neer.
vorig jaar is ze ook al hoefbevangen geweest maar na een paar weken opgeknapt.
de dierenarts is vandaag geweest en gezien de situatie en de symptomen vacht, vet ophopingen rond de ogen en hoefbevangenheid.
Weten ze bijna 100% zeker dat het cushing is.
Ook omdat ze maar zo licht bevangen is en er maar niet doorheen komt.
Nu moet ik een beslissing gaan nemen wat ik wil bloedonderzoek en medicijnen opstarten?
Heeft iemand ervaring met die med en zoja welke?
Heeft iemand een idee wat een bloedonderzoek en die med kosten?
De dierenarts wist het zelf ook niet precies wat de kosten voor de medicijnen en het bloedonderzoek zijn.
En ook het allerbelangrijkste wat het beste is voor mijn pony ik wil ze niet onnodig pijn laten lijden als de kansen maar heel klein zijn dat ze opknapt( verlengt).
Het leven moet wel aangenaam voor haar blijven.

TS, de meeste paarden krijgen Pergolide als medicijn (wel duur tegenwoordig).
Of bloedonderzoek nog zinvol is als de symptomen zo duidelijk zijn, betwijfel ik. Zeker omdat die test nog weer extra risico op Hoefbevangenheid geeft.
Misschien verstandiger om een DA voor second opinion te vragen die wel verstand heeft van Cushing.
Verder is er al veel info te vinden in dit topic. Een middagje doorlezen, levert je vast veel info op.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-10-12 19:06

Zijn er ook bokkers die hun cushingers scheren in de winter?

Mijn paard doet niets meer, maar krijgt zulk lang (en verschrikkelijk veel) haar dat ik voor het eerst voor aankomende winter ga scheren. Ik deed dit voorheen in het voorjaar al. Dan haal ik haar er helemaal uit, maar dat ben ik nu niet van plan. Ik wil een gedeelte van hals erin laten zitten (deken met halve hals) en de benen doe ik ook niet. Maar nu.... zal ik onderkant buik ook doen? Hier komt in de winter zeker 8 á 10 centimeter haar op en is 1 van de grootste probleemgebieden.
Wat zouden jullie doen? Het maakt me niks uit hoe het eruit ziet, gaat me meer om het functionele en weet inmiddels zeker dat ze zich veel prettiger zou voelen.