[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Lennox

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:24

Ik laat sowieso wel even weten hoe of in die bijeenkomst. Als iemand anders me niet voor geweest is Lachen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:25

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:28

Ik heb hem gebruikt met een drainage ervoor af en in combinatie met de cullivetsum

Heeft bij die van mij niks geholpen

XxSultanxX

XxSultanxX

AngelsDitch schreef:
Ik heb hem gebruikt met een drainage ervoor af en in combinatie met de cullivetsum

Heeft bij die van mij niks geholpen

okje bedankt Lachen

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:30

hoelang kan je ongeveer met zo flesje ? want je moet 2x daags 20 tot 30 druppels in de mond zien te krijgen , is best wel veel tog

_Deco_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:53

Ik heb die cullico druppels geprobeert en ik zag ook absoluut geen verschil..
Ik heb met 1 flesje een half seizoen ongeveer gedaan.

letsgoko

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 13:58

Hebben ooit verschillende hom. druppels gebruikt en een soort kruidenthee. Niets hielp. Toen het betreffende paard een paar jaar in een natuurgebied kwam te lopen ging spontaan vrijwel over. Het paard kreeg in die periode vrijwel geen biks.

Moet bij zomereczeem denken aan gluten-intolerantie bij mensen.

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:11

maar voeren jullie in de zomer hellemaal geen brok ? of dan musli ofzo ???

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:12

ik helemaal niks

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:14

owkai , maar heeft je paard dan wel genoeg energie met rijden enzo ? of merk je dan geen verschil

Lennox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:15

Voeren jullie ook niet bijvoorbeeld pavokoeken? Je paard heeft toch wel bepaalde vitaminen en minralen nodig die niet uit het gras gehaald kunnen worden? Of vergis ik me?
Ik voer normaal de subli zonder. Heb ook een tijd pianissimo van cavalor gevoer vanwege het lage eiwitgehalte. Maar hij krijgt 2x per dag 3 kwart schep gemengd met lucerne (zonder melasse). Ik heb afgelopen winter wel een tijdje brokken gevoerd trouwens.

angelax

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:16

bij ons in de winter krijgen ze alleeen hooi.
en in de zomer heel soms hooi maar eigenlijk krijgen ze er niks bij.. op ponykamp kregen ze klein beetje brok

XxSultanxX

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:17

ik voer pavo sportbrok en pavo musli ...
ik denk dat ik in de zomer dan alleen de pavo musli ga voeren

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:20

Franka_Vosje schreef:
tanec_meisje schreef:
Zijn er hier mensen die ervaring hebben of gehoord hebben van ervaringen met zomerexceem en hyposensibilisatie?

Beetje uitleg:

Kort gezegd: het paard wordt komende tijd elke week ingespoten met een hele kleine hoeveelheid van hetgeen waar ze allergisch voor is, in dit geval dus die mugjes en nog een soort vlieg. Hierdoor zou zo op een gegeven moment een soort van anti-stof moeten gaan maken tegen deze mugjes. Dus als ze dan straks gestoken wordt door zon beestje, heeft ze de anti-stoffen, die paarden zonder zomerexceem dus al hebben, al in zich zodat er geen allergische reactie (hele heftige jeuk dus) ontstaat.

Het paard moet de komende 18 weken 1 keer per week gespoten worden
Daarna om de twee weken tot week 30 en dan om de 3 weken tot week 45
Dus totaal 45 weken duurt de behandeling
Spuiten doen we zelf onderhuids, da heeft het laten zien, anders komen er nog 1000 euro aan da kosten bij. Er zijn 2 buisjes, de een wat krachtiger dan de ander.

Kosten weet ik nog niet helemaal, het bloedonderzoek was rond de 100 euro, maar dus echt alleen op insecten, geen bomen, pollen oid. De kosten van de flesjes weet ik als ze de rekening binnen heeft, maar ik geloof dat de gehele behandeling in totaal op zo'n 600 euro uit zou komen.

Overigens de dierenarts geeft het in dit geval 50% kans dat het gaat werken.

Ja, ik doe dit.
Ik ben gematigd positief. Het is minder erg geworden, maar niet helemaal over.
Maar volgens mijn DA kan het 4-8 jaar duren, voordat het maximale resultaat is behaald.
Bij mensen duurt het soms ook zo lang.

Ik ben 2 jaar geleden begonnen. In de zomermaanden heeft hij ook een Boett. Hij heeft soms wel jeuk, maar als je het niet zou weten kun je aan dit paard niet zien dat hij staart- en maneneczeem heeft. Hij staat gewoon in de wei en 's nachts in de bak. Kan gewoon overdag rijden en naar het bos.
Dus als het niet erger wordt als de afgelopen 2 zomers dan teken ik daar direct voor....
Ik ga er dus gewoon mee door.

Ik heb toen ik ermee begon veel info ingewonnen, ook bij dierenartsen.
Bij sommige paarden gebeurt er helemaal niets, maar bij de meesten (70%) is er een verbetering.
Of helemaal geen klachten meer of sterk verminderd.
Ik zou trouwens zeker ook op die andere zaken (pollen en schimmels) laten testen. Want ook die kunnen de oorzaak zijn van de allergie.
Of heb je de test al laten doen? Wat kwam er uit?

Volgens mij is er alleen op insecten getest omdat dat het meest relevant was in dit geval. Als daar niks uit was gekomen was er overigens nog verder getest inderdaad op schimmels en pollen e.d. Maar de culicoides en nog vlieg kwamen als veroorzakers uit de eerste test.

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:24

XxSultanxX schreef:
heeft iemand ervaring met homeopatische druppels ???

http://www.paardendrogist.nl/index.asp? ... ctID=27789

ik denk dat ik het ga bestellen , maar vraag me af of iemand dit ook al geprobeert heeft en wat de ervaring daar van was

Als ik iets mag zeggen over het gebruikt van homeopatische medicijnen. De medicijnen die te koop zijn bij de paardendrogist e.d., helemaal niks mis mee. Maar door ze op deze manier te gebruiken, dus eigenlijk op symptoom, zoals met reguliere medicijnen, is de kans inderdaad groot dat het niet gaat werken. Bij homeopathie gaat het er juist om dat er op het geheel behandeld wordt, niet op de klacht. Dus 10 mensen met hoofdpijn krijgen allemaal een ander middel, een veelgebruikt voorbeeld.

De kans dat de druppeltjes gaan werken is dus klein, het kan wel, dan heb je gewoon geluk dat jet het juiste medicijn voor je paard hebt gevonden. Maar dat wil dus absoluut niet zeggen dat het voor alle paarden met zomerexceem gaat werken.

Als je echt homeopathie wil proberen, laat er dan een goede (klassiek) dierhomeopaat bij komen Lachen

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:38

@EdskoTakens:

Volgens mij worden de termen 'desensibiliseren', 'immunotherapie', 'immuniseren' en 'vaccineren' allemaal gebruikt voor deze behandeling.

Wij hebben op alle allergieen laten testen. (insekten, mugje, bomenmengsel, grasmengsel en schimmels)

Onze dierenarts stond er zeer positief tegenover. Het wordt bij mensen en honden al veel toegepast, vooral met mensen die allergisch zijn voor wespensteken en die daardoor in een levensgevaarlijke toestand kunnen raken (anafylactische shock).
Daar werkt het heel goed en ook voor mensen met hooikoorts schijnt het
goed te werken.

Bij paarden is het echter vrij nieuw, en de resultaten wisselen. Er is een
percentage van ongeveer 60 % waarbij het verbetert of zelfs helemaal verdwijnt.

We zijn in januari 2006 begonnen met de injecties. Je begint met een startkuur. Daarna 10 maanden maandelijks een onderhoudsinjectie geven. En vervolgens moet je waarschijnlijk nog een
aantal jaren (en misschien wel zijn hele leven) 2 of 3 keer per jaar een injectie geven. Of vaker.

Er is ook bijverteld dat het een weg van lange adem is, en dat jeniet te snel resultaat moet verwachten. Het duurt zo'n twee jaar voordat je echt de conclusie kunt trekken of het is aangeslagen of niet.

Het goeie aan de methode vind ik dat je echt iets aan de oorzaak doet.
En je kunt echt zien of het paard ergens allergisch voor is of dat het een
andere oorzaak heeft dat ie jeuk heeft.
Zo kun je veel gerichter te werk gaan.

De kosten hangt af van waar je op laat testen. Hoe breder het spectrum
waarop wordt getest, hoe meer het kost. Wij hebben voor het bloedonderzoek
237 euri betaald.(dat was voor alles testen, het kan goedkoper) De vloeistof was niet zo duur, voor de startkuur (3 flesjes) en voor de onderhoudskuur (1 flesje) ongeveer 60 euri per kuur.

Maar dan ben je dus voor 15 maanden onder de pannen.

Het gaat als volgt:
Een labaratorium in Brussel (Immunopharm) onderzoekt het bloed op allergenen.
Je moet je eigen DA contact op laten nemen met dit bedrijf.
Zij sturen dan een kitje op met buisjes en stikkertjes, een vragenformulier en verzend/verpakkingsmateriaal.
Je DA neemt bloed af, je vult het formulier in en stuurt dit op naar Immunopharm.
Op het formulier kun je uitrekenen wat de kosten zijn; je moet vooraf het geld overmaken.
Als je dat niet doet krijg je de uitslag niet. Beetje onhandig, maar zo werkt het.
Je DA krijgt dan de uitslag na ongeveer 2 weken.
Hieruit blijkt of er hoge waarden worden gescoord op bijvoorbeeld culico's, dazen etc maar ook bomenmengsel, grasmengsel en nog wat in de lucht voorkomende stofjes en schimmels.
Je kunt dan een vloeistof laten maken, die juist deze stoffen waar je paard dan gevoelig voor is, in zit.
Dit moet je DA bestellen, en hij krijgt de flesjes opgestuurd na ongeveer 4 weken.
Dit hoef je niet vooruit te betalen, dat factureren ze aan je DA. Die kan je hiervoor dus gewoon een rekening sturen.

Meestal is een allergisch paard gevoelig voor meerdere dingen. In de vloeistof kunnen maximaal 5 'ingredieenten'.
De concentratie is eerst heel laag, en de hoeveelheid klein. Je begint met elke week een injectie.
Vervolgens wordt het steeds ietsje sterker en meer, uiteindelijk hoeft het nog maar 1x per maand.
Het prikken kan idd in een huidplooi en kan je DA je leren. Wij doen het al 2 jaar gewoon zelf.

Ik zal zo nog wat links plaatsen waar wat meer info hierover te vinden is.

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:43

tanec_meisje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 14:46

En hoe zijn bij jou de resultaten tot nu toe? Hoe is het hele proces verlopen?

Ammy01

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:15

Wat ik al zei ik ben gematigd positief. Het is minder erg geworden, maar niet helemaal over.
Maar volgens mijn DA kan het 4-8 jaar duren, voordat het maximale resultaat is behaald.
Bij mensen duurt het soms ook zo lang.

Ik ben 'pas' 2 jaar geleden begonnen. In de zomermaanden heeft hij ook een Boett. Hij heeft soms wel jeuk, maar als je het niet zou weten kun je aan dit paard niet zien dat hij staart- en maneneczeem heeft. Hij staat gewoon in de wei en 's nachts in de bak. Kan gewoon overdag rijden en naar het bos.
Dus als het niet erger wordt als de afgelopen 2 zomers dan teken ik daar direct voor....
Ik ga er dus gewoon mee door.

Ik kon niet merken dat hij na een prik meer of minder jeuk kreeg. Het is een lange-termijn proces.
Het is iig veel minder erg geworden dan het 1e jaar dat wij hem hadden.
Toen kwam hij de stal in en gooide zichzelf tegen de muur om te gaan schuren.
Dat doet hij nooit meer.
Hij rolt niet vaker dan andere paarden, gaat niet op zijn kont zitten, af en toe krabt hij met zijn hoef aan zijn hals. Maar dat doen wel meer paarden.
Ik durf hem de boett szomers niet af te doen, omdat ik merk dat hij er sowieso gemak van heeft.
Alleen al dat ze al die gewone vliegen niet voelen, is al een verademing. Hij vind het prima om hem aan het hebben.

Ik bestel regelmatig weer een flesje vloeistof bij als het op is. Dan kunnen we weer 10 maanden vooruit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 15:33

zweetvos schreef:
ellepel schreef:
http://www.atorka.nl/ij-home.php

deze staan op martkplaats met een advertentie dat ze een info avond houden over eczeem.
het is in montfoort.

weet niet of er nog iemand heen gaat?

Ik heb inderdaad ook al van die avond gehoord maar kan dan niet.

Geven jullie verslag Haha!.

is mij te ver weg hoor,maar ik zag het staan en wilde het met jullie delen Knipoog

ArlandoO

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:10

*Meld zich met zomereczeempony*

Mijn eerste pony had zomereczeem, en wat ik ook probeerde, niets leek te helpen...
Nu heb ik sinds 2 jaar een haflinger, en vorig jaar ook gekampt met zomereczeem.
Die homeopatische druppels hielpen bij mij overigens wel Knipoog ...
Hij staat 24/7 op het land, en krijgt dan een pavokoek met een handje muesli en een boterham bedruppeld met die druppels.
Ik weet alleen niet meer hoe ze heten die ik had.

Besteld via de paardendrogist Knipoog

Sodeletuut

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 18:17

ik ga denk ik geen druppels enzo proberen, want dan blijf je bezig tot je wat hebt.. en als er een keer het echte wondermiddel komt, probeer ik dat wel Knipoog

zweetvos

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 19:56

Lennox schreef:
Voeren jullie ook niet bijvoorbeeld pavokoeken? Je paard heeft toch wel bepaalde vitaminen en minralen nodig die niet uit het gras gehaald kunnen worden? Of vergis ik me?
Ik voer normaal de subli zonder. Heb ook een tijd pianissimo van cavalor gevoer vanwege het lage eiwitgehalte. Maar hij krijgt 2x per dag 3 kwart schep gemengd met lucerne (zonder melasse). Ik heb afgelopen winter wel een tijdje brokken gevoerd trouwens.

Ik heb de pavokoeken heb ik van de winter een tijdje gevoerd maar daar schijnen best wat suikers in te zitten dus ben ik na 1 doos weer gestopt.
Heb ook eventjes de Subli Zonder gevoerd maar dat wordt in de buurt nergens verkocht. Heb nu de Pavo Natural's Best weer. Merk tussen deze 2 soorten voer geen verschil. Pony krijgt niet meer dan een halfje op een dag.

haffiem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-01-08 21:16

Sodeletuut schreef:
ik had nog even een vraagje, is de Rambo Sweet Itch Hoody waterdicht?

Nee hij is niet waterdicht, maar droogt wel snel.