[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:09

Zijn er hier ook mensen met een headshaker die goede ervaringen hebben met een micklem hoofdstel??

Zit er namelijk aan te denken om zo een aan te schaffen.....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:21

wat is dat voor hoofdstel dan?

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 22:25

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 09:20

wat zou dat moeten uitmaken dan met een normaal hoofdstel ?

carolina1278

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 10:17

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 12:52

Ik heb dat ook ooit eens allemaal doorgenomen, is een flink topic over hier. Wat ik jammer vindt is dat het een nogal prijzig hoofdstel is en je het niet zomaar even kunt uitproberen. Om heel eerlijk te zijn vind
ik het ook nogal lomp/grof maar da's een kwestie van smaak :D Als je het bij iemand kunt uitproberen zou ik dat zeker doen, máár....ik denk niet dat je er wonderen van moet verwachten omdat áls de trigger
door bijv. pollen via de neus komt, het die natuurlijk niet wegneemt. Als ik kijk dat Gina dus aan de hand met halstertje ook schudt in de ergste pollen periode...
Maar goed, als het de zenuwbanen ontziet, wie weet heeft het dan een toegevoegde waarde?

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:21

Ziet er uit als een prachtig hoofdstel met veel mogelijkheden. Maar werkt met bit wel meer in op de neus dan op het bit ook al ontziet het de plek van de zenuw. Mijn ervaring is dat als de zenuw pijnlijk is, het hele gebied op/rondom de neus pijnlijk is.
Voor mij was de enige optie om die zenuw zo min mogelijk te triggeren, alleen met een bit te rijden zonder neus/sperriem.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:38

Gek is dat dan weer hè, want Gina heeft dan dus niet een pijnlijke neus, wel jeukerig, haar kaakgekruiste hoofdstel werkt natuurlijk ook op de neus (rijd wel veel met los teugeltje buiten, tenzij meer tempowerk)
maar ook met het inspuiten van de Nostrilvet heeft ze geen probleem terwijl ik van anderen ook wel weer andere verhalen heb gehoord...Een ander paardje bij ons op stal wordt bijv. net als Appie van Ellepel helemaal niet blij van een neusnetje, wordt er helemaal kriegel van dat gekriebel op haar neusje.
Maar wat betreft het hoofstel zou ik best nieuwschierig zijn om uit te proberen :j

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 13:39

heb je al eens geprobeerd om helemaal zonder neusriem te rijden?

appie loopt nog het fijnste met een westernhoofdstelletje.
zit wel een kinriempje aan,maar geen neusriem en ik heb toch het idee dat dat wel helpt :j

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:51

bij haar niet nee, haar zoon indertijd wel (om een andere reden ;) ) maar dan kan ik haar neusnetje nergens aan vast maken? En zonder dat wordt zij juist weer kriegel..
Nou doe ik hem wel redelijk hoog en niet strak, misschien dat lager op de neus meer irritatie geeft?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 14:59

als je nog niet hebt geprobeerd om zonder neusriem te rijden dan zou ik dat zeker doen.
stel je voor dat het dan over is?
dan weet je waar het probleem zit.

met headshaking moet je echt alles proberen om er achter te komen wat het is.
:j

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:04

Ik meld me hier ook... heb ook een head shaker (niet in héle erge mate gelukkig) en ik ben nu ook al een tijdje bezig om de oorzaak te achterhalen met mijn dierenarts.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:43

ellepel schreef:
als je nog niet hebt geprobeerd om zonder neusriem te rijden dan zou ik dat zeker doen.
stel je voor dat het dan over is?
dan weet je waar het probleem zit.

met headshaking moet je echt alles proberen om er achter te komen wat het is.
:j

heb je wel gelijk in :D alhoewel ik bij háár een hard hoofd erin heb dat dat nou net de kneep is. Als ik kijk met of zonder neusnet en op zonnige dagen met veel vliegen een masker, dan maakt dát enorm veel verschil. Inpakken tegen alles wat aan haar hoofd kan komen kriebelen/irriteren zoals stuifend zand en de vliegen enzo. Vroegûh, in de 1e periode dat ik haar had heb ik wel verschillende hoofdstellen, bitten etc. geprobeerd, ook met losse dubbele riempjes achter haar oren i.p.v één dik bakstuk. Maar toen had je die neusnetjes nog niet en ook geen vliegenmaskers (ja ja, we worden oud :D )Ik ga het zeker uitproberen gewoon om het getest te hebben en da's geen moeite maar zoals ik haar al die jaren ken .....hmmmmm

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 15:59

Wij rijden onze ruin die ook allergisch is niet met zo'n speciaal pollennetje, want dat kriebelt inderdaad omdat de rand omgebogen is en dus weer tegen de neus/lip aankomt. Wij gebruiken zo'n UV-neusflap die eigenlijk bedoeld is aan het halster in de wei. Die is van veel stugger materiaal zodat die wat uit blijft staan. Dit bevalt heel goed!
Het is niet zo'n leuk gezicht, maar dat vind ik totaal ondergeschikt aan het feit dat paard er baat bij heeft!

Afbeelding

Hij zit hier aan mijn bitloze hoofdstel, maar deze neusflap kan ook gewoon aan de neusriem van een hoofdstel met bit.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:26

Ik heb dat dus ook dat ik het een heel mooi hoofdstel vindt, maar wel erg prjzig... maar wil er graag eentje proberen, dus mocht iemand er eentje te leen hebben...

Ja ik ben ook alles aan het proberen.... rijden jullie zonder sperriem of helemaal zonder neusriem en doen jullie dit alleen tijdens "de periode"of altijd?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 17:40

ik rijd sowieso zonder sperriem.
appie heeft namelijk een hele vlakke kin en daar zit normaal de sperriem achter.
bij ap glijd hij dan naar voren toe en gaat hij er mee lopen spelen :))
kijk:
Afbeelding

maar ik vind het ook niet zo mooi staan,vind het persoonlijk mooier als er zo weinig mogelijk om het hoofd zit van een paard :j

Elevien

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 22:40

Ik heb een neusnetje van Cashel. Een simpel, maar effectief netje! Hangt losjes om de neusgaten heen waardoor het nergens kan gaan irriteren.

Afbeelding

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-11 23:19

carolina1278 schreef:
Ik heb dat dus ook dat ik het een heel mooi hoofdstel vindt, maar wel erg prjzig... maar wil er graag eentje proberen, dus mocht iemand er eentje te leen hebben...

Ja ik ben ook alles aan het proberen.... rijden jullie zonder sperriem of helemaal zonder neusriem en doen jullie dit alleen tijdens "de periode"of altijd?

Ik rijd eigenlijk altijd zonder sperriem, niet eens specifiek vanwege HS maar gewoon omdat ik zo min mogelijk om het hoofd inderdaad het mooiste vindt, er het nut niet van inzie en bovendien die dingen altijd zoek raken omdat ze uit je hoofdstel vallen :D !

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 10:26

We gaan het eens proberen ;)

zandvangers

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-11 12:59

[ .
Laatst bijgewerkt door zandvangers op 11-05-22 21:20, in het totaal 1 keer bewerkt

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:35

Wellicht kunnen de ervaringsdeskundigen in dit topic mij vertellen of mijn paard typische headshake symptomen vertoont.

Het gaat om een 4 jarige ruin die op het moment dat hij wat moeier wordt tijdens het rijden gaat schudden, net alsof er een vlieg op zn hoofd zit dus niet op en neer. Hij doet dit voornamelijk in stap, draf valt mee, galop nauwelijks. Of het winter/zomer is maakt niet heel veel uit al heb ik hem deze winter niet gereden dus daar kan ik niet 100% zeker van zijn. Ik zie hem verder iig nooit schudden met het hoofd op stal of in de wei. Met longeren doet hij het ook niet. Tandarts komt over 2 weken dus wellicht heeft het daar ook mee te maken. Ik heb verder geen ervaring met paarden die hier last van hebben dus mocht ik te weinig informatie geven hoor ik het graag...

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:38

Typische headshake symptomen bestaan eigenlijk niet echt . Het ligt aan de oorzaak van het hoofdschudden hoe ze schudden....
Pollenallergie zorgt b.v. voor een andere soort hoofdschudden als jij beschrijft.

simodi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:40

AronenLoutje het lijkt eerder iets dat hem iriteert met rijden, bijv het bit (longeer je ook aan datzelfde bit?) of zadel. Ook het feit dat hij het alleen doet als hij meer moe wordt, lijkt meer te duiden op iets rijtechnisch.
Bij de meesten van ons met echt allergische paarden maakt het wel degelijk uit of het zomer of winter is en is er in de winter geen of nauwelijks een probleem.

Nakijken van gebit, bit, zadel en rug lijkt me bij jou sowieso verstandig.

Lougino

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 10:54

Bedankt voor het meedenken! Ja ik heb er geen ervaring mee maar vooralsnog kan ik er niet achter komen wat hem dwarszit, hij zit de laatste tijd ook met z'n tong te klooien met rijden dus tandartsbezoek is sowieso geen overbodige luxe.. (die afspraak staat al). Ik doe met hetzelfde bit longeren inderdaad Maris. Maar de oorzaak van schudden is vaak heel moeilijk te achterhalen van wat ik zo heb gelezen, vervelend probleem en ik hoop ook dat het iets anders blijkt te zijn wat makkelijker op te lossen is. Fysio heeft hem afgelopen week overigens ook behandeld.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-11 14:06

vond de fysio ook wat?
je zegt dat hij met zijn tong vervelend doet, ik zou dan toch proberen of je iemand bij je kan krijgen die heel kritisch naar jouw rijstijl kijkt.
ook al denken we vaak nog dat we het goed deon,soms kan een paard toch last hebben van dingen die wij niet goed doen :j