[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Sterrebell

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 11:13

Ik kreeg van mijn dierenarts butox. Is dat hetzelfde? Hier hielp dat 2 dagen een beetje,misschien dat tectonik dan nog een redmiddel kan zijn.
Zie heel erg op tegen het seizoen. Heb hierdoor ook echt een hekel aan lente/zomer gekregen..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 13:32

Ja, dat is hetzelfde.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 13:36

Ik gebruik Z-itch. Is ook vergelijkbaar denk ik? Of kunnen jullie dat ook allemaal niet meer krijgen? Ik ben van België.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 17:15

MarliesV schreef:
Wegens de werkzame stof? Vind het altijd spannend, het is toch een goedje wat je op je paard smeert, wat best heftige bijwerkingen kan hebben.

Als je om rekent dat geef je honden en katten ontzettend veel zwaardere dosis met dezelfde werkzame stof per kg/lichaamsoppervlakte. Tuurlijk is een hond of kat geen paard of andersom maar ik vind het totaal niet spannend. Direct onverdund gebruikt en zie bij beiden geen rare effecten. Hier 25 ml per trekpaard van 800 plus kg.

Saar4

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 18:41

Ik heb Z-itch geprobeerd maar mijn paard reageerde er heel extreem op. Fysiek was geen reactie te zien maar ze werd helemaal hysterisch toen ik het opsmeerde.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 21:59

Gigixponys schreef:
Ik gebruik Z-itch. Is ook vergelijkbaar denk ik? Of kunnen jullie dat ook allemaal niet meer krijgen? Ik ben van België.

Had ik ook via mijn dierenarts vorig jaar. Heb na aanleiding van dit topic een fles Tectonik gekocht om te vergelijken. Het is vergelijkbaar en wat goedkoper dan Z-itch, maar goed... Nu dus uit de handel?? -O- Jammer!

Ik heb trouwens van beide varianten geen enkele bijwerking gehad op alle 4 de paarden. Gebruik de aanbevolen hoeveelheid wat op de fles staat aangegeven, onverdund. En herhaal het zodra ze weer jeuk verschijnselen krijgen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:06

Ik zie na een rondje Google toch nog verschillende webshops die het op voorraad hebben...

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:51

Mijn pony reageerde er in het begin ook heel heftig op, maar uiteindelijk was hij er wel goed aan gewend. Enkel het stukje net achter de oren, deed hij zijn hoofd nog voor omhoog. Maar goed, zal dit jaar wel opnieuw kunnen beginnen met oefenen. Mijn pony vergeet nogal snel als het om zoiets gaat. |o

Ik doe het ook niet perse wekelijks. Gewoon als ik merk dat de jeuk terugkomt. Hij staat ook nog onder een rambo hoody en vliegenmasker in de zomer.

Heb het ooit zelfs perongeluk gedaan toen hij nog in de zon ging komen en gelukkig geen brandwonden gehad.

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 22:57

Jessix schreef:
Ik zie na een rondje Google toch nog verschillende webshops die het op voorraad hebben...

Ik kwam er geloof ik drie tegen die het nog verkochten. Van niet alle sites klopt de voorraad. Of de houdbaarheid. Die ik heb gekocht is maar houdbaar tm mei dit jaar.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-02-25 23:07

Slmt9 schreef:
Jessix schreef:

Ik kwam er geloof ik drie tegen die het nog verkochten. Van niet alle sites klopt de voorraad. Of de houdbaarheid. Die ik heb gekocht is maar houdbaar tm mei dit jaar.

Zou het nog wel via de dierenarts verkocht mogen worden? Lijkt me toch wel fijn ook voor de veehouders..

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 08:55

De variant (dus Tectonik) van Virbac denk ik niet. Zij gaven aan niet meer in Nederland te verkopen. De Butox of z-itch weet ik niet.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:17

We gaan het zien! Ik hoop het in elk geval wel, tenminste iets wat helpt tegen de knutten.

Sterrebell

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 13:33

Hebben jullie inmiddels de deken al op?

Oskarrino

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:19

Sterrebell schreef:
Hebben jullie inmiddels de deken al op?

Nee, hij staat geschoren onder een deken :) Tot nu toe ook nog nergens last van

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 14:28

Hier ook niet, staat nog onder 100gr regendeken.

_xManadisx_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 19:51

Hier ook nog niet, geen last ook

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 22:21

Ik ga 'm morgen toch maar op doen. Vandaag heeft ze helaas haar staart wat geschuurd...

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 22:48

Hier zijn de manen ook wat geschuurd :(

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-02-25 22:54

Hier gaat morgen wel een hals op, maar dan is meer vanwege de enorme regenval van donderdag :o

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 09:30

Hier ook kriebelig, maar ze haart als een idioot. Ervaring leert dat deken er nu op, alleen maar voor meer ellende zorgt, daar moet eerst een dekbed aan haar vanaf. Dus ik smeer haar liezen in met sweet itch en verder veel en goed poetsen.

Elisa2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 10:24

Hier ook jeuk door de verharing, is inderdaad beter als ze daar doorheen zijn voor de deken maar als het 15 graden wordt en windstil dan gaat de deken er al wel op..beter te vroeg dan te laat.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 11:59

Hier verhaart ze ook enorm, dus ik hoop, wellicht naïef, dat het daardoor komt. Gisteren heb ik ze nog lekker gepoetst en ze genoot er ook echt van.

Gigixponys

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-02-25 13:20

Mijne heeft ook enkel zijn regendeken op momenteel. Ben wel aan het twijfelen om te wisselen naar het regendeken met hals.
Hij is ook wel hard aant verharen.

Heeft iemand ervaring met het product Effol Haarwortellotion?
Sinds 2023 staat mijn pony in de lente, zomer en herfst onder een deken met hals om schuren te voorkomen. Ervoor schuurde hij in de herfst altijd zijn manen volledig kaal. Maar sinds hij dus zolang onder een hals staat, groeit zijn haar dus ook amper nog. Hij heeft nu continu een lengte van 10 cm ongeveer. In de lente groeit het wel een klein beetje, maar heb het gevoel dat de hals dat toch wat kapot maakt. Had vorig jaar vlechtjes geprobeerd, maar dat schuurde hij nog meer kapot. Dus iemand hiermee ervaring of iets anders wat kan werken om terug mooie lange manen te krijgen?

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 09:40

Ik heb geen ervaring met effol, maar ik denk dat het een kwestie van uitproberen is?

Gisteren zag ik de jaarling bijten in haar staartwortel. Ik ben er gelijk op gedoken, maar ik zie geen knutten oid, en toch heeft ze al zo'n jeuk, heel sneu. Heb online gezocht en vond nog 1 winkel die tectonik verkoopt. Ik vind het wel spannend, maar ik ga het proberen. Ik ga niet wachten tot ze haar hoofd, manen en staart al kapot geschuurd heeft!

Hoe dienen jullie dat toe precies? Op de hals bijvoorbeeld, doe je het dan tussen de manen? Of net onder de manen?

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-25 11:43

Net onder de manen, zelfs net onder de voorpluk (heb zelf handschoenen aan en wrijf het daar direct er in). Rondom staartaanzet ook. Doe het ook gerust net boven de sokken of juist er op paar plaatsen echt in.
Ik vind het totaal niet spannend. Tuurlijk een paard is geen hond maar reken maar eens om hoeveel meer een hond krijgt in een pipet advantix....