[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kcinarual

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:18

Ik heb een vraag. Mijn cushie heeft een beetje een herfstdipje, nu gaf de dierenarts als optie om de prascend te verhogen in de SR periode. Is er iemand die dit doet? Of houden jullie de dosering gewoon het hele jaar gelijk?

Vorig jaar is hij op 20 oktober getest, zijn waarde was toen 49 pmol/L (223 pg/ml). Hii krijgt nu een jaar 1/8 mg prascend. 22 oktober is hij weer getest, waarde was toen 14pmol/L (64 pg/ml). Enorm gezakt dus *\o/*

henshem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:32

Toen mijn cushie nog leefde dat ik dat wel. Zo hielp ik hem door de sr heen.

meikevienna

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:32

Kcinarual schreef:
Ik heb een vraag. Mijn cushie heeft een beetje een herfstdipje, nu gaf de dierenarts als optie om de prascend te verhogen in de SR periode. Is er iemand die dit doet? Of houden jullie de dosering gewoon het hele jaar gelijk?

Vorig jaar is hij op 20 oktober getest, zijn waarde was toen 49 pmol/L (223 pg/ml). Hii krijgt nu een jaar 1/8 mg prascend. 22 oktober is hij weer getest, waarde was toen 14pmol/L (64 pg/ml). Enorm gezakt dus *\o/*

Wij houden het gewoon altijd gelijk, tenzij er duidelijk te zien is dat ze achteruit gaat (nog nooit meegemaakt gelukkig)

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:43

SR is toch tot november?.
Mijne werd onverklaarbaar HB in december. Ik houdt de dosering nu hele jaar door gelijk.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:50

Ze kunnen altijd HB worden he, ook in de winter als het gevroren heeft en er een winterzonnetje op het gras schijnt. Ik ben sinds Sed HB is geweest nu altijd op mn hoedde, en november is voor mij geen eindstreep van dat het risico voorbij is.

Sed heeft ook geen al te best gebit sinds hij gediagnosticeerd is en dus prascend krijgt.. Veel en snel last van haken en eten wat in zn wang blijft zitten/ tussen zn kiezen gaat zitten.. :\

_MG

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 16:59

Ik verhoog vanaf eind juli met een kwart (half naar 3/4) en dan probeer ik in september naar een hele te gaan. Dit jaar kreeg mijn pony flinke bijwerkingen waardoor ik dit maar drie weken gedaan heb. Ik december ga ik weer naar een half. Reden voor het ophogen is dat hij in de hersttijd wanneer het natter wordt heel gevoelig is voor het opnieuw ontwikkelen van straalkanker. Twee jaar geleden heeft hij vijf weken in de kliniek gestaan omdat hij aan alle vier hoeven kanker had, ik neem nu geen enkel risico meer. Dankzij aangepaste weidegang, goede stalhygiëne en ophoging medicatie heb ik dit jaar minimale problemen gehad in vergelijking met vorig jaar, toen ik veel later ging verhogen.

Essie73
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:05

Kcinarual schreef:

Ik hou het hele jaar dezelfde dosering aan.
Als de waarde zo mooi gezakt is doe je het duidelijk prima qua hoeveel prascend geven.

Mijn niet PPID-er heeft ook een herfst dipje, eigenlijk erger dan de PPID-er

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 17:41

Ik heb even een dringende vraag.
Heb bokt doorzicht en kom 2 berichten tegen van paarden die van prascend agressief gedrag gingen vertonen..
Wie is hier bekend mee?

Foreverkliek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:09

Kliek heeft altijd extreem veel last van de sr. Roos had dat niet, al had toen ook nog niemand van de sr gehoord, roos stond dus het jaar rond op gelijke medicatie. Kliek staat van december tot juli op 1 pil per dag. Als de dagen korter worden ga ik opbouwen dit jaar tot 2,5 pil per dag. Begin augustus wil ik hem op de volle dosis hebben waar hij tot eind oktober op staat. Gisteren het halve pilletje geschrapt en volgende week ofzo gaat hij terug naar 1 pil. Werkt voor hem prima!

Ik ken wel de verhalen van agressie als bijwerking maar heb er zelf geen ervaring mee.

A_nouk

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-11-18 22:50

A_nouk schreef:
Ik kom me eventjes stilletjes als meelezer melden. Al een flinke tijd met paardlief aan de gang met allemaal vage symptomen.

Dierenarts van de week op bezoek gehad vanwege koliek en Justus gaat maandag over een week ook getest worden.

Erg gevoelige hoeven, met vlagen ontbreekt er veel energie, heeft flinke opstarten nodig wanneer we gaan rijden, met regelmaat zonder verkoudheid opgezette klieren, bespiering in de achterhand blijft wat achter ondanks gericht trainen en blijft ook wat slappig. Allemaal dingen die er wel bij zouden kunnen passen.

Ik ga eventjes jullie topic doorspitten. En verder afwachten :)

Om nog eventjes te laten weten, waarde van 16 uit de test gekomen. Volgens de dierenarts volkomen normaal. (Enigszins helaas)

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-11-18 10:50

Zouden tandproblemen als gaatjes en zo, niet kunnen komen doordat je bijv. de pil geeft tesamen met iets zoets?
Ik lees wel eens dat mensen het in krentenbollen, banaan of brood met honing verstoppen.
Ik zelf stop de tablet altijd in een klein stukje wortel (wat ik uithol).
Of een druif, maar dat kan alleen bij een halve tablet (ivm maat).

Verder hier nog altijd aan het sukkelen met de HB.
Ik begin me zelfs af te vragen of het niet weer 'gewoon' hoefzweren zijn, daar de buut eigenlijk nauwelijks lijkt aan te slaan en de hoeven iedere dag warmer worden ipv koeler.
Ken het van de andere PPID-er die op haar 'hoogtepunt' 3 hoefzweren tegelijk had (en dan lopen ze ook als bevangen, of nog graadje erger)
Iemand van jullie hier ervaring met cushing en hoefzweren?

AaronYve

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-11-18 15:20

Isapaardje, dat denk ik niet hoor. Ze zijn meestal al wat ouder en ook paarden zonder cushing hebben gewoon tandproblemen dus dat ene stukje krentenbrood, banaan oid maakt echt geen verschil.
Over cushing en hoefzweren heb ik geen ervaring mee, die van mij is ook niet HB en staat gewoon op gras. FF afkloppen want weet dat ik hier dankbaar voor mag zijn

moonfish13

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 02:02

Mijn pony heeft een prima gebit, wel heeft hij een hele dikke tong schijnt.
De dierenarts gelooft niet in mijn paard heeft een dikke tong, maar mijne schijnt
er wel een te hebben volgens hem haha.
Daardoor heeft hij wel iets vaker de tandarts nodig, omdat scherpe puntjes hem al snel in
de weg zitten vermoeden we, hij is 18.

Mijn spook heeft nu sinds halverwege vorige maand prascend en het gaat erg goed.
Hij had een waarde van 73 en was niet ziek-ziek, maar ook absoluut niet fit.
Van de prascend is hij eerste instantie kneiterkreupel geworden en onwijs last van
zijn spieren, echt heel erg zielig.
Hij is 300 kilo ongeveer, en ik ben gestart met 1/8 pil, en inmiddels heeft hij een kwart pil.
Reden van verhogen was dat hij na een paar goede dagen ineens consequent terug begon te vallen en ik zag tekenen van teveel cortisol.
Toen verhoogd naar een kwartje, en nu doet hij het heel goed eigenlijk.
Hij is nog niet volledig rad maar ik zie hem met de dag meer doen en in stap is hij goed.
Zijn spieren zijn ook veel zachter geworden, ook zijn hals, hij heeft wel 24/7 een bucas recuptex op en dat houd ik ook zo want hij had zeker toen hij slecht was echt veel aan zijn deken!
Met de dag zie ik hem ook meer doen, hij ravot weer, hij speelt weer en zijn bovenlijn begint weer mooi bij te trekken.
Hij lijkt zelfs een beetje dikkig te worden nu, terwijl ik hem een soort ribbig vond worden wat helemaal niks voor hem is.
Dus ik ben wel blij met de medicijnen, al vond ik het opstarten echt vreselijk sneu en ik heb echt wel gedacht van waar ben ik in hemelsnaam aan begonnen.

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 12:41

Maris schreef:
Batlow schreef:
Ik kreeg vorige de uitslag van de bloed test terug, rond de 150 zat het. Het is een d-pony en hij krijgt nu een halve. Dierenarts raadde aan om prascend op te voeren maar raadde het niet aan om kwartjes te geven, dus in feite om naar gelijk naar een hele te gaan. Nu heb ik een pillensnijder gehaald en wil ik toch eerst 3kwart proberen. Ik weet dat mijn pony heftig erop kan reageren. Meerdere mensen die hier kwartjes geven?

Heeft je pony klachten nu op die 1/2 pil ?

Durf ik niet te zeggen, alleen merk wel dat hij soms wat suffer is. Is dat iets wat je als klacht kan zien?

Ps. Laatst wilde ik het gebit laten doen, was al wel even geleden. Na controle was dit niet eens nodig, dus wat betreft gebit en cushing zie ik geen problemen

Ps2. Welke periode is nu precies de SR?

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 13:23

Batlow, jij hebt toch al eerder een pony met PPID gehad ? Of vergis ik me nu ?

Batlow

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 14:06

Maris schreef:
Batlow, jij hebt toch al eerder een pony met PPID gehad ? Of vergis ik me nu ?

Nee, dit is de enige, maar al wel een lange tijd.
In den beginne ben ik ooit een keer gestopt met prascend geven, daar heb ik van geleerd.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:03

Isapaardje schreef:
Zouden tandproblemen als gaatjes en zo, niet kunnen komen doordat je bijv. de pil geeft tesamen met iets zoets?
Ik lees wel eens dat mensen het in krentenbollen, banaan of brood met honing verstoppen.
Ik zelf stop de tablet altijd in een klein stukje wortel (wat ik uithol).
Of een druif, maar dat kan alleen bij een halve tablet (ivm maat).

Verder hier nog altijd aan het sukkelen met de HB.
Ik begin me zelfs af te vragen of het niet weer 'gewoon' hoefzweren zijn, daar de buut eigenlijk nauwelijks lijkt aan te slaan en de hoeven iedere dag warmer worden ipv koeler.
Ken het van de andere PPID-er die op haar 'hoogtepunt' 3 hoefzweren tegelijk had (en dan lopen ze ook als bevangen, of nog graadje erger)
Iemand van jullie hier ervaring met cushing en hoefzweren?

Hoefzweren zonder cushing heb ik wel ervaring mee (paard is al meer dan een jaar uit de running), met cushing niet.

Ik geef Sed zn pil niet met iets zoets. Dus dat gaat bij Sed niet op. Sed is ook nog niet erg oud, dus ook dat gaat niet op bij Sed. Ik denk eerder dat het te maken heeft met snellere groei van de tanden (haar en hoeven groeien tenslotte ook sneller met cushing) en slechte wondgenezing. Dus als je normaal elk jaar de tandarts laat komen moet je dat met cushing elke 6 maanden doen. Anders loop je achter de feiten aan. En ik moet zeggen dat ik niet elke 6 maanden red, dus als de tandarts komt dan heeft Sed al weer haken..

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 15:51

Er is wel een relatie tussen de tand ziekte Eotrh en ppid. Dat gaat vaak samen nameljk. Het hoe en waarom is nog onduidelijk.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 16:13

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 22:22

Mijn cushies hebben beide gelukkig nog een prima gebit.

Juudje zit wel in de lappen mand. Die vond ik gister met een grote jaap op haar hoofd. Precies over haar kruintje tussen haar ogen, best diep en groot. Dierenarts er bij en 6 nietjes rijker. Arme pony, maar ze deed je super! Ze vond het zo eng dat er een vreemde aan haar zat te trutten, maar stond keurig stil. Bij een nieten wel steeds even verschieten, maar verder netjes blijven staan dus ben trots op haar.
Ze ziet er niet uit nu, knotje in haar voorpluk, kale plek met snee en 6 nietjes tussen haar ogen en nog steeds een smeer bloed over haar witte hoofd. Die grote smeer bloed komt van de week wel, ze vond gister en vandaag het niet grappig als ik aan haar hoofd zat dus komt wel (zal wat gevoelig zijn en nieten was niet leuk).
Maar ze is blij en doet het verder prima, dus komende dagen maar in de gaten houden. Over 2 weken nietjes er uit.

Cushie 2 stond vanmiddag in eens met een bloedneus. Klein adertje gesprongen denk ik. Heb het weg geveegd en het is niet meer terug gekomen. Hij heeft het nog niet eerder gehad. Juudje wel, maar meestal met heel droog weer (meestal met stevige vorst).

Lotus83

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-11-18 23:04

Ook al een bloedneus.. mijne had het ook en paard van oud stalgenoot ook.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 09:35

Nog meer bloedneuzen ? :oo
Hier ook 2x een bloedneus met 3 weken tussen ofzo, zelfde neusgat telkens. De niet-cushie trouwens.
Heb al endoscopie laten doen, want er bestond een vermoeden van luchtzakmycose.
Gelukkig alles ok binnenin.

assebassie

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:13

Beterschap voor juudje Dennis! arm beestje!

Mijn oudje, toen 32, had ook vaak een bloedneus, geen PPID trouwens, gewoon oud.

Isapaardje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 11:43

Beterschap met Juudje Dennis, het zit je ook niet mee.

Dat artikel over selenium is toch wel interessant, al is het dan oud topic, had het nog niet eerder gezien.
Hier zijn diverse gekorten gevonden in het bloed, dus ik moet nu allerlei supplementen bijvoeren, maar in alles zit extra selenium.
Ga straks eens opschrijven of hij nu dan niet juist veel te veel aan het krijgen is, want dat was een waarde in het bloed die wel 'normaal' was (al las ik dat het eigenlijk dus niet echt te meten is).
Maar iets triggert nu de HB bij hem en krijg het vermoeden dat het niet de cushing is, want meer prascend geven, heeft geen effect op dit moment.

Misty12

Woonplaats: omgeving enschede, op de fiets, bij de paarden en soms gewoon in huis.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-11-18 14:44

Mijn paard heeft regelmatig een bloedneus. Bij heel warm weer of bij vorst. Het is heel wisselend. Bij het begin van het rijden, als ze even moet proesten gebeurt het soms. Zo heeft ze het 4 - 5 keer per week en zo een hele week niks. Het is vaak maar een paar drupjes. Het is nooit heel veel.