[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

sietske83

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:17

We hebben gisteren onze 11 jarige shet bloed laten afnemen.
Uit het bloedonderzoek is gebleken dat hij zoiezo cushing heeft. De waarde moet tussen de 0 en 12 zijn en hij heeft 48.
De rest van het onderzoek moet nog binnen komen.

Ja en nu komt de vraag wat nu.
Zetten we hem aan de medicijnen.
Hoe moet zijn voerbeleid. Enz.

We gaan wel een deken aanschaffen. Hij werd namelijk kaal we trekken zo de haren uit hem en er blijft niks onder staan.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:27

Let bij de shet wel op het opbouwen, bij een paard kan dat vanaf 1/4 echter bij een shet is het beter vanaf 1/8

Qua voer zo laag mogelijk in suiker en zetmeel

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:32

Dankje voor je bericht Douraque.
De Da geeft ons eerst de ruimte om na te denken of we hem aan de medicijnen willen zetten.
Het kost ongeveer 30 euro per maand.
En we hebben de pony alleen als weidemaatje en soms komt mijn nichtje er even een x op te hobbelen.

De ene kant wil je hem op pillen maar over 10 jaar uitgerekend is het natuurlijk heel veel geld.
En hij word niet beter.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:58

Maar zonder pillen wel slechter en laat je een dier bewust lijden. De pillen zijn ong 105 per 60. Stel je geeft een halfje doe je met een doos doe je 4 maanden en dat is ong. 25 euro per maand. Dat kost het om ervoor te zorgen dat de pony niet onnodige lijdt (tenzij een paard niet tegen de prascend kan) anders kan je hem naar mijn mening gelijk afmaken. Maar dat is mijn persoonlijke mening

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:59

Geerke, wow, wat een knap peerd zeg!! :9

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:02

Dimple schreef:
Geerke, wow, wat een knap peerd zeg!! :9

Dank je....opa doet het goed op de chinese poedertjes :j

sietske83

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:08

De tabletten kosten bij onze Da 116 euro per doosje.

Mooi dat je vind dat onze pony lijdt.
Op dit moment is er niks aan te zien behalve het verharen van alle haren op bepaalde plekken tot kaal aan toe.
We proberen eerst zijn rantsoen aan te passen.
Laatst bijgewerkt door sietske83 op 02-09-14 18:11, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:10

Douraque schreef:
Maar zonder pillen wel slechter en laat je een dier bewust lijden. De pillen zijn ong 105 per 60. Stel je geeft een halfje doe je met een doos doe je 4 maanden en dat is ong. 25 euro per maand. Dat kost het om ervoor te zorgen dat de pony niet onnodige lijdt (tenzij een paard niet tegen de prascend kan) anders kan je hem naar mijn mening gelijk afmaken. Maar dat is mijn persoonlijke mening

ik ben het met je eens....nu ik weet wat een verschil het medicijn maakt. :j

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:22

_/-\o_ geerke.

Enne, Sietske, je kunt je terecht aangevallen voelen door douraque, want ze heeft hartstikke gelijk! Een paard met cushing niet op medicatie zetten is gelijk aan dierenbeulerij. Dat is ongeveer gelijk aan een hartpatient geen beta blokkers te geven omdat het toch niet geneest en alleen maar geld kost, terwijl de hartpatient zich zoveel beter zal voelen met de medicatie.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:30

Dat je enkel de vacht ziet, betekent nog niet dat het paard intern in orde is. Niet voor niets heeft het paard die waarde. Rantsoen aanpassen is niet genoeg, de essentiële medicijnen wel

Edit @ geerke: wow, wat ziet die er goed uit

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 18:37

Mijn cushies waren beide niet ziek. Maar als ik zie hoe ze nu in hun vel zitten in vergelijking met een jaar terug is het een wereld van verschil.

Imo heb je maar 2 opties, pillen of inslapen. Zonder pillen laten lopen vind ik geen optie net als mijn voorgangers.

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:11

Douraque schreef:

Begin ik mij langzamerhand wel een echte dierenbeul te voelen... ^) Heb er hier ook nog ééntje staan met al jaren een hoge acth waarde die geen pillen krijgt...omdat er tot nu toe geen enkel symptoom te bespeuren valt en beest nog steeds fris en fruitig rondhuppelt... Het enige wat ze af en toe doet is een mens omver lopen en in de zomer met de regelmaat van de klok van wei naar wei springen ( draadje van 1.10 hoog )...maar of dit nu echt symptomen van cushing zijn...ik denk het niet :?
DA was hier vorige week nog om poezen te enten en die vindt er ook niks vreemds aan te merken...
Maar goed, ik heb ze ondertussen 20 jaar en als ik merk dat er achteruitgang is, kan ze wel aan de pillen...mits ik dan nog werk heb uiteraard, want 2 paarden aan de prascend kost mij 124 euries per maand om juist te zijn....en dan hebben ze nog geen hap hooi gegeten :Y)
En dus nee, per direct afmaken ga ik ook echt nog niet doen, er zijn ergere dingen in een paardenleven..... :D

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:15

Pandora: met alle respect, bijna alle paarden zie je duidelijk opknappen door medicijnen dus hoe kan jij nu weten of je paard weinig symptomen heeft. Dat je weinig ziet aan de buitenkant, betekent nog niet dat er intern niets mis is. Dat zie je pas na start medicijnen en al helemaal met een hoge waarde

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:16

Maar zou jij dan niet willen weten wat wel die hoge acth waarde veroorzaakt? Dat zou mij toch niet helemaal lekker zitten eigenlijk ...

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:18

Zelfs zonder (duidelijke) symptomen zou ik wellicht iig een start maken en kijken hoe het aanslaat. W.b.t. de symptomen (eigenlijk kwaaltjes an sich) lijkt het mij beter om te voorkomen dan te genezen.

Tenzij je liever wacht tot de cortisol haar schade kan maken en dan pas ingrijpt.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:27

maar als het paard verder geen enkel symptoom vertoont?
Ik vraag mij nog steeds af of sommige paarden niet van nature een iets hogere waarde hebben?

Ik heb de waarde van mijn paard nog nooit kunnen laten meten.Hij had twee slaagjes in zijn vacht en wat zwakke achterhand.Op die symptomen ben ik gestart met pergolide.Uiteraard in overleg met de da.Nu maak ik zelf de dosering uit.Hij staat op 1.2/1.5 mg pergolide per dag En 7 mg levothyroxine.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 19:30

geerke schreef:
maar als het paard verder geen enkel symptoom vertoont?
Ik vraag mij nog steeds af of sommige paarden niet van nature een iets hogere waarde hebben?

Ik heb de waarde van mijn paard nog nooit kunnen laten meten.Hij had twee slaagjes in zijn vacht en wat zwakke achterhand.Op die symptomen ben ik gestart met pergolide.Uiteraard in overleg met de da.Nu maak ik zelf de dosering uit.Hij staat op 1.2/1.5 mg pergolide per dag En 7 mg levothyroxine.

Dat de ACTH niet een 100% betrouwbaar beeld geeft klopt. Maar in principe zal een gezond paard slecht reageren op de medicatie en een ziek paard goed. (Mits goed opgebouwd en niet in een keer 1 mg erin stoppen).

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:07

ohjajoh6 schreef:
Maar zou jij dan niet willen weten wat wel die hoge acth waarde veroorzaakt? Dat zou mij toch niet helemaal lekker zitten eigenlijk ...

Neeuh...wat mij vooral interesseert is hoe ze er bijloopt, dat ze gewoon haar kattige zelve blijft zoals ze al 22 jaar is en er normaal uitziet voor haar leeftijd met soms de levenslust van een 5-jarige ;)
Zij is ook een rhino-patientje ( de neurologische variant dan ), is een headshaker geweest ( is weer verdwenen zo plots als dat het opgedoken was 10 jaar geleden ), dus ik ben er onderhand wel aan gewoon dat het een ietwat raar geval is }>

Focussed de cortisol waarde lag bij de laatste meting slechts een ietsiepietsie boven de norm, dus daar hoeven we ons niet direct zorgen om te maken...

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:15

Focussed, is dat zo? Dat gezonde paarden slecht reageren op de medicatie? Is dat algemeen bekend? Kan het niet zo zijn dat ze niet reageren wanneer je netjes opbouwt?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:26

Dimple schreef:
Focussed, is dat zo? Dat gezonde paarden slecht reageren op de medicatie? Is dat algemeen bekend? Kan het niet zo zijn dat ze niet reageren wanneer je netjes opbouwt?

Een gezond paard heeft meer dan genoeg dopamine en wanneer je dus de receptoren nog gevoeliger maakt met de Prascend krijg je dus teveel dopamine-overdracht. Aangezien dopamine functioneert als rem op de ACTH afgifte en dus uiteindelijk ook op de cortisol aanmaak zal je dan dus de ziekte van Addison krijgen (hypocortisolism oftewel een tekort aan cortisol). Symptomen: lethargie, anorexie, diarree/koliek, algemene zwakte en veel trillen.

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 20:47

Thx voor je uitleg! :)

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:12

<3 Wat een knap paard heb je Geerke!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 21:16

Focussed schreef:
Dimple schreef:

Een gezond paard heeft meer dan genoeg dopamine en wanneer je dus de receptoren nog gevoeliger maakt met de Prascend krijg je dus teveel dopamine-overdracht. Aangezien dopamine functioneert als rem op de ACTH afgifte en dus uiteindelijk ook op de cortisol aanmaak zal je dan dus de ziekte van Addison krijgen (hypocortisolism oftewel een tekort aan cortisol). Symptomen: lethargie, anorexie, diarree/koliek, algemene zwakte en veel trillen.

Binnen wat voor soort tijdsbestek zou je dat moeten gaan merken dan? Focussed?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 23:58

Ik bel morgenochtend de DA even, duurt mij idd te lang

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-09-14 13:50

Focussed schreef:
Dimple schreef:

Ik meende hier ergens een heel deel bladzijden terug gelezen te hebben dat op één of andere voordracht van DA's in samenwerking met BI gesteld werd dat een gezond paard er geen hinder van zou ondervinden...Is misschien ook wel een '' verkoopspraatje '' van de pharma industrie ;)

In elk geval zou ik ze niet willen te eten geven, de paarden zonder cushing die wel aan de prascend zitten....maar goed, da's mijn persoonlijk idee natuurlijk :D :+