[INFO] hoestende paarden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

mayka1234

Re: [INFO] hoestende paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-03-22 22:27

Iemand ervaring met vernevelen met imunosan?

Wij gaan een allergietest doen om hopelijk te kunnen achterhalen waar Pico allergisch voor is. Tot die tijd werd aangeraden 1x per dag met zoutoplossing of immunosan te vernevelen

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-03-22 21:32

mayka1234 schreef:
Iemand ervaring met vernevelen met imunosan?

Wij gaan een allergietest doen om hopelijk te kunnen achterhalen waar Pico allergisch voor is. Tot die tijd werd aangeraden 1x per dag met zoutoplossing of immunosan te vernevelen

Ja. Imunosan heb ik ook in ons pakket zitten soms.
Fijn spul. Wel in de koelkast bewaren trouwens!!

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 11:38

Ik kom weer een keer in dit topic kijken. Vorig jaar begon mijn pony in januari heel erg met hoesten, op den duur ook wat bloed. Ventipulmin hielp niets, uiteindelijk was prednisolon een wondermiddel. Zelfs op de paddock in rust hoestte ze de longen uit haar lijf. En toen afgelopen januari weer, maar ik denk ook mede door de boxrust die ze moest door een blessure, dus ze stond de hele dag maar binnen. Toen weer prednisolon gekregen, et voila, over. Zucht... nu is ze weer gaan hoesten. Ze zit weer onder de bultjes en met rijden kan ik er helemaal niks mee. Ik word er wel wat moedeloos van, ze komt nu weer gewoon buiten, maar om nu wéér prednisolon te geven? :( Ik heb de dierenarts wel gebeld en ze zal me vandaag terugbellen. Ik heb fenegriek ook gegeven maar dat deed niks. Het is waarschijnlijk een stofallergie, maar ik heb bijna geen mogelijkheid om de omgeving aan te passen. Wat een gedoe allemaal... :( misschien toch binnenkort een bronchoscopie met spoeling laten maken. Heeft iemand van jullie ervaring met bijvoorbeeld een ander supplement wat haar kan ondersteunen?

fluffyfox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:09

RedRoses schreef:
Ik kom weer een keer in dit topic kijken. Vorig jaar begon mijn pony in januari heel erg met hoesten, op den duur ook wat bloed. Ventipulmin hielp niets, uiteindelijk was prednisolon een wondermiddel. Zelfs op de paddock in rust hoestte ze de longen uit haar lijf. En toen afgelopen januari weer, maar ik denk ook mede door de boxrust die ze moest door een blessure, dus ze stond de hele dag maar binnen. Toen weer prednisolon gekregen, et voila, over. Zucht... nu is ze weer gaan hoesten. Ze zit weer onder de bultjes en met rijden kan ik er helemaal niks mee. Ik word er wel wat moedeloos van, ze komt nu weer gewoon buiten, maar om nu wéér prednisolon te geven? :( Ik heb de dierenarts wel gebeld en ze zal me vandaag terugbellen. Ik heb fenegriek ook gegeven maar dat deed niks. Het is waarschijnlijk een stofallergie, maar ik heb bijna geen mogelijkheid om de omgeving aan te passen. Wat een gedoe allemaal... :( misschien toch binnenkort een bronchoscopie met spoeling laten maken. Heeft iemand van jullie ervaring met bijvoorbeeld een ander supplement wat haar kan ondersteunen?

Pred is echt enorme troep hè.
Uitzoeken waar het door komt en dat toch aanpassen is altijd beter dan symptomen gaan bestrijden en niks oplossen.

Ik betwijfel of iets gaat helpen als je de oorzaak niet aan pakt.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:27

Ik zou inderdaad toch voor een bronchoscopie en BAL spoeling gaan. En verder, net wat fluffyfox zegt: je komt niets verder als je de oorzaak niet (zoveel mogelijk) wegneemt, hoeveel supplementen en evt medicatie je er ook in gooit.
Waarom heb je geen mogelijkheid om de omgeving aan te passen?

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 12:41

Sandra_H schreef:
Ik zou inderdaad toch voor een bronchoscopie en BAL spoeling gaan. En verder, net wat fluffyfox zegt: je komt niets verder als je de oorzaak niet (zoveel mogelijk) wegneemt, hoeveel supplementen en evt medicatie je er ook in gooit.
Waarom heb je geen mogelijkheid om de omgeving aan te passen?

Bij ons kan op zaagsel staan wel, maar de stallen eromheen zijn wel strostallen en die worden dus ook gewoon opgestrooid waardoor zij het stof ook krijgt. Ze ligt heel graag in een schoon strobed.. en ik wil dat ze dan ook wat extra hooi krijgt, omdat ze nu het stro natuurlijk kan knabbelen. Al met al kost dat maandelijks een hoop extra geld, en omdat de stallen eromheen alsnog stro zijn denk ik dat ik dan een hoop geld weg gooi, maar ik uiteindelijk weinig resultaat zal krijgen. Ik ben echt niét van het besparen op welzijn, maar vorig jaar hielp 10 dagen pred haar een heel jaar probleemloos vooruit. Ze heeft er verder ook geen bijwerkingen van gehad. Maar ik weet ook niet 100% wat de oorzaak is. Op stal (ook met opstrooiien) hoest ze namelijk (nog) niet. Een bronchoscopie met BAL spoeling is dan de enige optie om het 100% zeker te weten.

Een andere stal is ook geen optie. In de buurt is álles vol, niet te betalen of komen ze gewoon helemaal niet buiten. Pony is nu na 3 stallen echt helemaal op haar plek, dag en nacht buiten is ook geprobeerd maar dan eet ze gewoon niet meer. (In een kudde niet, alleen gezet met maatjes in de wei direct ernaast werkt niet, met 1 ander maatje werkt niet...) Het is gewoon gruwelijk lastig waar je goed aan doet. Nu is de stal wel super geventileerd, dat scheelt.

Vorig jaar hebben we het hooi geweekt, buiten gezet met mesten/opstrooiien/vegen etc, maar ze bleef hoesten. Uiteindelijk hielp de prednisolon haar hier vanaf... vandaar dat ik me afvroeg of jullie misschien een supplement of iets dergelijks weten wat een allergie kan verlichten. De dierenarts belt mij vanmiddag terug, dus daar zal ik ook nog advies van krijgen hoop ik! In ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken! :)

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:07

BAL en scopie zou ik laten doen dan weet je gericht wat je aan moet pakken.
Overigens gaat het wel degelijk iets helpen als je zelf al op vlas of zaagsel staat.

Ik heb 2x scopie en 1x bal laten doen daartussen van audevard balsamic air gegeven dat gaf zichrbaar verbetering.

Ik ben ook naar de darmen gaan kijken

(Bij mij was de bal helemaal in orde)

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 13:37

RedRoses schreef:
Bij ons kan op zaagsel staan wel, maar de stallen eromheen zijn wel strostallen en die worden dus ook gewoon opgestrooid waardoor zij het stof ook krijgt. Ze ligt heel graag in een schoon strobed.. en ik wil dat ze dan ook wat extra hooi krijgt, omdat ze nu het stro natuurlijk kan knabbelen. Al met al kost dat maandelijks een hoop extra geld, en omdat de stallen eromheen alsnog stro zijn denk ik dat ik dan een hoop geld weg gooi, maar ik uiteindelijk weinig resultaat zal krijgen.

Vorig jaar hebben we het hooi geweekt, buiten gezet met mesten/opstrooiien/vegen etc, maar ze bleef hoesten. Uiteindelijk hielp de prednisolon haar hier vanaf... vandaar dat ik me afvroeg of jullie misschien een supplement of iets dergelijks weten wat een allergie kan verlichten. De dierenarts belt mij vanmiddag terug, dus daar zal ik ook nog advies van krijgen hoop ik! In ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken! :)

Ik heb je quote even ingekort anders wordt het zo'n lange lap extra, sorry.
Zou het niet alsnog schelen om haar toch op mot te zetten zodat ze in elk geval niet met haar snufferd IN het stro ligt? Stro is bij astma/stofallergie/etc een grote boosdoener, als ze er zelf niet in staat scheelt het misschien toch al net genoeg. Alle beetjes helpen, zou je zeggen.

Wij hebben zelf voor ons paard ook echt het liefst een lekkere laag stro, maar dat gaat nou eenmaal echt niet meer. Dus hij blijft op mot, met mayomatten eronder. Daarbij onbeperkt hooi (gestoomd) zodat hij nooit zonder maagvulling zit. Buurman staat ook op mot en die daarnaast geloof ik ook. Gelukkig heeft stal daar goed rekening mee gehouden toen de vorige buurman vertrok. Nou staan ze bij ons in stallen met uitloop en is er geen binnen stalgang, dat scheelt ook veel.

En nog iets om over te denken (al kun je daar niet heel veel mee waarschijnlijk): zit er soms een vogelnest dicht in de buurt? Dat kan namelijk óók flinke klachten geven. Of bepaalde planten/bomen in de buurt die al vanaf januari voor pollen zorgen? Maar als ze ook nog bultjes heeft is het misschien goed om verder te laten kijken dan alleen naar de luchtwegen. Al vraag ik me daarbij weer af of je dan goed zit bij een reguliere DA. Dan zou ik zelf eerder neigen naar bijv. Laarakker.

Qua supplementen is er echt niet veel wat echt helpt. Wat je wel kunt overwegen is zouttherapie (bijv bij Equisana stables), of anders vernevelen met een flexineb.

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 15:18

Ik zou ze ook van stro afhalen, ondanks dat de rest er wel op staat. Alle kleine beetjes helpen wellicht wat. Het hoeft er niet stoffig uit te zien, om wel een reactie te geven. En je kan van zaagsel of vlas ook een mooi dik bed maken waar ze lekker in kunnen liggen. Mijn ervaring is dat een zaagsel of vlasbed juist veel fijnere onderlaag vormt dan stro. Kan je niet ook vragen of ze je paard even buiten zetten als ze gaan opstrooien? Desnoods ff op de poetsplaats aan de muur, zodat ze pas weer naar binnen gaat als het meeste stof weer is gedaald na opstrooien.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:40

Inderdaad, van stro af halen en gestoomd hooi heeft bij die van mij al zoveel verschil gemaakt! Ondanks dat de andere paarden wel op stro staan.. daar is op een pensionstal nou eenmaal niet altijd iets aan te doen.
Verder geef ik trouwens naast fenegriek geen supplementen. Heb eerder wel eens luchtwegsiroop/balsamic air gegeven maar dat gaat het probleem niet oplossen…

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 16:59

Nou de dierenarts heeft me teruggebeld. Ik ga morgen bellen voor een afspraak om te laten checken. Een BAL spoeling was niet per se nodig zei ze, alleen als ik het wilde. Ze vermoed wel astma, maar door de BAL konden ze wel zien in welke gradatie dat dan zou zijn. Ook gaan we dan kijken naar wat ik wel kan doen in het klimaat voor haar en eventueel andere therapieën en medicatie. Ik hoor nogsteeds graag hoe het bij jullie is gegaan! En ik hoop dat die van mij er ook goed van opknapt. Ze is al 21 maar ze doet het nog zo goed verder... :)

GekOpFjorden

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-03-22 22:30

BAL zou ik wel doen als je er toch bent
DA raadde het mij de 1e keer ook af want ze waren overtuigd dat zaagsel en nat hooi voldoende zouden zijn

Na de 1e scopie express op stro gelaten omdat ik heel zeker was dat dat het niet was

2e scopie en BAL
Door de balsamic air keel al verbeterd en de spoeling gaf aan dat longen 100% in orde waren

Hierna toch op zaagsel.gezet en nog altijd nat hooi en hoest nog.steeds

Nu dus richting de darmen gaan zoeken

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 07:44

Hier in 2016 bij luchtweginfectie (bleek flinke bronchitis uit de BAL en bij de 2e controle nog een allergische component) en mijn paard hoestte dus helemaal niet. Maar was na inspanning wel extreem buiten adem. Behandeld met ventipulmin(respulmin) en prenisolon (equisolon) meerdere weken, en hem ook op vlas gezet. Ondanks zijn buren op stro hielp dat voor hem wel al wat. Daarna over gegaan op 24/7 buiten en luchtwegkruiden bij gaan geven en daarna is hij 5 jaar klachtenvrij geweest. Is in die periode wel ook naar hooi ipv voordroog gegaan.

Afgelopen jaar kwamen de klachten voor het eerst terug, ws getriggerd door de Rhino enting die op mijn toenmalige stal verplicht was. Ook weer prednison kuur, kruiden en uiteindelijk 6 weken dagelijks verneveld met de flexineb. Nu heeft ie soms nog iets doorzichtig snot en briezen na inspanning, dus er komt nog wel iets los/allergie, maar niet meer de kortademigheid.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 08:03

Bedankt voor jullie reacties! Ik ga na mijn school straks de DA bellen voor een afspraak. Ik heb met stal afgesproken dat ze met mesten in de ochtend op de wasplaats komt te staan. Ik wil eigenlijk echt graag proberen haar op stro te houden. Dit omdat ze eigenlijk de rest van het jaar nergens last van heeft, maar in de winter ineens wel, terwijl ze in de winter meer uur uit haar stal is dan in de zomer. Dus ik denk dat het luikje naar buiten open in de zomer een aanzienlijk verschil maakt, net als dat ze in de zomer de 1e ronde is die de wei op gaat, dus is ze uit de stal met mesten. Ik ga alles natuurlijk overleggen met de DA, maar wellicht zou het al kunnen helpen als ze altijd uit de stal kan zijn met mesten en ‘s winters het luikje op een kier kan. De DA gaf aan dat ventipulmin en prednisolon een behandeling is die vaak goed werkt. Ik ga ook zeker erbij zeggen dat ik ruimte wil laten om eventueel een BAL spoeling te doen. Dus ik ben benieuwd of het inderdaad astma is! Ze zei dat mogelijk ook nog een kleine longontsteking kan zijn, dat ik daarom niet zomaar aan de medicijnen mag beginnen.

Hebben jullie nog paarden met astma in de sport lopen? :)

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 08:19

RedRoses schreef:
Bedankt voor jullie reacties! Ik ga na mijn school straks de DA bellen voor een afspraak. Ik heb met stal afgesproken dat ze met mesten in de ochtend op de wasplaats komt te staan. Ik wil eigenlijk echt graag proberen haar op stro te houden. Dit omdat ze eigenlijk de rest van het jaar nergens last van heeft, maar in de winter ineens wel, terwijl ze in de winter meer uur uit haar stal is dan in de zomer. Dus ik denk dat het luikje naar buiten open in de zomer een aanzienlijk verschil maakt, net als dat ze in de zomer de 1e ronde is die de wei op gaat, dus is ze uit de stal met mesten. Ik ga alles natuurlijk overleggen met de DA, maar wellicht zou het al kunnen helpen als ze altijd uit de stal kan zijn met mesten en ‘s winters het luikje op een kier kan. De DA gaf aan dat ventipulmin en prednisolon een behandeling is die vaak goed werkt. Ik ga ook zeker erbij zeggen dat ik ruimte wil laten om eventueel een BAL spoeling te doen. Dus ik ben benieuwd of het inderdaad astma is! Ze zei dat mogelijk ook nog een kleine longontsteking kan zijn, dat ik daarom niet zomaar aan de medicijnen mag beginnen.

Ik weet dat Demi van Nikkelen Kuijper haar paard toen in de sport heeft lopen (inmiddels is dit paard overleden door een blessure). De ambassadeur van Flexineb zelf heeft zijn paard ook hoog in de sport lopen. Het kan dus zeker. Maar het heeft wel echt goed management nodig.

Ik haalde die van mij gisteren uit de wei en maakte me al lichtjes zorgen. Inderdaad wat doorzichtig wit snot uit de neus. Geen hoest oid, snel buiten adem. Ik ben wat dat betreft blij met dit prutweer aka sneeuw. Kan dit de grond eindelijk weer bevochtigen na weken geen regen oid gezien te hebben.

Flicka12

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 15:42

RedRoses schreef:

Die van mij is 24 en loopt M2, mag Z1 :')

daphne_xxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-03-22 18:01

Flicka12 schreef:
RedRoses schreef:

Die van mij is 24 en loopt M2, mag Z1 :')

Wauw dit vind ik toch wel heel tof!!

Ik heb die van mij volledig op actief pensioen gezet. Vooral omdat ik heel veel ambities heb en ik hem volledig wil omscholen. Met mijn ambities wil ik dan te snel en raakte ik echt mijn plezier compleet kwijt. Nu heb ik het wel weer en pakt hij het eigenlijk heel mooi op. Dus vind het wel prima zo

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 20:31

Ik heb voor maandag een bronchoscopie ingepland. Nu heb ik woensdagavond de stal eigenaar geappt met dat ik m’n paard graag op de wasplaats zou hebben met mesten en opstrooiien. Dus sinds gisteren (donderdag) is dat nu zo. Afgelopen 2 weken heeft ze elke keer ontzettend veel gehoest, en vandaag hoestte ze alleen in galop een paar keer. Echt minimaal in vergelijking met afgelopen tijd. Het lijkt dan dus toch behoorlijk op een stofallergie... en ik kijk morgen nog even aan, maar ik denk dat dat ik anders de bronchoscopie maar af zeg. Zou dat zo snel al kunnen, zo’n verbetering?

darkadia

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-04-22 21:45

Het weer is ook omgeslagen natuurlijk. Persoonlijk zou ik de scopie niet afzeggen. Simpelweg omdat hoesten niet alles zegt over wat er zit.

Paardlief hier had in 2016 een dikke bronchitis, hoestte niet, had alleen een wat verscherpte ademhaling en was extreem snel buiten adem.

Sandra_H

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 07:57

Ik zou het ook niet snel afzeggen. Een paar keer hoesten in de galop is nog altijd hoesten, verder wat Darkadia ook zegt, en bovendien is stofallergie ook niets anders dan (een gradatie van) astma.

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-04-22 08:02

En het zouden ook de pollen kunnen zijn en die zijn er nu minder door het weer.

Ik heb vorig jaar wel een scopie laten doen, dan zie je wel hoeveel slijm er zit. Het is voor mij uiteindelijk een bevestiging geweest van wat ik al wist. Maar niet echt vernieuwend en het lost het natuurlijk ook niet op.

De scopie gaat je niet vertellen wat de oorzaak is van al het slijm

Laura_

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 09:13

Gisteren sinds de zomer weer eens een drafje gedaan. Toch 1 kuchje.

Na het rollen blijft ze ook een kuch houden. Maar verder hoest ze nu normaal dr longen uit dr lijf.

Zou het kunnen dat ze nu eerst nog wat blijft hoesten bij het aandraven, en dat dat minder wordt?

Kan me voorstellen dat nu met draven er nog wat loskomt wat er nog uit moet?

Ilse_123

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-04-22 10:27

Ik moet mij helaas weer melden...

Paard heeft altijd al last van gevoelige luchtwegen. Snel last van pollen, stof in het hooi en stro ect. Ondertussen vanalles aangepast en daarmee het goed genoeg onder controle kunnen houden dat hij in zijn topjaren zelfs klasse 3 endurance kon lopen.

Na een ongeluk staat hij op pensioen, in juni staat hij 2 jaar op een paddock paradise wat echt perfect is. Vriendjes, zowel droog binnen kunnen staan (zonder stro) als lekker buiten, en daarnaast een heel goed management. Ik ben zeer tevreden. Vorig jaar begon hij te hoesten in de zomer, het liep echt uit de hand. DA wist het ook niet goed, konden niet echts iets vinden behalve dat hij echt flink geirriteerde luchtwegen had. Prednison deed zijn werk goed, maar zodra we daarmee stopte vlamde het weer op. Van het najaar was het ineens verdwenen. Ik begon toen al een beetje de , met momenten, stoffige paddock te verdenken.
Afgelopen weken was het natuurlijk heerlijk weer en waar ik zo bang voor was werd bevestigd... de paddock is een beetje droog en hij begint alweer zwaarder te ademenen. Het rare is dat hij het die eerste zomer dat hij er stond niet heeft gedaan. Daarvoor heeft hij altijd op gras gestaan.

Hebben jullie nog ideeen? Of komt het toch weer neer op verhuizen? Hij is al zoveel overal heen gesjouwd en hier heeft hij het echt naar zijn zin, maarja, rondlopen als Darth Vader is natuurlijk ook niet prettig.

RedRoses

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-04-22 11:44

Nou een update van ons. Wij zijn gisteren naar de DA geweest. Er was veel slijm in de luchtwegen, maar het was niet ernstig genoeg dat ze reden zagen om een spoeling te nemen om allergenen te testen. Gezien mijn verhaal leek het erg op stofallergie en zo gaan we het ook aanpakken. Hij opperde direct zelf dat omdat zij nog nooit in haar 21-jarige leven op een andere bodembedekking dan stro heeft gestaan, ze hier ook op mag blijven. Voorwaarde is wel dat haar buitenluik dag én nacht open staat en ze met opstrooiien absoluut niet binnen mag zijn. Dit is nog een hele taak, ze mag nu een kwartier in de molen ‘s morgens met opstrooiien (ik betwijfel of het lang genoeg is, maar de planning van de paddocks omgooien deden ze liever niet) en de luiken willen ze toch dicht houden ivm tocht voor de andere paarden. -O- Ik heb ook respulmin meegekregen, ik hoop dat ik toch wat kan regelen met het luik (op een kier desnoods?) en dat ze dan gauw er helemaal vanaf is! Ik wil jullie allemaal bedanken voor jullie hulp en adviezen :D

minka

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-22 15:06

Wil me graag melden in dit topic, omdat wij helaas ook kampen met hoestende paarden. Reden is het stoffige hooi van afgelopen winter. Dierenarts is er vrij snel bij geweest en adviseerde het hooi nat te maken. Dit hebben we de hele winter gedaan en inmiddels hebben we al een poosje nieuw hooi wat een stuk minder stoffig is. Maar we merken dat we zodra we een dag of 2 het hooi niet nat maken, de paarden weer kuchen. Ze staan de hele dag buiten, hebben sinds deze winter stallen met buitenluik, staan op vlas, dus het probleem zit hem echt in het hooi.

We overwegen nu om volgende winter toch verpakt hooi of voordroog te voeren. Liefst niet te nat en rijk. Hoe denken jullie hierover? Dit is vast iets wat hier al vaker is besproken, maar heb niet alles teruggelezen.