Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
mayka1234 schreef:Iemand ervaring met vernevelen met imunosan?
Wij gaan een allergietest doen om hopelijk te kunnen achterhalen waar Pico allergisch voor is. Tot die tijd werd aangeraden 1x per dag met zoutoplossing of immunosan te vernevelen
RedRoses schreef:Ik kom weer een keer in dit topic kijken. Vorig jaar begon mijn pony in januari heel erg met hoesten, op den duur ook wat bloed. Ventipulmin hielp niets, uiteindelijk was prednisolon een wondermiddel. Zelfs op de paddock in rust hoestte ze de longen uit haar lijf. En toen afgelopen januari weer, maar ik denk ook mede door de boxrust die ze moest door een blessure, dus ze stond de hele dag maar binnen. Toen weer prednisolon gekregen, et voila, over. Zucht... nu is ze weer gaan hoesten. Ze zit weer onder de bultjes en met rijden kan ik er helemaal niks mee. Ik word er wel wat moedeloos van, ze komt nu weer gewoon buiten, maar om nu wéér prednisolon te geven?Ik heb de dierenarts wel gebeld en ze zal me vandaag terugbellen. Ik heb fenegriek ook gegeven maar dat deed niks. Het is waarschijnlijk een stofallergie, maar ik heb bijna geen mogelijkheid om de omgeving aan te passen. Wat een gedoe allemaal...
misschien toch binnenkort een bronchoscopie met spoeling laten maken. Heeft iemand van jullie ervaring met bijvoorbeeld een ander supplement wat haar kan ondersteunen?
Sandra_H schreef:Ik zou inderdaad toch voor een bronchoscopie en BAL spoeling gaan. En verder, net wat fluffyfox zegt: je komt niets verder als je de oorzaak niet (zoveel mogelijk) wegneemt, hoeveel supplementen en evt medicatie je er ook in gooit.
Waarom heb je geen mogelijkheid om de omgeving aan te passen?
RedRoses schreef:Bij ons kan op zaagsel staan wel, maar de stallen eromheen zijn wel strostallen en die worden dus ook gewoon opgestrooid waardoor zij het stof ook krijgt. Ze ligt heel graag in een schoon strobed.. en ik wil dat ze dan ook wat extra hooi krijgt, omdat ze nu het stro natuurlijk kan knabbelen. Al met al kost dat maandelijks een hoop extra geld, en omdat de stallen eromheen alsnog stro zijn denk ik dat ik dan een hoop geld weg gooi, maar ik uiteindelijk weinig resultaat zal krijgen.
Vorig jaar hebben we het hooi geweekt, buiten gezet met mesten/opstrooiien/vegen etc, maar ze bleef hoesten. Uiteindelijk hielp de prednisolon haar hier vanaf... vandaar dat ik me afvroeg of jullie misschien een supplement of iets dergelijks weten wat een allergie kan verlichten. De dierenarts belt mij vanmiddag terug, dus daar zal ik ook nog advies van krijgen hoop ik! In ieder geval allemaal hartelijk bedankt voor het meedenken!
RedRoses schreef:Bedankt voor jullie reacties! Ik ga na mijn school straks de DA bellen voor een afspraak. Ik heb met stal afgesproken dat ze met mesten in de ochtend op de wasplaats komt te staan. Ik wil eigenlijk echt graag proberen haar op stro te houden. Dit omdat ze eigenlijk de rest van het jaar nergens last van heeft, maar in de winter ineens wel, terwijl ze in de winter meer uur uit haar stal is dan in de zomer. Dus ik denk dat het luikje naar buiten open in de zomer een aanzienlijk verschil maakt, net als dat ze in de zomer de 1e ronde is die de wei op gaat, dus is ze uit de stal met mesten. Ik ga alles natuurlijk overleggen met de DA, maar wellicht zou het al kunnen helpen als ze altijd uit de stal kan zijn met mesten en ‘s winters het luikje op een kier kan. De DA gaf aan dat ventipulmin en prednisolon een behandeling is die vaak goed werkt. Ik ga ook zeker erbij zeggen dat ik ruimte wil laten om eventueel een BAL spoeling te doen. Dus ik ben benieuwd of het inderdaad astma is! Ze zei dat mogelijk ook nog een kleine longontsteking kan zijn, dat ik daarom niet zomaar aan de medicijnen mag beginnen.
Hebben jullie nog paarden met astma in de sport lopen?
Flicka12 schreef:RedRoses schreef:Hebben jullie nog paarden met astma in de sport lopen?
Die van mij is 24 en loopt M2, mag Z1