[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 17:46

ellepel schreef:
eigenlijk moet je de manen op 1 lengte doen he?
staat toch net even wat netter vind ik :P

:j na het seizoen :)
voor de rest (het korte stuk)ging hangen was het seizoen al begonnen, en voor het geval hij er toch weer een puinbak van maakt ;) :D

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:01

Ik denk dat ik de manen ook in het naseizoen ga trekken.
Maar heb ooit in mijn leven 1x een paard z'n manen getrokken, en mijn pony vind dat dus VRE-SE-LIJK. kun je dan eigenlijk bepalen hoe kort je ze maakt?
Ben blond van mezelf :D

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:03

ik weet het ook niet CS
mijn voorkeur ging uit naar knippen eigenlijk.. :+en dan een beetje getoupeerd ofzo dat je niet zo'n rechte lijn krijgt ofzo? :+

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 18:09

haha, voorgaande jaren knipte ik voorjaar/begin zomer alles tot op de huid af, verder geen onderhoudt dus aan.
Maar dit jaar voor het eerst laten groeien.
Ergens heul vroeger heb ik bij shadow wel een keer de manen getrokken, en toen werd ze echt pissig haha

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 19:01

Pride heb ik zondag ook weer 'bewerkt'. Manen netjes op 1 lengte en het bovenste deel wat uitgedunt.
Lekker helemaal gewassen met teatrea shampoo en weer met MTG ingesmeerd. Gister niet geweest maar vandaag zag ze er super uit!

Heb sinds vandaag mijn Rambo Sweet Itch op liggen. Ik ben erg benieuwd. Hij past super. Ik vind het alleen eng omdat de hals wat strakker is dan mijn everline en dat stukje bij de voorpluk (heeft ze tot nu toe geen last van gehad, hoop dus niet dat dat anders wordt hierdoor).

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 20:00

Voor de mensen die niet willen trekken qua hoeveelheid werk, maar niet willen knippen ivm het zo geknipt eruit zien;

Ik gebruik zelf dan vaak deze:
Afbeelding

Het is een kammetje met een mesje erin, je trekt zo de haren eraf maar hoeft niet te touperen enz. zoals bij normaal manen trekken.
Ziet er echter wel getrokken uit ipv geknipt.
Zelf heb ik bij Storm destijds de manen geknipt en iets langer gelaten dan ik wilde, daarna met dit mesje de puntjes gedaan, ideaal!

De manen na het knippen de verkeerde kant ophangen, goed rechtborstelen en daarna daarvan de puntjes bijwerken werkt ook een beetje, als je het dan weer terughangt naar de goede kant ziet het er iets minder geknipt uit.

Heb vandaag een foto gemaakt van Wisses staart nadat hij gisteren op de trailer had lopen schuren.
De paarden worden op de nieuwe plek echt compleet GEK van de muggen, ik had verwacht dat er minder zouden zitten maar ben zelf ook helemaal lek geprikt! Ze stonden met zn 2en in de schaduw en zelfs daar nog helemaal bezweet.
Heb de dekens afgedaan (hoefsmid kwam langs namelijk), van top tot teen ingespoten met vliegenspray (bij Wisse, ivm de test. Benen wel met antidaas) en antidaas (bij Storm) en na het bekappen vlug de dekens weer op.
Het is overduidelijk te zien dat dit het enige effectieve is tegen de dazen; met dit zweterige weer hadden ze geen baat bij vliegen/dazenspray...
Hopelijk komt eind deze week of maandag de nieuwe levering binnen dan kan ik ze mooi va top tot teen in de vliegendekens steken!
Heb van een oude HH fly protection nog de singelflap liggen, die doe ik er dan bij Wisse nog aan zodat hij ook zijn buik wat bedekt heeft want dat hebben die vliegendekens dan heaas weer niet.
Zal zodra ik de foto's op de pc heb gezet ze hier plaatsen.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 21:27

Hé zo'n mesje is superhandig
*gaat zo'n ding opspeuren*

Baal je nou niet verschrikkelijk opisop dat de nieuwe wei zo barstens vol vliegbeesten zit?

Irenepene

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 22:20

Pink_Horizon

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:18

Mesje is idd handig :)
Helaas moet ik wel trekken, Pride heeft vreselijk dikke manen.. De dunnere stukken doe ik altijd met de effileerschaar :)

happytime

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 23:38

ik gebruikte bij mijn kwpner altijd dat mes (hoefde je niet de manen te trekken...die sloeg met haar voorbenen het licht uit je ogen,waarom?? manenkam bloedde na trekken! :( )
nu gebruik ik bij alle paarden/ponys de uitdunschaar,(heb er genoeg, ben kapster)
steeds plukjes pakken en inknippen op verschillende stukken, anders nog een recht effect ;)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 09:50

Essie73 schreef:
is ook niet nodig, het is echt in een week helemaal weg (bij shanti dan heh)

ga vanavond even koekeloeren wat er allemaal in mijn voeding zit.

Wil zelf een vliegen/dazenspray maken, zou dit kwaad kunnen voor mijn eczemer?

-4 zakjes gewone thee
-knoflookpoeder
-kruidnagelpoeder
-azijn
-dettol
-citroensap
-water

Toevallig heb ik het gisteren gemaakt. In de stal op gespoten en geen vlieg meer in de hele stal te bekennen. Hij staat nu veel rustiger in de wei.

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:36

de ivanhoe is aan het overlijden geloof ik.. de rugriem waar de buikflapstieken door moeten is er bijna in zijn geheel af, met op elk bevestigingspunt een gat..
in de voorkant zit een scheur.. mén wat een miskoop

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:40

Naaltje wat balen zeg , hij is idd duur genoeg

bij mijn boett lag die riem ook grotendeels los(met dank aan de 2 jarige haf ;) ) maar het is op zich nog wel te repareren, hoewel ik ik even vergeten ben hoe het bij de Ivanhoe zit?
zit die riem op een enkele laag stof, of zit er een naad over de rug waar die riem ook weer op vastgezet is ?
bij de boett loopt er over de rug namelijk een naad en daar zit die riem weer op , daat laat ik dus repareren , heb ik 1 keer met de hand zitten doen , maar dat is echt te zwaar

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:43

weet ik niet meer precies.. :o
heb wel al 1x vuistgrote scheur dóór een naad gehad.. echt hoe hij het voor elkaar krijgt :\

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:52

mmm, echt balen , soms s het toch ongelofelijk hoe ze iets voor elkaar krijgen
wat ben je nu van plan kwa deken?

mirror666

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:54

wachten tot dit ding van ellende helemaal uit elkaar valt, m dan houden als stofdonor en de buikflap verbouwen voor aan de andere deken te doen :))
dan krijgt hij de oude weer op, die ga ik van het weekend namelijk met de naaimachine weer helemaal maken
eind van het seizoen is er geld voor een andere, en dan komt er een equitheme weer. net als die oude :)

Myour

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 10:54

Wat bedakken jullie met die dekens zeg.. gelukkig heb ik daar geen last van (behalve dat de staartflap eraf ligt mja hij doet het nog prima zonder).

@ opisop_shop: zo'n mesje lijkt me wel verdomd handig idd, trekken doe ik niet, kan het niet, ik knip het gewoon. Heb het laatst weer beetje bijgepunt omdat het bij z'n schoft veel sneller groeit dan bovenaan :?

deedee19

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:15

Ik heb met mijn Everline ook geen problemen, maar heb een pony (en haar weidemaatje) die niet van de sloperige zijn.

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:31

Hier gelukkig geen slopers :D Scheelt een hoop denk ik.
Heb zo'n uitdunschaar in m'n poetskist liggen, gebruikte hem eerder als ik alles eraf haalde en het dan weer groeide werd het zo dik, met de uitdunschaar erdoor en alles bleef mooi rechtop staan (fjordeffect)
Voorlopig kom ik er echt nog even niet aan, laat maar lekker groeien, zie alles wel na de zomer.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:37

Werd gisteravond om 10uur gebeld dat Wisse's "burka heeeelemaal aflag". Tja, had hem wel helemaal ingesprayed met antdaas en antivlieg en zag het toch niet zitten om 15 km heen en dan weer terug te moeten alleen voor die deken :o
Hij vroeg nog of hij het even moest doen en of het uberhaubt vertrouwd was als hij de wei in zou gaan heb hem bedankt en gezegd dat het niet nodig was, zou er vanmorgen om 9uur weer zijn en het dan wel doen.
Toen ik kwam had wisse zijn deken om, masker lag wel af.
Of ze het nou voor elkaar gekregen hebben om zonder verstand van paarden een eczeemdeken om te krijgen ( :? ) of dat hij met burka bedoelde dat het masker af was ( :+ ); ik weet het niet maar was wel blij!
Achter zijn oren lag het nu wel open, heb er wat Dettol opgedruppeld en heb zijn hoofdkap genaaid en die weer omgedaan ipv vliegenmasker, zodat het daar zeker weten bedekt zal zijn.
Ben nog steeds bezig met testen van de Horse Care productlijn, maar zie nog geen resultaat helaas...

Wordt inderdaad gek van het feit dat er daar zoveel horzels zitten, hoewel ik denk dat het echt door deze hittegolf komt. Ben er 3x wezen kijken en toen was het half zonnig of bewolkt en toen was er geen mugje te bekennen en stond er een fikse wind.
Dus ik gok dat wanneer het weer wat veranderd, de muggen ook weer weg zullen zijn!
Ben echt iedere keer lekgeprikt tot nu toe, ONDANKS vliegen/dazenspray, de krengen &^%@#!
Vandaag het eerste buitenritje gemaakt en Storm ging soms spontaan draven om bij die beesten weg te komen.
Ik neem morgen mijn vliegenuitrijdeken mee daarheen, dan doe ik die steeds maar om met rijden PLUS een vliegenmasker want dit is geen doen zo!
Verder is het er prachtig en heb zalig buitengereden :)

Hoe houden die van jullie het met deze hitte?
Heb ze op een stuk wei gezet wat omringd is met bomen, zodat ze de hele dag door schaduw hebben.
Zelfs toen ik om 9uur kwam stonden ze samen al in een hoekje in de schaduw!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:47

opisop:
kijk je wel uit met dettol?
mag je nooit onverdund gebruiken omdat het dan brandplekken kan veroorzaken.

mocht er nog iemand belang hebben:
Afbeelding
Afbeelding

mag voor 5 euro weg,ga ik toch niet gebruiken.
de fjord is een van 1m50 ongeveer,daar zit ie rond de kaken wat straks,maar bij ap past ie prima( behalve de te lange oren dan haha)

appie staat in de zon, helaas, is niet anders.
alleen voor aan de weg is schaduw,maar mijn ervaring leert dat ap de schaduw niet op zoekt, die zoek t een hoekje uit waar het het hartste waait,
gelukkig zijn er wel veel wolken!!!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:50

Hier gaat het redelijk met Heaven d'r staart en manen. Staart is mooi vol gegroeid, maar wel laatst 1 kale plek erbij gekregen, die nu weer mooi begint vol te groeien. D'r manenkam heeft ze zo nu en dan wel plekjes, maar die trekken telkens wel gelijdelijk weg. Het worden gelukkig geen grote plekken. Ze zijn weer omgeweid, bij de boswal weg, dat was geen doen!

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:51

haha ik denk dat hij de kap heeft bedoeld, het is voor een leek idd erg lastig om een deken om te doen. Ik stond de eerste keer ook te oenen.

Shanti heeft geen schaduw in het land, maar ze lijkt geen last van de warmte te hebben, ze voelde niet extra warm aan gisteren, wel zweet ze sneller met werken, maar ik ook!!!

Ze lijkt idd minder jeuk te hebben, als ik haar manenrand insmeer staat ze erg te genieten, maar ik kon haar zo op de poetsplaats laten staan zonder dat ze ging schuren.

Heb gisteren 1 plek ingespoten met mijn eigen stinkbrouwsel, als ze hier niet op reageertd, spuit ik haar er vanvaond lekker helemaal mee in. Vond het toch wat eng om haar er meteen al helemaal mee in te spuiten.

Wat doen jullie op de open wondjes? Ze heeft een klein wondje onder haar voorpluk, denk door een daas/horzel steek. Heb er wat betadinezalf op gedaan.

GuusHinnik

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 12:58

@opisop: wat heb je mooie dekens in je assortiment, heb je ook de hele kleine maatjes?

Mijn pony doet het eigenlijk heel erg goed. De plekken die de deken bedekt schuurt hij helemaal niet. Alleen begint het nu op zijn hoofd. Dus zit nu toch te denken aan een hoofdkap. Iemand ervaring met een hoofdkap voor de echt kleintjes (shetlander van 92 cm met een fijn hoofdje)???

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-09 13:01