Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Jannepauli

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:57

In dat P&S artikel ben ik ook geïnteresseerd! Als je het zou willen scannen: graag! Ik stuur je even een pb met mijn gewone email adres!

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:02

Ik ben ook wel benieuwd naar de artikel(s) en de folder!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 09:31

Ik ben ben ook benieuwd naar beide!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:27

Als je op : paarde en sport cushing googled, krijg je het artikel in een pdf.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:27

Paard en sport, bedoel ik

Eilish

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:37

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 10:43

@ Elilish - Dank hiervoor - ik heb het inmiddels gelezen.
Vraag me af waar die 'nieuwe inzichten' op slaan - er staat niks nieuws in het artikel - alles wat men schrijft is ruimschoots bekend? Of het moet zijn dat men ook hier schrijft dat het wel gunstig is om tijdens de seasonal rise te testen om te zien of Cushing in aanleg aanwezig is. Die herberekening van de waarden tijdens de seasonal rise is inderaad 'nieuw' ( met dank aan Dr Durham)voor de leek, maar voor de insiders
al lang niet meer nieuw.

Wat ik ook vreemd vind is dat men nog steeds een leeftijdsgrens hanteert ( 15 jaar) en in de praktijk is al lang duidelijk dat ook veel jongere paarden PPID kunnen hebben.

Wel handig is het overeenkomsten/verschillenlijstje onderaan in het artikel. Als provisorische richtlijn.

mindful

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 17:53

Bedankt voor de link Eilish...heel interessant vind ik

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 19:04

Illo vandaag weer geschoren

Afbeelding

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:02

ilo ziet er goed uit!
Even een vraagje aan de mensen die hun paard hebben geschoren....was die vacht nog lang dan?
Pablo heeft nu een normale vacht,niet echt lang dus.Maar wat niet is kan nog komen natuurlijk ;)

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 21:09

Ik had Illo 2 sept ook al helemaal geschoren, was nu ongeveer een dikke cm lang geworden, en hij stond de laatste 2 dagen ook weer bezweet op stal, dus moest ik hem wel weer scheren. Toen hij nog gezond was moest ik hem ook altijd begin oktober en half november scheren.
Maar ondanks de Pergolide blijft zijn vacht toch hard groeien. Hij verhaard wel normaal, maar er zit geen rem op de vachtgroei.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:14

Het nieuws is dat het eigenlijk niet meer de ziekte van cushings zou moeten heten

Citaat
De ziekte van Cushing is voor het eerst beschreven in 1932 door Harvey Cushing. Hij beschreef toen een mens met een gezwel in de
voorkwab van de hypofyse. In tegenstelling tot het paard is bij de mens de middenkwab onderontwikkeld
aanwezig en komt een gezwel met overproductie van het hormoon ACTH alleen voor vanuit de voorkwab.
Gezien het feit dat bij het paard het dus juist gaat om de middenkwab, is de naam ‘ziekte van Cushing’ eigenlijk niet juist en daarom in wetenschappelijke kringen vervangen door PPID. PPID staat voor Pituitary (= Engels voor hypofyse) Pars (= deel) Intermedia (tussenin) Dysfunction (verkeerd functioneren). Klinisch leidt dus een celwoekering van de middenkwab bij het paard en een celwoekering van de voorkwab
bij de mens tot hetzelfde klinische beeld
en daarom zal de ziekte in de praktijk voorlopig nog wel ‘ziekte van Cushing’ blijven heten.

En het andere nieuws kwam uit recent onderzoek en had ik al gemeld maar staat ook netjes in dit artikel:

Hoefbevangenheid treedt als complicatie op bij bijna een kwart van de paarden met de ziekte van Cushing. Dit is een vaak steeds weer
terugkerende zeer pijnlijke complicatie.
Andersom bleken veel hoefbevangen paarden Cushing als onderliggend probleem te hebben. Er bestaat dus een duidelijke link tussen hoefbevangenheid en Cushing. De hoefbevangenheid (foto 2) kan soms optreden zonder dat de andere symptomen van de ziekte overduidelijk aanwezig zijn en dit betekent dat bij ieder paard ouder dan 15 jaar met hoefbevangenheid zeker ook gedacht moet worden aan de ziekte van Cushing als onderliggende oorzaak.

En ze melden wel degelijk dat het ook jongere paarden treft

Citaat:
Cushing voorkomt bij ongeveer 15% van de paarden ouder dan 15 jaar. De aandoening kan ook voorkomen bij jongere paarden/pony’s.
Het jongste paard met de ziekte van Cushing die ooit beschreven is, was slechts zeven jaar.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:26

@Kimmie? Hoe is het nou bij jou met je Gambit? Is er al vooruitgang? Jullie zijn in mijn gedachten!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 22:53

@ Fargo: de eerste twee punten waren - voor mij althans - helemaal niet nieuw.. toen één van mijn paarden meer dan drie jaar geleden hoefbevangen werd, hebben wij meteen ook op Cushing laten testen, ondanks dat het paard toen geen duidelijke (bekende) symptomen had. Maar bij de analyse van de mogelijke oorzaken vond ik dat destijds belangrijk genoeg om mee te nemen.

Wat de leeftijd betreft: idd, daar had ik overheen gelezen :))

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 23:27

Deze dingen waren idd ook al bij mij bekend.

Jannepauli: weet jij toevallig de relatie tussen vasopressine en cortisol? Zat zo eens te denken en mij leek het stug dat cortisol zorgt voor het vele plassen. Aangezien vasopressine daarvoor zorgt zal er een link liggen tussen die twee. Of geeft de tumor ook vasopressine af? (Alhoewel ik dacht dat de intermediale kwab enkel ACTH regelde).

kimmie261

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 10:34

fargo,het gaat...zijn been is nog dik,zijn koker ook,en hij kan alleen maar stappen,maar hij stapt wel beter als dat het was...

zal zo wel een filmpje maken en foto''s :) ,dank je wel voor het vragen...

en gambit zat echt wel heel lang in zijn haar voor ik hem scheerde,maar dat zit ie al zijn hele leven,wordt elk jaar een teddybeer wat dat betreft...

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:32

Focussed: die vraag is helemaal niet zo simpel te beantwoorden, zeker niet als je niet in een wetenschappelijke verhandeling wilt vervallen. Uiteraard is er een relatie tussen hypothalamus (o.a.vasopressine), de hypofyse ( ACTH) en de bijnierschors (Cortisol) - de zgn h-h-b-as. Dat is niet in twee woorden uit te leggen. Maar heel kort: nee, ik denk niet dat cortisol op zich het meerdere plassen veroorzaakt :)

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 11:50

vreemd...ik dacht altijd juist wel dat een te hoog cortisol gehalte veel plassen veroorzaakte.
Waarom ga je van prednison van veel plassen?(chemisch cortisol)
Mijn cortisol is ook te hoog geweest,toen plaste ik ook veel.Dat kwam natuurlijk niet door cushing.
Heb ik al die jaren het fout gedacht. :7

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-10-12 12:01

Nou het heeft er - op afstand- zeker wel wat mee te maken omdat cortisol ook werkt op de stofwisseling, invloed heeft op de verwerking van koolhydraten, vetten en eiwitten. Daarnaast heeft het nog een aantal noodzakelijke werkingen. Uiteindelijk kun je zeggen dat iedere stof of hormoon die het lijf stimuleert, en dan met name betrokken is bij de stofwisseling, ook de aanzet geeft tot het afvoeren van afvalstoffen ( en dus o.a. plassen) :)) - maar om te zeggen dat alleen cortisol daarvoor verantwoordelijk is, ik denk het niet.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:11

Focussed schreef:
Deze dingen waren idd ook al bij mij bekend.

Jannepauli: weet jij toevallig de relatie tussen vasopressine en cortisol? Zat zo eens te denken en mij leek het stug dat cortisol zorgt voor het vele plassen. Aangezien vasopressine daarvoor zorgt zal er een link liggen tussen die twee. Of geeft de tumor ook vasopressine af? (Alhoewel ik dacht dat de intermediale kwab enkel ACTH regelde).

Dat plassen heeft met de suikerhuishouding te maken die ook van slag is door de verstoorde hormonenhuishouding. Dus veel drinken en plassen - net zoals diabetis patiënten vaak doen. Tot de boel weer op orde is, dan hebben de meeste paarden geen last meer en drinken en plassen ze normaal.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:14

Jannepauli schreef:
@ Fargo: de eerste twee punten waren - voor mij althans - helemaal niet nieuw.. toen één van mijn paarden meer dan drie jaar geleden hoefbevangen werd, hebben wij meteen ook op Cushing laten testen, ondanks dat het paard toen geen duidelijke (bekende) symptomen had. Maar bij de analyse van de mogelijke oorzaken vond ik dat destijds belangrijk genoeg om mee te nemen.

Wat de leeftijd betreft: idd, daar had ik overheen gelezen :))

Het feit dat het bij jou bekend is, betekent niet dat het voor de meeste mensen (buiten dit topic met name :+ ;) ) wel degelijk nieuws betreft en dus zeker voor de meeste Paard en Sport lezers...
En hoefbevangenheid met oudere paarden is natuurlijk wel bekender, maar hoefbevangenheid uberhaupt en hormonale problemen dat is pas een half jaar geleden oid echt in het nieuws gekomen dat daar nog vaker op gelet moet gaan worden..

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-10-12 10:30

Ik persoonlijk vind het wel fijn, dat er meer goed toegankelijke info komt. Ik wist (en weet) echt nog niet alles over cushing, maar verdiep mij er zo goed mogelijk in (stap voor stap) en dergelijke info maakt dat gemakkelijker omdat het helder is, goede uitleg geeft en aan het denken zet...
Al lezende en studerende heb ik nl besloten om mijn Hälga ook te laten testen. Ik heb bij haar al langer twijfels richting cushing (heb daar ook ooit een topic over geopend) maar iedereen dacht dat ik spoken zag. Maar nu betwijfel ik dat, mede door de uitgebreide info over cushing en ook een paar zeer informatieve filmpjes over bevangenheid heb gekeken.(had mij daar eerder ook wel in verdiept, maar vond deze veel meer info geven dan de standaard info die ik had)
Maar ik hoop eigenlijk dat ik toch spoken zie... twee paarden met cushing zou te heftig zijn, na alle pech met paarden van de laatste jaren...

Renee1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:12

Mijn pony wordt volgende week ook getest.
Ben benieuwd, hij is 26 en is 5 weken geleden geschoren en heeft nu al een wintervacht. (erg pluizig)
ook heeft hij een hele dikke buik, krijgt maar 2 x 1/2 mix en wat hooi meer. het lijkt ook meer een hangbuik.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:31

Renee, het is niet te hopen

Hier alleen slecht nieuws. Uitslag biop is binnen.Chronische leverontsteking en een deel van de lever al vervangen door bindweefsel. De d.a. kreeg de uitslag pas binnen toen ik belde en gaat zich buigen over de exacte gegevens en prognose.
Helaas staat de behandeling van leverproblemen (die alleen erger worden kan voorkomen, wat de schade die er nu is, kan niet meer ongedaan worden gemaakt) lijnrecht tegenover het beleid bij cushing. Morgen namiddag overleg over hoe verder. :(

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-10-12 14:33

liljebo schreef:
Renee, het is niet te hopen

Hier alleen slecht nieuws. Uitslag biop is binnen.Chronische leverontsteking en een deel van de lever al vervangen door bindweefsel. De d.a. kreeg de uitslag pas binnen toen ik belde en gaat zich buigen over de exacte gegevens en prognose.
Helaas staat de behandeling van leverproblemen (die alleen erger worden kan voorkomen, wat de schade die er nu is, kan niet meer ongedaan worden gemaakt) lijnrecht tegenover het beleid bij cushing. Morgen namiddag overleg over hoe verder. :(

oei....dat is niet best.Prednison is daar het medicijn voor.
En dat gaat inderdaad niet echt samen met cushing.
Komt er leverbot voor bij jou?