[INFO] Headshaking Syndrome discussietopic

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:04

mebianca schreef:
[Zou er niets veranderen dan denk jij? Ik denk dat er bepaalde stoffen dan ook aanwezig zullen zijn in de mest na de spuit? of...is dat te ver gezocht..

Mestonderzoek is toch om te kijken of er een wormbesmetting is?

simodi

Re: Headshaking Syndrome Centraal discussietopic

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:15

Volgens mij heeft enten niks te maken met de mest.
Mestonderzoek richt zich idd op wormtelling (normaal gesproken dan).

Door enten kan wel tijdelijk de weerstand lager worden en je paard dus weer vatbaarder zijn voor van alles, en meer last van zijn allergie krijgen. Maar je zult toch niet om een influenza enting heen kunnen lijkt me.

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 12:34

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:00

je kunt mest op veel meer laten onderzoeken hoor :j .
o.a wormen,maar ook giardia,verteringsfouten en nog wel meer.

wil je het goed weten dan zou je juist voor en na het inenten moeten laten onderzoeken

Iris_Buck

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:40

Ik ben contact gezocht met Steffi van der Laarse (nalv een pbtje van iem op bokt die hiermee succes heeft geboekt). We gaan het proberen met chinese kruiden (geen enkele garantie, maar ze heeft er veel succes mee geboekt, alleen gaf ze al aan dat Buck het ernstig heeft zeker ook gezien het feit dat geen enkele medicatie van DA bij hem heeft gewerkt) . Ga mijn ervaringen niet meer op het forum plaatsen, omdat dit helaas niet de plek blijkt waar je open je ervaringen kunt delen.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 13:56

Ik heb een vraagje, heb helaas niet het hele topic van ruim 250 pagina's gelezen en het kan zijn dat het al ergens beantwoord is, dan sorry voor de dubbele vraag...

Mijn tinker schudt met zijn hoofd, maar alleen onder het werk (rijden en mennen) en alleen buiten, (niet op de wei en niet op stal en ook niet tijdens het wandelen) en alleen tijdens sommige dagen (lees pollen/hooikoorts gevoelig weer) dus waarschijnlijk pollenalleregie. Hij reageert goed op het neusnetje en ga binnenkort ook de neussapray gebruiken.

Echter was mijn vraag, ofdat het elk jaar erger gaat worden met schudden en zal hij uiteindelijk een echte headshaker worden, die het 365 dagen per jaar gaat doen, of blijft het zoals nu bij de paar maanden per jaar en dan alleen als het erg gevoelig weer is voor pollen?

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:00

ellepel schreef:
je kunt mest op veel meer laten onderzoeken hoor :j .
o.a wormen,maar ook giardia,verteringsfouten en nog wel meer.

wil je het goed weten dan zou je juist voor en na het inenten moeten laten onderzoeken

Dat is indd. niet zo'n slecht idee..

mebianca

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:02

Iris_Buck schreef:
Ik ben contact gezocht met Steffi van der Laarse (nalv een pbtje van iem op bokt die hiermee succes heeft geboekt). We gaan het proberen met chinese kruiden (geen enkele garantie, maar ze heeft er veel succes mee geboekt, alleen gaf ze al aan dat Buck het ernstig heeft zeker ook gezien het feit dat geen enkele medicatie van DA bij hem heeft gewerkt) . Ga mijn ervaringen niet meer op het forum plaatsen, omdat dit helaas niet de plek blijkt waar je open je ervaringen kunt delen.

Toch ben ik heel benieuwd hoe dit gaat verlopen.. vind het jammer dat je het niet hier gaat plaatsen wie weet kan je er meer paarden ermee helpen...Maar is Steffi bij jou geweest of alleen via de telefoon contact gehad?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:07

carolina:
maar als jouw paard het alleen onder het werk doet,dan lijkt het mij haast niet zo dat er een pollenallergie zit?
dan zouden ze het juist ook op de weide en tijdens het wandelen moeten doen omdat pollen nou eenmaal overal buiten zitten.

zou toch het hele rijtje langslopen van goed passend tuig wat niet te krap zit,gebitsproblemen,rug,benen enzovoorts?
maar dat moet je sowieso uitzoeken,stel je paard heeft helemaal geen hooikoorts,maar totaal wat anders waardoor het gaat schudden?

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-11 14:16

Ja maar het houdt (redelijk) op als we het netje omdoen.... als er iets niet goed zou zijn, wat haast niet mogelijk is omdat alles netjes op tijd word gedaan (tandarts ieder half jaar, accupuntuur voor de spieren en vastzitten om de 2 maanden ter controle en dan controleren ze ook het zadel) en dan zou en het zadel en het mentuig niet goed moeten zitten? Kan natuurlijk, maar lijkt me stug...

En hij beweegt zijn hoofd wel in de wei, maar niet zoals met rijden en hij probeert tijdens het rijden ook steeds zijn neus langs zijn benen te halen. Tijdens het wandelen wil hij constant zijn neus schuren aan het asfalt...

Maar zal de accupuncturist (hoe schrijf je dat...) binnenkort nog eens laten komen, misschien zit er iets dwars....

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:44

Iris_Buck schreef:

Jammer... ik ken jou niet, net zomin als dat ik Singasong ken en het lijkt mij jammer als mensen stoppen om hun ervaringen te delen door bovenstaande. Naar mijn mening moet je mogen stoppen met een behandeling waar je geen goed gevoel bij hebt en een ander moet zich dan denk ik niet persoonlijk aangevallen voelen omdat die daar juist weer wél tevreden mee is ;)
Persoonlijk had ik ook niet doorgegaan.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 19:56

carolina1278 schreef:
Ja maar het houdt (redelijk) op als we het netje omdoen.... als er iets niet goed zou zijn, wat haast niet mogelijk is omdat alles netjes op tijd word gedaan (tandarts ieder half jaar, accupuntuur voor de spieren en vastzitten om de 2 maanden ter controle en dan controleren ze ook het zadel) en dan zou en het zadel en het mentuig niet goed moeten zitten? Kan natuurlijk, maar lijkt me stug...

En hij beweegt zijn hoofd wel in de wei, maar niet zoals met rijden en hij probeert tijdens het rijden ook steeds zijn neus langs zijn benen te halen. Tijdens het wandelen wil hij constant zijn neus schuren aan het asfalt...

Maar zal de accupuncturist (hoe schrijf je dat...) binnenkort nog eens laten komen, misschien zit er iets dwars....

Gina lijkt in de wei ook weinig aan te geven terwijl ze wel degelijk last heeft dan, op deze foto zie je bijv. duidelijk dat ze haar linkerneusgat dichtknijpt, maar ze staat daar nooit echt te schudden. Afbeelding
dit was even zonder neusnetje en masker omdat ze net de 1e dag de wei inging, 5 min later had ze hem op ;)
Wel reageert ze duidelijk op de slechtere dagen met wandelen, maar het ergste is toch met rijden en/of longeren en dat komt doordat ze dan dieper ademhaalt. Het neus schuren is ook zeer herkenbaar.
Het is bij haar na al die jaren wat schudden betreft niet verslechterd, dat is nog steeds voorjaar/1e deel zomer en ze is inmiddels 19 en schudt vanaf 3 jaar oud. Wel is ze nu ook gevoeliger op haar luchtwegen dus staat niet meer op stro en krijgt speciale kuil. (hippofan) Sinds kort gebruiken we naast het neusnetje ook de neusspray van Nostrilvet en het helpt haar wel degelijk weer wat.

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 20:49

Carolina en maureen hebben jullie al puur pollen geprobeerd van puur natuur ? Dat helpt echt bij heel veel paarden tegen pollenallergie !

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 22:15

Maris schreef:
Carolina en maureen hebben jullie al puur pollen geprobeerd van puur natuur ? Dat helpt echt bij heel veel paarden tegen pollenallergie !

Ja, ben nu voor het 2e jaar bezig. Ze is eind 2009 weer bij me teruggekomen na 10 jaar en heb het vorig voorjaar dus voor het eerst gegeven. Om heel eerlijk te zijn dacht ik vorig jaar dat het misschien iets deed maar eigenlijk twijfel ik er erg aan. Maar ik blijf het wel geven dit seizoen. Het meest baat heeft ze gewoon bij haar neusnetje en nu de Nostrilvet en natuurlijk haar masker ook om mee te rijden . Zonder dat kun je niet rijden met haar. In de ergste periode waren het nu alleen stapritjes die ze nog steeds erg graag wilde doen en dat gaat dan ook wel, loopt met haar oortjes naar voren fanatiek te stappen buiten, maar schudt wel nog wat en heeft ook jeuk aan haar neus. Ze mag dan zelf voor haar de meest prettige manier zoeken van mij, lekker lange teugel en tempo als ze zich goed genoeg voelt. Nu is ze weer haar eigen fanatieke zelf maar rijd nog steeds met neusnetje door, het ergste is achter de rug maar het is nog niet voorbij. Ik heb me erbij neergelegd dat het nooit over zal gaan (ook Derek Knottenbelt van dat filmpje mailde me dat ;) ) en richt me gewoon op het zo aangenaam mogelijk maken in deze maanden voor haar. Het is bij haar gelukkig nog altijd een deel van het jaar en eromheen is het een blij paard.

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-11 23:53

Ik ben hem op het moment aan het observeren, voordat we iets anders gaan gebruiken naat het neusnetje... want in de wei, op stal, rijden/mennen in de binnenbak, loslopend in de buitenbak en wandelend heeft hij er geen last van. Tijdens het rijden/mennen alleen tijdens de draf en de galop en niet tijdens de stap???

Heb de tandarts gebeld (is in maart ook geweest, maar wil alles nu uitsluiten) want vindt dat raar, als daar niets uit komt, komt de accupuncturist om eens te kijken of er toevalig niets verkeerd zit en hij checkt gelijk het zadel.

Vindt het namelijk heeeeel raar dat hij het alleen tijdens de draf en galop doet...

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:07

ja en daarom zou ik dan denken dat er iets is met spieren/gewrichten o.i.d?
probeer es wat dingetjes uit,ander hoofdstel,ander bit.
alles een gaatje losser of juist strakker.

ik ben er bij appie wel ooit achter gekomen dat hij een te kleine frontriem op had waardoor er achter zijn oren druk kwam te staan en hij meer begon te schudden als hij ging zweten.
daar kan het ook mee te maken hebben, met zweten?
zweet je paard tijdens het galopperen dan ook?
misschien irriteerd er iets

singasong

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 08:12

Carolina, het is idd wel vreemd dat je paard alleen in draf en galop klachten heeft. Ben benieuwd wat er uit dat onderzoek van de accupuncturist en tandarts gaat komen.
Ik weet ook dat 'beweging' een trigger kan zijn voor headshaking. Hierdoor kan dus een aangezichtszenuw (extra) getriggerd worden.

Maureen, jammer dat die men.Knottenbelt je vertelde dat het nooit over zal gaan. Mijn paard is toch wel het levende bewijs dat het wel kan. En er zijn meer paarden van 'oud'-topicleden die geen klachten meer hebben.

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:18

singasong schreef:
Carolina, het is idd wel vreemd dat je paard alleen in draf en galop klachten heeft. Ben benieuwd wat er uit dat onderzoek van de accupuncturist en tandarts gaat komen.
Ik weet ook dat 'beweging' een trigger kan zijn voor headshaking. Hierdoor kan dus een aangezichtszenuw (extra) getriggerd worden.

Maureen, jammer dat die men.Knottenbelt je vertelde dat het nooit over zal gaan. Mijn paard is toch wel het levende bewijs dat het wel kan. En er zijn meer paarden van 'oud'-topicleden die geen klachten meer hebben.

Dat is zijn mening op basis van haar hele medische geschiedenis en het feit dat zij al 16 jaar een HS is, vanaf 3 jaar oud. Hij zegt niet om er dus maar niets aan te doen maar te zorgen dat je het voor haar kunt verbeteren/verlichten d.m.v. neus/oog bescherming, druppels/spray. Deze arts is zeer ervaren in dit onderzoek en ik durf wel te vertrouwen op zijn inzicht en ervaring van 20 jaar....
Vandaar dat ik ook gewoon de puur pollen blijf geven, dit jaar was ze erger dan ooit maar het was ook bijzonder droog steeds en veel pollen en wie weet wat het voor volgend jaar doet ;)
En verder zijn we afgelopen periode zó op stap geweest, Gina als Fatima :D

Afbeelding

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 09:29

die van mij doet het ook het ergst in draf en galop, in stap niet tot heeel minim..
vandaag komt mijn "oude" dierenarts langs, omdat er mij iemand wist te vertellen dat ik haar oren moet laten nakijken, omdat daar ook iets zou mee te maken kunnen hebben... laat ons hopen dat ik er ook iets wijzer van wordt, heb ze wss al 3 weken niet meer gereden, en een week geleden dat ze nog aan de longe gelopen heeft. ga der in elk geval alles aan doen om ze toch weer rijdbaar te maken.. een kennis van me heeft nog een ruin gereden met headshaking en heeft altijd blijven wedstrijd lopen met zo neusnetje.. dusja laat ons hopen dat er bij de merrie ook iets aanslaat

carolina1278

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 10:16

ellepel schreef:
ja en daarom zou ik dan denken dat er iets is met spieren/gewrichten o.i.d?
probeer es wat dingetjes uit,ander hoofdstel,ander bit.
alles een gaatje losser of juist strakker.

ja we gaan eens diverse dingen proberen ;)

Citaat:
ik ben er bij appie wel ooit achter gekomen dat hij een te kleine frontriem op had waardoor er achter zijn oren druk kwam te staan en hij meer begon te schudden als hij ging zweten.
daar kan het ook mee te maken hebben, met zweten?
zweet je paard tijdens het galopperen dan ook?
misschien irriteerd er iets

Ja hij zweet wel veel, hmmm zullen dat ook eens in de gaten houden....lastig hoor, maar ja eerst eens diverse dingen uitproberen, voordat we met grovere medicijnen gaan beginnen, zoals de neusspray

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:27

nou,vandaag na twee weken rust maar es op appie gestapt en geen geschud.

hij had rust omdat hij zich had bezeerd in de wei,maar dat is nu wel weer over.
heb in elk geval wel lekker gestapt,zonder gewiebel. :)
zou best kunnen dat de klachten nu weer wat afnemen omdat we verder komen en er andere pollen zijn?

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:33

ellepel schreef:
nou,vandaag na twee weken rust maar es op appie gestapt en geen geschud.

hij had rust omdat hij zich had bezeerd in de wei,maar dat is nu wel weer over.
heb in elk geval wel lekker gestapt,zonder gewiebel. :)
zou best kunnen dat de klachten nu weer wat afnemen omdat we verder komen en er andere pollen zijn?

Dat idee heb ik dus ook...rijd jij nog wel met een neusnetje (als je dat al deed natuurlijk :D ) Wel fijn dat appie opgeknapt is, had even in je profiel gespiekt en een scheet om te zien ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:43

nee,ik heb het ooit geprobeerd,maar appie wilde dat ding alleen maar van zijn neus hebben dus dat was geen succes.
hij is sowieso wel gevoelig aan zijn neus.

kan best zijn dat hij morgen ofzo wel weer heel erg schud hoor,valt bij hem soms geen peil op te trekken.

haha,ap is een scheet om te zien,maar wel een dikke boef! :D

maureen

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-11 19:52

beetje karakter moet er in zitten hoor haha!

Maristj

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-11 15:37

heb die van mij vandaag eens terug aan de longe gehangen, was een weekje geleden, heb er nu eens op gelet en ze doet het dus ook in stap! niet enkel in draf en galop zoals ik iets eerder vermelde.. ze schudde weer enorm, briezen en met haar oren flapperen deed ze nu ook (dierenarts was gisteren naar de oren komen kijken en kon er niks aan zien) geen beestjes of onstekingen ofzo.. moet het nu een weekje afwachten en het bekijken en hem dan terug opbellen..