[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:17

Beertje1983 schreef:
Of ik überhaupt de medicijnen kan betalen is de vraag, maar daar wil ik nu nog niet over nadenken.

Ze is erg ziek geweest, loopt nu weer en we bouwen de training langzaam op, maar ik blijf wat aan haar zien. Ze is nog steeds niet hengstig zoals ik van haar gewend ben (veeeeel minder en minder heftig), ze staat soms los stappen al pompend te ademen en is lang niet meer zo rittig als ze was. Ze is inmiddels ruim 16 dus misschien is het gewoon de leeftijd, maar dat stemmetje in m'n achterhoofd...

Snap ik Ohjajoh, maar als de test niet gratis was, had ik de afspraak niet kunnen maken. Ik heb bij elkaar 2000 euro betaald aan dierenartsen en ben er alleen maar achter wat het niet was. Ook fijn, maar je kan er niks mee.

Ben al van voer veranderd (mede door de goede tips in dit topic) voor minder suikers.
Ik ken niet alle symptomen van IR, maar ze heeft geen dikke manenkam, is niet te dik, nooit hoefbevangen geweest (komt al de hele zomer 6 tot 8 uur per dag op de wei). Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Lieverd, ik begrijp als geen ander denk ik hoe zwaar het is om geen financiën meer te hebben.
Maar wat JP bedoelt en waar ik heb dus zo mee eens ben, is dat als het nu wel I.R. blijkt te zijn en dus geen cushing, dit in principe veel en veel goedkoper te genezen (ja zelfs dat!) is dan cushing, want bij I.R. is het niet meer dan op een goed dieet te zetten, wat dus altijd al kostenbesparend is, terwijl cushing helemaal niet meer te genezen is en dus de medicatie ook nog eens vrij duur ervan is.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 17:13

IR is nog mee te leven...vaak kleine beetjes hooi.Of hooi in zo een slowfeeder.Mooier is nog hooi weken en dan in een slowfeeder.JP heeft een keer een mooie foto geplaatst!
Heb je die nog ergens JP?Die netten die hingen uit te druppelen?

Verder een goed vitamine en mineralen supplement.Geen granen,biks,muslies.Ook niet als er op staat dat het goed is en er weinig suikers inzitten.

Is je paard te dun,geweekte pulp,ie hij te dik alleen de vitamine korrel.Geen weidegang of met graasmasker.
Als je paard het verdraagt om onbeperkt hooi te eten is dat natuurlijk het beste.Die van mij kan dat niet hebben.Dus ik geef iedere drie uur hooi.Ook om de glucose/insuline pieken een beetje stabiel te houden.
Die van mij heeft er ook cushing bij trouwens.En ik ben genoodzaakt mijn eigen voer te maken.Aangezien hier niet echt iets geschikts te krijgen is voor zijn medische ''toestand'' ;)

Syrianda

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 19:10

Mag ik mij ook melden?
ik vermoed dat mijn oude merrie van 26 cushing heeft.
Vandaag met de dierenarts gesproken toen ik met mijn jonkie op de kliniek was.
samen denken we cushing.
Vooral nu ik meer over Cushing lees past dit wel bij mijn merrie.
Ze heeft nog geen hele erge klachten maar wel enkele.
verminderde eetlust, slecht verharen, kijkt depressief uit haar ogen. Ik merk dat ze niet haar zelf is.

Binnenkort komt de dap om te tappen voor cushing.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 21:48

Syrianda schreef:
Mag ik mij ook melden?
samen denken we cushing.
verminderde eetlust, slecht verharen, kijkt depressief uit haar ogen. Ik merk dat ze niet haar zelf is.

Welkom! :(:) De symptomen kloppen inderdaad wel en gezien de respectabele leeftijd zou het natuurlijk heel goed Cushing kunnen zijn. Gelukkig is dat met medicijnen in de meeste gevallen goed te behandelen en kan je paard weer een heel eind opknappen en er hopelijk nog een aantal gelukkige jaren aan vastplakken. Goed dat je laat testen.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:29

Jessix schreef:
Syrianda schreef:
Mag ik mij ook melden?
samen denken we cushing.

Welkom! :(:) De symptomen kloppen inderdaad wel en gezien de respectabele leeftijd zou het natuurlijk heel goed Cushing kunnen zijn. Gelukkig is dat met medicijnen in de meeste gevallen goed te behandelen en kan je paard weer een heel eind opknappen en er hopelijk nog een aantal gelukkige jaren aan vastplakken. Goed dat je laat testen.

Denk dat ik vrijdag effe laat bloed trekken en onderzoeken bij GD.
Wil er nu mee aan de gang omdat ze op zich qua symptomen nog niet zo erg is. In de hoop dat ik haar met die pillen nog een goed leven kan geven. Dit voor hoe lang het nog gaat en zij zich er goed bij voelt.
Ik lees iets over magnesium bijvoeren en ....goh hoe heette dat andere....monnikspeper?
Ik moet me daar nog op inlezen. Eerst maar ff testen.
Mocht het Cushing zijn dan maar de maatregelen nemen die noodzakelijk zijn.
Ik wil haar nog een paar goede jaren geven. Maar dan wil ik wel dat ze opknapt (na de pillen). Zo vind ik het toch sneu voor haar.

Fleda

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 22:49

Fleda schreef:
geerke schreef:

heb je het bloed laten tesen op eventueel magnesium tekort?

Bloed is vanmiddag geprikt, wordt groot uitgebreid onderzoek bij gedaan, daar viel magnesium ook onder geloof ik.

Goede tip van het oplossen, kan ik wel eens proberen. Welke magnesium geven jullie?

Om nog even terug te komen op mijn merrie, ze had dus inderdaad een magnesium te kort. En dan in combinatie met een kleine koliek en het verkoudsheidsvirus wat ze al even heeft, was het gewoon even allemaal te veel. Ze blijft nu alleen wel ontzettend hoesten en is af en toe wat benauwd bij inspanning, dus we doen het deze week een beetje rustig aan. Gelukkig is het weer goed en kan ze weer naar de wei, hopelijk doet een beetje zon op haar lijf haar ook wat goed.

Welke magnesium raden jullie aan? Ze is een erg kieskeurige eter als haar iets niet bevalt. :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:49

ik geef die van de Welkoop. Die scheelt enorm in prijs en gaat er veel gemakkelijker in dan bv de veel duurdere van Paard Natuurlijk.

Hoewel ik daar nu maar even mee ga stoppen als ik straks de balancer binnenkrijg, of niet JP?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 07:52

Ja, er zit in de balancer al extra magnesium dus voorlopig maar niet even extra bijgeven.
Wel even in de gaten blijven houden en eventueel op termijn nog wat toevoegen. maar dan wel minder dan wat je nu normaal gesproken geeft.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:17

Mag ik vragen wat de balancer precies inhoud?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:39

lees even een paar pagina's terug, daar staat het allemaal in uitgelegd met linkjes erbij.

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 10:58

Oh ok. Doe ik. Bedankt.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:29

Net bloed laten trekken. Had de DA verteld over het gratis testen hier wist hij zelf niets van maar wilde wel meewerken hieraan dus moest even de informatie doorsturen.
Nu heb ik op deze site wat dingen gevonden is dit het juiste bedrijf?
http://www.ppidbijpaarden.nl/testen-op-ppid.html

Ook een formulier gevonden die ingevuld moet worden maar belangrijkste waar moet het bloed dan naar opgestuurd worden? Kan alleen maar bij contact dit adres vinden is dat het goede adres waar ze het bloed gaan onderzoeken?

Boehringer Ingelheim bv
Comeniusstraat 6
1817 MS Alkmaar

Alvast bedankt.

Edit: zie op het formulier dat de DA kan kiezen waar hij het naartoe stuurt.
Namelijk: Universitair Veterinair Diagnostisch Laboratorium (UVDL), IDEXX Laboratories, Euregio Laboratory Services of GD. Neem aan dat het dus niet naar boehringer Ingelheim zelf moet :)
Laatst bijgewerkt door Anne77 op 02-09-14 12:09, in het totaal 1 keer bewerkt

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 11:47

Ik heb geen vertrouwen in bloedonderzoeken die gedaan worden door de verkoper van het medicijn....de slager keurt zijn eigen vlees.waarom zijn veel mensen zo naief?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:12

Nee hoor, B.I. test het bloed echt niet zelf. Het gaat naar Utrecht of naar Duitsland

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:19

Heb de mijne al twee keer gratis laten testen en beiden keren kwam eruit dat ze geen PPID had (nogal wiedes want ze staat op de medicatie :D ). Gewoon normale uitslagen (20 geloof ik)
Daarnaast hebben zij er ook niks aan als ze gezonde paarden op de Prascend gaan zetten....

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:37

Hoe lang duurde de uitslag van het onderzoek bij jullie?
Mijn pony is nu anderhalf week geleden geprikt en heb nog steeds geen uitslag...
Duurt mij te lang, of ben ik ongeduldig?

Syrianda

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 12:55

Anne77 schreef:
Net bloed laten trekken. Had de DA verteld over het gratis testen hier wist hij zelf niets van maar wilde wel meewerken hieraan dus moest even de informatie doorsturen.
Nu heb ik op deze site wat dingen gevonden is dit het juiste bedrijf?
http://www.ppidbijpaarden.nl/testen-op-ppid.html

Ook een formulier gevonden die ingevuld moet worden maar belangrijkste waar moet het bloed dan naar opgestuurd worden? Kan alleen maar bij contact dit adres vinden is dat het goede adres waar ze het bloed gaan onderzoeken?

Boehringer Ingelheim bv
Comeniusstraat 6
1817 MS Alkmaar

Alvast bedankt.

Edit: zie op het formulier dat de DA kan kiezen waar hij het naartoe stuurt.
Namelijk: Universitair Veterinair Diagnostisch Laboratorium (UVDL), IDEXX Laboratories, Euregio Laboratory Services of GD. Neem aan dat het dus niet naar boehringer Ingelheim zelf moet :)

GD test ook. Wij sturen het daar heen.
je kunt daar van te voren als dierenarts een pakket aanvragen met de juiste buis (edta) en inzendformulieren en koelelement.

Martinedd

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:16

Hallo, ik meld me hier ook aan :D

Vanmorgen is er bij mijn shet bloed getapt, nu wachten op de uitslag.

Wie heeft er ervaring met medicatie? bijv. de Prascend
En ik wil mijn shet graag in het weiland houden, hij staat nu aan een spit, aangezien ze gewend zijn om 24/7 buiten te staan.

Wie houdt zijn paard/pony met PPID 24/7 buiten?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:19

sorry maar waarom krijg ik nu een beeld in mijn hoofd, dat je shetlander net als een varken aan een spit boven het vuur ronddraait? :o? en dan ben ik platinablond op moment geloof ik...

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:22

ohjajoh6 schreef:
sorry maar waarom krijg ik nu een beeld in mijn hoofd, dat je shetlander net als een varken aan een spit boven het vuur ronddraait? :o? en dan ben ik platinablond op moment geloof ik...

:') een pen in de grond vermoed ik?

die van mij heeft cushing en IR,op het moment mag op het hele stuk.er staat geen gras.
In het voorjaar of najaar als het weer gaat groien verklein ik.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 14:39

Martinedd schreef:
Hallo, ik meld me hier ook aan :D

Vanmorgen is er bij mijn shet bloed getapt, nu wachten op de uitslag.

Wie heeft er ervaring met medicatie? bijv. de Prascend
En ik wil mijn shet graag in het weiland houden, hij staat nu aan een spit, aangezien ze gewend zijn om 24/7 buiten te staan.

Wie houdt zijn paard/pony met PPID 24/7 buiten?

Lees het topic eens door, bijna iedereen geeft prascend. In mijn berichten staat hoe je het beste kan opbouwen.

Bij een shet is de max volgens mij 0,5???

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:10

ik heb een shet en ben dus begonnen met 1/8e tablet en dit langzaam verhoogd tot 1/4 en nu uiteindelijk 1/2 tablet.
Die van mij staat overdag dus van s'ochtends 8 tot 5/6 uur op een schraal stukje weiland, wel gras dus maar erg schraal gras. Krijgt s'avonds op stal 2x een plakje hooi in hooinet.
S'ochtends haar halve tablet met een handje muesli, s'avonds weer een handje muesli met haar magnesium poeder, maar vanaf vandaag dus s'avonds een handje muesli met haar nieuw balancer! Want die is binnen! Zal mij benieuwen hoor en ik verwacht helemaal niet dat ze morgen al weer kwikfit zijn hoor... :+
Trouwens best wel triest om te zien hoe er met je spullen word omgegaan zeg, tijdens verzenden; die emmer zat echt helemaal verpakt in bubbeltjesplastic en daarom heen nog meer plastic, maar de emmer was helemaal doormidden gescheurd, bijna alles nog op de grond ook...
Laatst bijgewerkt door Anoniem op 02-09-14 15:33, in het totaal 1 keer bewerkt

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 15:12

amoj schreef:
Hoe lang duurde de uitslag van het onderzoek bij jullie?
Mijn pony is nu anderhalf week geleden geprikt en heb nog steeds geen uitslag...
Duurt mij te lang, of ben ik ongeduldig?

Even bellen naar je DA. 1,5 week is wel erg lang.. Bij de meeste mensen is het een paar werkdagen.

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:03

dit is mijn ''weiland''.
Met mijn 28 jarige cushing en IR patient.
Afbeelding

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-09-14 17:04

Die van mij staat aankomende november 4 jaar op pergolide. Hij gaat gewoon elke zomer 3 a 4 maanden 24/7 op de wei. Hij heeft er geen problemen mee. Hij is goed op gewicht nu. Hij was afgelopen winter erg mager geworden.