[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:57

Ik vergeet trouwens helemaal te noemen dat hij vorige zomer ook een prednisolon-kuur gehad heeft van 6 weken om te zien of het effect had. Nu moet ik even hard nadenken, maar deze is toch om een allergie uit te kunnen sluiten? Al heeft hij nooit een echte allergietest gehad verder. We zagen helaas geen verbetering bij dit middel. Dit was in de periode dat hij open plekken schuurde op zijn hoofd (oren, zijkant neus en mond).

Zijn vacht is al best goed verhaard. Hij heeft alleen nog van die lange, lichte varkensharen op zijn buik.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:06

staat je pony nu wel op het gras?
probeer toch eens het er 3 weken volledig af te halen en bij te gaan voeren met een goede kwaliteit hooi en weinig krachtvoer.
wat jij beschrijft zie ik namelijk ook wel bij paarden die niet goed tegen voorjaarsgras kunnen.
later in het jaar trekt het dan weg.
prednison helpt niet tegen zomereczeem.
er is trouwens nog helemaal geen remedie tegen, enige wat helpt is een deken op zodat ze niet geprikt worden.

appie heeft in elk geval nog geen jeuk.
denk dat de vliegjes ook niet goed door zijn dikke vacht heen kunnen prikken :P
appie heeft al 14 jaar zomereczeem,zit voor de helft nog in de wintervacht,maar dat heeft nou eenmaal even tijd nodig.

ohw noekie,wat je heel goed zou kunnen doen is je dier goed reinigen.
een kuur met bijvoorbeeld drainagecompositum kan in dit geval heel zinvol zijn.

cursebreaker

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:12

@ ellepel, als het aan het gras lag zou hij er in de winter toch niet meer van kunnen schuren of wel? Aangezien hij in de winter begonnen is met schuren.. ik roep maar wat :P

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 16:26

Ellepel hij krijgt nu sinds 3 maanden geen gras meer. De paarden staan in de paddock en hebben een grote omloop rondom het weiland, zodat ze in beweging kunnen blijven. Dit is allemaal zand.
Wat je beschrijft hebben we inderdaad gedaan een paar maanden geleden.
Volledig van het gras af, goede kwaliteit (onbemest, stengelig) hooi, geen krachtvoer op dit moment (kreeg hij voorheen ook heel weinig en zonder teveel eiwitten/suikers ivm koudbloed) en dat hielp eigenlijk direct. Hij stopte toen ook met schuren en zijn mest werd weer goed (daarvoor langere periode dun geweest).
Bedankt voor je tip rondom de reinigingskuur, ik ga het eens uitzoeken.

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 17:48

Vanmorgen op stal geweest, beide paardjes heerlijk in de buitenbak kunnen rijden. Nog geen jeuk verschijnselen. Wel weer allebei preventief gesmeerd met Derfen, goed afgespoten en ingespoten met vliegenspray.

Zinzi_jewel

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 22:20

Eerste jeuk begint nu al .
Bovenaan hals . Ondanks eczeem deken .
Dus gaan smeren .
MTG gebruik ik , maar dat is vettig . Bah veroorzaakt zoveel stof in de manen ook .
Eerst maar keer wassen met T Tree of teer shampoo

Deaglán

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:01

Hier was de eerste jeuk er vorige week al, ondanks de deken. Heb op dit moment nog de hoop dat de onstekkingsremmer die de DA bij haar ingespoten heeft (dit samen met een venti kuurtje tegen een schrappend, gemeen klinkend hoestje) nog enigszins positief gaat werken op haar ZE. "Helaas" werkt dat spul maar 5 dagen en de eerste 2 dagen heeft ze gewoon nog geschuurd, hoe het vandaag was durf ik niet te zeggen omdat ik niet lang genoeg op de wei aanwezig kon zijn.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:04

Hier lijkt nog steeds geen jeuk aanwezig, plekjes waar hij ok vindt dat ik krab zijn plekjes waar nog heel veel haartjes (los) zitten, hij is nog volop aan het verharen. Maar manen & hals & staart enzo is echt heel rustig, totaal geen tekenen van jeuk of schuren. Ik snap er niks van :+

Zit wel te klooien met het hooi, ik vind hem de laatste 2 dagen echt niet goed.. beetje benauwd met momenten, en hoesten, vooral hoesten. Normaal heeft hij geen problemen met warmte of dergelijke, dus het lijkt me sterk dat het dat nu is. Heb echt het idee dat het van het hooi komt, heb het vandaag nat gemaakt, even kijken wat dat doet .. Wat een gedoe ook altijd met die beesten :+

eestheer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 23:15

Bij mij ook al twee weken de deken op en nog steeds geen jeuk! Vandaag lekker gewassen met Tea Tree shampoo! Kwam er alleen pas vd week achter dat mn anti jeuk pakket op is, dus van de week maar even snel een nieuwe bestellen!

Sammyoo

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:39

__YSB__ schreef:
Wie heeft er hier gehoord van de methode dat na bloed trekken van de DA, zijn eigen bloed wordt terug gespoten?
Iemand legde het zo aan mij uit, maar ik kon er geen wijs uit worden?!?! :')

Ik denk dat hiermee het desensibiliseren wordt bedoeld? Daar ben ik nu ook anderhalf jaar mee bezig met mijn pony.
Uit bloedonderzoek is gebleken dat hij allergisch is voor een aantal boomsoorten. In een laboratorium in Duitsland is een serum gemaakt tegen zijn allergie, waarbij gebruik gemaakt wordt van een stof uit zijn eigen opgestuurde bloed. Volgens een vast schema spuiten we hem dit in!

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 08:54

Sammyoo schreef:
__YSB__ schreef:
Wie heeft er hier gehoord van de methode dat na bloed trekken van de DA, zijn eigen bloed wordt terug gespoten?
Iemand legde het zo aan mij uit, maar ik kon er geen wijs uit worden?!?! :')

Ik denk dat hiermee het desensibiliseren wordt bedoeld? Daar ben ik nu ook anderhalf jaar mee bezig met mijn pony.
Uit bloedonderzoek is gebleken dat hij allergisch is voor een aantal boomsoorten. In een laboratorium in Duitsland is een serum gemaakt tegen zijn allergie, waarbij gebruik gemaakt wordt van een stof uit zijn eigen opgestuurde bloed. Volgens een vast schema spuiten we hem dit in!

Ik ben wel benieuwd of het werkt? Merk je al verschil aan hem?

Wij gaan op stal proberen met z'n allen een aantal dazenvangers aan te schaffen voor bij de weilanden. Iemand ervaring met deze dingen? Werken ze ook zo goed? Ze zullen wel niet tegen mugjes helpen.... :P

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:09

mijn paardje begint helaas ook met schuren. dit is halverwege vorig jaar begonnen in de winter niet en nu weer helaas. het is sinds hij op de nieuwe stal staat dus ik denk dat daar meer mugjes zijn dan op de vorige stallen of kan het ook zo zijn dat naarmate hij ouder wordt het erger wordt? hij is bijna 4 nu.
Ik ga hem denk ik maar onder zijn deken zetten en heb derfen besteld omdat ik hier allemaal goede verhalen over lees. hij heeft zoieso veel last van vliegjes en beestjes. hij staat ook met zijn hoofd te gooien dus ook maar vliegen masker met oren besteld.
ik had gehoopt dat het met speciaal voer onder controle te houden was maar helaas.
Hij schuurt alleen een stukje van zijn manen en zijn staart ik zie op zijn lijf nog geen tekenen van bijten of wondjes of jeuk. ook is hij niet gevoelig met poetsen

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:33

Vandaag regent het hier, dus geen vliegjes. Paarlief staat voor het eerst sinds vorig jaar weer eens in de regen. :')
Wel onder zijn deken, want die gaat niet meer af.
Dazenvangers helpen hier wel, alleen hebben de zwarte paarden nog steeds meer last dan de lichtere paarden lijkt wel.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:36

hoe doen jullie dat in de regen. drogen exceemdekens snel of halen jullie hem af als hij nat is en doen er een droge op?

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 12:38

Blijft gewoon op, ze drogen heel erg snel is mijn ervaring.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:04

Die van mij staat met de RSIH gewoon in de regen. Dat is heel fijn mazig gaas dus dan word het paard gewoon nat net zoals die nat zou worden zonder deken.

Als ik een stoffen eczeemdeken op zou hebben liggen zou ik een andere opleggen ja.

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:08

Ik heb met de temperaturen van nu een regendeken eroverheen. Als het 20 graden met een buitje is, laat ik hem gewoon met deken op staan.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:11

ok bedankt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 13:58

noekie123 schreef:
Ellepel hij krijgt nu sinds 3 maanden geen gras meer. De paarden staan in de paddock en hebben een grote omloop rondom het weiland, zodat ze in beweging kunnen blijven. Dit is allemaal zand.
Wat je beschrijft hebben we inderdaad gedaan een paar maanden geleden.
Volledig van het gras af, goede kwaliteit (onbemest, stengelig) hooi, geen krachtvoer op dit moment (kreeg hij voorheen ook heel weinig en zonder teveel eiwitten/suikers ivm koudbloed) en dat hielp eigenlijk direct. Hij stopte toen ook met schuren en zijn mest werd weer goed (daarvoor langere periode dun geweest).
Bedankt voor je tip rondom de reinigingskuur, ik ga het eens uitzoeken.

kijk je wel een beetje uit met het niet geven van krachtvoer?
ze hebben namelijk wel aanvullende vitamines nodig die niet in ruwvoer zitten.
zeker ouder ruwvoer is erg laag in bijvoorbeeld selenium en vitamine E.
en die tekorten(en meerdere) kunnen er ook voor zorgen dat ze gaan schuren omdat het lichaam dan uit balans is.
ik geef zelf een 3x per week krachtvoer met een vitaminesupplement en dat gaat heel goed.
appie heeft in het verleden seleniumtekort gehad doordat hij alleen ouder hooi kreeg.

ik ben zelf fan van de subli dieetmix.
ik voer appie er mee en de tinker ook en ze doen het er supergoed op :D

appie loopt gewoon nog zonder deken, en nog geen enkel teken van jeuk te bespeuren

Peachy

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:32

De mijne staat gewoon met eczeemdeken in de regen. Op het paard drogen de dekens veel sneller dan af doen en bv in de stal leggen.
Ze hebben wel een schuilstal dus droog kunnen ze ook staan.

Maar ligt het nou aan mijn locatie of doe ik iets verkeerd. Hier stikt het al van die vervelende kleine mugjes die overal krioelen. Zelfs ik krijg er de kriebels van... :o

liedjuh2

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:33

Heb ik hier ook last van hoor, tenminste bij paardlief in pijnacker.

callum

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:38

weet niet waar je zit maar bij ons zijn ze inmiddels ook in grote getalen aanwezig

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:50

Heb hier wel aardig vliegjes gezien de laatste dagen, maar Heaven doet het nog goed! Nu moet ik zeggen dat ze niet hele dagen buiten staat, maar wel vaak rond de tijd dat het misschien niet handig is voor een eczemer (tussen 15.00 en 20.00).

Afbeelding

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 14:59

ellepel schreef:
kijk je wel een beetje uit met het niet geven van krachtvoer?
ze hebben namelijk wel aanvullende vitamines nodig die niet in ruwvoer zitten.
zeker ouder ruwvoer is erg laag in bijvoorbeeld selenium en vitamine E.
en die tekorten(en meerdere) kunnen er ook voor zorgen dat ze gaan schuren omdat het lichaam dan uit balans is.
ik geef zelf een 3x per week krachtvoer met een vitaminesupplement en dat gaat heel goed.
appie heeft in het verleden seleniumtekort gehad doordat hij alleen ouder hooi kreeg.
ik ben zelf fan van de subli dieetmix.
ik voer appie er mee en de tinker ook en ze doen het er supergoed op :D

Klopt, daar ben ik me bewust van. Hij krijgt geen krachtvoer meer ivm de suikers en eiwitten, maar we hebben voor de paarden vitaminebrokjes (dit is een vervanger dat je geen krachtvoer hoeft te geven, is ook maar heel weinig wat ze dan nodig hebben).

Barbara88 een dazenvanger kun je ook relatief makkelijk zelf maken, dat scheelt je een heleboel geld :)
Met de club hebben we een 'knutseldag' gehad om allemaal dazenvangers te maken. Je vangt ook een boel andere insecten, maar voor de paarden is het een fijn ding als het heet weer is.
Hier zie je wat foto's hoe je het zelf kan maken:
http://www.fjovrili.com/agenda.php?acti ... endaid=212

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-04-13 15:10

De mijne begint ook weer te schuren..
Maar ik zie nu ook veel van die 'zebra' deken. Werken die echt goed? Ook met paarden die zomer exceem hebben of werkt dan een exceemdeken beter?