[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 12:09

Voor de switch pour on liefhebbers, ik kreeg net de volgende mail

Geachte mevrouw,

Enige tijd geleden heeft u geinformeerd naar de verkrijgbaarheid van Switch. Ik heb verheugend nieuws voor u: Switch is weer verkrijgbaar als diergeneesmiddel op de Engelse markt onder de naam Z-Itch (www.z-itch.co.uk). Dit is het eerste land waar wij toestemming hebben gekregen het product weer op de markt te brengen. Ook verkrijgbaar via http://cgi.ebay.co.uk/NEW-Z-ITCH-SWEET- ... 0629722641

Met vriendelijke groeten,

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:00

yvonnedv schreef:
Voor de switch pour on liefhebbers, ik kreeg net de volgende mail

Geachte mevrouw,

Enige tijd geleden heeft u geinformeerd naar de verkrijgbaarheid van Switch. Ik heb verheugend nieuws voor u: Switch is weer verkrijgbaar als diergeneesmiddel op de Engelse markt onder de naam Z-Itch (http://www.z-itch.co.uk). Dit is het eerste land waar wij toestemming hebben gekregen het product weer op de markt te brengen. Ook verkrijgbaar via http://cgi.ebay.co.uk/NEW-Z-ITCH-SWEET- ... 0629722641

Met vriendelijke groeten,

Het zal vast wel ergens te lezen zijn, maar is er iemand met ervaring met dit spul bij eczeempaarden?

Dit lees ik over de werkzame stof:
http://nl.wikipedia.org/wiki/Permethrin

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:07

ik ken het product wel.
vroeger gebruikt bij een dravertje die zomers wel wat last had van jeuk.
op zich wel goed spul,alleen nadeel dat het na 1 regenbui kompleet verdwenen was.
ik vond het ook erg duur in aanschaf....dan is een eczeemdeken veel goedkoper :D ;)

je moet wel uitkijken met gebruik!
er zit namelijk permethrin in en dat is erg belastend voor met name de lever.
dus je moet er echt heel zuinig mee zijn.

als je engels een beetje goed is staan hier ook nog wel wat middelen die met succes gebruikt worden:
http://www.sweet-itch.co.uk/management.html

timokyana

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:19

als dat het eerste land is waar ze toestemming krijgen gaan bij mij al alarmbellen rinkelen om het niet te gebruiken :+

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:36

ik heb de laatste tijd toch weer veel opgezocht over uitwendige middelen bij eczeem,maar is toch zo dat als je een olie gebruikt die dus in de zon geen verbrandingskansen geeft dat dat nog het beste werkt.
de olie verhinderd de mugjes echt om te prikken,want het plakt.

maar ja welke olie moet je dan gebruiken he?
zit dan zelf te denken aan een zonnebrand olie,die is wel geschikt voor op de huid en in de zon,alleen zou het dan bij paarden ook zo zijn?

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:39

Hier zitten alweer mugjes, heb al een aantal zwermen bij de paarden gezien. Colonel heeft ook al een paar korstjes net naast de manenkam, gisteren dus maar weer begonnen met derfen smeren. Hij staat nog steeds onder de winterdeken, staart heeft hij nog geen last van en zijn hoofd krabt hij gelukkig ook nog niet.

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 13:43

Iemand nog geinteresseerd in een vliegendeken met hals?
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=63&t=1438755&hilit=tuig
Deken is qua lengte net iets te krap voor Sen.

_CS_ schreef:
En zo is dat ellepel!

Weet je, ik heb hier een ervaring lopen.
Mega dik, ik ben toen elke dag een kilo basisbrok van subli gaan voeren, en warempel viel het beest voor mijn ogen af.

Tekort aan bepaalde middelen doet ook vet opslaan hé, voor reserves ;)

Kijk, bij 3 á 4 kilo brok, zul je wel merken dat ze er dik van wordt, haha.
Maar tot een kilo kunnen ze best hebben hoor.

Mensen zeggen wel: Je moet je paard sober houden.
Maar kijk eens hoe dik alle sober gehouden paarden wel niet zijn ;)
Juist omdat het lichaam dan in overlevingsstand gaat, en dus gaat opslaan wat ze binnen krijgen.
Gevolg is dat het hele lichaam ontregelt wordt, en langzaam kapot gaat door gebrek aan stoffen.

Daarom is het ook zo belangrijk dat als je geen tot weinig krachtvoer geeft, je wel iets van een vit/min-supplement geeft. Tegenwoordig heb je meerdere supplementen in brok-vorm te koop waardoor je geen krachtvoer meer hoeft te geven, maar je pony/paard wel alles binnenkrijgt (bijvoorbeeld Marstall Force en Pavo Vital). Wat bij eczemers juist zo belangrijk is, omdat het lichaam vaak al zo uit balans is.

Wat Ellepel zegt dat een paard van brok niet dik wordt vind ik niet helemaal kloppen. Het is altijd de combi van ruwvoer, krachtvoer en beweging. Sen krijgt bijna geen beweging maar als ik haar iedere dag 2kg krachtvoer ga geven wordt ze echt wel tonnetje rond.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:21

Ik ben absoluut voorstander van vitamines/mineralen, de brok hebben ze alleen nodig voor de vitamines/mineralen die erin zitten, de rest van de brok kunnen ze prima zonder! :j
Paarden worden ook echt wel dik van brok hoor, ook van voordroog/hooi die ze krijgen en zeker van stro, daar krijgen paarden helemaal een (ruwvoer)buik van!(net als gras)
Maar dat betekend natuurlijk niet dat ze zonder ruwvoer kunnen, het moet gewoon met mate, ieder pondje gaat door het mondje. :P
Dat paarden kunnen afvallen van krachtvoer, kan komen omdat er vaak veel energie/suiker inzit, daardoor worden ze actiever/ het lichaam gaat alles sneller verbranden, maar dat hoeft niet te betekenen dat het goed is.
En als je krachtvoer geeft volgens de aanwijzingen, krijgen ze veel te veel brok en te weinig vitamines binnen.
Daarom vind ik een supplement beter, ze krijgen alles binnen zonder er dik van te worden.

10tje2

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:37

ellepel schreef:
ik ken het product wel.
vroeger gebruikt bij een dravertje die zomers wel wat last had van jeuk.
op zich wel goed spul,alleen nadeel dat het na 1 regenbui kompleet verdwenen was.
ik vond het ook erg duur in aanschaf....dan is een eczeemdeken veel goedkoper :D ;)

je moet wel uitkijken met gebruik!
er zit namelijk permethrin in en dat is erg belastend voor met name de lever.
dus je moet er echt heel zuinig mee zijn.

als je engels een beetje goed is staan hier ook nog wel wat middelen die met succes gebruikt worden:
http://www.sweet-itch.co.uk/management.html

Tot nu toe, na jaren ervaring met seme, vind ik nog steeds dat een eczeemdeken onmisbaar is en eigenlijk het enige dat werkt. Derfen gaf bij mijn paard een soort brandplekken, dus dat doe ik niet meer. Maar toch blijf ik, tegen beter weten in, zoeken.

Permethrin: belastend voor de lever zeg je....dan ga ik dat natuurlijk niet doen, ook niet op een zuinige manier. Een klein beetje belastend is ook belastend.

ikenindi

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:40

10tje2 schreef:
Tot nu toe, na jaren ervaring met seme, vind ik nog steeds dat een eczeemdeken onmisbaar is en eigenlijk het enige dat werkt. Derfen gaf bij mijn paard een soort brandplekken, dus dat doe ik niet meer. Maar toch blijf ik, tegen beter weten in, zoeken.

Nou je verwoord precies hoe het hier zit!

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 14:54

Bij ons werkt de derfen wel, maar wij gebruiken het wel samen met hydrocortiderm.
Dat smeer ik er eerst op en dan pas de derfen.
Dan krijgen ze ook minder snel last van de scherpe werking van de derfen.
Maar wij gebruiken het ook naast de deken, op plaatsen die open zijn, zoals de benen/liezen enz.

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 16:56

vorig jaar deed ik bij veel zon wel even een vliegendeken met hals op om verbranding door de Derfen te voorkomen. Misschien is dat voor meer mensen een optie?

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:03

Ik smeerde Derfen altijd rond 7u 's avonds en dat ga ik ook doen met de nieuwe olie, No-Itch. :j

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:19

Ja, wij doen het ook s'avonds opsmeren, maar dit is niet wat bedoeld wordt denk ik, het gaat erom dat het spul zelf de irritatie veroorzaakt.

TJolieke

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 17:21

Hier blijft de hele zomer de eczeemdeken op in combinatie met Derfen. Dan moet ik alleen opletten dat ik zijn hoofd alleen insmeer als er niet teveel zon is. Brandplekken door Derfen zonder dat er zon bij komt heb ik hier nog niet meegemaakt.

f10j

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 18:12

hallo,
mijn shetlandpony schuurde gister heel erg, ik keek en toen zag ik allemaal witte puntjes is dit roos?
Het zit bijna overal op haar lichaam.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 19:21

Toch ben ik het met het brok verhaal en daar niet dik van worden niet helemaal eens.

Mijn pony staat vol in het werk (lees: 2 keer per week intensief les dressuur en springen, 3 keer per week intensief thuis gereden, 2 x per week recreatief buiten of longeerwerk).
Zij krijgt een handje muesli (brok zowiezo al niet, aangezien daar teveel eiwit en melasse in zit voor haar).
Als ik haar meer ga voeren, dan is ze binnen de kortste keren vet aan het worden (ervaring mee).

Ik zou dus zeggen "kijk wat je pony nodig heeft".
En al helemaal niet van niks ineens naar een halve kilo per keer gaan.
Bouw het op.
Dus nu eerst een handje geven per voerbeurt en kijk hoe dat aanslaat, dan kan je eventueel overgaan op een kwart per voerbeurt en eventueel daarna naar een halve of nog meer.
Maar niet zomaar ineens "baf" verhogen.

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 20:35

[quote="Stal_Fiore"]Toch ben ik het met het brok verhaal en daar niet dik van worden niet helemaal eens.
Ik zou dus zeggen "kijk wat je pony nodig heeft".
Dat is het ook, ik heb zelf 3 heel verschillende soorten paarden, de arab is degene die het eerst te dik is.
De tink en shet worden veel minder snel dik.
Het is zowiezo per paard verschillend!
Sommigen hebben er meer aanleg voor.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:52

Flosje446 schreef:
Wat Ellepel zegt dat een paard van brok niet dik wordt vind ik niet helemaal kloppen. Het is altijd de combi van ruwvoer, krachtvoer en beweging. Sen krijgt bijna geen beweging maar als ik haar iedere dag 2kg krachtvoer ga geven wordt ze echt wel tonnetje rond.

ja maar ik heb het over een kilo,en jij spreekt alweer van 2 kilo.
dat is wel een heel verschil natuurlijk :j

f10j:
kan roos zijn,goed poetsen scheelt een hoop.
maar momenteel zie ik vbij veel paarden wat schilfers in de vacht,komt ook van het verharen :j

miranda:
ik ben ook voorstander van weinig brok hoor,daarom krijgt appie dus een beetje en dan aangevuld met een supplement en wat olie

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 10:59

Ik heb nog nooit een paard dik zien worden van krachtvoer. Sterker nog. De paarden die kilo's aan krachtvoer krijgen (en dan spreek ik niet over 2 of 3 kg, maar echt over 6) per dag, zijn vaak juist mager omdat ze minder ruw voer krijgen.

Ik ben mijn paard nu ook wat meer aan het opvoeren op de brokken. De mijne is 1.60m, ik rijd hem elke dag en hij krijgt wat minder hooi omdat hij wat dikkig wordt. Hij kreeg eerst 1 kg en nu 1,5kg per dag. (met olie)
Ik zou sowieso liever suplementen laten liggen als je dat op kunt vullen met wat extra brok of hooi. Ik neem aan dat je met suplement zo'n poedertje of iets bedoelt?

Wij hebben nog steeds mega veel mugjes hier, maar nog geen overdreven veel jeuk. Wel een paard dat gigantisch verhaard dus om te voorkomen dat hij daar jeuk van krijgt ben ik nu elke dag flink aan het rossen.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:17

Annetje, kom mijn pony dan maar eens voeren....

Daarbij ben ik meer van het "meer ruwvoer, lees: hooi, dan meer brok".
Als je paard/pony veel brok niet nodig heeft, waarom zou je het dan geven?

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:20

Ik ben van mening (en ik niet alleen) dat het nederlandse gras erg weinig voedingsstoffen heeft. Het nederlandse hooi dus ook. In brokken zitten alle vitamines en mineralen die ze in principe nodig hebben om spieren e.d. op te bouwen.
Mijn paard heb ik meer brok gegeven omdat ik het sowieso weinig vind wat hij krijgt, omdat hij soms ontzettend traag was en omdat hij zijn vriendjes helemaal aflebbert. Hij heeft ook een liksteen.

Maar dit is allemaal een beetje boel offtopic, want het gaat niet over jeuk hier. :)

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:29

Klopt, maar wel interessant.

Welke brok geef jij dan? En heb je dan niet het gevoel dat er teveel melasse en eiwitten binnenkomen?
Wat weer effect kan hebben op jeuk?

Ik ben het trouwens met je eens dat het nederlandse gras te weinig voedingsstoffen heeft, maar ik zal dat te kort niet snel met meer brok aanvullen.
Maar goed ieder zo zijn eigen ding natuurlijk.
En het verschilt uiteraard ook per paard.
Mijn pony doet het op 1 handje muesli met de juiste extra's en goed hooi prima.

Annetje

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:39

Muesli is in mijn ogen hetzelfde als brok :P enkel zijn brokken in elkaar geperst. Wat voor extra's geef jij dan? En waarmee wil jij tekorten uit het hooi opvullen? :)

Ik moet eerlijk bekennen dat ik niet eens weet welke brokken wij voeren. Iets met hippo, blauw met gele zakken (normaal zit het in de silo, maar zag ze van de week toevallig liggen) ik heb dus ook geen idee van de samenstelling.
Tot nu toe heeft hij sinds de verhoging van de brok juist minder jeuk. Hij was wat kriebelig in zijn manen en op zijn staartwortel en dat is nu niet meer. Geen idee waar precies dat jeukerige een week terug dan vandaan kwam.

Vanmiddag ga ik met paard naar Ede, ik durf te wedden dat hij morgen weer jeuk heeft. Bij hem is de jeuk heel erg stresgebonden en een ritje op de trailer geeft altijd in een zekere mate stres.
Ik weet dat paard ook jeuk krijgt van appels, of van brood en dat krijgt hij dus niet. Gras is ook niet zo goed voor hem en wortels mag hij ook niet teveel.

Stal_Fiore

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-03-11 11:47

Hmm dat is balen Annet dat hij dan weer zo jeuk krijgt.
Mijn pony krijgt ook jeuk van appels, dus dat is ook een verboden ding... haha.

Ik voer marstall naturell en marstall faser light, aangevuld met marstall leindistelolie en Marstall force.

Ben nog een beetje zoekende in wat ik zal voeren.

Vorig jaar stond ze Probreed van Cavalor, omdat ze drachtig/zogend was.
Daarna een tijdje Pavo Nature's Best met Daily plus gevoerd, maar daar kreeg ze echt jeuk van.