[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:42

eigenlijk moet je de manen op 1 lengte doen he?
staat toch net even wat netter vind ik :P

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 12:43

ziet er goed uit zeg, ben trouwens gek op fjorden met lange manen!

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 2

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:02

Valt me op dat het met veel paardjes vrij goed gaat dit jaar, of ben ik nou gek?

Scheelt al een hoop dat steeds meer zich gaan verdiepen in voeding etc.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:39

ja gaat eigenlijk best wel goed.
ik smeer alleen ap zijn hoofd in ,maar verder niks nodig behalve de deken :D

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:47

CarolShadow schreef:
Valt me op dat het met veel paardjes vrij goed gaat dit jaar, of ben ik nou gek?

Scheelt al een hoop dat steeds meer zich gaan verdiepen in voeding etc.

Wat is dan goede voeding voor een paard met ZE (ben hier niet zo bekend mee)

Hoor net van mijn bijrijdster dat mijn paard gisteren helemaal niet heeft staan schuren, ze heeft een tijdje in stal gestaan en niet 1 keer geschuurd. Jeh Jeh. Heb haar eergisteren ingemeerd van anti jeuk spul van een stalgenoot, hoop dat het dus werkt!
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 30-06-09 13:54, in het totaal 1 keer bewerkt

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 13:53

het hele jaar door problemen?
dus ook in de winter jeuk?
dan is het misschien wat anders dan een allergie voor prikbeesten?

ap is jeukvrij van oktober tot maart/april.

bij hem is het echt zeker dat het de vliegjes zijn,maar te suiker/eiwitrijk gras en te weinig beweging hebben bij hem wel invloed.
oftewel: als meneer moddervet is en niks doet heeft hij meer jeuk.
maar ja da's ook wel logisch vind ik :j

goede voeding ligt wel per dier verschillend,.maar ik weet wel dat het toch wel helpt als je de vitamine/mineralenvoorziening goed op peil houd.
en dat hoeft niet met krachtvoer,maar kan ook met een supplement

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:01

o haha pas net mijn berichtje aan, nee in de winter heeft ze geen jeuk, maar dan heeft ze last van uitval van haar manen (echt hele plukken) en bultjes op haar lijf. Ze gaat dit jaar dus zonder deken op stal, Ik heb in de winter altijd haar regendeken om, omdat ze vaak door andere wordt buiten gezet en we de afspraak hebben geen dekens op/om te hoeven doen bij elkaars paarden!

Houdt je de vit/min ook op peil door rehelmatig een vit. spuit te geven?

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:05

Het paard van een stalgenootje van mij schuurt haar hoofd op dit moment heel erg. Zelfs tot bloedens toe. DA was erbij geweest en dacht aan eczeem, maar haar staart en manen schuurt ze helemaal niet. Ze heeft alleen kale plekken en wondjes op haar hoofd.

Klopt het dat eczeem dus ook alleen het hoofd kan treffen? Op dit moment was ze het hoofd met teatree shampoo, behandelt ze de plekjes met acederm en smeert er daarna een flinke laag uierzalf overheen. Het gaat wel iets beter, maar paard heeft nog steeds erg last van jeuk. Een kap is vorige week ook besteld, dus die kan ieder moment binnenkomen.

Tegen de jeuk zat ik zelf aan iets te denken met Kamille omdat dat kalmerend werkt, heeft iemand hier ervaring mee? En zo'n kap, helpt dat ook voldoende of moet er nog extra gesmeerd worden.

Lees hier ook veel over aangepaste voeding. Welke suplementen hebben een positieve uitwerking? En waar kan je verder rekening mee houden? Helpen knoflook korrels bijvoorbeeld ook?

Het is zo'n rottig probleem! Echt heel zielig om te zien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:10

moet je wel kijken wat er in die spuit zit.
zijn heel veel verschillende te koop,mooiste is als je een hebt waar zoveel mogelijk inzit,dan weet je zeker dat ze genoeg binnenkrijgen..

sigrid ziet dat er zo uit ongeveer:
Afbeelding
fjorden van een stalgenootje van me hebben dat ook,alleen het hoofd en verder niet.
op aanraden van de veearts worden ze toch behandeld met sebacil om eventuele mijt uit te sluiten/.

zou trouwens niet en teatree, en acederm en uierzalf over elkaar heen gebruiken,dat is heel slecht voor de huid.
een van de drie is voldoende .
anders kunnen ze elkaar gaan tegenwerken en kunnen ze nog meer jeuk krijgen
acederm zou ik soweizo niet doen,dat sluit de huid helemaal af en zulke plekjes hebben toch wel zon en lucht nodig om goed te helen.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:15

daar dacht ik zelf ook al aan, acederm is meer voor open wonden vindt ik. Die teatree shamppo is wel een goed. Mijn paard had het vorig jaar ook heel veel op haar hoofd, ik heb toen vetaderm gekregen van de DA, helpt als een trein! Die kleine zwarte plekjes die je hierboven ook ziet (dank je sigrid hhihi) verdwijnen daarmee heel snel. Dit jaar heb ik al meteen een hoofdkap op gedaan en nu heeft ze amper plekjes.

ellepel, hoe vaak moet ik een vit. spuit geven dan? Ze krijgt nu dagelijks een handje meusli (pianisimo), lucerne, eguiderma, appeltje en knoflook

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:19

@ellepel:
Het ziet er inderdaad zo uit, maar dan nog een stukje erger. Als ze vast staat met poetsen dan schuurt ze haar neusje steeds langs de muur (bakstenen) en dan gaat het vooral bloeden bij haar tastharen. Ook op het neusbot is het erg kaalgeschuurd en heeft ze wondjes.

Teatree, acederm en uierzalf had mijn stalgenootje weer van iemand anders als tip gekregen. Maar er zit wel wat in inderdaad wat je zegt. We hopen nu eigenlijk gewoon dat de kap snel binnenkomt om de steekbeestjes in ieder geval te weren.

Ben vanavond op stal en zal dan even een foto maken van haar hoofd.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:23

essie:
je geeft al veel dingen bij elkaar he.
knoflook is niet bewezen dat het werkt he, in elk geval de geur niet,enige reden zou zijn omdat het het bloed zou zuiveren.

je zou moeten kijken wat er aan vitamines/mineralen zit in wat jij gefet en wat je dier daar dan dus dagelijks van binnenkrijgt.
dan zou je moeten weten wat je dier behoort te krijgen en van daaruit kun je dan iets kiezen wat eventuele tekorten aanvult.

ap heeft dit elk jaar weer, ik smeer zijn hoofd in met sweet itch en dat helpt bij hem heel goed..in elk geval tegen de jeuk.
vetaderm schijnt inderdaad ook heel goed te zijn, net als hydrocortiderm( maar dat liever niet langer dan 2 weken gebruiken)

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:27

is ook niet nodig, het is echt in een week helemaal weg (bij shanti dan heh)

ga vanavond even koekeloeren wat er allemaal in mijn voeding zit.

Wil zelf een vliegen/dazenspray maken, zou dit kwaad kunnen voor mijn eczemer?

-4 zakjes gewone thee
-knoflookpoeder
-kruidnagelpoeder
-azijn
-dettol
-citroensap
-water

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:28

ps sorry voor allle vragen, maar dit is pas mijn tweede zomer met Shanti en ben dus nog een leek op het gebied van ZE

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:36

essie de dettol moet je weglaten, die is in combinatie met zon niet zo verstandig,kan dan nl brandplekken geven.

zo'n vliegenspray maakten wij vroeger ook,zonder de dettol en de citroen dan en in plaats van knoflookpoeder een bolletje pletten en dat in warm water laten staan.
valt te proberen hoor,misschien werkt het wel?

enne vragen mag hoor :D

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:39

dus de dettol en de citroensap weglaten? De rest heb ik wel in huis dus dat scheelt weer een wandel naar de winkel!
Laatst bijgewerkt door Essie73 op 30-06-09 14:49, in het totaal 1 keer bewerkt

wisanda2003

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:41

Wat is dan goede voeding voor een paard met ZE (ben hier niet zo bekend mee)

Hoor net van mijn bijrijdster dat mijn paard gisteren helemaal niet heeft staan schuren, ze heeft een tijdje in stal gestaan en niet 1 keer geschuurd. Jeh Jeh. Heb haar eergisteren ingemeerd van anti jeuk spul van een stalgenoot, hoop dat het dus werkt![/quote]

ik voer pavo naturest best met een schepje knoflookpoeder en equiderma poeder. Mijn shetlander heeft er nog nooit zo goed uitgezien als dit jaar!!!!

Sigrid

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:49

Ik heb weleens gehoord dat knoflookpoeder veel minder effectief is dan verse knoflook omdat in poeder de olie ontbreekt waar juist de werkzame stoffen in zitten.

Maargoed...ga dat maar eens naar binnen werken bij je paard.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 14:51

haha dat lukt misschien alleen de eerste keer, daarna doet hij/zij zijn mond echt niet meer open.
Maar ik hoorde juist weer dat verse knoflook niet goed zou zijn voor je paard, zelf in grote hoeveelheden giftig kan zijn.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:00

appie heeft het gehad, 2 jaar en ik heb nooit enig verschil gemerkt met zijn eczeem.
wel met zeewier,dat is best goed spul( reinigt het bloed ook)

ik hoor idd wel goede berichten over equiderma

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:05

ik ben daar in april al mee begonnen bij Shanti, de bultejes die ze toen had verdwenen snel en de maanuitval stopte ook, maar in die periode is ook de regendeken eraf gegaan, dus dat kan ook de reden zijn haha.
Nu heb ik niet het idee dat het helpt, maar ja wie weet hoe ze erbij had gestaan zonder equiderma?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:09

ik heb er wel es aan gedacht hoor om het te kopen,maar nu gaat het zo ook goed

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:23

Knoflookolie is de beste manier, ik heb het echter 2 á 3 jaar gegeven, zonder resultaat. Hele teentjes eet die knol van mij trouwens zo op, vind ze heerlijk!

Ik voer ook pavo nature's best, maar mijn pony reageert hier toch niet optimaal op (vertering loopt niet echt soepel, ze kan niet echt tegen lucerne volgens mij)

Verder geef ik drainage, geef geen vitamines e.d. meer bij, wel gedaan, in het begin.

Zoals appie z'n hoodje eruit ziet, dat heeft die van mij ook.
En verder heeft ze hele droge huid (rondom ogen, mond e.d. de tere huid zeg maar)

Edit:
Owja heb ergens gehoord dat uierzalf e.d. zou inbranden wanneer je het gebruikt pal in de zon.

Essie73
Hoofdmoderator

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:31

CarolShadow schreef:
Edit:
Owja heb ergens gehoord dat uierzalf e.d. zou inbranden wanneer je het gebruikt pal in de zon.

kan ik me iets bij voorstellen, smeer jezelf maar eens in met uierzalf en ga dan een paar uurtjes in de zon liggen OEI

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-09 15:44

ja, daarom zeg ik het ook hier, ter waarschuwing. Plekken die bedekt worden door een deken kan wel, maar 'open' huid niet