Cushing

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

liljebo

Re: Cushing

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 08:58

Nado idd. maar hoe heb je het met jouw pony opgelost, toen hij daar zo depressief van werd?

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:18

Liljebo, over het algemeen reageren bijna alle paarden goed op pergolide, als je de dosis maar stap voor stap opbouwt en er is zelfs een middeltje dat je erbij kunt geven (dat weet jannepauli dan weer) dat ze niet misslijk worden.
Ze zijn door de overproductie van cortisol en het niet produceren van dopamine eigenlijk juist door de cushings depressief en zullen door het herstellen van hun hormonenhuishouding juist normaliter weer happy worden!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:22

APF van Auburn Labs
In NL te verkrijgen bij Pardoes Aurora ( ze verzenden ook naar het buitenland)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:48

Klopt wel fargo. Billy is idd ook depri en chaggie. Soms echt niet leuk, maar ik weet nu hoe het komt. Worden ze altijd misselijk of is het iets wat je in gedachte moet houden (en dan moet bestellen?)
'

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 09:55

Als je het rustig stapsgewijs opbouwt en rekening houdt met wanneer je het geeft (vlak voor het voeren) of pas na het voeren dan is het goed beheersbaar. De misselijkheid treedt meestal na ongeveer een half uur tot een uur in. Dus het is - zeker in de beginperiode - belangrijk dat je het pilletje vlak voor het eten geeft zodat hij nog niet misselijk is als hij zijn eten krijgt.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:03

Ah oke... momenteel staat hij s'nachts nog op stal. Hij krijgt daar hooi. Dan zou ik het net voor die tijd kunnen geven, dan hoeft hij niet 'met de kudde mee' en kan zich dan rustig houden, als hij zich niet lekker voelt. Blijft die misselijkheid een bijwerking of is dat alleen in het begin?

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:17

het kan,ondanks dat je het heel voorzichtig opbouwd,hij slecht gaat eten.
Meestal duurt dat een dag of vier vijf.
Erg frustrerend en veel baasjes worden dan dodelijk ongerust!
Misschien dat hij er geen last van heeft.
Mijn paard had in het begin ook geen last....maar pas na 8 weken begon hij in 'hongerstaking' te gaan.
Tenminste,hij at wel maar deed er heel lang over.

Ik hoop dat dit je bespaard blijft want het is zeker geen prettige periode!

Nu heeft mijn paard heel soms nog dat hij wat minder trek heeft.Maar gelukkig eet hij nu op dit moment erg goed.Zo goed dat de theelepel gember ook naar binnen gaat :D (tegen artrose en regelt de suiker)

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 10:35

ah oké. lijkt mij inderdaad een rotperiode, maar aan de andere kant kun je het maar beter van te voren weten. Maar met dat middel van jannipauli hebben ze daar geen last van?

Nado

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 11:27

Liljebo, opgelost door te stoppen met de medicijnen, zag na een paar dagen al een verschil. Maar mijn pony is een uitzondering hoor, de meesten kunnen er prima tegen, als je goed opbouwt.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:08

Nado schreef:
Liljebo, opgelost door te stoppen met de medicijnen, zag na een paar dagen al een verschil. Maar mijn pony is een uitzondering hoor, de meesten kunnen er prima tegen, als je goed opbouwt.

Heb je nog wel provarium breeding geprobeerd eigenlijk- weet ik niet meer :o ? Dan ben je in ieder geval nog ondersteunend bezig??

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:09

liljebo schreef:
ah oké. lijkt mij inderdaad een rotperiode, maar aan de andere kant kun je het maar beter van te voren weten. Maar met dat middel van jannipauli hebben ze daar geen last van?

Dat schijnt zo inderdaad, maar daar hebben we in topic weinig eigen ervaring mee helaas.

Op een gegeven moment hebben ze er veel minder last van hoor en zelfs als ze even misselijk zijn, eten ze in de meeste gevallen uiteindelijk de boel wel op. Alleen (in de regel dan he?) als je te hard gaat en met hoge dosis begint, dan kunnen ze er echt mee stoppen.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:17

In NL is dit middel inderdaad niet bekend en ja, wat de boer niet lust... maar goed - Liljebo zou eens de moeite kunnen nemen op het forum te kijken waarvan ik haar de link heb gegeven - meer dan 10.000 cushing leden waarvan de meesten APF gebruiken bij de start van pergolide. Het werkt.

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:18

Ik heb net de VA gehad voor de jaarlijkse enting. Ze raadde me aan om ook mijn andere pony (17) te gaan testen, ivm verdikking boven de ogen. Hij heeft dat niet altijd...
Weet iemand hier wat meer van? Ik heb helemaal geen behoefte aan nog een cushinger ;(

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:19

Vochtopslag boven de ogen ( in de holtes) kán een symptoom van Cushing zijn...

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:20

Jemawi schreef:
Ik heb net de VA gehad voor de jaarlijkse enting. Ze raadde me aan om ook mijn andere pony (17) te gaan testen, ivm verdikking boven de ogen. Hij heeft dat niet altijd...
Weet iemand hier wat meer van? Ik heb helemaal geen behoefte aan nog een cushinger ;(

Hmm kan me voorstellen dat je geen behoeft hebt aan nog een :(:) maar misschien ben je er wel mooi op tijd bij.

liljebo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:23

Jannepauli schreef:
In NL is dit middel inderdaad niet bekend en ja, wat de boer niet lust... maar goed - Liljebo zo[b]u eens de moeite kunnen nemen [/b]op het forum te kijken waarvan ik haar de link heb gegeven - meer dan 10.000 cushing leden waarvan de meesten APF gebruiken bij de start van pergolide. Het werkt.

Komt een beetje ... hmmm... over alsof je wil zeggen dat ik te lui/gemakzuchtig ben om dat forum in te lezen.

Ik ben al weken, nee maanden, bezig met alles uit de kast te halen om een doodzieke pony te helpen, had daarvoor twee andere zieke paarden, bel mij rot om het juiste voer te krijgen, speur alle advertenties daarvoor af, mail met mensen, lees mij al maanden suf, heb inderdaad ook al in dat forum gekeken maar nog lang niet alles gelezen, moet daarnaast ook nog hard werken voor de kost (zeker gezien de peperdure d.a. rekeningen) en een huishouden runnen en andere dieren verzorgen. Er gaan ook hier maar 24 uur in een dag. -O-

Jemawi

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 12:24

Dus doen? Het zit inderdaad in de holtes.
Hij heeft dit vaker gehad, in combinatie met vieze ogen. Ik gaf de schuld aan weersverandering. (nu)
3 jaar geleden is ie ook vreselijk bevangen geweest. T hing aan een draadje, gelukkig er helemaal bovenop gekomen en niet weer ziek geweest.

Ik heb net de medicatie voor May (32) rond en nu dit. Duim voor me mensen.. :)

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 19:54

Ik heb een mooie folder gekregen van mijn DA trouwens! Gemaakt door BI, erg chique folder. Daarom zal de medicatie wel zo duur zijn, lol :+

Daar staat oa in dat PPID/Cushing komt door degeneratie van zenuwen in de hypothalamus waardoor er minder dopamine wordt aangemaakt en zo de hypofyse niet meer geremd wordt in de ACTH aanmaak.
Er wordt nergens over een tumor in de tussenkwab van de hypofyse gesproken.
Vond dat wel opmerkelijk.

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:10

Dat is zeker opmerkelijk.
Vorig jaar las ik in een amerikaans artikel op internet dat het geen tumor is maar een vergroting van de hypofyse.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:12

Tumor is een ander woord voor vergroting. Dus dat is in feite hetzelfde. :D

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:44

In dat artikel stond wel duidelijk dat na onderzoek ze hadden geconcludeerd dat het geen tumor was maar een vergroting, dus zal er wel verschil in zitten. Een tumor bestaat uit gemuteerd weefsel, een vergroting bestaat uit hetzelfde weefsel.
Zo heb ik het tenminste begrepen.

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:50

Tumor is niks anders dan zwelling. Ook al is het een beetje uit de spreektaal verdwenen, bij een zwelling door bijv onsteking kun je ook spreken van een tumor.

Een woekering van weefsel is ook een tumor. Wellicht zit het verschil in deze 2 dingen? Dat dat artikel bijv meer een zwelling door ontsteking bedoelde ipv door een woekering van weefsel. Woekering van weefsel heeft idd te maken met een mutatie ergens in het DNA waardoor er niet meer gestopt wordt met het delen van de cellen.
Heb je misschien het artikel nog? Ben wel benieuwd!

cynthiar

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 20:59

Het was een artikel van www.thehorse.com.
Je moet ingelogd zijn om het te kunnen lezen. Je kunt wel wat zo lezen maar dat ene artikel kan ik zo niet even snel vinden.

fargo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-10-12 23:00

Focussed schreef:
Ik heb een mooie folder gekregen van mijn DA trouwens! Gemaakt door BI, erg chique folder. Daarom zal de medicatie wel zo duur zijn, lol :+

Daar staat oa in dat PPID/Cushing komt door degeneratie van zenuwen in de hypothalamus waardoor er minder dopamine wordt aangemaakt en zo de hypofyse niet meer geremd wordt in de ACTH aanmaak.
Er wordt nergens over een tumor in de tussenkwab van de hypofyse gesproken.
Vond dat wel opmerkelijk.

In de sport en paard van September staat een artikel over nieuwe vondsen en constateringen over cushings en dat het eigenlijk net in een andere deel zit dan er eerder werd gedacht.. Heb het artikel uitgescheurd. Kan het evt wel scannen en kijken of ik het hier kan linken of versturen voor liefhebbers?? Is inclusief plaatje ;-) en 4 pagina's dacht ik..

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-10-12 08:07

Ja graag
Ik zal eens kijken of het me lukt om de folder van BI hierop te krijgen :D

Zeker vanuit mijn neurowetenschappelijke minor ben ik super geïnteresseerd in hersenen :D