[INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

JudithO

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-24 22:56

Chicken01 schreef:
Ik ben nieuw in de wereld van zomereczeem.
Toch ben ik bang dat mijn 3 jarige het heeft.
Hij is kruising Haflinger x Tinker.
Jeukt nu dit jaar voor het eerst sinds augustus. Daarvoor niet.
Manen zijn al weg (waren schouder lang) en staart blijft ook weinig van over.
Heb beetje wanhopig aan het worden.
Dus probeer info te verzamelen over dit onderwerp.
Normaal staat hij zomers 24/7 buiten, maar is dat raadzaam bij zomereczeem??
Heb al wel een (iets goedkopere) eczeemdeken gekocht om te proberen.
Als dit werkt wil ik een duurdere, betere maar welke zijn goed? Waar let ik op?
Pfff zoveel vragen..

24/7 buiten kan zeker hoor! Maar gras is bij veel paarden wel een trigger.
Een goede deken doet erg veel. Ik heb hier nu een deken van Horseware, die vind ik ontzettend fijn en ligt bij mijn tanker shet beter dan de duurdere Rambo hoody.

De goedkopere pyjama's rekken snel uit, vooral de elastieken tussen de voorbenen om de buikflap op zijn plek te houden zijn echt een drama. Daar komt zoveel kracht op dat die al snel veel te ver zijn uitgerekt. Het klitteband waarmee de buikflap op zijn plek blijft scheurt ook altijd heel snel af. Die van mij heeft altijd heel veel jeuk op zijn buik dus een buikflap is voor hem essentieel.
De hals is van de pyjama ook altijd veel te kort en blijft niet zitten, ook niet als ik die vastmaak aan zijn graasmasker en/of vliegenmasker. Met een hoodie (Rambo of Horseware) blijft dat wel zitten en dan is er ook geen jeuk in zijn manenkam. Ook scheurt een pyjama erg snel vergeleken met de hoodies, daar heb ik gelukkig nog geen scheuren of gaatjes in zitten.

Een tip is om vooral op te letten waar jouw paard jeuk heeft. Zorg ervoor dat die plekken bedekt zijn.
Er zijn bijvoorbeeld ook speciale beenbeschermers te vinden, of een uierflap als uitbreiding op een standaarddeken.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-24 09:56

JudithO schreef:
Chicken01 schreef:
Ik ben nieuw in de wereld van zomereczeem.
Toch ben ik bang dat mijn 3 jarige het heeft.
Hij is kruising Haflinger x Tinker.
Jeukt nu dit jaar voor het eerst sinds augustus. Daarvoor niet.
Manen zijn al weg (waren schouder lang) en staart blijft ook weinig van over.
Heb beetje wanhopig aan het worden.
Dus probeer info te verzamelen over dit onderwerp.
Normaal staat hij zomers 24/7 buiten, maar is dat raadzaam bij zomereczeem??
Heb al wel een (iets goedkopere) eczeemdeken gekocht om te proberen.
Als dit werkt wil ik een duurdere, betere maar welke zijn goed? Waar let ik op?
Pfff zoveel vragen..

24/7 buiten kan zeker hoor! Maar gras is bij veel paarden wel een trigger.
Een goede deken doet erg veel. Ik heb hier nu een deken van Horseware, die vind ik ontzettend fijn en ligt bij mijn tanker shet beter dan de duurdere Rambo hoody.

De goedkopere pyjama's rekken snel uit, vooral de elastieken tussen de voorbenen om de buikflap op zijn plek te houden zijn echt een drama. Daar komt zoveel kracht op dat die al snel veel te ver zijn uitgerekt. Het klitteband waarmee de buikflap op zijn plek blijft scheurt ook altijd heel snel af. Die van mij heeft altijd heel veel jeuk op zijn buik dus een buikflap is voor hem essentieel.
De hals is van de pyjama ook altijd veel te kort en blijft niet zitten, ook niet als ik die vastmaak aan zijn graasmasker en/of vliegenmasker. Met een hoodie (Rambo of Horseware) blijft dat wel zitten en dan is er ook geen jeuk in zijn manenkam. Ook scheurt een pyjama erg snel vergeleken met de hoodies, daar heb ik gelukkig nog geen scheuren of gaatjes in zitten.

Een tip is om vooral op te letten waar jouw paard jeuk heeft. Zorg ervoor dat die plekken bedekt zijn.
Er zijn bijvoorbeeld ook speciale beenbeschermers te vinden, of een uierflap als uitbreiding op een standaarddeken.

Hij heeft vooral jeuk op manen, staart, hals en heel romp.

JudithO

Re: [INFO] Zomereczeem, schuren en jeuk deel 6!

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-11-24 15:42

Dan zal hij met een gewone eczeemdeken al een heel eind moeten komen. Welk type je dan pakt hangt af van je eigen voorkeuren, die van je paard (sommige willen geen deken die over het hoofd aangetrokken moet worden) en natuurlijk je budget.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 06:35

JudithO schreef:
Dan zal hij met een gewone eczeemdeken al een heel eind moeten komen. Welk type je dan pakt hangt af van je eigen voorkeuren, die van je paard (sommige willen geen deken die over het hoofd aangetrokken moet worden) en natuurlijk je budget.

Budget interesseert me niet.
Ik zoek een niet te dikke deken.
De meeste zijn echt zwaar en dik.
Hij staat in de zomer al te zweten zonder deken in de zon.
Met zo'n dikke deken kan hij het wel afleggen anders.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 07:34

Ik vind de Bucas eczeemdekens zwaar en dik. Ik ben fan van de Horsegear eczeemdekens, deze zijn licht en luchtig.

Chicken01

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 08:34

marleen_88 schreef:
Ik vind de Bucas eczeemdekens zwaar en dik. Ik ben fan van de Horsegear eczeemdekens, deze zijn licht en luchtig.

Thnx voor de tip

Ruitervreugd

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-11-24 23:26

Zijn er Bokkers met paarden die ook baat hebben gehad bij THERMAL Harkány huid- en gewrichtscrème op basis van heilwater uit het gelijknamige kuuroord in Zuid-Hongarije? Dat wordt daar door kuurartsen en huidtherapeuten toegepast op patiënten die lijden aan o.a. artrose (kraakbeenslijtage), spondylose, osteoporose, reuma, jicht, ischias, tenniselleboog, muisarm, RSI, neuralgie, myalgie, doorbloedingsstoornissen van de benen met lage bloeddruk, eczeem, psoriasis, herpes, vaginitis, onvruchtbaarheid bij vrouwen en revalidatie na peesblessures en botoperaties. De fabrikant geeft aan dat de heilwatercrème ook helpt bij spier- en gewrichtspijn. Ik gebruik die crème al jaren met succes i.v.m. gewrichtsslijtage (heup- en voetartrose), helaas als gevolg van de paardensport. Maar ik wil toch graag kunnen blijven rijden ... uit wanhoop kwam ik dit jaar op het idee de crème uit te proberen op mijn paard met dunne huid, chronische schuurplekken en hardnekkige singelgallen, ondanks boomloos zadel en bontbeklede anatomische gelpadsingel. Al het haar is weg op zijn gevoelige schuurplekken en singelgallen. Hij heeft daardoor ook singelnijd (happen en bijten) bij het opzadelen, terwijl hij verder rustig en welwillend is, ook in bos en verkeer. Meerdere DA's kunnen geen oorzaak vinden van zijn singelnijd en hij is kerngezond, ontwormd en gevaccineerd. Jarenlang heb ik zalven, crèmes en sprays van allerlei merken geprobeerd, zonder succes of ontevreden over het resultaat. Na het uitproberen van THERMAL Harkány huid- en gewrichtscrème gingen zijn singelgallen binnen twee weken slinken en na twee maanden verdwenen. Verbluffend! Hetzelfde gebeurde bij mijn hond die 6 maanden lang een vreemde bult op zijn kop had die maar niet wilde genezen, terwijl de DA niet wist wat het was en had geen oplossing. Nu ben ik nieuwsgierig of andere ruiters/menners ervaring met die heilwatercrème hebben bij hun paarden. Voor alle duidelijkheid: het is in Nederland/België geen officieel erkend geneesmiddel, dus gebruik op eigen risico voor mens en dier.

Mariett
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 16:32

Hier ging het afgelopen week geweldig zonder deken! Morgen staat helaas weer 15 graden op de weersverwachting. Wat doen jullie dan, deken weer op of af laten?

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-11-24 18:19

Het heeft al gevroren en de gevoelstemperatuur is hier 7 graden, dus mijn paard staat onder zn 100gr deken.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 08:09

Sinds eind november heb ik een jaarling gekocht met zomereczeem.
Nu had ik verwacht dat dit met deze periode sowieso zou verbeteren (veel wind en kouder), maar de merrie schuurt nog steeds. Ze schuurt naar staart en hoofd (voorhoofd en rond de neus). Is dat gebruikelijk rond deze tijd van het jaar?

Wij wonen aan de kust met altijd wind, dus ik had gehoopt dat het qua locatie al een upgrade zou zijn aangezien ze uit een bosrijk gebied komt.

Zou het evt. Ook nog iets anders kunnen zijn omdat het nu nog zo actief is?

Merel___

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 08:55

Wat krijgt ze aan voer? En staat ze op gras?

__Suzanne__

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:00

Is ze gecheckt op luizen? Dat is in een dikke vacht ook vaak een oorzaak van jeuk

Leo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 09:02

Een dier moet minimaal 6 weken zonder het "allergeen", dus het stofje wat de reactie opwekt, zijn voor de jeukreactie het lichaam verlaat. Mogelijk is haar lichaam dus nog steeds aan het reageren, als ze bij de vorige woonplaats nog steeds blootgesteld was aan het allergeen.

Is het zeker dat het knutenallergie is?
Ik zou sowieso de voeding onder de loep nemen als eerste stap alsmede kijken of er geen sprake is van parasieten (in of extern). :j
Verder de huid verzorgen zodat deze goed soepel blijft.

TinkerTreas

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 11:10

Het is nog lang warm geweest natuurlijk, dus de knuten zijn ook nog lang actief geweest.
Mijn vorige paard had enorme staart en manen eczeem en die had er ook heel veel last van, terwijl ze vlakbij zee stond. Helaas is dat geen garantie.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:39

Ze stond bij de vorige eigenaar op voordroog en een basisbrok van de aveve en op de wei in een bosrijke omgeving.

Bij ons staat ze op de paddock/track (geen gras). Ze krijgen hooi en afentoe wat wilgentakken. Verder krijgt ze nu Vitalbix Breed and Grow omdat deze ook laag in suiker en zetmeel zit (i.t.t. de pavo podo grow die ik de eerste 2 weken gaf).

We hebben haar manen en staart gewassen toen ze hier net kwam met de skincalin calming shampoo en ik behandel haar manenkam en staart dagelijks (soms 2x daags) met de skincalmin lotion. Als het windstil is spray ik haar ook nog helemaal in met de spray van skincalmin. Je ruikt haar al van een afstandje :')

Luizen lijken me onwaarschijnlijk. Zo'n hele dikke vacht heeft ze niet, en ik heb al zoveel gezocht in manenkam en staartwortel, maar nog nooit iets gezien B-)

Ze heeft wel al veel minder jeuk dan in het begin, maar toch zie ik haar nog wel dagelijks schuren en dat vind ik wel zorgelijk aangezien ik, behalve een deken, naar mijn idee niet veel meer kan doen. En een deken wil ik eigenlijk pas doen vanaf maart ongeveer zodat ze toch een paar maanden per jaar zonder kan.

Ohja, ze krijgt ook nog probiotica voor de darmen en ze krijgt ook kruiden (wendals stop itch) en brandnetel en vitalbix lijnzaadolie met vitamine E.

Alle bovenstaande dingen heb ik gelezen in dit topic. Heb ik mijn huiswerk een beetje goed gedaan? := :')

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 19:48

En een week of twee eens stoppen met voer geven waar luzerne in zit? Dat hoor je ook vaker als trigger voor jeuk.

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-01-25 20:58

Oh goeie! Ik was me er niet van bewust dat dat in de breed en grow zat. Ik heb me blind zitten staren op eiwitten, vitaminen en suikers en zetmeel en aan Luzerne heb ik helemaal niet gedacht. Dat zou wel jammer zijn want ze doet het ook heel goed op dit voer. Met Pavo stond ze heel vaak/snel op haar achterbenen, ook als je ermee liep of het halster aan wilde doen. Met dit voer is ze veel braver en ze ziet er an sich al zoveel beter uit, maar het is zeker het proberen waard. Ik ga weer eens kijken naar een goed alternatief zonder luzerne :)

veertje99

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-01-25 08:20

Die van mij ging helaas ook nog meer schuren van de vitalbix. Toen hij daar eenmaal van af was werd het een stuk rustiger.

Ik ben ondertussen fan van Florian Horsefood. Je kunt daar ook een ruwvoer mix krijgen zonder luzerne en ze hebben ook genoeg keuze wat betreft muesli/oerbrok om bij te voeren als ze wel energie of iets nodig heeft. Zelf ook al echt veel verschillende merken geprobeerd maar tot nu toe gaat het hier het beste op

ApplePapple

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 08:55

Ik heb dus juist weer slechte ervaringen met Florian. Daar werd de jeuk ongekend bij die van mij. En die ruwvoer mixen at zelfs mijn jonge paard niet, die normaal alles eet.

Hier gaat Equifyt en Horseadds goed. Succes met de zoektocht wat voor jouw paard werkt!

Dais_

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-01-25 23:52

Ik ben flink geminderd met de vitalbix, daar krijgt ze echt nog een minibeetje van, maar anders krijg ik de supplementen niet verstopt. En verder geef ik ze nu de metazoa.

Het kan puur toeval zijn, het is nu natuurlijk ook kouder, maar ze schuurt haar staart en hoofd nu niet meer. Dat effect lijkt me wel wat snel, maar dat zou wel mooi zijn als dat het zou zijn... fingers crossed!

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 09:44

Bij mij bleef het ook met kleine beetjes luzerne nog jeuken, dus mocht het aanhouden kan je altijd nog proberen helemaal zonder luzerne.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 13:56

Zit er verschil in luzerne gedroogd voeren of luzerne verwerkt in brok vorm in gewoon zo'n ouderwetse brok? Al 2 jaar met jeuk aan het klieren en afgelopen jaar veel erger dan er voor. Ik was over gegaan op een gezonde musli zeg maar en omdat hij af viel zijn we daarnaast luzerne gaan voeren en bietenpulp. We hebben in december de knoop door gehakt en terug naar de brok vorm en dat 2x per dag dus geen musli met luzerne meer en ook geen gedroogde luzerne meer. We zijn inmiddels deels over op voermeesters efficient de luzerne zelf zal komende week op gaan. Ben benieuwd hoe het dit jaar gaat qua jeuk. Ik voermeesters efficient zit luzerne dat weet ik maar dat is natuurlijk erg bewerkt. Voornamelijk voor dit voer gekozen omdat het redelijk laag is in suiker en zetmeel (alsnog hoger dan wenselijk) maar daarnaast zeer hoog zit in vitamines enz tov wat we eerder voerden. Hier per kg 1,5 tot 2x zoveel vitamines enz in verwerkt. Ik hoop dat dit een oplossing is. Wordt vervolgd uiteraard

Heb nog zitten twijfelen over florian voeding maar ik heb graag gewoon afhalen in winkel ipv dat het per pakketpost komt

Slmt9

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 14:59

Mijn paard kan beide niet hebben.

maxie

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 15:37

Ik geef echt luzerne vrij en suiker en zetmeel arm.

Op dit moment krijgt ze een balancer van metazoa op basis van esparcette. Daarbij seizoenskruiden en ik voer voor extra eiwitten ivm erg arm hooi, agrobs myo protein flakes. Voor de smaak heb ik nog florian care fit, hier krijgt ze af en toe een handje van.
Geen jeuk, goede mest en geen opgeblazen paard meer.

dierenfan

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-01-25 19:57

Hier hebben ze nooit eerder op luzerne gereageerd en altijd brok gehad waar het in zat. Opgeblazen zijn ze totaal niet en eerder te mager dan te dik. Ergens geloof ik ook niet dat er zoveel paarden allergisch zijn voor luzerne. Op zich is dat heel normaal paardenvoer. In bepaalde landen zelfs boven hooi. Maar als luzerne vrij voeren de oplossing is en werkt voor bepaalde paarden dan uiteraard doen!