[INFO] Cushing/PPID deel 2.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:20

MiniMeLona schreef:
Dat ligt er een beetje aan Fabster en niet voor 1 paard is er een sluitend antwoord daarop;

Er zijn paarden die hb raken door de PPID en dan kan prascend heel goed helpen hierin.
Maar er zijn ook paarden die bv ook al ir zijn en daaraan hb gerelateerde problemen hebben, dan zal de prascend daar waarschijnlijk niet veel in helpen...

Het punt met jouw pony is wel, dat je die (want ik weet heel goed hoe jij je paarden houd) al zolang dat je hem hebt als ir pony voert en houd. Het lijkt mij dus best bijzonder dat hij hb van de eventuele ir zou worden. Dus stel je hebt een positieve ppid uitslag, is het de poging misschien wel waard, om hem aan de prascend te knallen?

Da dacht ook niet dat t van de IR komt, trouwens. Hij is echt niet moddervet. Buiten de vetophopingen (manenkam etc) is hij echt niet dik. Maar goed, ik wacht de uitslagen maar even af. Begin bijna te hopen dat het ppid is. Want de andere uitslagen zijn nog vervelender...,,

mysa
correspondent/vertaler

Re: [INFO] Cushing/PPID deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 21:23

Dat hoopte ik hier ook, dat 't ppid was. En dat bleek het
'gelukkig' ook te zijn.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-10-18 22:21

mysa schreef:
Dat hoopte ik hier ook, dat 't ppid was. En dat bleek het
'gelukkig' ook te zijn.

Raar eigenlijk, dat je hoopt op ppid. Het is irritant en duur en een toestand. Maar ja, de alternatieven zijn nog erger... :')

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 07:37

Dat kwam bij ons omdat ze zo vaak bevangen was, ondanks een strak regime. Je blijft je dan afvragen of je toch iets fout doet.

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:05

mysa schreef:
Dat kwam bij ons omdat ze zo vaak bevangen was, ondanks een strak regime. Je blijft je dan afvragen of je toch iets fout doet.

Nou, precies dat, ja. Na 3 maanden klooien, vond ik t mooi geweest. Ik ben altijd erg van de kansen en nog meer oplossingen, maar dit ging me echt te ver. Dis ik had de da gebeld om hem te laten inslapen. Maar dat wou ze niet doen. Zal je net zien. Dus nu allemaal bloedonderzoeken. Als daar iets beroerd uit komt, wordt t alsnog inslapen. Maar met ppid zou ik dus nog een poging kunnen wagen.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:12

Ik was ook heel blij toen Dennis positief getest werd. Ik had al een jaar een ziek paard. Kon geen cushing zijn, dus toen ik weer wilde testen ook compleet vitamine en mineralen en IR getest. Beide goed, cushing dik positief.
Aan de pillen en pony werd jaren jonger! En is 5 jaar later nog steeds beter dan toen ik begon te twijfelen (ruim 6 jaar geleden inmiddels).

Fabster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 08:36

IR wist ik al, dus dat hoefde ik niet te testen. Maar ook compleet bloedbeeld, vit/min, ppid en ems. Dus ben benieuwd wat er uit komt. Maar ben wel blij dat er toch succesverhalen zijn met hb/ppid combinatie. Zou dan het proberen waard zijn. De pillen heb ik al, dus dat scheelt. :')

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:29

Mag ik jullie hier om tips vragen? De da gaat nog terugbellen voor overleg maar jullie ervaringstips zijn van harte welkom

Mijn pony van 80 cm had acth waardes van 224, dus begonnen met prascend, een 1/8 tablet. Na 1 dag voelde hij zich al niet lekker en ging eigenlijk steeds slechter. Eet heel slecht, heel lusteloos/bijna depressief, heel super stijf geworden, slappe mest enz. Gister (na ruim een week aanhouden) ging het zo dramatisch dat ik hem niks heb gegeven en vandaag is hij in 1 klap weer helemaal zichzelf. Alert, eet als een dijker, geen slappe mest. Gewoon weer zoals ik hem ken.

Kan het zijn dat dit bijwerkingen waren van de prascend? De da wilde hem eigenlijk een halve tablet geven, maar ben heel blij dat ik jullie advies had opgevolgd....

Maris

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:32

Ja, lijkt op bijwerkingen van de prascend idd. Alhoewel die vaker pas na 2 of 3 weken beginnen.
Misschien is zelfs 1/8 voor zo'n ukkie nog teveel om mee te beginnen !?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 11:51

Mag ik vragen wat de symptomen waren waarom je bent gaan testen proudofpride? En wanneer je precies getest hebt?

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:00

Hij heeft een hele zachte wollige vacht en verhaart niet of heel slecht. Ondanks dat hij al jaren streng op dieet staat valt hij geen grammetje af en heeft een dikke hangbuik. Afgelopen jaar is hij tot 3x toe net wel/ net niet hoefbevangen geweest, terwijl hij voorheen zonder problemen 24/7 op de (schrale) wei kon. Hij heeft een erg slechte weerstand en erg weinig energie. Terwijl hij voorheen juist fanatiek werd met mennen . Hij is al jaren gevoelig voor suiker in voer. Komend voorjaar wordt hij 14 jaar.
En hij is ook al jaren heel gevoelig voor koliek!

Ik heb 3 weken geleden getest.
Laatst bijgewerkt door ProudOfPride op 23-10-18 12:05, in het totaal 1 keer bewerkt

judithM

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:02

ProudOfPride schreef:
Mag ik jullie hier om tips vragen? De da gaat nog terugbellen voor overleg maar jullie ervaringstips zijn van harte welkom

Mijn pony van 80 cm had acth waardes van 224, dus begonnen met prascend, een 1/8 tablet. Na 1 dag voelde hij zich al niet lekker en ging eigenlijk steeds slechter. Eet heel slecht, heel lusteloos/bijna depressief, heel super stijf geworden, slappe mest enz. Gister (na ruim een week aanhouden) ging het zo dramatisch dat ik hem niks heb gegeven en vandaag is hij in 1 klap weer helemaal zichzelf. Alert, eet als een dijker, geen slappe mest. Gewoon weer zoals ik hem ken.

Kan het zijn dat dit bijwerkingen waren van de prascend? De da wilde hem eigenlijk een halve tablet geven, maar ben heel blij dat ik jullie advies had opgevolgd....

Ja hoor, heel herkenbaar. Mijn pony precies zo, na een dag stoppen weer de 'oude'

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:11

Mijn shet van 1.04 en ruim 200 kg had het ook slecht met 1/8e. En die van jou zal de 100 kg misschien net halen? Ik zou de 1/8e nog eens door de helft doen en dat voorzichtig proberen. En dan pas aan ophogen gaan denken als hij geen bijwerkingen meer laat zien. Succes!

Meert

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:13

ProudOfPride schreef:

Het is jammer dat er geen 0,25mg pillen prascend bestaan. Voor die kleintjes zou dat wel fijn zijn dan kan je met een nog lagere dosis beginnen. Het depressief zijn en niet eten komt regelmatig voor bij het starten van prascend (pergolide veil). Wat daar bij zou kunnen helpen is APF (https://www.pardoes-aurora.nl/contents/ ... uiden.html).

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:15

Hij weegt nu (met overgewicht) rond de 135/140 kg .

Super bedankt alvast!

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:16

Bedankt voor de link, zal ff kijken!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:41

Die bestaan dus wel in de humane pergolide! 0,25mg. Misschien is dat dan wel reden genoeg om die voor jou te kunnen regelen ProudofPride. Al krijg je maar een recept ervoor van je DA dan zou je het zelf eventueel kunnen bestellen, maar dat moet je echt even uitzoeken.

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 12:44

Mmm dat is zeker het uitzoeken waard. Bedankt!!

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:38

Wat ik begrepen heb is er helemaal geen pergolide meer te krijgen.

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:39

Dat klopt, pergolide wordt niet meer gebruikt in de humane geneeskunde.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:44

Ik zie het idd. Dat is wel heel jammer zeg...

ProudOfPride

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 13:47

Ja zeker jammer, dan maar tabletjes in minuscule stukjes proberen te snijden hahhha. Met een pillensnijder lukt 1/8 heel goed, ga zo eens proberen die nog door de helft te doen :+

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:04

Mijne weegt 125 kilo en krijgt nu 1/8e. Eigenlijk zou ze nog wat omlaag moeten in dosis, want ze toont ook wat bijwerkingen. Maar ik krijg die verrekte dingen echt niet kleiner dan 1/8e. Dus als je goede tips hebt hoor ik het graag :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:16

Ik maakte in het begin, dus voor het tijdperk van de pillensnijder (hahaha), poeder van bv 1/4 tablet, en maakte daar net als een echte junk, op het oog soortgelijke lijntjes van. Zit je uiteraard niet goed, maar het kwam in de buurt en met 3 lijntjes had ik minder dan 1/8e per lijntje bv....

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-10-18 14:17

Kun je ze niet malen? En dan kijken hoeveel je nodig hebt?
Wel een werkje.