[INFO] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Josefien

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 20:28

Rocky staat nog steeds zonder deken en ik smeer elke dag met neemolie, iets verdund met kokosvet of aloe vera. Ik geef dus de kruiden van Filly No Mates en nog steeds geen last van vliegen, knutjes of dazen! De neemolie werkt vliegwerend maar ook helend op korsten, dus 2 in 1. Stinkt wel..ik ga geen chemische troep op mijn paarden gooien, dat trekt in de huid en kan niet goed zijn voor het lichaam |( Maar hij staat dus in de paddock niet op gras, dat scheelt echt veel. Hij heeft normaal altijd vanaf maart de burka aan en nu dus nog niet en deze zomer laat ik het ook zo..van de winter gaat ie weer op de wei!

jwl

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:06

terpentijn schreef:
Nou begin ik toch wel erg enthousiast te worden over de jeukstillende effecten van de Fibra Anti Itch Creme, vanaf dag 1 van gebruik stond Shetmerrietje Barbie zelfs zonder haar EZ dekentje niet mer t staartzwaaien en te schuren...

Anderen met ervaring hiermee?

Jup hier helaas alleen in het begin iets effect maar pony lag toch nog open aan het einde van de rit
Een van de ontwikkelaars van die crème schijnt weer langs te komen deze week
Vorig jaar is hij ook geweest
Helaas hebben ze al een paar zware eczemers moeten afmaken die bij hun test paarden behoorden

jwl

Re: [CENTRAAL] zomereczeem, schuren en jeuk 5

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-06-16 23:13

Het is dit jaar trouwens sowieso bal.
Kale plekken onder de ogen, plekken onder de voorpluk, oren,oksels,bij de koker, richting de navel en kale achter benen
Pony is ook echt ellendig er onder
We smeren, sprayen en hij staat onder dekens.
Helaas is op een paddock geen optie want hij wordt diep treurig en loopt zelfs de boel kapot

Bravootje

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 06:52

Ellepel,
Stress idd een optie ... maar dan zou hij het hele jaar door hebben, niet ?
we voeren beetje Muesli om dat spul door het eten te doen ... ik ga die verpakking eens goed bekijken ...

Fibra

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 08:29

Beste jwl,

hier de ontwikkelaar van Fibra Anti-itch crème. Ik denk dat jij onze crème verward met een ander product? Als eerste ben ik geen "hij", ten 2e heb ik geen afspraak staan om ergens langs te gaan en ten derde zijn er zeker geen paarden die meegedaan hebben aan onze test vorig jaar afgemaakt!

Kun je jouw bericht nader verklaren?

Inge Nijkerk
Fibra

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 09:00

saskiaojan schreef:
Ik kom ook weer even binnenvallen, vooral omdat ik me afvraag of ik wel een eczemer heb.

Ik heb mijn toen 3 jarige gekocht met het verhaal dat ze al vanaf veulen ZE zou hebben, stond daar onder deken en hoofdkap. Ik heb haar in okt gekocht, bij ons op stal gezet ( had altijd 24/7 buiten gestaan) zonder deken. Ze heeft bij mij nog niet 1 keer staan schuren. Vorige week konden ze niet op het land en heb ik zelfs overdag de deken afgehad, die ik in april bij de eerste wat hogere temperaturen had opgedaan.

Zou ze ook gewoon hebben kunnen schuren door verkeerde voeding (koeienkuil, verse mais en suikerbieten) en nu ze in een ritme zit met goed hooi, biks en werk het lichaam aan het herstellen is en geen jeuk meer heeft?

Ik durf haar nog niet zo goed helemaal onder de deken weg te halen, dit omdat de deken ook een voordeel heeft dat ze veel schoner blijft en ik toch bang ben dat ze wel jeuk krijgt. Nadeel van de deken is dat de manen gesmoord worden.

Kan de da evt een test doen voor ZE.

Koeienkuil, verse mais en suikerbieten, een beroerdere combinatie kun je bijna niet voeren aan paarden.
Veel te veel suikers en belastende voeding voor de darmen.
Ik weet vrij zeker dat dat een trigger geweest is voor de jeuk.

friesvamke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:20

terpentijn schreef:
Nou begin ik toch wel erg enthousiast te worden over de jeukstillende effecten van de Fibra Anti Itch Creme, vanaf dag 1 van gebruik stond Shetmerrietje Barbie zelfs zonder haar EZ dekentje niet mer t staartzwaaien en te schuren...

Anderen met ervaring hiermee?

Ik ben net met mijn 2e pot fibra anti itch crème. Ik gebruik hem alleen op t hoofd en rond de navel/uier en ben er erg tevreden over. Ze had verdikte en kale oorpunten, die trokken vrij snel weg. Vorig jaar had ze bij de navel echt een dikke richel zitten, dit heeft ze dit jaar helemaal niet en na een paar dagen reageerde ze ook veel minder jeukerig op het inmasseren daar. Alleen rond haar ogen blijft het nog wel kaal.
Heb de MTG besteld voor haar manen. Met deken schuurt ze daar gelukkig helemaal niet aan, maar ben benieuwd of de groei gestimuleerd wordt. Geloof er eigenlijk niet zo in, maar hoor zulke positieve verhalen dat we t toch maar gaan proberen

Jets

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 10:55

Lees hier nu van alles over Fibra anti itch. De crème zou ik wel eens willen proberen :j hoe vaak smeren jullie deze? En zijn hier ook mensen die hun paard ook het voer geven? En hoeveel kg zit er in een zak en hoelang doen jullie daarmee?

Mijn fjord staat 24/7 buiten op de wei met inloopstal, ze krijgt twee keer per dag een slowfeeder hooinet en eigenlijk geen brok. Alleen nu in de zomer geef ik haar lijnzaadkoek met omega 3 6 9 pillen er door. Verder heeft ze een liksteen. Elke 7 weken smeer ik tektonic en tussendoor smeer ik derfen en sectolin sweet itch. De sweet itch werkte bij mezelf in ieder geval toen ik gestoken was :')

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:07

Hoi sorry dat ik hier zomaar kom binnen vallen.
Maar mijn verzorg haflinger heeft vreselijke last van zijn ZE ondanks exceemdeken. De achterste helf van zijn manen is er vreselijk aan toe compleet kapot en open geschuurt en helemaal dik ook ziet er echt heel pijnlijk uit. Hij staat momenteel 24/7 op gras en krijgt niks bijgevoerd. Wat kan ik voor hem doen om zijn klachten te verminderen. Eigenaresse heeft al veel geprobeert ook DA erbij gehad vorig jaar meerdere keren. Heb nog een fles teershampoo dat werkte altijd heel goed bij een oude verzorg pony van mij die het ook had. Alleen is er geen wasplaats op stal dus dat beperkt wel een beetje. Wat zouden we nog meer kunnen proberen om zijn klachten te verminderen?

bellehorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:38

Roosje01, je zou nog kunnen proberen om het van het 24/7 gras af te halen als deze mogelijkheid er is? Soms kan teveel gras ook voor jeuk zorgen

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:39

Roosje…paard van het gras, in paddock met hooi. Geen krachtvoer geven, geen snoepjes, geen koek etc. En in zulke extreme gevallen is het gewoon beter om ze binnen te hebben op de tijdstippen dat er veel van die kleine krengen zijn. Dus tegen schemer en 's ochtends vroeg binnen houden.

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 14:51

Hij krijgt al helemaal niks bij gevoerd anders word hij tonnetje rond. Weide is al vrij kaal gegeten staan in een ruinen groep. Alle paarden lopen daar op de wei alleen de eerste paar weken van het seizoen komen ze snachts op stal. In de paddock zou hij alleen moeten staan dus dat is helaas geen optie. En snacht binnen zetten dan zou die dus ook alleen binnen staan. Plus momenteel is er niemand om hem dagelijks binnen en buiten te zetten.
Dus wat kan ik hem geven zodat hij minder jeuk heeft? Kan ik zijn plekken met iets behandelen?
Ik ben slechts verzorgster en ivm werk kan ik ook niet 2x per dag daar heen rijden om hem te verplaatsen. Eigenaresse is tijdelijk even uit de running.

terpentijn

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:53

Ik heb de Fibra Anti Itch Creme pas besteld, en gebruik het nu drie dagen, elk ochtend 1 keer de schuurplekken insmeren, dus kan nog niets over definitieve resultaten zeggen.

Dit gebruik ik BIJ een eczeemdekentje en schraal hooi voor de Shetmerrie.

Het dekentje dat ik had is echter door vriendje-Shet stukgeplukt (bednkt bartje, kun je ook gewoon RUSTIG met haar spelen?) dus ze staat nu heel even (in afwachting van aankomst van de nieuwe) een paar dagen zonder dekentje.

Ik ben door niemand benaderd, heb de Fibra niet gratis gekregen maar zelf besteld en betaald, en ben ook geen testlid van wie of wat dan ook, even voor de duidelijkheid, dus waar poster JWL het over heeft is mij een raadsel.
Moet er nog bij zeggen dat het spul ook blijft zitten als er een regenbuitje overheen valt, het is vrij vettig, maar niet extreem.'
Ben benieuwd hoe dit verder uitpakt... duidelijk moge zijn dat ik zodra ik de nieuwe eczeemdeken binnenheb, deze ook meteen weer opgaat!
Laatst bijgewerkt door terpentijn op 30-06-16 16:02, in het totaal 2 keer bewerkt

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:54

Wat een miserie dit jaar zeg...

Niet eczeempaarden schuren zich open, en mijn ingepakte eczemer is aan benen en voeten aan het bijten...

Staat 23/7 op zandpaddock met haar normale rantsoen en 1h per dag op weide met een dikke meter graszaad :')

Heel bijzonder dit

Afbeelding

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 15:59

Hmm.. Zou het dan echt zo'n extreem jaar zijn? Ziet er wel naar uit mi amore..
Mijn merrie is ook begonnen aan haar borst hoor.. en ze ligt regelmatig bijna in een spagaat in stal om onder haar buik te bijten.. * zucht
Ook haar hoofd is inmiddels niet zo mooi meer:

Afbeelding

Maarrr.. Zaterdag naar nieuwe stal! Met kleiner stuk gras, wat al kaal gegeten is door haar voorganger.. Dus dat gaat al schelen denk ik!! Hoop ik..

Kinke

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:02

Roosje01 schreef:
Hij krijgt al helemaal niks bij gevoerd anders word hij tonnetje rond. Weide is al vrij kaal gegeten staan in een ruinen groep. Alle paarden lopen daar op de wei alleen de eerste paar weken van het seizoen komen ze snachts op stal. In de paddock zou hij alleen moeten staan dus dat is helaas geen optie. En snacht binnen zetten dan zou die dus ook alleen binnen staan. Plus momenteel is er niemand om hem dagelijks binnen en buiten te zetten.
Dus wat kan ik hem geven zodat hij minder jeuk heeft? Kan ik zijn plekken met iets behandelen?
Ik ben slechts verzorgster en ivm werk kan ik ook niet 2x per dag daar heen rijden om hem te verplaatsen. Eigenaresse is tijdelijk even uit de running.

Tja, tovermiddelen bestaan niet. Dit is topic nr. 5 dus ik zou zeggen, begin maar te lezen over wat we allemaal doen om te proberen de jeuk te verminderen. En wat bij de een werkt doet bij de ander niets. Eczeempaarden vragen veel verzorging en aandacht.

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:07

@wendy1987: in onze streek wordt het elk jaar erger, ik zie meer en meer paarden zich tot bloedens toe schuren, zelfs de niet eczemers. Met al die regen van de laatste tijd zie ik zwermen en zwermen 'rommel' vliegen :(

wendy1987

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:10

Bah, echt niet leuk zeg! Klopt inderdaad wel dat ondanks de regen, er echt ontzettend veel beestjes rondvliegen.. Zelfs als het regent staat ze nog te zwiepen..

Jester_

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:12

Hier gaat het juist heel goed met de exceem!! *klopt af*

Hij heeft nouwelijks een plek op zijn hoofd, en sinds ik de sectolin sweet itch smeer helemaal geen nieuwe meer. Staat wel op de paddock met hooi, met deken en hoofdkap, snachts zonder hoofdkap op stal :j

Afbeelding

Roosje01

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:26

Kinke schreef:
Roosje01 schreef:

Tja, tovermiddelen bestaan niet. Dit is topic nr. 5 dus ik zou zeggen, begin maar te lezen over wat we allemaal doen om te proberen de jeuk te verminderen. En wat bij de een werkt doet bij de ander niets. Eczeempaarden vragen veel verzorging en aandacht.

Dat weet ik en meld me hier omdat we hem graag willen helpen zodat het dragelijker voor hem word. Heb eerder een eczeempaard verzorgt en bij haar was het met deken en af en toe wassen met teer shampoo redelijk goed onder controle te houden. Maar deze heeft gewoon echt iets nodig om zijn jeuk te verlichten

Silver_Fox

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 16:28

Het gaat hier ook vrij goed, ben wel met alles bezig maar het lijkt wel te werken. Wel wat jeuk aan het hoofd, oren en staart, maar geen plekjes oid. Ze zit ook nauwelijks meer op de grond haar staart te schuren vergeleken met voorgaande jaren.

Weten jullie of stro meer cellulose bevat dan hooi?

Mi_Amore

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 17:00

Hier eczeemdeken + kap + hooi + enkel uurtje gras op graszaad van een meter hoog :')

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:03

Hier ook plekjes op het hoofd hoor :j
Afbeelding

Afbeelding

Gaat wel weer over,is alfijd zo aan het begin van het weideseizoen.
Bij appie trekt het straks weg en dan blijft het ook weg

En appie wilde niet normaal staan haha,maar gras eten
Afbeelding

Hun blok
Afbeelding
Heb ze een klein stukje gegeven, wat ze hu hebben is jong gras.
Kun je mooi het verschil zien.

Afbeelding

Links kaal gegeten,dan een stukje jong gras en het blok ernaast staat een meter hoog :j

Afbeelding

Is maar een minihoekje.vond het anders sneu dat ze dan nog een dag op een kaal blok moeten lopen voor ze morgen verzet worden

leanR

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 20:58

Meelezer meldt zich.. :)
Ik ben opzoek naar een eczeemdeken die 24/7 draagbaar is, en 's nachts op stal. Waar moet ik dan op letten?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-06-16 21:02

Zie de foto boven je.
De rsih, hele sterke goede deken.Ik heb deze al 3 jaar voor appie
Bevalt prima :j