[Info] Topic Cushing/PPID

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Re: Centraal Topic Cushing/PPID

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:09

Nou ik heb gebeld en ze is inderdaad heel goed aanspreekbaar, heeft het prima uitgelegd en ik ga nu dus maar direct bestellen.
Dank jullie wel allemaal!!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 13:32

Mooi!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-08-14 15:15

Zeker! Alleen wel een beetje jammer dat het dus een webwinkel is , waar je niet eens met ideal kunt betalen. Nou moet ik dus uiteindelijk nog steeds een week wachten, dat had ze er toch wel bij kunnen zeggen denk ik dan..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-08-14 01:55

Wow!! Hulde aan jepaardgezondenfit, want wat een service zeg! Ze hebben mijn pakket toch nog verzonden, zie ik nu ineens op mijn email. En ik weet dat het geld er te laat op stond, ivm verschillende banken, dus dit is echt top van ze!

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-08-14 22:48

Hoi allemaal,

Sorry dat ik hier kom binnenvallen maar hoop dat jullie me kunnen informeren over wat dingen.
Een vriendin van mij heeft onlangs een 26 jarige haflinger merrie overgenomen.
Deze merrie heeft (zeer waarschijnlijk) cushing.
Zij is 1,5 jaar geleden bij de vorige eigenaresse getest op cushing en hier kwam uit dat ze het ook daadwerkelijk had. De waardes van toen der tijd hebben we nog niet kunnen achterhalen zijn hier wel mee bezig.
Pony is toen echter niet behandeld, dit wil mijn vriendin wel gaan doen en wilde haar pony dus opnieuw laten testen op cushing. De DA gebeld maar die zei dat je het beste kon testen in het najaar dus vanaf oktober, omdat de waardes dan het beste waren.
Klopt dit? Aangezien we eigenlijk zo snel mogelijk willen weten wat de waardes zijn zodat we haar kunnen gaan behandelen.

Verder had ik nog de vraag hoe jullie de winter in gaan met een cushing paard.
Deze merrie heeft last van veel haargroei en overmatig zweten (op stal in de winter) zowel met als zonder deken.
Hoe kunnen we het zo aangenaam mogelijk voor haar maken? Scheren, niet scheren, wel of geen deken? Verder is ze nu ook vrij mager dus zou een deken wellicht beter zijn voor haar?

Voorgaande jaren had ze geen deken en was ze in de winter altijd erg mager, ze is nu nog steeds vrij mager. De merrie kennen we al heel wat jaren en hebben haar dus zien veranderen in de loop der jaren. We willen het allerbeste voor haar, ik hoop dat jullie mij wat informatie willen geven alvast heel erg bedankt.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 07:23

Als het goed is zijn de testen nu gratis, dus ik zou die kans niet willen mislopen eigenlijk. In de OP hier staat dan ook precies de verschillende waardes per seizoen; je da heeft het namelijk over de sr , seizoens rijzing.

Het klopt dus wel enigszins wat jou DA zegt, maar ik vind het eigenlijk niet zo netjes van hem dat hij jullie daarmee direct een gratis test door de neus probeert te boren, want het is dus in de sr net zo gemakkelijk testen als erbuiten.

En ja ik zou wel gaan scheren en met dekens gaat werken deze winter, vooral als zo een ouwetje dus zo ontzettend begint te zweten met zo een dikke vacht.
Sterkte enne hou ons op de hoogte als je wilt.

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 07:30

De symptomen als lange vacht en overmatig zweten verdwijnen met medicijnen. Dit duidt voor mij duidelijk op Cushing en moet wel direct getest worden. Overmatig zweten (ook in de winter) duidt op een thermostaat die volledig ontregeld is. En daarbij kan je idd gaan scheren, maar medicijnen zijn nu ook heel belangrijk om de levenskwaliteit van het paard te verbeteren

Nu is het idd gratis en ik snap je DA gedeeltelijk. Aan het begin van de seasonal rise (juli) moet je niet testen, maar we zitten er nu midden in en kan je gewoon testen. Zeker met deze symptomen. Het paard lijdt anders onnodig

Pandora2

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 08:58

Ik zou, naar aanleiding van de symptomen die je noemt en de test die 1.5 jaar geleden positief was, gewoon beginnen met de medicijnen...
Waarschijnlijk gaat dit dan al effect hebben op de wintervacht, die gaat misschien al niet zo dik meer zijn en ze zal dan hopelijk deze winter al wat beter op gewicht te houden zijn.
Scheren eventueel de borst en een deel van de schouders om warmte kwijt te kunnen, maar zeker niet helemaal...dit wordt afgeraden voor cushing patienten voor de winter omdat hun thermostaat al ontregeld is en ze zich moeilijker warm kunnen houden.

tylando

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:11

Ga ook over op de balancer granulaat.. gisteren gemaild alleen helaas afwezig tot 7 september.
Jammer dat er geen telefoonnummer op website staat.

Anne77

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:12

Heel erg bedankt voor jullie reacties, fijn!
Hoe bedoelen jullie dat de test nu gratis is? Dat het bloed nu gratis getest wordt?
Zie hier een website die aangeeft dat september en oktober gratis testmaanden zijn?

http://www.anitaspaardenwereld.nl/index ... an-cushing

Neem aan dat je de dierenarts zelf (voorrijkosten/consult en het bloed laten tappen) wel gewoon moet betalen? Scheelt dus alleen in de kosten dat je het onderzoeken niet hoeft te betalen neem ik aan?
DA heeft inderdaad niks gezegd over gratis testen oid?!
Zou de test heel slecht uitvallen als we haar nu zouden testen? Lager dan eigenlijk de waardes zijn en zou dit uitmaken? Dat je daardoor onder doseert?

En wanneer scheren jullie je paard en beginnen jullie met een deken.
Ze heeft nu nog hele plukken wintervacht onder haar buik en her en der ook wat lange plukken nog.
Zoals hierboven beschreven wordt qua scheren is dus wel een goede optie? Alleen schouders/borst/hals?

Sorry voor alle vragen!

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:23

De test is gratis maar het consult/bezoek van je DA niet.

Als je tijdens de Sr laat testen vallen de waardes niet lager uit, maar hoger. Je DA zou dit moeten weten en kan de waardes juist taxeren.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:24

Ja je moet inderdaad de kosten voor de DA gewoon betalen, maar de lab kosten voor de acth test dus niet, scheelt je toch weer zo een 50 euro.
En nee de waarde kan doordat - het woord zegt het zelf al - SR seizoen rijzing is, alleen maar hoger uitvallen dan gebruikelijk, dat geld voor elke paard, ziek of niet, in deze tijd van het jaar. Maar lees dan ook eerst even de OP hier door, want daar staat het een en ander over gemeld , qua waardes betreft...

Het scheren deed ik voorheen altijd nu al zo ongeveer, want die van mij verhaarde helemaal niet meer en ik deed haar gewoon helemaal en werk met dekens. Dan zit er als het koud gaat worden al echt weer een vacht op hoor, maar dan is die in ieder geval niet zo vreselijk lang.
Maar ik vind persoonlijk dat je zo een ouwetje, die toch al zo mager blijft echt wel een dekentje kan gaan geven, want dat die thermostaat stuk is van binnen is wel duidelijk, die van mij stond gek genoeg als eerste altijd te rillen, terwijl die juist zo vreselijk dikke vacht had en nog shetlander is ook...

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 10:47

Ik heb de knoop door gehakt. Morgen wordt er bloed afgenomen voor de PPIDtest. Ben benieuwd... Het kost wat (de voorrijkosten en het afnemen van het bloed moeten we gewoon weer afrekenen natuurlijk :$ ) maar dan hoop ik dat ik of bevestiging krijg of dat ik Cushing uit m'n hoofd kan zetten.

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:14

Doen niet alle da mee aan de gratis ppid test? Ik heb vanmorgen gebeld naar onze da maar die wist nergens van, terwijl het wel bij hun op de website staat?...

Douraque

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:16

Officieel geldt de test enkel voor "nieuwe" patiënten en niet voor bestaande patiënten, zit daar het verschil niet in Ingrid92

Ingrid_92

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 11:28

Dit zou de eerste keer zijn, hij is nog nooit eerder getest.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:51

Ik zou iedereen die wil gaan testen aanraden om gelijktijdig ook op Insuline Resistentie te laten testen ( en dus Glucose:Insuline in het bloed te laten bepalen) !

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 12:57

Ook als daar geen aanleiding toe is JP?

En hebben jullie nog tips, waar ik op kan letten tijdens het bloed afnemen, zodat het goed gebeurd?

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:27

Ja, ik zou zeggen van wel.
Met name omdat IR nogal eens gezien wordt als Cushing en IR kan ook pre-Cushing zijn. En beter iets uitsluiten dan dat je straks in twijfel zit. Als de DA er toch is om bloed af te nemen.. erg veel duurder is het dan niet.

Voor zowel IR als Cushing geldt dat de DA altijd zegt dat het paard 'nuchter' moet zijn. Dat is echt fout en achterhaald!!
Het paard mag je wel hooi hebben tot ongeveer 2 uur voordat er bloed afgenomen wordt, maar geen krachtvoer (muesli, brok etc.).

Voor Cushing gebruikt je DA speciale buisjes ( met paarse dop) maar dat weten ze zelf wel - de test pakketjes worden met de juiste buizen geleverd. Het afgenomen bloed moet zo snel mogelijk gecentrifugeerd worden en gekoeld opgestuurd worden.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:35

Dennis is vorig jaar op beide getest omdat de VA IR dacht en ik cushing. Helemaal geen IR symptomen, en vage cushing symptomen. Ik had gelijk.
Judith is alleen cushing gestest.

Ik heb nog eentje staan die bijna zeker wel IR is, overal vet op slag (zeker nu ze door tijd gebrek wat minder doet) terwijl ze aardig schraal gevoerd word (net als al mijn pony's).

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:40

Ik ga me er even in verdiepen en er over nadenken. Bedankt voor de tip in ieder geval JP.
Helaas is, na de enorme dierenartskostenpost van vorig jaar, iedere euro er 1 op het moment.

Jannepauli

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:43

Snap ik, maar bedenk je wel dat als er onduidelijkheid is over de waarden, je wellicht de hele dure medicijnen 'voor niets' gaat gebruiken. Dan beter in één keer testen, dan weet je echt zeker of het effectief is en kun je in ieder geval voeding etc. goed aanpassen.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:48

Ik ben het helemaal met JP eens en je moet het maar zo zien; je betaalt maar 1 x voorrijkosten en bloedafname da, voor beide testen en de acth test is nu gratis, dus kun je dat bedrag mooi investeren in de kosten voor de I.R. test...

Beertje1983

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 13:55

Of ik überhaupt de medicijnen kan betalen is de vraag, maar daar wil ik nu nog niet over nadenken.

Ze is erg ziek geweest, loopt nu weer en we bouwen de training langzaam op, maar ik blijf wat aan haar zien. Ze is nog steeds niet hengstig zoals ik van haar gewend ben (veeeeel minder en minder heftig), ze staat soms los stappen al pompend te ademen en is lang niet meer zo rittig als ze was. Ze is inmiddels ruim 16 dus misschien is het gewoon de leeftijd, maar dat stemmetje in m'n achterhoofd...

Snap ik Ohjajoh, maar als de test niet gratis was, had ik de afspraak niet kunnen maken. Ik heb bij elkaar 2000 euro betaald aan dierenartsen en ben er alleen maar achter wat het niet was. Ook fijn, maar je kan er niks mee.

Ben al van voer veranderd (mede door de goede tips in dit topic) voor minder suikers.
Ik ken niet alle symptomen van IR, maar ze heeft geen dikke manenkam, is niet te dik, nooit hoefbevangen geweest (komt al de hele zomer 6 tot 8 uur per dag op de wei). Zijn er nog andere dingen waar ik op moet letten?

Furi

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-09-14 16:12

Anne77 schreef:
En wanneer scheren jullie je paard en beginnen jullie met een deken.
Ze heeft nu nog hele plukken wintervacht onder haar buik en her en der ook wat lange plukken nog.
Zoals hierboven beschreven wordt qua scheren is dus wel een goede optie? Alleen schouders/borst/hals?

Sorry voor alle vragen!

Ik zou adviseren om of even te wachten met scheren totdat de test duidelijk is en je al met de medicijnen gaat beginnen of nu eerst voorzichtig een jachtmodel scheert. Hierbij worden de gebieden waar een paard het snelst zweet, bij de onderkant van de buik en flanken, weg geschoren. Dan kun je beter eerst iets te weinig eraf halen en altijd nog bijscheren.
Als ze buiten op de weide het koud lijkt te hebben dan een ongevoerde deken erop zodat de aanmaak van de wintervacht niet verstoord wordt. Met medicatie zal de vacht normaliter al stukken beter worden.
Dat zou ik proberen.
Krijgt je pony overigens genoeg ruwvoer om de kachel aan te houden?

Mijn eigen paard is voor jouw situatie niet helemaal vergelijkbaar, die staat 24/7 op wei. Als het te lang nat en koud is, krijgt ze de ongevoerde regendeken op. Dit ivm het warm houden en op gewicht blijven, daar gaan we niet onnodig energie aan verspillen. Maar ik probeer haar wel zoveel/lang mogelijk zonder deken te houden. In de winter krijgt ze gevoerde dekens als de temperatuur te laag wordt en ze het koud lijkt te krijgen. Even kijken wat ze nodig heeft dus :)
Van het voorjaar scheer ik haar pas. Dit jaar was ze al vrij snel aan het zweten, dus toen heb ik haar in april geschoren. De paar koudere/nattere dagen heeft ze de ongevoerde deken weer op gehad.