[Info] zomereczeem, schuren en jeuk 4

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

Zinzi_jewel

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 4

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-04-13 23:16

Hier in Brabant ( De kempen ) al 2 weken onder deken . Vanavond even deken af om te gaan werken met mn paard .
En meteen krioelde het van de mugjes .
Meteen maar de vliegenspray van absorbine shield dinges geprayed . Want eenmaal gestoken en kriebel krijgen is weg manen en staart .

Barbara88

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:31

Zijn er hier ook mensen die hun paard ter ondersteuning in de exceemperiode een vitamineboost geven? Gewoon via zo'n injector? Ik zit te denken of ik dat bij mijn jongste zal doen. Hij is nu net een beetje aan het werk, op papier wordt hij in juli 4, het is een grote ietwat slungelige fries. Ik rijdt hem nu twee keer per week een half uurtje maar ik heb het idee dat hij wel een extraatje kan gebruiken, helemaal nu het jeukseizoen er weer aan komt. Ik ben echter op dit moment maar weinig op stal i.v.m. afstuderen en werken. Dus iets klaarzetten wordt lastig en zo'n vitaboost hoeft maar 1 x per maand.

Edit: hij ziet er wel goed uit maar in vergelijking met mijn andere fries toch wat minder. Die is net een spiegeltje zo glanst hij. Nu moet ik zeggen dat hij wel geschoren is en de jongste niet, plus dat hij nog wat aan het verharen is.

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:40

Ik heb weleens gehoord dat vitamine via zo'n spuit in de mond weinig doet. Wij willen jonge paarden weleens, als ze er net niet doorkomen, vitamines in laten spuiten via het bloed. Of even een infuusje eraan. Daar knappen ze altijd wel van op.
Ikzelf geef altijd diamond omega erbij dagelijks van equimins, ik vind dat wereldspul. Op stal zijn mijn paardjes altijd iets sneller en mooier uit de verharing dan de anderen. Maar goed dat heeft natuurlijk een langere inwerktijd nodig dan rechtstreeks in het bloed.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:50

Ik zou eerst bloed laten prikken om te kijken of er een tekort is aan vitaminen? Als dat niet zo is, is het zo onnodig om zo'n boost te geven.. Zeker als je al aangeeft dat hij verder goed uitziet e.d. En inderdaad, vergelijken met je andere fries zou ik ook niet doen.. Ieder paard is heel verschillend. En de paarden zijn inderdaad nog aan't verharen op het moment.. Daar zou je eventueel wat lijnzaadkorrels voor kunnen gebruiken. dat werkt bij mijn paard altijd super tijdens het verharen en dan glimt hij ook alweer snel :) Maar zou eerst je Da laten komen en met hem/haar kijken en overleggen of zo'n boost wel nodig is of dat er misschien iets anders is bv, die korrels of zo wat je zou kunnen geven. Zeker bij zo'n jong paard zou ik niet snel zomaar iets gaan inspuiten.. Misschien mist hij wel in het voer iets van vitaminen? bijvoorbeeld.. Dat moet je dan niet gaan oplossen met een spuit. Hier ligt ook standaard een himalaya liksteen in de voerbak zodat paardlief eventuele tekorten zelf kan opnemen. Mijn paard zit echt superglimmend in z'n vacht sinds ik ander voer heb nu 1,5 jaar geleden.. Zelfs nu tijdens het verharen :)
Laatst bijgewerkt door cursebreaker op 24-04-13 09:52, in het totaal 1 keer bewerkt

xApple

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:51

Ik zie bij ons op stal wel wat mugjes maar paard heeft nog steeds geen last gelukkig *\o/*

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 09:55

die vitaminespuiten bevatten vaak net die vitamines die ook in goed voer zitten,dus is het overbodig.
meestal is het zo dat als er ergens een tekort aan is,dat toch in andere supplementen zit.
zou zeker wel kijken naar je rantsoen of het echt nodig is :j

chery

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 10:14

Vergeten te melden, wij doen altijd e.e.a. in overleg met de dierenarts hoor!

finnens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 20:35

De deken ligt er bij mij weer op. hij had nog geen jeuk, maar ik wil het voor zijn :)
Ik heb nu 3 eczeemdekens liggen voor 1 pony dus dat moet goed komen! (2 x RSIH, 1 blauwe )

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:11

vandaag bij flint ook terug zijn exzeemdeken opgelegd
maandag ga ik naar shop, misschien dat iik voor een extra ga kijken

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 21:15

Hier tegen alle verwachting in nog steeds geen jeuk. Hij begint wel wat meer op de vliegbeestjes te reageren, maar ook helemaal niet zoals anders. En schuren of jeuk hebben is er totaal niet, hoeft ook niet gekriebeld te worden ofzo. Ben benieuwd ... ik smeer nu om de 2 dagen (ongeveer) Leovet, maar verder niks.

Wel staan ze momenteel op echt droog hooi, dat zal ook wel wat doen (in tegenstelling tot voordroog bv.). Alleen blijkt [***] nu beetje last van stofjes te hebben, moet ik daar weer mee kijken wat & hoe ... Paarden :=

kim1207

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:30

Hey! Ik ben voor mn eczemer van 1.42met mega boeg op zoek naar nieuwe eczeem deken. Zijn die van www.kraemer.de ekzemdecke ?? Iets???

Ik heb n meulenkamp. , die zit oke
Ik heb n boett die zit k****
Ik heb n pagony die zit ok als reserve als de rest id was is en nog een simpel merk het zelfde verhaal....

Pony heeft ook last van de buik naad en navel, daarom denk ik dat de rambo sih niet geschikt zal zijn

Lastig vind ik afbrekende manen onder de hals
En druk vd deken op einde hals voor schoft van waar de naden elkaar kruisen

Lastig is dat ze voor boeg mt 1.85 echt moet hebben maar dat rest vd deken eigenlijk wat lang wordt. Ik heb geen naaimachine ......

Wie heeft er tips

kevje06

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-04-13 23:34

ik heb onze merrie begin avond naar binnen gedaan, flink ingesprayd en even lekker zonder deken, ze verhaard zo erg en jeukt zo veel dat ze echt even zonder deken moet kunnen, ze kan zicht in de stal niet stuk schuren en er zijn weinig vliegjes daar (hoop ik)

keona

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 07:59

kim1207 schreef:
Hey! Ik ben voor mn eczemer van 1.42met mega boeg op zoek naar nieuwe eczeem deken. Zijn die van http://www.kraemer.de ekzemdecke ?? Iets???

Ik heb n meulenkamp. , die zit oke
Ik heb n boett die zit k****
Ik heb n pagony die zit ok als reserve als de rest id was is en nog een simpel merk het zelfde verhaal....

Pony heeft ook last van de buik naad en navel, daarom denk ik dat de rambo sih niet geschikt zal zijn

Lastig vind ik afbrekende manen onder de hals
En druk vd deken op einde hals voor schoft van waar de naden elkaar kruisen

Lastig is dat ze voor boeg mt 1.85 echt moet hebben maar dat rest vd deken eigenlijk wat lang wordt. Ik heb geen naaimachine ......

Wie heeft er tips

dit lijkt me een mooie deken,zelf wil ik deze ook nog eens proberen.misschien wat voor jou http://www.fly-free.eu/index.php?option ... =3&lang=nl

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:24

Mijn paard heeft gisteren voor het eerst sinds een paar maand weer de hele dag op de paddock gestaan. Ik zie bij hem nog geen vorm van jeuk, afgezien van de los komende haren.

Maureen_M

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:27

Ik heb gisteren weer met teershampoo gewassen... Ik hoop echt dat het helpt

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:30

Wie heeft er hier gehoord van de methode dat na bloed trekken van de DA, zijn eigen bloed wordt terug gespoten?
Iemand legde het zo aan mij uit, maar ik kon er geen wijs uit worden?!?! :')

cyclo86

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:33

Eens van gehoord maar niet verder in verdiept dus weet er niet te veel van, wordt volgens mij meer richting/in duitsland gedaan

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 09:37

Idd, ik hoorde het op mijn oude stal, waar ik werkte.

Hartje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 10:37

Er zal na het bloedprikken wel iets met het bloed gedaan worden waarna het weer ingespoten wordt.

Kimbeerly

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:24

Mijn paard heeft de rsih nu een week op.
ik heb de deken dit jaar laten vermaken aangezien hij bij mijn haflinger voor en bij de hals te strak zat.
Ik ben alleen nog niet tevreden over hoe het voor is veranderd maar dat komt volgend jaar wel weer.
Ik heb de hals van de deken af laten halen en daar 1 cm tussen laten zetten en terwijl ze helemaal geen lange hals heeft past de deken nu veel beter.

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 13:48

Ik ontdek dit topic voor het eerst en zal zo nog eens gaan speuren, maar misschien dat iemand dit wel/niet herkent. We hebben een fjord van inmiddels bijna 5 jaar oud, een paard met veel behang. Hij begon met schuren in de winterperiode toen hij 3.5 jaar oud was. Vorige zomer schuurde hij zich op plekjes open en zijn voorpluk, manen en staart werden steeds kaler.

Deze winter bleef hij schuren en had hij regelmatig dunne mest. Na het boek gelezen te hebben 'Zomereczeem opgelost met voeding' van Nicolette Hebing hebben we de voeding aangepast naar stengelig hooi, wat niet bemest is geworden. De weidegang hebben we gestopt en het land wordt niet meer bemest met gier en we wachten tot het gras gebloeid heeft. Hij stopte met schuren en de mest werd goed. Zijn manen & staart groeide in toptempo weer aan. Twee weken geleden, toen het warmer werd, begon de jeuk echter weer en zag ik hem zijn buik flink schuren op de grond. We hebben een Ivanhoe-deken opgedaan, wat hem wel rust geeft. Echter krijgt hij op alle haarwervelpunten (hij heeft er 3 op zijn voorhoofd onder zijn dikke voorpluk, de buiknaad, de flanken die verstopt zitten onder de deken) eerst verdikkingen en dan gele korstjes, waarna hij ze openschuurd. Ook heeft hij weer knobbeltjes in en op zijn oren gekregen die hem flink jeuken. Herkennen jullie dit ook bij jullie ZE-paarden?

We dachten eerst dat de knobbels/korstjes kwamen dóór het schuren, maar het blijkt dus andersom te zijn.
We proberen hem ook dagelijks aan het werk te zetten en ik neem hem mee het bos in, als ik ga hardlopen gaat hij mee aan de hand. Maar het valt me op dat hij amper/niet zweet.

Ik vraag me vaker af of het een allergie is, een stofwisselingsprobleem of misschien toch iets anders. Wat zijn jullie ervaringen?
De voeding (van binnenuit) had direct een goed effect, maar helaas (nog) niet blijvend.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 14:27

Aangezien je paardje in de winter blijft schuren is de kans klein dat het zomereczeem is.
Verstandig zou ook zijn om even met je DA te overleggen of het niet verstandig is om bloed te prikken en te checken of je paard geen tekorten heeft van het een of ander. Ook allergieën kunnen getest worden enzo..
heb bij mijn eczemer nooit knobbeltjes e.d. gezien.. wel schilfers en een verdikte manenkam is normaal. Maar dat wat jij beschrijft heb ik in ieder geval bij mijn eczemer nooit gezien.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:28

noekie123

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:42

HelmerG schreef:
Aangezien je paardje in de winter blijft schuren is de kans klein dat het zomereczeem is.
Verstandig zou ook zijn om even met je DA te overleggen of het niet verstandig is om bloed te prikken en te checken of je paard geen tekorten heeft van het een of ander. Ook allergieën kunnen getest worden enzo..
heb bij mijn eczemer nooit knobbeltjes e.d. gezien.. wel schilfers en een verdikte manenkam is normaal. Maar dat wat jij beschrijft heb ik in ieder geval bij mijn eczemer nooit gezien.

Met de DA hebben we inderdaad overleg gehad. In eerste instantie werd gedacht aan mijten (gezien de start van schuren in de winter). Uit een huidafkrabsel bleek hij geen luizen/mijten te hebben. Er is toch preventief behandeld op advies van de DA (spuit & wassen met spul). Hij is getest op wormen, bloedonderzoek. Ontstekingswaarden waren verhoogd, maar verder geen rare dingen.
Misschien dat een allergietest dan nog een optie is inderdaad.
Schilfers (in staart) en verdikte manenkam heeft hij overigens ook. Met name had hij veel schilfers over zijn gehele staartwortel (met lichte ontstekingen en raar verdikte, kronkelige haartjes) en deze schilfers komen nu gelukkig alleen nog bij het puntje van zijn staartwortel voor.

cursebreaker

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-04-13 15:48

Ja ik zou eerder denken aan een allergie inderdaad.
Al kan zomereczeem volgens mij ook, volgens mij kan dan ook van die onderhuidse ontstekingen voorkomen, maar daar heb ik zelf geen ervaring mee.. Het schuren in de winter is dan alleen vreemd, maar er zijn ook eczemers die volgens mij op een gegeven moment een 'gewoonte' van het schuren maken en dan ook in de winter schuren.. Al komt dat volgens mij niet zoveel voor.
Als alles zover nagekeken is, zou ik inderdaad eens overleggen met je DA om te kijken of het een allergie is inderdaad..
Ik zie dat 2 weken geleden het jeuken weer begon toen het warmer werd. Hoe is het met zijn vacht momenteel? Veel paarden gaan ook jeuken ivm verharen van de wintervacht.. Maar dat zou dan wel weer over moeten zijn als hij klaar is met verharen. Ik geef in die periode dan vaak lijnzaadkorrels bij, daar reageert mijn paard goed op tijdens het verharen(als het dat zou zijn)..