[Info] topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Moderators: Firelight, Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight

Toevoegen aan eigen berichten

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:32

MirandaFuego schreef:
Ja, Ellepel, het is alleen allemaal zo belachelijk duur!
Het scheelt ook, hoe sterk het haar is van je paard.
Mijn arab heeft veel eerder afbrekend haar dan de tink, die kunnen wel tegen een stootje gelukkig.
Ik heb wel iets ontdekt bij onze deken, de rsi, wat werkt zodat de deken niet zo op de manen hangt.
We hadden een elastiek gespannen tussen de twee haken die onder de deken zitten om een hals aan vast te maken.
Daardoor ging de deken bovenop iets omhoog en komt het niet zo op de manen/schoft te drukken.
Later had ik dat eraf gehaald en toen begon het opeens te schuren!
Dus dit jaar ga ik dat weer zo proberen.

Renske, luizen kun je wel zien!
Mijten niet.
In de winter zomereceem zal het niet zijn.
Maar wat heb je gedaan om van de aarsmaden af te komen?
Want die zijn resistent tegen een groot aantal ontwormingsmiddelen.

De dierenarts heeft ons tegen de aarsmaden Equest Pramox voorgeschreven, hier hebben we haar mee behandelt, en 2 weken later gewoon met Eraquell. :) (we hebben Equest Pramox 2 keer moeten proberen, dat willen ze echt niet eten! := )

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 19:38

ik kwam trouwens ook nog ergens tegen dat er ook resistentie kon betsaan tegen het middel sebacil,dus zou het een idee zijn okm je pony met een ander middel te gaan behandelen met een andere werkzame stof.

je zou eventueel een bloedonderzoek kunnen laten doen om te kijken of er eventueel iets van binnen niet goed werkt?

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:06

Breghje schreef:
yvonnedv schreef:

Bij de Action hebben ze Hegron haarserum voor 2,99 en dat schijnt dezelfde werking te hebben als de Cowboy Magic detangler.

Lijkt me toch sterk dat daar dezelfde ingredienten inzitten... ;)

Uit het topic paardenkoopjes

jibberjabber schreef:
tinkersjakie schreef:
Van de Action: Cyclopentasiloxane, Dimethicone, Pafrum, Amyl Cinnamal, Citronellol, Limonene, Hexyl Cinnamal, Linalool.

Van CM: Cyclomethicone, Dimethicone, Panthenol, Hydrolyzed Silk, Ethylhexyl Methoxycinnamate, Tocophereyl Acetate, Fragrance

Cyclopentasiloxane is een siliconevloeistof die algemeen in schoonheidsmiddelen wordt gebruikt zoals deodoranten, sunblocks, haar nevels en huid zorg producten. Het wordt gemeenschappelijker in haarveredelingsmiddelen, aangezien het het haar gemakkelijker maakt om zonder breuk te borstelen. Het wordt ook gebruikt als deel van silicone gebaseerde persoonlijke smeermiddelen. Het kan in andere cosemetics zoals sunless het looien lotion worden gevonden. Cyclopentasiloxane is verzachtend.

Cyclomethicone
Siliconenderivaat. Siliconen zorgen ervoor, dat men de crème goed kan verdelen en zorgt voor een aangenaam, niet vet gevoel van de huid.

Oh, nu weet ik het ook niet meer. Beide bevatten dus iets van siliconen maar CM heeft inmiddels wel bewezen dat het haar daar niet van afbreekt.
Misschien dan toch maar gewoon proberen en bezien hoe het afloopt. Je moet een scheikundige zijn om dit uit te pluizen :D

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:08

ellepel schreef:
ik kwam trouwens ook nog ergens tegen dat er ook resistentie kon betsaan tegen het middel sebacil,dus zou het een idee zijn okm je pony met een ander middel te gaan behandelen met een andere werkzame stof.

je zou eventueel een bloedonderzoek kunnen laten doen om te kijken of er eventueel iets van binnen niet goed werkt?

hm.. wat zou er dan nog meer tegen werken?
Een nadeel is dat mijn ouders niet zo heel snel de dierenarts bellen, aangezien die dus wel duur is, maar we willen nu wel graag een keer weten waarom ze zo'n jeuk heeft. Ik hoop dat deze week de dierenarts nog gebeld word, want als deze langs komt, dan gaan mijn ouders natuurlijk veel makkelijker overstag. Ik zal dan wel informeren naar bloedonderzoek. Heeft iemand ervaring met zo'n huid afkrabsel(:=)?

Breghje

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:20

yvonnedv schreef:
Cyclopentasiloxane is een siliconevloeistof die algemeen in schoonheidsmiddelen wordt gebruikt zoals deodoranten, sunblocks, haar nevels en huid zorg producten. Het wordt gemeenschappelijker in haarveredelingsmiddelen, aangezien het het haar gemakkelijker maakt om zonder breuk te borstelen. Het wordt ook gebruikt als deel van silicone gebaseerde persoonlijke smeermiddelen. Het kan in andere cosemetics zoals sunless het looien lotion worden gevonden. Cyclopentasiloxane is verzachtend.

Cyclomethicone
Siliconenderivaat. Siliconen zorgen ervoor, dat men de crème goed kan verdelen en zorgt voor een aangenaam, niet vet gevoel van de huid.

Oh, nu weet ik het ook niet meer. Beide bevatten dus iets van siliconen maar CM heeft inmiddels wel bewezen dat het haar daar niet van afbreekt.
Misschien dan toch maar gewoon proberen en bezien hoe het afloopt. Je moet een scheikundige zijn om dit uit te pluizen :D
Pcies daarom. Ik houdt het bij de CM, daarvan is idd bewezen dat de hoeveelheid siliconen die daarin zitten niet uitdrogen. En ik doe bijna een jaar met een tube van 12.50 euro. ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 20:45

ik heb de nep-cowboy magic van de action en die werkt prima :)

Even foto's showen van Wisse's manen trouwens :D

maart 2009 toen ik hem ging bekijken
Afbeelding

oktober 2009, fjordmodel geknipt :7 (zie die striemen!)
Afbeelding

december 2009, op de nieuwe stalling (24/7 paddocks, onbeperkt ruwvoer, geen gras)
Afbeelding

februari 2010, toen ging hij weer onder de eczeemdeken
Afbeelding

april 2010
Afbeelding

juli 2010, manen worden dunner door de deken
Afbeelding

Afbeelding

november/december 2010, Derfen gebruikt vanaf augustus. Deken af, manen worden weer dikker
Afbeelding

Vandaag
Afbeelding

In knotten zetten is een boel werk en het worden dikke champignons :P
Afbeelding

_CS_

Re: Centraal topic over zomereczeem, schuren en jeuk 3

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:00

Mooi overzichtje op=op, hij heeft best een mooie dikke bos haar van zichzelf hé :D
Die knotfoto :P in het midden 2 heule dikke, haha.

Even nog een weetje over uierzalf, het lijkt onschuldig.
Het bevat o.a. Phenoxyethanol, het irriteert de huid, en heeft een ontvettende werking, waardoor je dus op lange termijn een geïrriteerde en ontzettend droge huid creëert.

Waarom deze stof wel is toegestaan?
In lagere concentraties zullen deze bijwerkingen nauwelijks optreden.
Smeer dus met mate, en zeker niet bij een overgevoelige huid.

* Even een voorbeeld van mezelf, ik kan dus absoluut niet tegen uierzalf, mijn huid reageert direct, droogt ontzettend uit, vertoont spontaan scheuren en alles bij elkaar is het zeer pijnlijk, dus ook bij weinig gebruik kan ook uierzalf negatief werken, ook al lijkt het een onschuldig product *

Verder bestaat vaseline en uierzalf hoofdzakelijk uit petroleum, aardolie dus ;)

opisop_shop

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-03-11 21:01

ja ik snap nog steeds niet waarom die twee knotten er zo uitpiepen want de vlechten achter zijn oren waren dikker, denk dat ik ze niet strak genoeg had vastgezet :o
Hij heeft inderdaad van zichzelf mooie dikke manen en staart daar ben ik wel heel blij mee!

Denk dat je heel veel mensensmeersels maar met mate moet smeren!

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:45

ellepel schreef:
ja dat is bij groene leem,niet bij drainage compositum.

ik kreeg trouwens nog een tip van iemand.
ik heb appie een tijdje zwarte kummelolie gegeven voor zijn bronchitis en voor mijn gevoel werkte dat wel.
maar nu hoorde ik dus ook dat het ook heel goed te gebruiken zou zijn bij eczeem
info staat hier wel:
http://www.anthemis.nl/aromabasis/kummel.htm

bij reitshopcuxland verko-pen ze al olie,maar ze gaan er ook nog een ander merk van verkopen die in verhouding goedkoper is,maar het staat nog niet op de site.
ik ga het in elk geval wel geven aan appie deze zomer en ik ben benieuwd of ik verschil merk met zijn klachten

Wij gaan nu inderdaad samenwerken met een grote leverancier hier in Duitsland die echt supergoedkoop allerlei kruiden, olie, enz verkoopt. Een deel zetten we op de site maar ze leveren echt zoveel en dat is niet te doen om bij ons op de site te zetten hahaha. Maar de Schwarzkummelolie staat er al op geloof ik. Ook flohsamen dus Psylium is echt spotgoedkoop. Dus mochten er mensen prijzen ofzo willen weten dan kunnen ze een Pbtje sturen.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:46

maar in principe verkopen jullie dus alles wat zij hebben?
wel handig :j

cavaletti

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 12:47

ellepel schreef:
maar in principe verkopen jullie dus alles wat zij hebben?
wel handig :j

Ja alles, dus je snapt al dat mijn man mij niet meer zo aardig vind als hij dat allemaal bij ons op de site moet zetten hahah.

We hebben net al een en ander aan dozen met oa schwarzkummel olie binnen gekregen want wij voeren dat zelf ook elke dag een scheutje door het voer van de paarden en met 10 paarden gaat dat erg snel. (vooral omdat ik zelf ook elke keer een klein slokje neem)

YvonneV

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:21

duna schreef:
Derfen is nu ook verkrijgbaar bij Stalapotheek,

De 250ml is maar liefst € 5,- duurder als bij Vidoma of is het bij jou incl. verzendkosten?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 16:47

renske_13 schreef:
De dierenarts heeft ons tegen de aarsmaden Equest Pramox voorgeschreven, hier hebben we haar mee behandelt, en 2 weken later gewoon met Eraquell. :) (we hebben Equest Pramox 2 keer moeten proberen, dat willen ze echt niet eten! := )

Ze zeggen zelf: "EQUEST & EQUEST PRAMOX zijn smakelijke gels die `smelten` in de mond
en reduceren het risico van uitspugen." :=

Maar daar zit dus moxidectine in en moet werken tegen aarsworm, ivermectine zijn ze resistent voor.
Geef je verder iets van vitamines ofzo, wat voer je?
Want dat kan er ook mee te maken hebben.
Mijten/luizen moeten natuurlijk behandeld, maar een goede conditie helpt heel veel!

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 17:34

Ik kom hier niet zo vaak, maar ik lees wel altijd bij :)

Hier zijn nog geen enkele tekens van zomereczeem. Klaartje doet het echt goed op dit dieet. Halve schep bietenpulp, kwart schep zemelen, pompje omega 369 en een vitamine poeder van NAF. Dit krijgt ze verdeeld over 2x. Daarnaast paar plakjes hooi. Deze winter is ze mooi wat afgevallen doordat ze nu 's avonds op stal staat met vlas.

Ik was van plan om Klaartje de hele zomer niet op het gras te zetten, enkel af en toe een half uurtje. Helaas gaat dat ben ik bang niet lukken. De pony van een vriendinnetje is in september bij Klaartje komen wonen. Een oudere pony rond de 25, helaas is zij het tegenover gestelde van Klaartje. Deze pony moet echt veel eten. Ze is ook flink afgevallen doordat ze op het begin van de winter op het ratsoen van Klaartje stond, dit trok ze alleen niet. Nu zijn we weer bezig om haar aan te laten komen, voor haar hoop ik dat er in de zomer volop gras staat zodat ze aankomt.

Klaartje is alleen een lichte vorm van voernijd aan het ontwikkelen. De andere pony krijgt 3x per dag eten, dus dan haal ik haar even uit de wei. En 's avonds krijgt de andere pony veel meer hooi dan Klaartje. Ze staan allebei in een stal met alleen een tussenschot tussen beide. Klaartje ziet het dus wanneer de andere pony nog hooi heeft. Ze wil de pony dan ook bijten. Klaartje krijgt 's avonds 1 plak hooi in een fijnmazig hooinet zodat ze langer bezig is. Maar nog heeft ze het binnen 60 minuten op. Veel meer wil ik haar ook niet geven aangezien ze nu mooi op gewicht is.
Iemand een idee wat ik Klaartje 's avonds nog als extra kan geven zodat ze langer bezig is met eten?

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 18:14

MirandaFuego schreef:
renske_13 schreef:

Ze zeggen zelf: "EQUEST & EQUEST PRAMOX zijn smakelijke gels die `smelten` in de mond
en reduceren het risico van uitspugen." :=

Maar daar zit dus moxidectine in en moet werken tegen aarsworm, ivermectine zijn ze resistent voor.
Geef je verder iets van vitamines ofzo, wat voer je?
Want dat kan er ook mee te maken hebben.
Mijten/luizen moeten natuurlijk behandeld, maar een goede conditie helpt heel veel!

Ze krijgt bijna de hele dag door hooi, onbeperkt water natuurlijk, en af en toe als ik gereden heb een handje brokken. (Omdat ze deze winter heel weinig bereden wordt, krijgt ze dus geen brokken als ze niks hoeft te doen) Als bodembedekking hebben we stro. (dit eet ze elke dag allemaal op) Ook hangt er een liksteen. Zou ze iets te kort komen? :)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:03

steffie, gooi wat stro in de stal?
kan je pony daar van eten,worden ze ook niet dik van en vult wel :j

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:20

Nu zegt mijn moeder dat ik toch maar weer brokken moet gaan voeren? Ze denkt dat Silla(pony) misschien idd een tekort van iets heeft? Maar zou dat het kunnen zijn dan? En zouden brokken dan kunnen helpen?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:25

kan best hoor, zeker omdat nu de tijd van verharen weer begint hebben ze wel wat extra''s nodig.
maar je hebt wel brokken toch?
want je zegt dat je na het rijden ook geeft.

hoeveel geef je na het rijden, en welk merk voer heb je?

ter vergelijking:
appie is 1m38
19 jaar en word alleen recreatief bereden, hij krijgt 2x daags een kwart voerschep brok en een kwart gerst,met een scheutje omega olie.
als ik zelf op stal ben dan krijgt hij nog een schep vitaminepoeder door zijn eten.

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:28

ellepel schreef:
kan best hoor, zeker omdat nu de tijd van verharen weer begint hebben ze wel wat extra''s nodig.
maar je hebt wel brokken toch?
want je zegt dat je na het rijden ook geeft.

hoeveel geef je na het rijden, en welk merk voer heb je?

ter vergelijking:
appie is 1m38
19 jaar en word alleen recreatief bereden, hij krijgt 2x daags een kwart voerschep brok en een kwart gerst,met een scheutje omega olie.
als ik zelf op stal ben dan krijgt hij nog een schep vitaminepoeder door zijn eten.
zijn darmen werken niet heelmala goed dus daarom moet hij extra vitamines hebben

Ze krijgt gewoon niks. Alleen als ik haar gereden heb (wat in de winter 1 keer per 2 weken ongeveer is) dan krijgt ze gewoon een klein beetje. Maar ik ben bang dat ze van de brokken weer te dik wordt? Dus ze zou best wel dagelijks een bak brokken mogen hebben?

edit: Het is basisbrok van Subli ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 19:34

van brokken word een paard niet dik
wie heeft je dat verteld?
is onzin hoor.....
een paard word te dik van te weinig beweging en te veel vet ruwvoer..
als je je paard de hele dag lekker vet hooi geeft, ja hehe dan worden ze dik

maar van een halve schep brokken kan een paard niet dik worden,dat is echt onzin!

de basisbrok van subli is prima voer,
begin anders met elke dag een kwart voerschep te geven en na een week geef je een halve en dan kijk je een week of 2 aan hoe dat gaat.
eventueel haal je nu een vitaminespuit en geef je die er bij,dan weet je zeker dat ze genoeg krijgt.

kijk anders es op deze site:
www.voervergelijk.nl
staat van alles op over voer.
en snuffel ook es hier:
[VS] Voeding en supplementen

staan allerlei topics over voer enzo en daar staat heel veel info in :j

_CS_

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:33

En zo is dat ellepel!

Weet je, ik heb hier een ervaring lopen.
Mega dik, ik ben toen elke dag een kilo basisbrok van subli gaan voeren, en warempel viel het beest voor mijn ogen af.

Tekort aan bepaalde middelen doet ook vet opslaan hé, voor reserves ;)

Kijk, bij 3 á 4 kilo brok, zul je wel merken dat ze er dik van wordt, haha.
Maar tot een kilo kunnen ze best hebben hoor.

Mensen zeggen wel: Je moet je paard sober houden.
Maar kijk eens hoe dik alle sober gehouden paarden wel niet zijn ;)
Juist omdat het lichaam dan in overlevingsstand gaat, en dus gaat opslaan wat ze binnen krijgen.
Gevolg is dat het hele lichaam ontregelt wordt, en langzaam kapot gaat door gebrek aan stoffen.

Deau

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 20:55

ellepel schreef:
steffie, gooi wat stro in de stal?
kan je pony daar van eten,worden ze ook niet dik van en vult wel :j

Goed idee!

Muzefee

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 21:33

Ik heb vandaag de Marstall Exzem Muesli gehaald en gelijk ook nog even gevraagd of ze meer hadden en heb een potje No-Itch meegekregen. Ze gebruikten dit zelf ook bij een paard met licht tot milde eczeem in combinatie met voer/supplement en zou goed moeten werken, dus gaan we dat ook eens gebruiken! Is een beetje olie-achtig spul geheel op natuurlijke basis.

Werd me aangeraden om de staart te wassen met teershampoo als hij vol schilfers zat en dan goed met dit smul te smeren. We gaan het zien!

De Marstall viel nog niet in de smaak, maar zal zien of haar voerbak morgen leeg is. Is natuurlijk ook wel vreemd als je anders alleen normale brok eet. ;)

renske_13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-03-11 22:56

Bedankt voor je reacite ellepel!
Ik zal eens gaan rondsnuffelen voor vitamines enzo, en dus elke dag brokken gaan voeren :)
Dan proberen we dit maar eens 2 weken ongeveer. Ik hoop dat dit eindelijk misschien gaat werken!

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-03-11 10:51

een kwart/halve schep brok kan best hoor,daar gebeurd helemaal niks mee.
kan best zijn dat het net genoeg is om aan te vullen en dat ze dan wel wat opknapt