gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: gezocht: mensen die bloeduitslagen van paarden hebben

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 17:03

@maris: dat stukje is mij idd bekend. Maar als een paard geen Hypp heeft reageren de spieren dus ook niet zo (geen lekkage).
Wel is de opbouw van een QPA-spier anders en zijn paarden die genetisch zwaarder bespierd zijn 'vatbaarder' voor HYPP (mits ouderlijk belast) als minder bespierde.

Dat er veel kalium in hooi kon zitten wist ik niet. Ik heb momenteel niet al te grof hooi omdat mijn oude dame van 24 dat niet meer zo best kan verwerken. Ik meng het nu al speciaal met wel grof hooi omdat ze ook al op het gras staan.
Overigens weet ik ook niet of er qua kalium-gehalte in hooi het nog uitmaakt of dat fijner of grover is ??

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-05-10 20:06

dana;
fijn! hopelijk knapt je dier nu snel weer op.

dubbeldun:
je kunt het hooi weken om overtollig kalium er uit te weken,maar zou dat niet zomaar gaan doen.
als je dat doet week je namelijk meer er uit en moet je gaan werken met supplementen
weet niet of je een vaste partij hooi hebt?
eventueel kun je wat laten onderzoeken ,dan weet je precies of er teveel in zit.

is je engels een beetje goed?
heb wel een artikel over kalium in voer en hoe het zit met te weinig of teveel

http://www.excelperformanceplus.com.au/ ... ments.html
wel interresant om te lezen.
maar bij jouw paard is de waarde niet zo erg verhoogd he?
weet niet of je daar al teveel naar kijken moet,heb ook geen idee vanaf welke waarde je pas kan spreken van ernstig.
heb net gekeken,maar mijn pony heeft de kalium op 4.5 zitten en dan is ook net de bovengrens.
denkd at dat wel wat meevalt

zoutblok zou ik lekker laten hangen,als je dier genoeg drinkt kan dat helemaal geen kwaad en bovendien werkt himalayazout zuiverend op het lichaam.
:D

even terug naar de inorganic phosphate..
ik noemde blessure omdat deze waarde ook omhoog gaat als er nieuw bot word aan gemaakt,weet niet of het mogelijk is dat je paard een griffelbeenbreuk gehad kan hebben?
een schieffel kan deze waarde dus ook doen stijgen,zodra er bot bij berokken is gaat de waarde omhoog.

ach,ik lees nu dat je hoestpoeder geeft?
gaf je dat ook al bij het bloedprikken?
in veel hoestpoeder zit kalium omdat dat goed is voor de luchtwegen

weet niet of je alle supplementen al gaf?
misschien zit er onderling iets scheef waardoor je dit verschijnsel krijgt?
verhoogde waardes van inorganic phosphate kom ik ook tegen als je gevoelig bent voor suikers (fructaan bij paarden)of als de darmen niet helemaal goed werken

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 20:34

De hoestpoeder is van na het bloedprikken, de traumeelpillen kreeg ze toen al wel.
Geen botbreuken oid, benen zijn 100% goed.

Ik lees dat ze van Drainage Compositum ze wel wat loom kunnen worden (dat is ze op het moment wel), maar dat krijgt ze ook al dik een week. Ik heb ook de indruk dat ze wat weinig drinkt. Dus voor vannacht de autom.drinkbak afgesloten en een emmer opgehangen.
*gaat nu engelse stuk lezen*

De DC werkt ook zuiverend, dus samen met zoutblok dubbel op misschien. Ik heb hem iig maar even weggehaald.

onne

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-05-10 21:08

Hallo,

Sorry dat ik zomaar kom binnen vallen, maar ik heb even een vraag aan een van jullie.

Er is bloed afgenomen van mijn paard waaronder cortisol, dit was 90, de DA kon voor nu alleen zeggen dat dat goed was.
hoe moet ik deze waarde zien ? ze had het ook over 120.
Als het goed is hoor ik maandag meer, maar tot die tijd zou ik graag wat advies willen hierover.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 06:05

dubbeldun:
mag ik vragen waarom je en traumeel en drainage geeft?
als ze sloom worden van de drainage is het een teken dat het werkt en je paard afvalstoffen heeft.weet niet wat je dosering is,maar als je ziet dat ze er last van hebben moet je de dosering wat verlagen.

onne:
cortisol van 90 zegt me niks, je moet de normaalwaardes erbij hebben anders weet je niet of het goed is.
ze kijken naar die waarde als er een vermoeden is van de ziekte van Cushing

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 09:54

@ellepel: ze is al een tijdje aan het rommelen met onduidelijke kreupelheidjes. DA heeft röntgenfotoos gemaakt wegens HKO-vermoedens maar die bleken 100% goed. Toen heeft hij er het labeltje 'klinisch HKO' maar opgeplakt en ze moest op ijzers met volgespoten zooltjes.
Nou ben ik geen voorstander van ijzers, dus ben verder gaan zoeken. heb er een chiropractor bijgehad en een thermoscan laten doen. Deze 2 kwamen op precies hetzelfde probleem uit. O.a in de schoft zaten 4 wervels verkeerd. Die zijn nu rechtgezet en een vervolgbehandeling is afgesproken.
Vanwege die hoeven ben ik begonnen met de Drainage Compositum om evt afvalstoffen te helpen afvoeren.
Eigenlijk geef ik jaarlijks altijd een kuurtje omdat veel paarden een nierprobleem opbouwen.
Ze krijgen 2x 20 druppels per dag tot het flesje leeg is (meestal 3 weken). De traumeelpillen krijgt ze om de pijn en evt ontsteking wat te verminderen. Door de wervels zitten er ook wat spieren goed vast nl.

Dit hele gebeuren kan natuurlijk ook zijn terugslag in het bloedbeeld laten zien.

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 12:53

Hoi,

Ik heb een bloedonderzoek laten doen omdat mijn paard hoefbevangen was. Ze is nu uit de acute fase. Maar kunnen jullie zeggen wat al die waardes te beteken hebben? ik heb van mij DA te horen gekregen dat haar spierwaardes hoog waren, maar dat zou komen door de pijn van het lopen.

Test Uitslag Refwaarde Eenheid

Albumine 32 30 – 41 g/L
Alk.fosfatase 160 140 – 300 u/L
Bilirubine tot. 12.6 16.2 – 47.0 umol/L
Ck (CPK) 181 75 – 160 u/L
ASAT (GOT) 289 < 240 u/L
Gamma GT 22 8 – 23 u/L
Kreatinine 92 106 – 168 umol/L
LD (LDH) 1118 < 420 u/L
Totaal eiwit 52 55 – 83 g/L
Ureum 4.2 4.2 – 6.5 mmol/L

Eiwit electroforese:
Albumine 40 49.5 – 61.1%
Alfa 1 2 8.7 – 14.0%
Alfa 2 12 -
Beta 26 < 22%
Gamma 20 13.7 – 27.5%

Haemoglobine 7.7 6.2 – 9.2 mmol/L
Haematocriet 0.33 0.30 – 0.45 l/L
Erythrocyten 7.0 6.0 – 9.0 per pL
Leucocyten 8.6 5.0 – 10.0 per nL

Defferentiatie Procentueel Absoluut Refwaarde

Metamyelocyt 0 0 – 0% 0.0 0 – 0 G/L
Staaf 1 0 – 5% 0.1 - GL
Segment 83 45 – 70% 7.1 - GL
Lymfocyten 46 20 – 45% 4.0 - GL
Monocyten 0 2 – 4% 0.0 - GL
Eosinofiele gr. 0 2 – 4% 0.0 - GL
Basofile gr. 0 0 – 1% 0.0 - GL
Overige cellen 0 < 2% 0.0 - GL
Erythroblasten 0 0 – 0% 0.0 0 G/L

alvast bedankt voor jullie antwoord.

mony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 13:08

Hallo,

ik heb de bloedwaardes nog niet op papier, maar bij mijn paard kwam uit dat ze magnesium tekort heeft en ik ben haar nu aan het bijvoeren met die speciale poeder. Als ik haar aanraakte was ze gevoelig, ik zag haar op een dag trillen op haar achterbenen en af en toe is ze echt nerveus. Hoelang duurt het eigenlijk voordat je merkt dat het gaat werken? Mijn paard kan af en toe echt een bitch zijn net als afgelopen week. Dus het is moeilijk om al verschil te zien. De gevoeligheid en het trillen is wel weg, maar ik hoop dat ze nog wat rustiger word.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-05-10 16:04

tja ,kan een kwestie van karakter zijn he?
misschien is je paard van nature al wat feller,dan veranderd de magnesium niet zo veel.
ik heb geen idee hoe lang iets kan duren voor je verschil merkt..

dubbeldun:
jij weet zelf ook best veel zo te horen.( uhh zo te lezen .... :+ duhh)
ik heb geen idee in hoeverre bepaalde zaken invloed hebben op het bloedbeeld.
ik weet wel dat als ik zelf laat prikken ik wel stop met bepaalde middelen ,heb toch ergens het idee dat ze wel invloed kunnen hebben.
maar hopelijk knapt je dier binnenkort snel weer op

Dana01

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 17:33

@mona, wat klinkt dat bekend :j
ik hoop dat je paard snel opknapt, en ik hoop dat de mijne ook binnen een week al minder spierpijn heeft :o

mony

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-05-10 19:23

Door het magnesium zou ze ook wat sneller moeten afvallen, want ze is opeens best wel dik geworden. En dat is nu rond deze tijd een beetje gevaarlijk natuurlijk met dat jonge gras.

mony

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-05-10 13:51

Ik heb de uitslag gevonden van de bloedonderzoeken. Misschien dat iemand nog wat opvalt? Ik heb er niet zoveel verstand van.
Dit is wat een beetje afwijkt:

Albumine Cap.Elektroforese 49 (29-48)
alfa globuline Cap.Elektroforese 11 (17-22)
LDH Analyzer−UV/VIS 1135 (350-925)
Creatinine Analyzer−UV/VIS 84 (105-170)
Haptoglobine Analyzer−UV/VIS 1,79 (0,0 - 1,5)
Magnesium Analyzer−UV/VIS 0,73 (0,75 -1,25)
Hematocriet Hematologie analyzer 0,43 (0,36 - 0,42)
Monocyten Hematologie analyzer 6 (0 -5 )

Ze krijgt dus al magnesium bijgevoerd, maar ik vind haar nog erg nerveus en ze is wat dik. Ik heb geen idee wat alles betekent.
Alvast bedankt voor het kijken!

supersambo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-05-10 16:59

Hier nog een bloedonderzoek, volgens DA alles goed. Ik zie toch wat verhoogd waardes. Iemand een idee ?

Total protein 63 55 - 75 g/l
Albumin 34 29 - 45 g/l
alpha-1 Globulin 2 1.3 - 2.7 g/l
alpha-2 Globulin 6 3.5 - 6.4 g/l
beta-1 globulin 5 4.0 - 8.6 g/l
beta-2 Globulin 5 2.9 - 7.2 g/l
gamma-globulin 11 7.9 - 15.0 g/l
Alkaline phosphatase 132 < 450 U/l
LDH 499 + < 400 U/l
GGT 13 < 30 U/l
Bilirubin (total) 27.5 8.6 - 53.0 umol/l
CK 279 + < 260 U/l
Creatinine 134 < 177 umol/l
Urea (BUN) 6.3 3.5 - 7.1 mmol/l
Haemogram

Leukocytes 11.4 + 5 - 10 G/l
Erythrocytes 9.40 6.0 - 12.0 T/l 1)
Haemoglobin 15.1 11 - 17 g/dl
Packed cell volume (PCV) 40 30 - 50 %
MCV 43 37 - 55 fl
HbE 16 13 - 19 pg
MCHC 37 + 31 - 36 g/dl
Thrombocytes 182 90 - 300 G/l
Differential blood count

Basophils 0 0 - 2 %
Eosinophils 0 0 - 4 %
Segmented neutrophils 71 + 45 - 70 %
Lymphocytes 25 20 - 45 %
Monocytes 4 0 - 5 %
Basophils (absolute) 0 /ul 2)
Eosinophils (absolute) 46 40 - 350 /ul
Segmented neutrophils (abs) 8055 ++ 3000 - 7000 /ul
Lymphocytes (absolute) 2807 1500 - 4000 /ul
Monocytes (absolute) 468 ++ 40 - 400 /ul
Atypical cells 0 0
Anisocytosis 0 negative
Polychromasia 0 negative

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-05-10 12:11

brammeke schreef:
Hoi,

Ik heb een bloedonderzoek laten doen omdat mijn paard hoefbevangen was. Ze is nu uit de acute fase. Maar kunnen jullie zeggen wat al die waardes te beteken hebben? ik heb van mij DA te horen gekregen dat haar spierwaardes hoog waren, maar dat zou komen door de pijn van het lopen.

Test Uitslag Refwaarde Eenheid

Albumine 32 30 – 41 g/L
Alk.fosfatase 160 140 – 300 u/L
Bilirubine tot. 12.6 16.2 – 47.0 umol/L
Ck (CPK) 181 75 – 160 u/L
ASAT (GOT) 289 < 240 u/L
Gamma GT 22 8 – 23 u/L
Kreatinine 92 106 – 168 umol/L
LD (LDH) 1118 < 420 u/L
Totaal eiwit 52 55 – 83 g/L
Ureum 4.2 4.2 – 6.5 mmol/L

Eiwit electroforese:
Albumine 40 49.5 – 61.1%
Alfa 1 2 8.7 – 14.0%
Alfa 2 12 -
Beta 26 < 22%
Gamma 20 13.7 – 27.5%

Haemoglobine 7.7 6.2 – 9.2 mmol/L
Haematocriet 0.33 0.30 – 0.45 l/L
Erythrocyten 7.0 6.0 – 9.0 per pL
Leucocyten 8.6 5.0 – 10.0 per nL

Defferentiatie Procentueel Absoluut Refwaarde

Metamyelocyt 0 0 – 0% 0.0 0 – 0 G/L
Staaf 1 0 – 5% 0.1 - GL
Segment 83 45 – 70% 7.1 - GL
Lymfocyten 46 20 – 45% 4.0 - GL
Monocyten 0 2 – 4% 0.0 - GL
Eosinofiele gr. 0 2 – 4% 0.0 - GL
Basofile gr. 0 0 – 1% 0.0 - GL
Overige cellen 0 < 2% 0.0 - GL
Erythroblasten 0 0 – 0% 0.0 0 G/L

alvast bedankt voor jullie antwoord.

Kan iemand mij nog meer uitleg geven??

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:11

hier nog een uitslag met erg afwijkende waarden. Heb alles, maar een opvallende greep:

neutro's te laag 33,7 (normaal 45-70)
lymfo's te hoog 62,8 (normaal 20-45)
ASAT te hoog 677 (normaal < 600)
gamma-gt te hoog 47 (normaal <40)
GLDH te hoog 93 (normaal <13)
LDH te hoog 813 (normaal < 380)
CK giga hoog :oo 1874 (normaal < 309)

trisca

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 17:24

EstherHegt

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-10 19:09

mona86 schreef:
Door het magnesium zou ze ook wat sneller moeten afvallen, want ze is opeens best wel dik geworden. En dat is nu rond deze tijd een beetje gevaarlijk natuurlijk met dat jonge gras.

Het is echt een fabel dat paarden afvallen van magnesium!! Magnesium kun je nooit gebruiken ter vervanging van lichaamsbeweging en een dieet. Als het zo makkelijk was dan waren er geen dikke paarden. ( en mensen)
Bron; o.a. Understanding Your Horse's Weight - Shannon Pratt ( jan 2010)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 09:18

dan koop ik meteen magnesium als dat zo zou werken!!! :D
chroom zou hetzelfde doen, en zeewier/kelp voor je schildklier...etc.

dik worden doe je van teveel eten, en dat geld dus ook voor paarden. ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 10:08

brammeke: sorry heb niet eerder gereageerd :o

de billirubine is wat aan de lage kant,billirubine is een afvalproduct van bloedcellen .
als deze waarde wat laag is dan heeft dat meestal geen oorzaak, ik kan er in elk geval geen goede info van vinden die iet zegt over lage waardes.

spierwaardes zijn idd niet goed,en kan net wat je arts zegt komen door het moeilijke lopen.
albumine is wat laag, 40 terwijl het vanaaf 49.5 moet zijn.
dat die waarde wat laag is kan heel veel oorzaken hebben,vaak komt heet doordat paarden de voedingstoffen niet goed opnemen of niet goed gevoerd worden.
kan ook komen doordat de lever niet helemaal goed werkt, of bij diabetes..
je dier is hoefbevangen he, is er ook gekeken of je paard eventueel last kan hebben van insuline resistentie?

de alfa 1 en beta waardes zijn ook niet goed( staat er niet helemaal duidelijk vind ik,sorry)
meestal wijzen die op een wormbesmetting,bloedworm kan deze waardes beinvloeden.

hoe gaat het inmiddels met je paard?

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:11

Hi Ellepel,

Bedankt voor je reactie.

Die albumine wat je zegt dat die te laag is. Ik week namelijk altijd haar hooi, zodat ik zeker weet dat er weinig suiker meer in zit. Zou het dan kunnen betekenen dat ze te weinig goede voedingsstoffen binnen krijgt?

Ze staat met 1 ander paard op een stuk zand, gras heb ik eruit gehaald. Daar krijgt ze voor de hele dag 1 grote plak hooi, wat ik dan geweekt heb, dit krijgen ze met zijn twee.

Savonds moet ze naar binnen ivm haar zomerexceem en dan krijgt ze 2 hooizakken gevuld met geweekt hooi.

Als aanvulling krijgt ze een half schepje Safe en Sound met Pre Alpin Aspero. Dit krijgt ze 2x per dag.

En savonds wat broccoli en selderij.

Zou dat te weinig of niet goed zijn denk je?

Er werd gezegd met het bloedonderzoek dat ze zeker Insuline resistent is. Dat hoefde ik niet verder te laten onderzoeken.

Ik heb de alfa 1 en beta waardes ook overgenomen van het papier, misschien dat ik het niet goed heb overgetikt. Maar ze krijgt wel elke 2 maanden een wormenkuur. En ik heb altijd bij Het Woud haar mest laten onderzoeken, maar daar kwam nooit iets uit.

Het gaat gelukkig wel goed met haar. Ik wil ook stoppen met hooi weken, maar ben zo bang dat ze een terugval kan krijgen doordat er dan weer teveel suikers in het hooi zit waardoor ze weer hoefbevangen kan worden....

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 19:21

kan heel goed kloppen want met hooi weken spoel je ook de vitamines weg, het suiker blijft geloof ik wel zitten toch?
ik week ook hooi omdat de mijne bronchitis heeft,maar die krijgt wel wat brok met een volledig supplement er bij.
alhowel hij sinds gisteren eindelijk op een stukje land kon wat kaalgegeten is door de rest van de paarden.
daar mag hij sprietjes zoeken :D ( appie is niet insuline resistent,maar zit er wel dichtbij)

zat je al in het insulineresistentie topic?

[MD] Centraal: Insulineresistentie

staan heel veel tips in over hoe te voeren, en hoe dat zit met hooi weken.
zou toch zeker een volledig supplement bij gaan geven,dan gaat het afvallen ook beter omdat ze dan toch wel extra nodig hebben.

ik ben niet bekend met safe en sound en pre alpin aspero,
ik geef zelf gewoon nat hooi,( en nu dan sprietjes gras)er ligt een liksteen en hij krijgt een halfje brok met vitamines.
end at niet eens elke dag want ik kom niet elke dag,de andere dagen moet hij het doen op weinig gras en een liksteen

is het nodig om dat aparte voer te geven?
kun je niet volstaan met alleen 1 van de twee en dan multivitamines er bij?

dit gaat offtopic trouwens, kijk anders es in dat topic,staan heel veel tips in

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:25

Hooi kun je laten testen ook op suikers, dan weet je of je het moet weken of niet.
Als je een eigen hooiland hebt dan kun je kiezen voor graszaad met een laag fructaangehalte zoals Veldbeemd of Roodzwenk.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 19:27

weet jij bij wat voor lab je dat moet doen dubbeldun?
zelfde als waar je je hooianalyse kunt laten doen?

hooi kan heel erg varieren, ligt ook aan het maaitijdstip.
wij hebben nu hooi wat oud lijkt, is ook heel geel,maar je merkt wel dat de paarden er wel van groeien.
dus uiterlijk zegt niet alles over de voedingswaarde van hooi :j

brammeke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-10 19:37

Hi Ellepel,

Het fructaan wordt er uitgeweekt als je het langer dan 3 kwartier in het water laat liggen (zegt o.a. Paardnatuurlijk). Maar er worden natuurlijk ook wat andere voedingsstoffen uitgespoeld. Dat voer Safe en Sound is speciaal voer voor hoefbevangen paarden en hier zitten vitaminen en mineralen in. Die Pre Alpin is eigenlijk gehakseld hooi, dan lijkt het wat meer (en hier doe ik vaak een zandkuur doorheen geven) omdat ze nu meer kans heeft op zandkoliek.

Ik zal eens kijken in dat topic van insuline restentie, of ik daar wat meer info kan vinden over dat geweekte hooi. Dank.

Een liksteen heeft ze ook, maar die raakt ze niet eens aan.

Dubbeldun: het hooi is niet van eigen land, en het komt van verschillende weilanden af van een boer. Dus dat testen gaat niet werken. En wat Ellepel ook zegt, je bent ook nog afhankelijk van de mest die ze erop gooien, de hoeveelheid, hoelang ze het hooi laten drogen en op welk tijdstip ze het weer maaien.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-10 19:43

ik wist het niet zeker,hoorde laatst namelijk dat fructaan voornamelijk in de stengel zou zitten en dan zou weken niet helpen..

maar in dat topic zitten een paar experts die er alles van weten,dus kun je er zeker goede info uit halen