[INFO] castreren

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

KimH

Re: Centraal topic over castreren.

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 15:24

Daar heb ik geen ervaring mee en of het waar is weet ik niet, ligt het niet gewoon aan het karakter van het paard?

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-12-07 16:40

Ik dacht juist dat het andersom was, hengsten kunnen lui worden op latere leeftijd. Ik heb hier zelf geen ervaring mee, mijn paarden zijn met 2,5 en 3 jaar gecastreerd.

Nano05

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 09:22

Ook mijn 2.5jarige hengst wordt 29 januari geruind! Dit gebeurd in Bodegraven, wordt een iets zwaardere castratie omdat hij een klophengst is en zijn tweede bal ook niet in zijnlies te vinden is. Ik wilde eerst afwachten hoe hij het als hengst zou doen, maar omdat wij gaan verhuizen naar Drenthe en hij bij huis komt te staan, wil ik hem liever voor die tijd geruind en hersteld hebben van de operatie. Ik weet dat de technieken heel erg verbeterd zijn, heb de volste vertrouwen in dierenkliniek Bodegraven, maar vind het toch supereng en spannend voor mijn mannetje. Ben blij als het voorbij is.

_Luziream

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-12-07 11:38

Hee Maykie,

Onze Amando bleek ook klophengst te zijn en is geopereerd in Bodegraven. Echt super gedaan!
Amando heeft helemaal niet zoveel last ervan gehad. alleen mogen ze langer niet uit de pan springen ivm wond die dus hebben. Binnen 6 weken zag je er helemaal niets meer van.Ik maakte me in het begin wel zorgen om de lieswond die hij had. bij hem zat de tweede bal dus wel in het lieskanaal. Die wond was gehecht. Ik mocht het niet afspuiten ofzo. De VA kwam toen nogmaals bij Amando ivm het bevriezen van de sarcoiden en toen vroeg ik aan hem of hij even wilde kijken. Er bleef maar wondvocht uitkomen. Hij heeft toen de hechtingen open gemaakt zodat het er eruit kon. Deed het dagelijks schoondeppen met bethadine oplossing dat mocht wel. Zag er raar uit maar je zag er later helemaal niets meer van. Amando heeft ook maar 3 dagen een iets verdikte koker gehad. Mijn andere paard(inmiddels 14) Die heeft echt 1 1/2 week met een hele dikke koker gezeten.

Bereid je gewoon voor op het feit dat de ingreep wat groter is dan een gewone castratie. Je bent er even zoet mee maar ik was heel tevreden hoe ze het in Bodegraven gedaan hebben. Heel veel sterkte straks in januari!!!!

coydog

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-12-07 18:40

Avienna schreef:
Hoi, ik wil in het voorjaar mijn (dan) jaarlinghengst laten castreren omdat hij bij zijn moeder in de wei staat. Ik heb wel eens gehoord dat jong castreren (9 maanden-1,5 jaar) hengsten echt kan laten inzakken tot luie ruinen. De eerste paar jaar is dat natuurlijk geen probleem maar als mijn paard is ingereden lijkt het me wel jammer als hij niet werklustig is.

Heeft iemand ervaring met daling van werklust na (jonge) castratie? Zijn er mensen die spijt hebben van hun castratie om deze reden?

Ik heb er verschrikkelijk veel spijt van ja, was het eerst mijn maatje nu is het een paard wat het allemaal wel prima vindt.
Zou een goed manegepaard zijn, echt werkelijk niets doet hem nog wat.
En dan krijg je als argument dat dat toch fijn is zo'n verschrikkelijk rustig stabiel paard...maar ik mis gewoon de band die er was.
Ook gehoord: karakter zit toch niet in de ballen?? Nee maar de desinteresse kwam wel met het verdwijnen van de hormonen.

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 12:03

tjee wat vervelend dat het nu zo'n mak schaap is. Die van mij is nu 2 maanden geleden gecastreerd en is super irritant! het lijkt wel of zijn hormonen zijn verdrievoudigd! nou ja, trekt hopelijk nog wel bij. Zal blij als het weer mooi weer wordt, kan hij lekker de wei in.

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 13:34

ik heb een pony die met 1 jaar gecastreerd is, da tis idd best wel een luilak geworden Bloos

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:07

AtSeven schreef:
tjee wat vervelend dat het nu zo'n mak schaap is. Die van mij is nu 2 maanden geleden gecastreerd en is super irritant! het lijkt wel of zijn hormonen zijn verdrievoudigd! nou ja, trekt hopelijk nog wel bij. Zal blij als het weer mooi weer wordt, kan hij lekker de wei in.

hey join the club Huilen van het lachen
mijne is drie weken geleden gecastreerd en wordt nu vervelender dan eerst
trekt wel weer weg, die hele hormoonhuishouding is natuurlijk in de war

Myrdal

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:29

De mijne is deze zomer gecastreerd toen hij dik 2 jaar was. Behalve het feit dat hij nu bij merries in de wei kan staan is hij helemaal niets verandert.

AtSeven

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 14:35

Oh dus het kan door de hormoonhuishouding komen? dat hoop ik dan maar. Gisteren stond hij in de paddock waar hij voorheen gewoon in kon staan zonder proberen er overheen te komen, nu stond hij gisteren te steigeren tegen het hek, hield mijn hart vast. Wel goed afgelopen maar dat doe ik voorlopig maar even niet meer. Hij is sowieso lastiger met alles, behalve met poetsen, dan slaapt hij Slapen

Piaffe

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-12-07 16:35

Ik kom even binnenvallen en ben erg benieuwd wat jullie kosten waren als je het paard liet castreren op een kliniek Lachen

Djoena

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 17:58

Piaffe schreef:
Ik kom even binnenvallen en ben erg benieuwd wat jullie kosten waren als je het paard liet castreren op een kliniek Lachen

bij ons zijn de kosten 220 als je het in de kliniek laat doen Lachen
en dat is incl nazorg
Laatst bijgewerkt door Djoena op 20-12-07 18:03, in het totaal 1 keer bewerkt

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 18:01

In Utrecht zijn de kosten 270
via de lies 500 (all in)

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-12-07 21:26

en via de buik?

jesitoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:14

Ik heb mijn shetlander met een 11 maanden laten casteren en hij is super braaf en ik zou het niet anders willen.
Het is geen dooie en hij speelt nog heel veel.
Ik heb toen der tijd navraag gedaan waar en hoe ik het het beste kon laten doen.
eerst naar de kliniek gebeld en hier moest ik naar de kliniek toe en zou me minimaal 250 euro kosten.
Ik wou heel graag dat het gewoon in de wei zou gebeuren maar daar deden ze moeilijk over.
Ik heb een andere gebeld en zij deed het wel in de wei en ik was iets van 100 euro kwijt.
Dit heb ik gedaan, ze is gekomen en heeft eerst gevoeld of allebei de balletjes er waren dat was zo.
Toen heeft hij gewoon in de wei op de plek waar hij stond een prik gekregen en we hebben hem rustig met zijn drieen op de grond laten zakken, mijn andere paard stond erbij en keek erna.
Hij is gecastreerd en opgestaan en hij kon weer meteen door de wei lopen op zijn eigen tempo.
Hij heeft amper verdikking gehad en in een week was er bijna niks meer van te zien.
Ik zou het nooit anders hebben willen doen, ik ben niet voor elke castratie op een kliniek gewoon lekker thuis vind ik het beste.
Bij een klophengst is dat natuurlijk wat anders of een ander probleemgeval.

jesitoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-12-07 14:20

Trouwens ik heb wel een dag met niet te warm en niet te koel weer uitgezocht via buienradar.
Het moest voor de vliegentijd en als het niet te modderig was.
Dit moet je gewoon even uitzoeken.

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-12-07 22:24

ik kom hier eigenlijk zo binnenvallen en het is me wat te veel om 26 pagina's door te pluizen maar: ik heb sinds kort een bijna 11jarige hengst op stal die nu toch echt gecastreerd moet worden, reden hiervoor kan je via pb krijgen is lang verhaal.
maar wat is nu de beste optie wat de manier van castreren betreft? en waar (liefst bij mij in de buurt, grens twente/drenthe)) is het beste adres????)

jesitoJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 10:12

Bij een oudere hengst zou ik denk ik wel gaan voor een kliniek, vraag het even na bij je dierenarts.
Succes.

madelief88

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 12:37

Ik ga met Kasparonda mee, met 11 jaar zou ik geen risico nemen en naar de kliniek gaan. Denk ook wel dat de DA je dat zal adviseren, gewoon even vragen Lachen

inkepink

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:36

ben ook van plan om zeer binnenkort een aantal klinieken te bellen, maar aangezien er nogal een verschil is tussen kliniek en kliniek leek het mij handig om de vraag eens hier op bokt te stellen (zit zelf aan utrecht te denken al is dit wel een aardig eind weg voor me maar goed...)

Sarah_

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 17:45

Ik ben zeer tevreden over Utrecht
Je wordt goed op de hoogte gehouden
je paard wordt goed verzorgd en de stallen zijn redelijk ruim en licht

Elinaa

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-12-07 18:08

weten jullie ook of er misschien klinieken zijn waar ze een bal weg kunnen halen uit de buik? utrecht is namelijk zo[n 3 uur rijden voor ons Bloos

kimmiepimmie

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 18:08

hallo beste lezer,

ik heb echt een probleem pfff mijn paardjes is een 2 en half jarige hengst maar hij heeft maar een bal en de dierenarts zegt dat de kans dat die andere doordaald heel klein is. Dus hij moet op de tafel voor een castratie maar dat gaat natuurlijk geld koste, en verzekeren ga ik nu doen maarja dat dekken ze niet want hij heeft het gebrek al. Heeft iemand ook een hengst die dit heeft of had is de kans echt zo klein dat die bal nog indaald? ik wil hem graag hengst houden maar de kans dat de andere bal dan uiteindelijk een tumor word is heel groot dus er zit dan niks anders op dan castreren.
gr kim

Balou_k

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-01-08 20:04

even een soort vraagje

mijn paardje is nu 1 jaar en 3 maanden oud en word in de lente/zomer gecastreerd. in het weiland zodat hij ruimte heeft als hij weer moet opstaan etc. maar mijn vraag is nu een beetje raar misschien.

hoe moet ik met hem omgaan na de castratie
hoe kan hij reageren na de castratie

MarijeR

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-01-08 16:05

Ik heb deze week een hengstje van 8 maanden laten castreren.
Ballen zou hij toch niet gaan gebruiken en nu was ie nog niet lastig Haha!
Plus dat hij lekker met de merries naar buiten kan.

Ik heb het in Schoonloo laten doen. Via de lies (1 bal was nog niet ingedaald) en ook nog een navelbreukje laten verhelpen.
Koste me met 2 overnachtingen €350 incl BTW.
Als hij niet aan het navelbreukje was geholpen, had hij meteen weer thuis het land op gemogen.
Nu moet hij even een paar dagen rustig aan doen.
Vanmorgen heb ik hem bij de kliniek opgehaald en net al even met hem aan de hand gestapt.
Hij lijkt nog wat beduusd van alles... Ach gut