Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
fargo schreef:Daar is wel aanwijzing voor want paarden hebben genoeg aan 1 pilletje en ze zijn 10 keer zo zwaar als een mens. Dus ze kunnen met een 1/10e toe van wat een mens nodig heeft. Sterker nog de meeste mensen krijgen 2 of meer pilletjes. Het werkt dus effectiever bij paarden dan bij mensen.
jrxs4all schreef:fargo schreef:Daar is wel aanwijzing voor want paarden hebben genoeg aan 1 pilletje en ze zijn 10 keer zo zwaar als een mens. Dus ze kunnen met een 1/10e toe van wat een mens nodig heeft. Sterker nog de meeste mensen krijgen 2 of meer pilletjes. Het werkt dus effectiever bij paarden dan bij mensen.
Pergolide wordt voor mensen helemaal niet gebruikt voor de behandeling van Cushing maar voor de behandeling van de ziekte van Parkinson. Dat is totaal niet te vergelijken. Het verschil in de maximum dosis per kilo lichaamsgewicht tussen paarden en mensen is overigens ongeveer een factor 4, geen 10 of 20. De dosis voor de behandeling van Parkinson bij mensen is zo hoog dat er in veel gevallen serieuze bijwerkingen ontstaan, dat is ook de reden dat wordt geadviseerd om dit medicijn niet meer voor te schrijven.
Waar het om gaat is dat je je moet houden aan het doseringsvoorschrift van je dierenarts. En niet op eigen houtje gaat beginnen met stapjes van 0.25, 0.50 mg enzovoort. Vaak zal de dierenarts voorschrijven om met 1 mg per dag te beginnnen. Maar bijvoorbeeld in het geval van het paard van EstherHegt was dit 2 mg.
Was je in dat geval begonnnen met 0.25 mg, dan had het paard een factor 8 te weinig medicijn gekregen. En ik neem niet aan dat dat de bedoeling kan zijn. Of haar dierenarts moet er helemaal niets van hebben begrepen .....
Mexxuna schreef:Ik zit mezelf constant te knijpen.. ik heb ook het idee dat ik nog niet te hard mag juichen.. maar het begin is er weer!! het loopt!!
Mexxuna schreef:jrxs4all: hoe kom je aan de info dat pergolide bijna niet voorgeschreven wordt door artsen?
Ik zie het voor parkinson nog dikwijls voorbij komen in de apotheek hoor!
En alle parkinson medicatie hebben hele vervelende bijwerken, bij parkinson patienten is het dus afwegen; óf de parkinson klachten houden.. of deze verminderen met een anti-parkinsonmiddel, maar last van bijwerkingen. En toch kiezen vele patienten en artsen voor het laatste..
jrxs4all schreef:Mexxuna schreef:jrxs4all: hoe kom je aan de info dat pergolide bijna niet voorgeschreven wordt door artsen?
Ik zie het voor parkinson nog dikwijls voorbij komen in de apotheek hoor!
En alle parkinson medicatie hebben hele vervelende bijwerken, bij parkinson patienten is het dus afwegen; óf de parkinson klachten houden.. of deze verminderen met een anti-parkinsonmiddel, maar last van bijwerkingen. En toch kiezen vele patienten en artsen voor het laatste..
Farmacotherapeutisch kompas. Ik schreef overigens niet dat het bijna niet wordt voorgeschreven maar dat wordt geadviseerd om het niet meer voor te schrijven (aan nieuwe patienten).
Je hebt volledig gelijk met je opmerking over bijwerkingen. Maar daarom waarschuwde ik juist tegen het beginnen met een te kleine dosis uit angst voor bijwerkingen. Want dan loop je het gevaar een zo kleine dosis te geven dat het middel niet of te weinig werkt. Bij een werkzaam medicijn zal je bijna altijd een bepaalde mate van bijwerkingen moeten accepteren.
Dus hou je gewoon aan de dosis zoals die wordt voorgeschreven door je dierenarts. Ook als de aanvangsdosis hoger is dan de 1 mg per dag waarmee normaal wordt begonnen.
jcristina schreef:Super nieuws Mexxuna! Hoe gaat het nu met haar en met het veulen?
geerke schreef:hoe is het met luna?
En het veulen,knapt hij wat op?
ik was nieuwsgierig....