Topic over atypische myopathie.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

paardje2005

Re: Centraal topic over atypische myopathie.

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 04:36

zo ik heb alle 25 bladzijden doorgelezen(2,5 uur verder, ondertussen ook gegoogelt), en vind het top wat jullie doen.geweldig.

maar ben inmiddels weer klaarwakker van alle ellende die ik hier lees. ik woon zelf in de provincie groningen, waar mijn paard ook staat. niet in de buurt van delfzijl maar meer richting friesland. voor zover ik weet zijn hier nog geen gevallen geconstateerd, wat ik wel weet is dat bij mijn vader op het werk(landgoed met landerijen waar koeien en paarden oplopen) 2/3 week geleden een koe onder mysterieuse onverklaarbare omstandigheden is ingeslapen. dit zijn geen melk/vlees koeien, maar lakkenvelders die worden "tentoongesteld". ik ga morgen eens even rondbellen om te vragen of er meer gevallen zijn geweest van deze vreemde "ziekte".

misschien is het een idee om ook eens uit te zoeken hoeveel gevallen er bij koeien en andere dieren zijn geweest. want ik las in het begin van het topic dat het voor andere dieren ook geldt.

ik laat morgen wel even horen als ik nog wat dingen gevonden heb die misschien van toepassing kunnen zijn.

mijn paard staat nu samen met een veulen van 6 maand in de wei, 24/7 en ze worden niet bijgevoerd. ze staan daar tijdelijk, omdat op mijn stal de weides waren leeggegeten, en mijn paard heeft altijd een overgangsdipje dus kon hij wat aansterken. maar doe ik hier wel goed aan? en is het ook wel goed voor het veulen? ze staan er nou 4 week, het veulen komt net bij de moeder weg.

nog even voor de eigenaren van de paarden. heel veel sterkte met dit verlies

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:14

hoi paardje2005, ik zal je wel aanraden om wel bij te voeren.
paarden kunnen nu niet meer al hun voedingsstoffen uit het gras halen, en gaan dan op zoek naar andere dingen, takken, schors, enz, wat ze kunnen vinden.
en zolang niet bekend is waardoor de paarden met AT nou zo ziek worden is het verstandig om wel bij te voeren zodat de kans wat kleiner wordt dat je paard op zoek gaat daar andere dingen.

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 09:46

die paddestoelen zijn mij idd ook al opgevallen.... in het weiland zelf valt het mee en alles wat ik vind, haal ik eg, maar voor het weiland zit een stukje gras zeg maar waar de paarden niet komen en daar stikt het van die dingen elke dag komen er meer bij....mijn gevoel zegt idd ook al een tijdje dat ik het niet vreemd zou vinden als het daarvan komt...

mocht er hulp nodig zijn met eea ben ik ook beschikbaar

mondriaan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 10:00

Jeetje, Ik heb net alles gelezen maar het is echt eng. Ik heb zelf ook een jaarling veulen die dag en nacht buiten loopt.
Ik wil in ieder geval iedereen die een paard is verloren hieraan heel veel sterkte wensen.
Ik hoop dat de dierenartsen snel wat meer weten over hoe te behandelen.

Myfairytale

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 13:46

Hoe is de stand nu met de gevallen?
En hoe is het nu met het hengstje van Elinax?

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:29

Marigold schreef:
hoi paardje2005, ik zal je wel aanraden om wel bij te voeren.
paarden kunnen nu niet meer al hun voedingsstoffen uit het gras halen, en gaan dan op zoek naar andere dingen, takken, schors, enz, wat ze kunnen vinden.
en zolang niet bekend is waardoor de paarden met AT nou zo ziek worden is het verstandig om wel bij te voeren zodat de kans wat kleiner wordt dat je paard op zoek gaat daar andere dingen.

hoi marigold,

dat bijvoeren is een probleem. ik weet dus niet of dat gebeurd. heb vanmorgen de staleigenaresse gesmst om te vragen of zij weet of ze bijgevoerd worden.situatie uitgelegt, maar nog niks gehoord. ik kan zelf niet bij mijn paard komen, want ze staan op prive terrein, en die eigenaar heeft gezegt dat hij er eigenlijk niet echt op zit te wachten dat ik daar kom. want ik moet dan door zijn tuin heen enz en dat wil hij liever niet. hij heeft gezegt dat hij de paarden goed in de gaten houdt.

maar ik hoop dat mijn paard snel weer terug komt, want ben er niet gerust op. ook niet omdat er ook veulens staan. 1 bij mijn paard in. en 1 een andere wei nog 3 van 1,2 en 3 jaar.

bah. hou hier wel slapeloze nachten aan over. ik ga nu even met mijn vader bellen over de koe.

bedankt voor je reactie.

groetjes

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 14:54

ik ben benieuwd naar wat je gaat horen over het geval met die koe, het zou zomaar het zelfde kunnen zijn, zou je in dat geval de eigenaar van de koe willen vragen om ook de enquete in te vullen?
morgen rond een uur of twee komt de enquete online in een speciaal sticky.

wat vervelend dat je zelf niet kan bepalen hoe je paard nu gevoerd wordt zeg, logisch dat je je nu zorgen maakt.
ik zou hem persoonlijk toch wel weer naar huis halen, er zit geloof ik toch niet zoveel voeding meer in het gras nu, je kan ze net zo goed thuis houden en hooi geven, dan heb je er ook meer zicht op..
ik heb zelf mijn paarden (merrie met veulen) nog wel dag en nacht buiten lopen, maar geef ze 's avonds geen gras erbij (verschuif het draad nu alleen 's morgens), en voer hooi en musly.
verder is het gewoon hopen dat de ziekte ons niet treft, ik heb wel overwogen ze op stal te doen, maar ze zijn het niet gewend, zijn echte buitenpaarden.
over een ruime week gaat veulen naar een opfok adresje, waar ze ook dag en nacht buiten blijft..
soms weet je als eigenaar ook niet wat je moet.. maar ja voor het dierenwelzijn is dit denk ik toch de beste keuze, en zolang niet bekend is wat die ziekte nou exact veroorzaakt weet je toch niet wat je er tegen kan doen..

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:11

hoi,

ik heb net met mijn vader gebelt. hij weet niet wat de koe had. ook weet hij niet wie de eigenaar is, hij kent hem alleen van gezicht. hij weet wel dat de afgelopen weken er meerdere koeien naar de slacht zijn gegaan. waarom weet hij niet. het zijn geen slachtkoeien. ik heb net geprobeerd de veearts te bellen maar die had een spoedgeval. ga haar nu een mailtje sturen. mischien dat zij nog meer gevallen weet hier in groningen. omdat dit weer een andere veearts is dan die in delfzijl.

ik maak me echt erg ongerust over mijn paard, en vind het ook erg vervelend dat ik niks kan doen. kan hem er ook niet weg halen, want krijg hem nooit mee zonder het veulen, en die kan ik natuurlijk niet meenemen, heb ik straks politie op mijn dak en geen stal meer. heb nog steeds niks van mijn staleigenaar gehoord. maar die zal de telefoon wel weer eens niet bij haar hebben.

heb inmiddels geen nagels meer over.

o ja, mijn paard is dit jaar ook nog niet geent. had in augustus gemoeten. zal dit erg zijn?met het oog op deze mysterieuse ziekte?
ook heeft hij vorig jaar een schedelfractuur gehad, waar hij volgend mij ook nog niet helemaal van hersteld is. help

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:24

logisch dat je je zorgen maakt, doet denk ik elke paardeneigenaar die hiervan hoort, maar het is denk ik wel goed te relativeren; hoeveel paarden lopen er wel niet buiten, er wordt 'slechts' hier en daar een weiland getroffen.
met die gedachte heb ik mijn paarden ook buiten laten lopen.
het is een risico, maar deze ziekte komt al vele jaren voor he, meestal in de herfst.
ik weet verder niet of enten er iets mee te maken heeft..
jammer dat je vader verder niks weet van die koe(ien), wel apart dat er een paar zijn 'opgeruimd' , net nu?
ik ben heel benieuwd naar de reactie van je dierenarts!
(als hij er over mag praten want je hebt ook beroepsgeheim geloof ik, als het om andermans dieren gaat.)

paardje2005

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 15:29

ja tuurlijk heeft de veearts een beroepsgeheim, maar hij kan wel vertellen of er meerdere paarden overleden zijn aan deze ziekte. het enige dat mijn vader wist was dat de koeien niet van staatsbosbeheer zijn, maar van een boer. ik ga eens even bokt afzoeken. want er was hier iemand die had haar paarden vorig jaar ook op de landerijen van het landgoed had staan, misschien kent zij de boer wel. wat dat opruimen betreft, vind ik ook wel heel typisch. hum. maar even afwachten wat de veearts te vertellen heeft.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:23

Mensen...
ik heb volgens mij nog steeds geen mailtje terug van de faculteit...
maar kan ook niet in mijn inbox komen want de 'server is too busy'...
maar heb wel 7 nieuwe berichten dus wie weet zit er wat tussen...
baal er een beetje van, maar zodra ik iets heb meld ik het hier

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:26

hoi IvysYoeter, hopen dat je wel contact krijgt met hun!
zou echt tof zijn!
als het nog wel lukt voor vrijdag zou je misschien kunnen vragen of ze nog een aanvulling hebben op de lijst.
en verder of ze de mensen die bij hun bekend zijn, die met deze ziekte onder de paarden te maken hebben gehad, willen attenderen op het topic, dat dus morgen van start gaat.

groetjes Marigold.

IvysToeter

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:30

Ik had in het mailtje al gevraagd of ze aanvullingen hebben.
en een link naar DIT topic..
dus niet naar het nieuwe.

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 18:39

oke sorry had ik dat niet goed onthouden.
hopen dat ze nog op tijd reageren dan, morgen rond twee uur gaan we de definitive vragenlijst plaatsen.
gaaf dat je contact legt met Utrecht!
gaat best goed zo he,
ik weet eigenlijk niet wie nou precies moet coordineren wie wat doet Bloos
Shan doet iig de lijst, en is contactpersoon geloof ik,
veulen94 evalueerd straks de gegevens die worden ingevuld,
jij (IvysToeter) verzorgd het contact met Utrecht,
ik verzorg het contact met de moderator,
iemand (naam weet ik niet meer Bloos ) heeft contact met hoefslag en nog een paardenvakblad geloof ik, zij zou kunnen zorgen voor een oproep aan alle eigenaren die slachtoffer zijn geworden?
Roosje22 wil ook helpen, ik weet niet of iemand al iets voor haar bedacht heeft?

ik hoop niet dat ik nu iemand vergeet, zo ja SORRY en vul me maar aan dan hoor!!

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:14

Greyhorses heeft contacten bij de hoefslag en de paard en sport en Myrthe heeft ook haar hulp aangeboden.
Hopenlijk heeft veulen, nog wat hulp nodig met de evaluatie van de gegevens. (dat betekend dat er veel vragenlijsten worden ingevuld)

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:20

Marloezzke schreef in het andere topic:

Quote:

ik heb ook met 2 helaas overleden 3 jarige bekend. waarschijnlijk door hetzelfde als hier in dit toppic vermeld waren.

2 mierlo (noordbrabant)

de dierenarts wist te vertellen dat er al meer paarden gemeld werden met dezelfde sympotmen.
omg. someren

ik quote mijn eigen stukje even.

ik heb hier niet de juiste info verstrekt, mijn excusses hier voor!!!!

het betreft 1 paard en stond in aarle-rixtel NB

_rosita_

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:25

nope... heb verder nog niets gehoord of ik uberhaupt iets kan betekenen... mocht dat zo zijn hoor ik het wel...

ik hoop dat dit alles iets gaat opleveren... vind het maar eng allemaal, vooral die onzekerheid

shan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 20:45

roossie22 schreef:
nope... heb verder nog niets gehoord of ik uberhaupt iets kan betekenen... mocht dat zo zijn hoor ik het wel...

ik hoop dat dit alles iets gaat opleveren... vind het maar eng allemaal, vooral die onzekerheid

We zullen even kijken hoe het gaat lopen, we hebben vast wel hulp nodig, maar dat is nu nog moeilijk in te schatten waarvoor precies.
zodra we je nodig hebben, nemen we direct contact op.
Zowieso al heel erg bedankt voor het aanbod, je staat op de lijst. Knipoog

Mist

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:41

Marigold schreef:
ik ben benieuwd naar wat je gaat horen over het geval met die koe, het zou zomaar het zelfde kunnen zijn, zou je in dat geval de eigenaar van de koe willen vragen om ook de enquete in te vullen?
morgen rond een uur of twee komt de enquete online in een speciaal sticky.

n..

Vroeger ging ik altijd met mijn DA op stap in het weekend (spoed-visites) en "wij" hebben toen vaak- vooral in het najaar, koeien behandeld voor wat ze de "melkziekte" noemen. Dat komt bij koeien heel acuut voor door een tekort aan (als mijn geheugen mij niet in de steek laat) tekort aan magnesium. Ze kunnen dan niet meer opstaan en moeten onmiddelijk een infuus krijgen. Het is een "management" ziekte, waarbij natuurlijk het ene dier gevoeliger voor is dan het andere- dwz als er 1 koe het heeft dan moet de boer eens heel kritisch naar zijn veevoeders kijken om meerdere slachtoffers te voorkomen. Ik meld het maar, voor alle zekerheid.

even gegoogled:

Melkziekte treedt op als het calcium- en/of magnesiumgehalte in het bloed te laag is geworden. In de meeste gevallen wordt tijdens de droog- stand gelet op de voeding, om op die manier problemen met melkziekte te voorkomen. De koeien dienen niet te vet de droogstand in te gaan en veelal wordt tijdens de droogstand stro bijgevoerd en dient het rantsoen kalkarm te zijn. Een koe met melkziekte heeft meestal koude oren, geen penswerking en komt uiteindelijk niet meer overeind. Een koe die niet meer overeind komt, heeft meestal ook geen slikreflexen meer en daardoor is een calciummagnesium infuus direct in de melkader noodzakelijk.

romeorowan

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 21:59

Is er iemand die de CK waarde weet van de overleden paarden?
Een van mijn paarden is ca. 4 weken nl. koliekerig geweest, maar waardoor was niet duidelijk. Op de 3de dag is bloed afgenomen om een ontsteking uit te sluiten.
Haar CK was 3771 terwijl dat normaal gesproken lager moet zijn dan 260.

Iedereen heel veel sterkte!

Marigold

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-11-06 23:05

hoi mist, ik ken melkziekte, maar dat komt alleen voor tijdens of na het kalven.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:25

Marigold schreef:
Marloezzke schreef in het andere topic:

Quote:

ik heb ook met 2 helaas overleden 3 jarige bekend. waarschijnlijk door hetzelfde als hier in dit toppic vermeld waren.

2 mierlo (noordbrabant)

de dierenarts wist te vertellen dat er al meer paarden gemeld werden met dezelfde sympotmen.
omg. someren

ik quote mijn eigen stukje even.

ik heb hier niet de juiste info verstrekt, mijn excusses hier voor!!!!

het betreft 1 paard en stond in aarle-rixtel NB

Ik heb het aangepast in de lijst en zal zo overal even een update zetten: ook in het andere topic.

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 00:30

Update:

-4 in Hollandsche Rading (Noord Holland)
- 7 in Delftzijl (Groningen) waarvan er 3 leven
- 2 in Egmond (Noord Holland) waarvan er 1 leeft
- 1 in Oploo (Brabant)
- 3 op Terschelling (Friesland) waarvan er 2 leven
- 1 in aarle rixtel (Brabant)

ojas

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 01:10

ik heb net gegoogled om te kijken voor een planten/bomen onderzoekcentrums.maar kan niks vinden.ik wou er en mail heen sturen omte vragen of daar ook onderzoeken gedaan worden naar dodelijke schimmels/bacterieen en sporen (dodelijk voor dieren)weet iemand mischien een lab. of centrum waar dat gedaan word?

ik weet niet of t zin heeft hoor maar goed als je niks vraagt kom je ook niks te weten..en wie weet..

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-11-06 01:31

ojas schreef:
ik heb net gegoogled om te kijken voor een planten/bomen onderzoekcentrums.maar kan niks vinden.ik wou er en mail heen sturen omte vragen of daar ook onderzoeken gedaan worden naar dodelijke schimmels/bacterieen en sporen (dodelijk voor dieren)weet iemand mischien een lab. of centrum waar dat gedaan word?

ik weet niet of t zin heeft hoor maar goed als je niks vraagt kom je ook niks te weten..en wie weet..

Deze?
http://www.mycologen.nl/
http://www.hortus-botanicus.nl/

Meeste planten onderzoek centra heten hortus-botanicus. Vu amsterdam heeft er ook 1. Er bestaan er echt heeel veel.