[INFO] Mok

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Leedebee

Re: centraal topic over mok

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:11

Haha, nou achteraf bleek die pot nog uit het "gulden" tijdperk te komen! (kan het toch (bijna) eeuwig bewaren) Nou ja, laat ik het dan zo zeggen: Betaald er niet meer voor, dan je nodig vind! Tong uitsteken

Teuntje111; ben jij toevallig een klant van mariel? Volgens mij heb ik je foto sessie gezien bij toen ze met Kato, geloof ik?, bezig was! Wat is ze toch goed he!? Haha!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-09-06 22:18

Nou, als het goed is heeft ze Kato nooit op de foto gezet hoor Lachen Tenzij ze stiekum op mijn stal is geweest Haha! Ze heeft wel vorig jaar Bonita op de foto gezet met de keuring.

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 10:17

nee, haha, ik bedoel de foto's die bij jou bij je profiel staan! hihi!

Leedebee

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 12:14

Nee, ook niet! Ik bedoel op Heavy Horses! Haha!

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 13:33

Alle foto's van Kato heb ik allemaal zelf gemaakt Lachen Ook die op Heavy Horses Haha!

On-topic: zondag heb ik helaas weer een paar maden aangetroffen in Kato haar sokken. Heb dus helaas nog niks echt effectiefs tegen deze rotbeestjes. De mok wordt wel zienderogen beter en ook stinken haar sokken een stuk minder door de Sebacil. Verder was ik nu nog bijna dagelijks met gewoon water en af en toe met een beetje biotex.

Evikes

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-09-06 15:23

Hoi hoi!
Ik heb ook een paard die zeer gevoelig is aan mok. Ik heb al verschillende zalfjes, en methodes geprobeert en niets hielp, tot enkele weken geleden!

Domweg nam ik de pot Niveazalf en smeerde het aan haar korsten. Omdat ik dacht: niveazalf doet men onderandere aan een droge huid...dus het is vochtinbrengend...dus de korsten worden er als het waren "afgeweekt".
En jawel, mijn redenering was goed, na een dag of 2 -3 zag ik al veel verschil! Ik doe het er nu al ongeveer zo'n 2 weken aan, en alle korsten zijn zo goed als weg, en geloof me, er stonden er veel op!

Dus, hier mss nog een tip!

Groetjes Evi

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 07:33

LeedeBee; Aha. Stomme apotheek die wij ook hebben Cool
Wel een prijsverschil. Nu nog niets nodig, zo wel trek ik wel bij je aan de bel. *LOL* (Hoeveel zou je er dan voor willen hebben trouwens?)

Palma_Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 10:56

Heeft iemand van jullie wel een tandpasta gebruikt tegen mok??????
Zo ja wat waren jullie ervaringen daarmee?

DianneM

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 12:11

Ja, heb ik ervaring mee, en die is niet misselijk.. Doet hartstikke pijn op de mokplekken, daardoor gaan ze alleen maar meer schuren

Palma_Dees

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 16:36

Teuntje111 schreef:
Ja, heb ik ervaring mee, en die is niet misselijk.. Doet hartstikke pijn op de mokplekken, daardoor gaan ze alleen maar meer schuren

Ja dat heb ik vaker gehoort, een vriendin van mij smeert het ook altijd maar dat paard trekt echt constant met zijn benen dus vandaar mijn vraag.
Ik gebruik bij Palma sudocreme voor rode billetjes en dat gaat echt heel erg goed.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-09-06 20:02

Palma_Dees schreef:
Teuntje111 schreef:

Ja dat heb ik vaker gehoort, een vriendin van mij smeert het ook altijd maar dat paard trekt echt constant met zijn benen dus vandaar mijn vraag.
Ik gebruik bij Palma sudocreme voor rode billetjes en dat gaat echt heel erg goed.

Rode billetjes? Clown
Ik ga ook voor de zachtere middelen, tandpasta heb ik ook gebruikt maar dat vond ik ook echt te agressief. Moet jij eens op een wondje smeren, oeii!
Trouwens, hee Leedebee! Hee Miirthe! Hee Teuntje111 ! Haha!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-09-06 14:55

Hee Spikyblue Haha!

Nouja, ik vind Tandpasta in ieder geval te agressief. Test zelf maar eens op een klein wondje, bijt ontzettend. Sommige smeren het gewoon, ligt er maar net aan. Als je toch een goedkoop middeltje zoekt en wilt proberen doe dan Zinkzalf of Sudocreme, beide een stuk 'milder' .

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-09-06 20:01

hoi allemaal! ik heb een vraagje..Mijn pony heeft nu ook mok..Niet zo heel erg, stukje korst in een koot vh achterbeen..En nou heb ik gelezen (en mijn instructrice zei het ook) dat ik de korsten eraf moet trekken, dan moet ontsmetten en dan mokzalf erop..Heb het geprobeerd maar krijg de korsten er niet goed af! soms wel kleine stukjes, maar lang niet alles..
heb het met water proberen te weken, maar dat lukte ook niet..Heb nu maar gewoon de mokzalf erop gedaan en het wordt wel iets zachter..Iemand tips? of iemand die dit herkent? alvast bedankt!!

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 14:22

Corelli schreef:
hoi allemaal! ik heb een vraagje..Mijn pony heeft nu ook mok..Niet zo heel erg, stukje korst in een koot vh achterbeen..En nou heb ik gelezen (en mijn instructrice zei het ook) dat ik de korsten eraf moet trekken, dan moet ontsmetten en dan mokzalf erop..Heb het geprobeerd maar krijg de korsten er niet goed af! soms wel kleine stukjes, maar lang niet alles..
heb het met water proberen te weken, maar dat lukte ook niet..Heb nu maar gewoon de mokzalf erop gedaan en het wordt wel iets zachter..Iemand tips? of iemand die dit herkent? alvast bedankt!!

Ik zou de korsten er vooral niet aftrekken!! Hiermee kun je het alleen nog maar erger maken en bovendien doe je je paard er ook pijn mee!

Wat je wel kunt doen met de mokplekken is:
- Eerst schoonmaken met lauw water (ontdoen van zand e.d.)
- Goed droogmaken!
- Daarna ontsmetten met Betadine (of een ander ontsmettingsmiddel met dezelfde werking).
- Daarna weer even schoonmaken met lauw water (de betadine eraf spoelen)
- Deze keer supergoed droogmaken. Dat is echt belangrijk!
- En dan de mokzalf erop.

Probeer ook te kijken of ze in haar andere kootholtes geen beginnende mok heeft. In het beginstadium van mok wordt de huid in de kootholte eerst roodkleurig. Als dat het geval is, probeer deze kootholtes dan ook even mee te pakken (schoonmaken, afdrogen en insmeren met mokzalf).
Succes! Knipoog

Corelli

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:11

Zidaantje schreef:
Corelli schreef:

Ik zou de korsten er vooral niet aftrekken!! Hiermee kun je het alleen nog maar erger maken en bovendien doe je je paard er ook pijn mee!

Wat je wel kunt doen met de mokplekken is:
- Eerst schoonmaken met lauw water (ontdoen van zand e.d.)
- Goed droogmaken!
- Daarna ontsmetten met Betadine (of een ander ontsmettingsmiddel met dezelfde werking).
- Daarna weer even schoonmaken met lauw water (de betadine eraf spoelen)
- Deze keer supergoed droogmaken. Dat is echt belangrijk!
- En dan de mokzalf erop.

Probeer ook te kijken of ze in haar andere kootholtes geen beginnende mok heeft. In het beginstadium van mok wordt de huid in de kootholte eerst roodkleurig. Als dat het geval is, probeer deze kootholtes dan ook even mee te pakken (schoonmaken, afdrogen en insmeren met mokzalf).
Succes! Knipoog

He? wat raar?! in het boek dat ik had staat: "Verwijder de korsten, droog het zorgvuldig af en gebruik antibiotische zalf" Verward
en mijn pony lijkt er ook geen pijn aan te hebben..als ik aan de korsten zit dan reageert ze helemaal niet! blijft gewoon rustig staan en gaat door met waar ze mee bezig is..Maar ja..Zeker weten of ze geen last heeft weet ik natuurlijk ook niet..Ze loopt in ieder geval niet kreupel ofzo..Maar bedankt voor je reactie..ik hoop dat er nog meer mensen reageren, wnat vind dit wel verwarrend!!

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 16:20

Mijn pony heeft nu ook mok Frusty

Iemand ervaring met de mokzalf van Anisane???
http://www.dopharma.com/anisane/
Staat verder niks over op hun site Tong uitsteken
Bevat o.a. koper, zink, wolvet en olie

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-09-06 21:55

Citaat:
e? wat raar?! in het boek dat ik had staat: "Verwijder de korsten, droog het zorgvuldig af en gebruik antibiotische zalf" Verward
en mijn pony lijkt er ook geen pijn aan te hebben..als ik aan de korsten zit dan reageert ze helemaal niet! blijft gewoon rustig staan en gaat door met waar ze mee bezig is..Maar ja..Zeker weten of ze geen last heeft weet ik natuurlijk ook niet..Ze loopt in ieder geval niet kreupel ofzo..Maar bedankt voor je reactie..ik hoop dat er nog meer mensen reageren, wnat vind dit wel verwarrend!!

Ik snap dat je dit verwarrend vindt. Maar ga eens na; Als jij zelf een wondje hebt, ga jij dan de korst eraf krabben? Als je dit blijft doen heb je grote kans op littekenweefsel, zo'n korst is namelijk een deel van het genezingsproces. Afkrabben is dus niet de bedoeling.
Wat je wél kan doen, is de korsten eraf weken. Dus met een doek met warm water deppen. Soms kunnen namelijk grote, harde korsten weer wondjes veroorzaken, dit ligt er dus maar net aan.
Wassen met Tea Tree/Betadine (Betadine niet al te vaak, dit droogt uit) en een (antibiotische) zalf erop. Kan zijn Zinkzalf, Uiercreme of zelfs Hydrocortison; Dit hangt af van het stadium waarin de mok verkeert.
Als je twijfelt, is de DA er voor het beste advies natuurlijk.

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:25

Nou, ik heb vandaag Sudocréme zinkzalf voor... rode billetjes Clown (thanks voor de tip!) gekocht en ga een poging wagen. Ik ga het goed schoonmaken en dan steeds erop smeren. Mijn huidige middeltje slaat niet lekker aan, en vind de mok er dit keer nogal agressief uitzien op de eoa manier, dus ga het zo aanpakken. Gek, hij had al heeeel lang geen mok meer gehad. Zal wel niet zo lekker in zijn velletje zitten en raar weer enzo. Hopelijk werkt het en ik ga uitzoeken waardoor het komt!

SpikyBlue

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-09-06 22:26

Hij heeft trouwens dikke korsten. Wel of niet voorzichtig eraf weken? Ik denk van wel, maar niet pulken

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 18:23

Als je de korsten eraf gaat trekken, trek je onbewust 'te veel' af. Als je de korsten gaat weken, vallen alleen de korsten eraf die 'er klaar voor waren om eraf te gaan'... klinkt een beetje krom, maar je kunt inderdaad, doordat je de korsten eraf gaat trekken, het algemene genezingsproces verstoren.

Alle boeken schrijven iets anders... Als jij aan de korsten zit is dit voor je pony een soort van 'fijn gevoel', dit omdat ze last van de korsten heeft en er zelf niet bij kan.

Bovendien neemt het korsten eraf trekken nog een groot risico met zich mee! Als je de korst echt te ver af trekt, tot aan de huid (hierbij beschadig je de huid en komen er gemakkelijk bacteriën naar binnen) kan er door de bacteriën een ontsteking ontstaan (ondanks de antibiotische zalf), hiervan (kan) krijgt ze een dik been, en loopt ze kreupel.
Dit risico zou ik niet nemen, dus lijkt mij weken, of helemaal niet aan de korsten komen een beter idee.

Veel succes! Knipoog

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-09-06 19:32

hoi allemaal,
mijn pony had een wondje dat leek goed te genezen maar toen stagneerde het en nu is t denken we mok geworden al mok zalf op gedaan betadine al vond de veearts dat niet goed vraag me niet waarom dus weer mok zalf steeds t stof uit de bak er af gepoetst natuurlijk wel zachtjes..maar het gaat maar niet over:( nou hoorde ik op stal dat calendlua zalf werkt? iemand daar ervaring mee? hij heeft verder nog nooit mok gehad ofzo is er ook niet gevoelig op loopt niet anders dan anders dus hij lijkt er dus weinig last van te hebben maar ik wil t wel graag weghebben t land is gewoon droog zn stal mest ik gewoon uit we hebben nu wel rot stro wat niet goed absorbeert dus laat m nu maar in t land nogmaals hij heeft er verder geen last van maar ik vindt t gewoon vervelend werkt calendulazalf echt??

Alvast bedankt

Zidaantje

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:20

Bij mijn eigen paarden gebruikte ik altijd mokzalf omdat het altijd goede resultaten opleverde. Ik heb dus zelf geen ervaring met Calendulan Zalf.
Op de paardenkliniek waar ik stage liep (vorig jaar) gebruikte een eigenaar ook Calendulan Zalf voor haar paard. Dit hielp veel beter dan mokzalf.

Calendulan Zalf heeft een groot voordeel wat voor de mok wel eens goed van pas kan komen. (dat verschilt ook weer per paard Rolleyes maar goed...)

Dit staat op een de beschrijving van de Calendulan Zalf over de werking van deze zalf: "Ontsmettend, bloedstelpend, de pijn verzachtend en wondherstel bevorderend. De keuze tussen Calendulan gelei en Calendulan zalf wordt bepaald door de toepassing. De gelei wordt gemakkelijk opgenomen en droogt snel op, de zalf blijft langere tijd inwerken."

Bij mok is: "Ontsmettend, wondherstel bevorderend en gemakkelijk opgenomen en droogt snel op", van groots belang. Dus dat is een voordeel van Calendulan Zalf.

MaraYvette

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:25

ok dankjewel:)

Kabouterdans

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 16:49

Ben nu 5 dagen aan het smeren met "Anisane" wat ik van de dierenarts heb gekregen.
Heeft niks geholpen = alleen maar erger geworden!
Dierenarts gebeld en mag het tot vrijdag aankijken.
Pony heeft er duidelijk pijn aan en ga morgen bellen voor second opinion.

Afbeelding

__Esther__

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-09-06 17:05

Misschien is vaseline ook een goede tip Verward Dit in de winter/herfst er op smeren en ze dan in de wei/bak zetten. Het blijft dan een stuk droger omdat vaseline vet is loopt het water er zeg maar af (verglijk baar met boter/olie) De ordinaire vaseline is ook nog eens 100 % natuurlijk. Ik smeer het altijd (bij mezelf) Op wondjes en als ik een scheur(tje) In me lip heb wat veel pijn doet. Een potje vaseline kost niks