Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight
Anya schreef:Oh nee? geen metaal? en dus vriendelijker? Ik zou zeggen. Sloop het ding eens uit elkaar. Dan kom je bij het stukje dat onder de keel komt wel degelijk metaal tegen. Los daarvan... het is dus niet vriendelijker. Heb je niet gelezen wat zo'n ding kan veroorzaken. Ik wilde dat ik nog een foto van de binnenkant van Lan's strottenhoofd had. HELEMAAL KAPOT! Niet vriendelijk dus. Martelwerktuig. Alleen langzamer.
En eh... als jouw paard zovaak gaskoliek krijgt zou ik de kwaliteit hooi die je geeft (of laat geven) eens na laten kijken op schimmels bijvoorbeeld. Of de hoeveelheid brok v.s. de hoeveelheid hooi die je geeft.
Er staan hier (in dit topic) nl. tig luchtzuigers zonder band, die allemaal geen koliek hebben en prima gezond zijn. Het is wel lekker makkelijk om te zeggen dat het van het luchtzuigen komt. Hoef je niet meer naar de rest te kijken.
Een paard maakt in zijn darmen vele malen meer gas aan dan een paard met de hele dag luchtzuigen naar binnen zou kunnen krijgen, zelfs als het verder komt dan de maag (en er is onderzocht dat de lucht in de slokdarm al uitgeademd wordt). Kortom: tenzij je een medische studie naar luchtzuigen hebt gedaan Vampiregirl.... zou ik zeggen... roep niet zo maar iets als je er geen verstand van hebt.
Anya schreef:Rennies kan.. maar het is een dure grap. Rennies werden gegeven in de tijd dat er nog geen specifieke zuurremmers voor luchtzuigers op de markt waren. Dus het zou nu niet de 'eerste keus' zijn. Behalve als je toevallig heel goedkoop aan rennies kunt komen. De hoeveelheid voor paarden is nl. 5 rennies per maaltijd. Rennies bestaan voor 99% uit calcium, dus je paard houdt er niets aan over.
Escardo schreef:hmm.. dit is wel erg vervelend dan....dus met tanden ed heeft het dus niets te maken?... en zou het werken om een nuilkorf om te doen zodat het zuigen doorbroken word?...
Escardo schreef:@Tieme: dus het is verstandig om de dierenarts erbij te halen en te controleren waar het aan kan liggen...
Stress hebben ze niet. Ben het met je eens dat veulens leker buiten horen te lopen, alleen wegens natte weides mogen ze niet op de wei. ze gaan er drie keer per dag uit. en krijgen hooi verdeeld over de dag zodat ze altijd wat te doen hebben..
deniejs schreef:werkt settelex beter dan maagcomposium? ik heb ff gegoogeld en ik kan het wel bestellen! is alleen erg prijzig, vandaar dat ik even wil weten of het ook echt goed helpt!