[INFO] Luchtzuigen

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

deniejs

Re: centraal topic over luchtzuigen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 11:14

werkt settelex beter dan maagcomposium? ik heb ff gegoogeld en ik kan het wel bestellen! is alleen erg prijzig, vandaar dat ik even wil weten of het ook echt goed helpt!

Sam_ElenaJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 20:41

Anya schreef:
Oh nee? geen metaal? en dus vriendelijker? Ik zou zeggen. Sloop het ding eens uit elkaar. Dan kom je bij het stukje dat onder de keel komt wel degelijk metaal tegen. Los daarvan... het is dus niet vriendelijker. Heb je niet gelezen wat zo'n ding kan veroorzaken. Ik wilde dat ik nog een foto van de binnenkant van Lan's strottenhoofd had. HELEMAAL KAPOT! Niet vriendelijk dus. Martelwerktuig. Alleen langzamer.

En eh... als jouw paard zovaak gaskoliek krijgt zou ik de kwaliteit hooi die je geeft (of laat geven) eens na laten kijken op schimmels bijvoorbeeld. Of de hoeveelheid brok v.s. de hoeveelheid hooi die je geeft.

Er staan hier (in dit topic) nl. tig luchtzuigers zonder band, die allemaal geen koliek hebben en prima gezond zijn. Het is wel lekker makkelijk om te zeggen dat het van het luchtzuigen komt. Hoef je niet meer naar de rest te kijken.

Een paard maakt in zijn darmen vele malen meer gas aan dan een paard met de hele dag luchtzuigen naar binnen zou kunnen krijgen, zelfs als het verder komt dan de maag (en er is onderzocht dat de lucht in de slokdarm al uitgeademd wordt). Kortom: tenzij je een medische studie naar luchtzuigen hebt gedaan Vampiregirl.... zou ik zeggen... roep niet zo maar iets als je er geen verstand van hebt.

Ik heb geen medische studie naar luchtzuigen gedaan nee, en ik wil wedden dat jij dat ook niet hebt. Maar ik doe wel een diergeneeskundige studie, en daar is het topic luchtzuigen echt wel besproken.. tuurlijk maakt een paard gedurende dag heel veel gas aan in de darmen, maar het extra gas dat daar nog bovenop komt als een paard de hele dag (alstie niet aan t eten is) staat de zuigen, dat doet t m juist.

Luchtzuigers zonder band kunnen best gezond zijn, maar je hebt ook luchtzuigers die geen diehards zijn, die niet de hele dag aan een paaltje hangen, mijn paard zuigt zowat liever dan dat ze eet Verward en het hooi is niet beschimmeld, ze krijgt 4 keer per dag te eten maar als k kom is t hooi van de vorige voerbeurt ook nog niet op. oja en ze krijgt 2 keer per dag een halve kilo brok, en ze staat bijna nooit binnen en er is buiten genoeg te doen voor ze...

naja jij hebt duidelijk die band dus niet gezien, het is een geheel leren band ik heb er namelijk al 1tje die oud was uit elkaar gesloopt omdat ik nieuwsgierig was. Het hooi dat ik voer is heel hoogwaardig, tis eerste snede met allerlei verschillende grassen erin, daarnaast krijgen mijn paardjes wortels appels brood en basisbrokken. Waarom zou 1 paard aan de lopende band (als ze geen band om heeft gehad) koliek krijgen en de andere 3 niet? explane me...

Utopiaatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-11-06 21:33

Dan nog denk ik eigenlijk niet dat paarden die luchtzuigen een veel grotere kans hebben op koliek dan paarden die dat niet doen..Helemaal niet nu ik lees dat ze veel meer gassen in de darmen aanmaken dan dat je met een hele dag luchtzuigen kan maken. Dat kleine beetje extra dat dan in de darmen komt lijkt mij dan ook niet zo schadelijk.
Mijn paard luchtzuigt redelijk veel, en ik ken nog een paar die dit ook doen. Geen van allen is koliek gevoelig.
Tuurlijk zijn er paarden die wel koliek gevoelig zijn, maar deze zijn er ook onder de 'gezonde' paarden. Maargoed, ik ken verder geen cijfers, so correct me if i'm wrong.

En over die band. Het maakt niet uit of er ijzer in zit of niet, zo'n ding is hard en stug genoeg om de boel van binnen te beschadigen. En vaak luchtzuigen ze er, ondanks de pijn, toch doorheen.

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 07:19

Nou daar ben ik dan weer met een volgende vraag Lachen

Wij hadden gehoord van iemand dat je je Paard 'renie' kan geven tegen Maagzuur enz... Maar Hoeveel?!

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-11-06 10:26

Anya schreef:
Rennies kan.. maar het is een dure grap. Rennies werden gegeven in de tijd dat er nog geen specifieke zuurremmers voor luchtzuigers op de markt waren. Dus het zou nu niet de 'eerste keus' zijn. Behalve als je toevallig heel goedkoop aan rennies kunt komen. De hoeveelheid voor paarden is nl. 5 rennies per maaltijd. Rennies bestaan voor 99% uit calcium, dus je paard houdt er niets aan over.

stond al een paar pagina's terug in t topic Knipoog

Anya

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-11-06 10:29

MIjn miracle band ook uit elkaar gesloopt een jaar of tien geleden. En daar zat wel degelijk metaal in. Los daarvan was de strottenhoofdbeschadiging eveneens aantoonbaar.

Diergeneeskundige studie? Je gaat naar de universiteit dus? Of hebben we het over holistische studies o.i.d.

Ik? Nee geen diergeneeskunde. Wel een aantal universitaire opleidingen (2) en een MBA. Dus een wetenschappelijke attitude. En toegang tot de wetenschappelijke netwerken. Waar de nieuwe onderzoeken zijn gepubliceerd. En dan bedoel ik niet de uittreksels die voor het publiek bedoeld zijn. Ik heb (samen met een aantal anderen) slechts de uitkomst van die studies op het net gezet. In een tijd dat iedere DA luchtzuigen zag als stalgebrek i.p.v. gevolg van een andere oorzaak. En ik ben zo gaan zoeken omdat mijn paard zelf de hele dag stond te luchtzuigen. Dwars door die band heen dus. Mijn paard is inmiddels 12, heeft nooit koliek gehad, luchtzuigt alleen rond etenstijd, is eerder te dik dan te mager, heeft uitstekende ontlasting, loopt heel aardig mee in de sport. En dat allemaal zonder die band met een wat ander dieet.

Waarom sommige luchtzuigers ondanks goede voeding stevig blijven door luchtzuigen is niet bekend. Het betreft een heel kleine groep. Voor de meesten geldt dat het gedrag afneemt of verdwijnt. En los daarvan ook de onrustige maagwand duidelijk rustiger wordt met dat andere dieet.

En ja hoor.. ik kom ze ook tegen: de DA's die roepen dat het onzin is. Maar dat riepen sommige artsen ook toen de eerste berichten doorkwamen dat maagzweren werden voor een belangrijk (significant) percentage veroorzaakt door een bacterie. Terwijl dat tegenwoordig toch redelijk gemeengoed is.

Ms Marit. Het Rennie onderzoek dateert van enige jaren her. In die tijd waren er geen mogelijke supplementen voor luchtzuigen van paarden. Rennies waren dus het enige middel met die werkzame stof (maagzuurremmend). In overleg met mijn DA (naar aanleiding van dat eerste onderzoek) en na onderzoek van de maag ben ik 5 rennies per maaltijd gaan geven (15 per dag dus). Dat is geen goedkoop grapje. Het werkt wel. Maar er zijn tegenwoordig andere middelen op de markt.

MsMarit

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 12:07

okee dan... Ik zal het aan haar doorgeven....

Juffertje

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-11-06 13:40

naja jij hebt duidelijk die band dus niet gezien, het is een geheel leren band ik heb er namelijk al 1tje die oud was uit elkaar gesloopt omdat ik nieuwsgierig was. Het hooi dat ik voer is heel hoogwaardig, tis eerste snede met allerlei verschillende grassen erin, daarnaast krijgen mijn paardjes wortels appels brood en basisbrokken. Waarom zou 1 paard aan de lopende band (als ze geen band om heeft gehad) koliek krijgen en de andere 3 niet? explane me...[/quote]

Vooral hoogwaardig hooi, eerste snede kan de veroorzaker zijn van koliek, ook bij mijn paard gebeurd..
Vooral paarden die zwaar getraind worden kunnen hier nl. heel gevoelig voor zijn, zitten te veel eiwitten in.... kan ook vervetting van de hals betekenen.. Voor een paard is het juist belangrijk om niet te hoogwaardig hooi te geven.... en ook mijn paard is een luchtzuiger!

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:17

Ik ben ook absoluut geen voorstander van een band, ook de leren niet. Toen ik nog niet beter wist, moest Cano van mij ook zo`n band om (heb zowel een ijzeren als een lederen gehad). Cano kreeg daar plekken en wonden van achter zijn oren en bij zijn keel. Je kan nu bij zijn keel nog steeds zien waar de band gezeten heeft doordat het daar BLIJVEND dikker is!! Ik mag nog van geluk spreken dat er niet meer schade is aangericht aan slokdarm of luchtpijp. De verdikking zit alleen in het vel.

Ik vroeg me trouwens af of er nog tips/ideeen zijn rond lekkernijen/ander voer die luchtzuigers goed verdragen? Gewoon als iets extra`s of voor de afwisseling.
Ik geef nu muesli, gerst en natuurlijk veel hooi met aanvulling van vitamine en maagcompositum (paard staat in de weide).

Ik las, geloof ik, iets over slobber?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 14:50

Cano, waarom wil je je paardje iets extra's geven? Puur voor je eigen gevoel? Dan zou ik het niet doen want je paard vindt jou er niet meer of minder leuk om. En is waarschijnlijk met het voer wat hij/zij nu krijgt net zo blij. En als je iets wilt geven als beloning voor iets geef hem/haar dan een klein handje muesli. En een extra knuffel/poetsbeurt is toch ook leuk voor je paard?
Ik begrijp je vraag wel hoor ik zou ook wel eens een extraatje willen geven maar ik weet dat het extra zuigen in de hand werkt dus geef ik haar maar een aai/knuffel meer ipv iets eetbaars Knipoog

Verder kan je in de wei/stal zo'n himalaya zoutsteen of likit pepermunt smaak hangen als extraatje hier schijnen onze zuigers weinig last van te hebben.

berijl

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 15:55

Ik voer niet graag uit de hand omdat Cano lang hengst is geweest en dus begint te klieren bij verwennerij. Duivel
Ik zoek dus voer voor de variatie/afwisseling.

Ben benieuwd naar andere voermogelijkheden dan de muesli en gerst die hij nu krijgt. Wie weet is dat nog beter voor mijn paard!

loulou

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-12-06 17:26

ik voer rowdy nu slobber bij.

vinden ze erg lekker en hij doet het er goed op Ja

slobber is wel een dikmaker (dat is ook de reden dat ik het voer) dus ik zou het niet teveel geven als je paard goed op gewicht is.

lkaw

Woonplaats: Jaaa, in het pittoreske Middenmeer...... maar dan 6 km erbuiten....

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-12-06 10:38

Even een heel ander soort vraag...... Bloos

Ik wil de tanden van mijn monstertje gaan beschermen door op de stalranden rubber aan te brengen.... En nou had ik in eerdere reply's gelezen dat mensen dit ook hadden gedaan.

Wat voor soort rubber hebben jullie hiervoor gebruikt? Ik moet rubber hebben wat tussen tralies gebruikt kan worden (ja ik weet het, dat wordt knippen/snijden en plakken.... Vingers aflikken ). En waar hadden jullie dat rubber vandaan?

Alle suggesties en opmerkingen zijn welkom. Ook bijvoorbeeld de meest ideale manier om het te bevestigen... Haha!

Alvast bedankt en groetjes Doei!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:27

ik heb ook even een vraagje...
HOe zit het met veulens?.... veulens staat op stal wegens natte weides en zuigen lucht in de stal op de rand van de deur... heeft dit te maken met het wisselen van hun tanden(word mij verteld) en wie weet een goede oplossing hiervoor?...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-12-06 22:59

Escardo: hoop voor jou dat het waar maar zou er niet te veel hoop op vestigen. Mijn zuiger is ook als veulen begonnen ook zo rond deze periode (stalperiode) en wordt nu dit voorjaar 3 en zuigt nog steeds dat het een lieve lust is. Volgens mij zijn er nog wel een paar luchtzuigers hier die er al als veulen mee begonnen zijn.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 12:26

hmm.. dit is wel erg vervelend dan....dus met tanden ed heeft het dus niets te maken?... en zou het werken om een nuilkorf om te doen zodat het zuigen doorbroken word?...

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 13:29

Escardo schreef:
hmm.. dit is wel erg vervelend dan....dus met tanden ed heeft het dus niets te maken?... en zou het werken om een nuilkorf om te doen zodat het zuigen doorbroken word?...

Nee, dat helpt niet. je stopt er wel het zuigen mee maar niet de oorzaak van het zuigen. de oorzaak is het geen dat je moet verhelpen en niet het zuigen.
dus na gaan of het veulen last heeft van bijv. z'n maag of van stress. daar hebben veel luchtzuigers en veulens last van. dan kan je wel een band of iets om gaan doen maar het beestje blijft toch last houden van z'n maag/de stress en vindt dan wel een andere manier om dit te uitten. dan kan het zelfs overgaan in zuigen in de lucht.
dus nakijken of er iets met z'n maag aan de hand is. zoveel mogelijk afleiding en zoveel mogelijk naar buiten. zeker veulens horen niet binnen. zoveel mogelijk hooi geven zodat ze bezig kunnen zijn.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:37

@Tieme: dus het is verstandig om de dierenarts erbij te halen en te controleren waar het aan kan liggen...
Stress hebben ze niet. Ben het met je eens dat veulens leker buiten horen te lopen, alleen wegens natte weides mogen ze niet op de wei. ze gaan er drie keer per dag uit. en krijgen hooi verdeeld over de dag zodat ze altijd wat te doen hebben..

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 14:55

Wat jij geen stress noemt kan voor de veulens wel als stress ervaren worden. Ik heb ooit een DA horen zeggen dat 95% van de veulens stress ondergaat. Alleen is er maar een klein percentage dat hier ook echt op reageert dmv zuigen oid. Gelukkig Haha!
Het 3x per dag naar buiten gaan kan voor het veulen al spannend/stressy genoeg zijn en wat denk je van het afspenen? En zo wie zo alle nieuwe dingen die je als veulen moet leren. Eigenlijk alles wat opwinding veroorzaakt positief of negatief kan een vorm van stress geven. Klinkt misschien overdreven maar zo werd het mij uitgelegd.

Zou het idd laten controleren door een DA misschien dat je er nu het veulen nog geen "zuigjunk" is nog een positief resultaat door kan behalen. Zo gauw de endorfineverslaving een feit is wordt het erg moeilijk om het zuigen te stoppen. Succes!

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:01

goed, ik ga zo maar de dierenarts bellen dan.. want ik hoop dat we er dan nog op tijd bij zijn.....
ik snap wat je bedoeld met de stress... net verkeerd begrepen denk ik.. sorry, maar idd zoals je het uiitlegt is dat natuurlijk erg spannend allemaal.... pffff ik hoop dat ik er nog op tijd bij ben

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 15:13

Ik denk dat je niet de enigste bent die zo reageert hoor. Knipoog Je staat er gewoon niet bij stil dat als je alles doet waarvan je denkt dat het goed is dit toch stressy kan zijn voor je veulen.

Loody

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 18:13

de dierenarts is gebeld, en hij zegt dat het idd met stress of verveling te maken heeft... moet zorgen voor meer afleiding enz enz.. bij een jong veulen kan het nog niet aan maagproblemen liggen...

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-12-06 20:16

Bij mijn veulen lag het wel aan maagproblemen maar zij was dan ook een flessenveulen. Door de flesvoeding is ze op een heel onnatuurlijke manier aan haar voeding gekomen. Normaal drinkt een veulen tig keer per dag kleine beetjes bij moeder en met flesvoeding is het maar 8x of zo per dag en als de fokker dan nog met de beste bedoelingen aandringt dat de fles leegmoet kan het veulen dus wel degelijk maagproblemen krijgen. Maar als jou veulen wel normaal bij de moeder heeft kunnen drinken is de kans misschien wel klein. Mocht je toch twijfelen dan zou ik gewoon een second opion vragen bij een andere DA.

Tieme

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 00:22

Escardo schreef:
@Tieme: dus het is verstandig om de dierenarts erbij te halen en te controleren waar het aan kan liggen...
Stress hebben ze niet. Ben het met je eens dat veulens leker buiten horen te lopen, alleen wegens natte weides mogen ze niet op de wei. ze gaan er drie keer per dag uit. en krijgen hooi verdeeld over de dag zodat ze altijd wat te doen hebben..

Stress hoef je niet te zien bij paarden. net als dat je mensen hebt die helemaal onder de stress kunnen zitten zonder dat je iets aan ze ziet. zoo heb je ook paarden die dat hebben.

deniejs

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-12-06 17:03

deniejs schreef:
werkt settelex beter dan maagcomposium? ik heb ff gegoogeld en ik kan het wel bestellen! is alleen erg prijzig, vandaar dat ik even wil weten of het ook echt goed helpt!

kan iemand mij hier nou antwoord op geven Lachen!