'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

opala

Re: 'natuurlijk bekappers' jullie mening gevraagd

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-04-05 23:11

Gertt schreef:
Zal ik nog een keer uitleggen wat ik bedoel.
Volgens mij kan je een te naar voren gebroken voetas niet recht krijgen door meer verzenen.Je zal de toon juist iets langer moeten laten en eventueel de verzenen iets laten zakken als dit mogelijk is maar ook dit kan je niet aan de hand van zo'n fotpo beoordelen.

Die verzenen laten zakken, kan ik volgen, maar dat je dan de toon langer moet laten niet Koe

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:41

Wie kan mij vertellen waar ik op internet meer informatie kan vinden over de stelling dat het hoefbeen via de witte lijn verankerd zou zitten? Ik heb zelf even zitten zoeken, maar ik kan weinig vinden. Liefst Engelse / Duitse sites. Evt boekaanbevelingen waar het in staat mag ook (geen HN).

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:54

promptertje schreef:
Wie kan mij vertellen waar ik op internet meer informatie kan vinden over de stelling dat het hoefbeen via de witte lijn verankerd zou zitten? Ik heb zelf even zitten zoeken, maar ik kan weinig vinden. Liefst Engelse / Duitse sites. Evt boekaanbevelingen waar het in staat mag ook (geen HN).

eh blz 33 pete Rmey! Making Natural Hoof Care Work for you

Strasser, ik heb de Ned vertaling, op blz 63 spreekt ook van de enige verbinding is van de ophanging van het hoefbeen!
jij bent toch zeer bekend met Strasser??

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 13:59

Antheman schreef:
eh blz 33 pete Rmey! Making Natural Hoof Care Work for you

Strasser, ik heb de Ned vertaling, op blz 63 spreekt ook van de enige verbinding is van de ophanging van het hoefbeen!
jij bent toch zeer bekend met Strasser??

Dank je! Ik ben wel een poos lid geweest van een Strasser-lijst, maar daar is dit onderwerp werkelijk nooit ter sprake gekomen.

Wanneer ik alle boeken over spieren en voortbeweging heb, en ik zit financieel weer goed, dan zal ik eens boeken van Strasser, Ramey en Jackson kopen, kan ik alles zelf eens opzoeken Lachen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:07

Jij bent wel moeilijk te overtuigen hoor! Haha! Prompertje!

En Rmey moet idd Ramey zijn!

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:19

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:21

opala schreef:
http://www.bokt.nl/forums/viewtopic.php?f=3&t=385173&hilit=

Heel veel aanbevelingen stonden hier ook in vermeld, je moet er natuurlijk wel werk van maken, anders blijf je vragen en nog eens vragen Clown . Komt over alsof je geen werkelijke interesse hebt.

als je promptertje een beetje kende ging je nu heeeeeel snel naar de WC en je mond spoelen met groene zeep Haha! Haha! Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:25

opala schreef:
http://
viewtopic.php?f=3&t=385173&hilit=[/url]

Heel veel aanbevelingen stonden hier ook in vermeld, je moet er natuurlijk wel werk van maken, anders blijf je vragen en nog eens vragen Clown . Komt over alsof je geen werkelijke interesse hebt.

Wat een raar en misplaatst commentaar. Ik wil alles altijd van verschillende kanten bekijken, en alles stukje voor stukje. Ik was nu aan het stukje "witte lijn in combinatie met hoefbeen" toe gekomen. Daar probeer ik nu alles over te lezen wat ik kan vinden. Misschien kun je voortaan wat minder snel oordelen.

Antheman, jij in ieder geval hartelijk bedankt Lachen. Het is absoluut niet dat jij me niet kunt overtuigen Knipoog, maar ik had dit even nodig op mijn huidige zoektocht, Heb op Pete Ramey's site trouwens eens rustig naar de foto's van de door hem bekapte voeten bekeken, dat zag er werkelijk prima uit met hele mooie voetassen Lachen.

Antheman

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:27

Opala,

prompertje heeft in deel 1 NB ers veel mee gediscussieerd hoor!

Waar we af en toe hardgrondig NIET eens waren met elkaar Haha!

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-04-05 14:33

Maar nooit op een rotmanier toch Lachen

En je weet, zodra het kan gaan bij mijn hengst de ijzers eraf bij zijn nieuwe carriere en kom ik bij jullie om raad vragen *LOL*

BlueBalance

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 02:30

Citaat:
Dit omdat er nu al in verschillende topics hier het natuurlijke bekappen flink zwart gemaakt word en als waardeloos en paardenmishandeling omschreven.

Volgens mij maken veel mensen de fout dat ze natuurlijk bekappen vergelijken met de Strasser methode.

Ik heb een hoefsmid die natuurlijk bekapt en dat zegt niet veel meer dan dat ze niet zo'n strakke lijn uit de straal haalt dan wat anders. Verder beslaat ze de paarden ook gewoon als dat noodzakelijk is.

Ik rijd endurance en heb geprobeerd om mijn paard zonder ijzers te laten lopen. De hoeven zijn keihard en er is nog nooit een scheurtje of brokkeltje geweest. Maar omdat de zolen te gevoelig zijn (paard loopt op eieren op het harde) staat ze nu rondom beslagen.

Er is gewoon niets fout aan welke methode dan ook. Luister gewoon naar je paard en de oplossing komt vanzelf.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:32

BlueBalance schreef:
Ik rijd endurance en heb geprobeerd om mijn paard zonder ijzers te laten lopen. De hoeven zijn keihard en er is nog nooit een scheurtje of brokkeltje geweest. Maar omdat de zolen te gevoelig zijn (paard loopt op eieren op het harde) staat ze nu rondom beslagen.
Als het voor jouw werkt, prima, geen probleem mee. Maar ik moet er toch iets over kwijt. Haha!
Je paard loopt zonder ijzers gevoelig over stenen, nu sla je er een ijzer onder en het is over.
Dan vraag ik me af hoe dat komt. 'Door het ijzer' is te kort door de bocht, want ik wil het wáárom weten.
Een ijzer is 4 a 5 mm dik. Als je paard zonder ijzer op een steen stapt doet dat zeer. Met een ijzer niet. Terwijl die steen hooguit 4 a 5 mm minder inpact heeft. Als de steen 3 cm groot is, dan is de impact met ijzer nog altijd 2,5 cm.
De enige reden die ik me dan kan bedenken is dat de voet ongevoeliger wordt door een ijzer door IMO verminderde bloeddoorstroming.
Ook kan het zijn omdat de straal de grond niet meer raakt, waardoor ook het pompmechanisme van de voet(=bloeddoorstroming) niet meer goed funktioneert.

Ik vraag me dan waar je paard op termijn beter mee af is.

KiWiKo

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:43

Das nou wel een hele goede vraag..................... hmmmmmmmmmmmmmmmmm

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 10:56

Kan het niet zo zijn, dat zo'n paard niet gevoelig is op de zool (die bij gewoon bekappen ook niet op de grond komt), maar op de draagrand/witte lijn? Dan is de gevoeligheid natuurlijk wél weg wanneer je er een ijzer onder hebt geslagen.

Ik heb een paard dat regelmatig even een paar dagen zonder ijzers loopt, omdat hij in de koers vaak op zijn blote voeten loopt en er dan na een dag of 3-4 weer ijzers krijgt. Dat zullen niet veel mensen op bokt hebben Lachen.

Het pad naar de drafbaan ligt bij ons vol stukken gebroken dakpan. Met én zonder ijzers loopt hij daar zonder enig probleem overheen. Bij hem dus geen "ijzers die de gevoeligheid verminderen". Je slaat de ijzers ook in dood hoorn, en wij nagelen alleen vooraan, dus achteraan in de voet werkt alles nog. Ik kan deze vraag dus ook niet 1-2-3 beantwoorden *LOL*.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:00

Nou dat is een beetje kort door de bocht vind ik

de zenuwen werken ook nog best met een wat verminderde doorbloeding dus minder doorbloeding betekent niet perse minder pijn.

Door het ijzer kan een paard nog steeds pijn hebben als hij op een steen staat en een kneuzing krijgen, je kan er niet gelijk rotspaden mee berijden

Het verschil is dat het paard met een ijzer op de hoefwand komt te lopen en dus de druk op de zool veel minder is. Dus als er toch een pijnlijke plek komt hoeft het paard er niet bij iedere pas op te staan.
Bij NB raakt de staal en een groot gedeelte van de zool de grond, bij ijzers normaliter alleen het ijzer.
De zool blijft gevoelig, alleen wordt aanzienlijk minder belast dat lijkt mij de meest logische reden waarom het paard mét ijers beter loopt

En die paar mm zijn soms het verschil tussen "au een steen" of een zoolkneuzing. Heb zelf maar een kneuzing of blauwe plek.. doet zeer als je erop drukt , maar niet als je er van af blijft.
Laatst bijgewerkt door Janski op 08-04-05 11:01, in het totaal 1 keer bewerkt

opala

Sugarmiss: Je slaat de spijker op de kop Pling

Antheman

Een paard is niet gevoelig op de zool, maar op de zoollederhuid!

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:01

BlueBalance schreef:

Er is gewoon niets fout aan welke methode dan ook. Luister gewoon naar je paard en de oplossing komt vanzelf.

Met deze stelling ben ik het volledig eens.

Mits het op de juiste manier wordt uitgevoerd.
Elke methode heeft zo z'n voor en z'n nadelen.
Het is maar net waar je paard het beste mee uit de voeten kan.

Bovendien zijn er ook traditionele hoefsmeden die de natuurlijke methode al heel dicht benaderen.
Althans dat is mijn ervaring.

In het stukje wat in de Hoefslag stond vorige week over hoeven bekappen werd het zo verwoord:
"De individuele benadering door een hoefsmid is voor elk paard nog het beste"

Groetjes, Henny

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:19

Riant schreef:
Nou dat is een beetje kort door de bocht vind ik

de zenuwen werken ook nog best met een wat verminderde doorbloeding dus minder doorbloeding betekent niet perse minder pijn.
Door het ijzer kan een paard nog steeds pijn hebben als hij op een steen staat en een kneuzing krijgen, je kan er niet gelijk rotspaden mee berijden

Het verschil is dat het paard met een ijzer op de hoefwand komt te lopen en dus de druk op de zool veel minder is. Dus als er toch een pijnlijke plek komt hoeft het paard er niet bij iedere pas op te staan.
Bij NB raakt de staal en een groot gedeelte van de zool de grond, bij ijzers normaliter alleen het ijzer.
De zool blijft gevoelig, alleen wordt aanzienlijk minder belast dat lijkt mij de meest logische reden waarom het paard mét ijers beter loopt

En die paar mm zijn soms het verschil tussen "au een steen" of een zoolkneuzing. Heb zelf maar een kneuzing of blauwe plek.. doet zeer als je erop drukt , maar niet als je er van af blijft.

En of minder doorbloeding minder pijn geeft, daarom kunnen paarden jaren op ijzers blijven zonder dat er aan de buitenkant te zien is, dat er wat loos is in de vorm van onregelmatigheid of kreupel lopen. En ja wanneer de ijzers er dan afgehaald worden, dan komt de gevoeligheid, eindelijk kan alles functioneren zoals het hoort

Bij NB lopen de paarden in de ideale situatie op het ongepigmenteerde deel van de hoefwand, de witte lijn, de buitenranden van de zool en straal. De rest van de zool draagt niet

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:24

promptertje schreef:
Kan het niet zo zijn, dat zo'n paard niet gevoelig is op de zool (die bij gewoon bekappen ook niet op de grond komt), maar op de draagrand/witte lijn? Dan is de gevoeligheid natuurlijk wél weg wanneer je er een ijzer onder hebt geslagen.
Als een paard gevoelig is op de draagrand/witte lijn, dan moet een ijzer dus JUIST pijnlijk zijn. Immers het ijzer ligt kompleet op de draagrand en wordt ook nog eens in de witte lijn genageld.

Als de zool dik genoeg is zal een steen ook niet pijnlijk zijn, ook niet mét een ijzer. Paarden met een dunnere zool zullen ook met een ijzer bij een steen van een 3 cm dikte pijn hebben. Zie mijn verhaal boven.

Janski

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:27

Dan krijgen we weer de discussie over hoezeer een ijzer de doorbloeding vermindert. In mijn opinie is de doorbloeding wel minder met een ijzer maar niet dermate weinig dat het zo'n groot verschil in gevoeligheid zal opleveren.

Mijn paard staat ook op ijzers en die heeft echt wel pijn als ie op een flinke kiezel staat. En als ik haar op blote voeten zet loopt ze ook zo gammel als wat maar dat komt toch echt door de zoolkneuzingen die ze dan oploopt omdat die zool gewoon niet dik is (en niet dikker wordt zonder ijzers)

De reden dat er een ijzer onder ging was namleijk een zoolkneuzing.
Zonder ijzer paard stokkreupel en met ijzer direct rad, omdat de druk van de zool af is. Paarden kunnen toch ook op het voorste gedeelte van de zool een kneuzing krijgen, en daar staan ze wel degelijk op...

Tenminste die van mij wel...

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:29

Over gevoeligheid van de zool gesproken.
Ik denk dat die 5 mm. hoefijzer wel degelijk verschil kunnen maken tussen met een kleine verhoging op een steen trappen of met de volle blote voet erop gaan staan.
Stel dat wijzelf blootsvoets over grind moeten lopen of dat we nog simpele teenslippers dragen.
Met die teenslippers voelen we de onregelmatigheid van dat grind ook wel maar het is veel minder gevoelig dan blootsvoets.
Ik blijf van mening dat ook niet alle paarden een even dikke zool hebben.
Laat staan kunnen creeren.

Voorbeeld: Jullie kennen vast allemaal de houten klompen wel.
Ik loop er dagelijks moeiteloos op rond.
Toch zijn er mensen die er absoluut niet aan kunnen wennen vanwege de pijn op de wreef.
Als tussenoplossing wordt nog wel eens de houten kap gedeeltelijk vervangen door een leren kap.
Toch blijven er mensen die veel pijn krijgen met het op klompen lopen en er absoluut niet aan kunnen wennen.
Dan kan je zeggen. Je moet maar harden, al duurt het nog zo lang en is het superpijnlijk. Of je zoekt naar een andere oplossing waardoor zo'n iemand ook pijnloos lopen kan.
Waar zit 'm dat dan in?
Vorm van de voet, dikte van de huid bovenop de wreef ???

Ik denk dat het met paarden niet veel anders is.
Bekijk ze als individu. Wat bij de 1 wel werkt hoeft bij de ander nog niet zo te zijn toch ???

Groetjes, Henny

opala

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 11:32

Riant schreef:
Tenminste die van mij wel...

Dream on Slapen . Wanneer het in jouw ogen voldoet, zal je paard er wel niet onder lijden. Ieder z'n eigen keus idd.

prompter

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:31

Sugarmiss schreef:

Als een paard gevoelig is op de draagrand/witte lijn, dan moet een ijzer dus JUIST pijnlijk zijn. Immers het ijzer ligt kompleet op de draagrand en wordt ook nog eens in de witte lijn genageld.
[/quote]

Ja, heb jij ook weer gelijk in Lachen

Citaat:
Als de zool dik genoeg is zal een steen ook niet pijnlijk zijn, ook niet mét een ijzer. Paarden met een dunnere zool zullen ook met een ijzer bij een steen van een 3 cm dikte pijn hebben. Zie mijn verhaal boven.

ben ik ook met je eens. Dus de dikte van de zool bepaalt dan wel/niet gevoelig? En een randje uitsteken boven de steen zal wel uitmaken, maar helemaal ongevoelig met een ijzer zijn ze niet hoor. Als mijn merrie (met ijzers) op een flink scherp stuk dakpan gaat staan, is het ook "au". Ongevoelig zijn haar voeten dus niet, ondanks 18 jaar ijzers.

henny_w

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-04-05 12:34

Gertt schreef:

Ik ben blij met dit berichtje en ik snap ook volkomen wat je bedoeld en ben het ook helemaal eens.
Ik ben een traditionele hoefsmid maar door gezond verstand te gebruiken en eens verder te kijken dan je neus lang is kom je tot interessante ontdekkingen.Een van mijn ervaringen is precies wat in jouw berichtje gezegd wordt. Dat je bij een verbrede witte lijn niet de hoefwand als maat kan nemen,omdat deze niet parallel loopt aan de hoeflederhuid.

Gr. gertt

Wauw Gert, wat een wijsheid.
Je doet nu net alsof wij bij een verbrede witte lijn de hoefwand als maat aannemen.
Alsof wij niet verder kijken dan onze neus lang is.
Laten wij nu toevallig dat gezonde verstand ook hebben ondanks dat ik sinds een paar jaar niet meer traditioneel bekap maar over ben gegaan op de natuurlijke methode.
Maar ik kat geen enkele methode af. Ook niet de traditionele.
Zelfs geen hoefijzers.
Als je fanatiek op dit topic meegelezen had, had je dat geweten.
Gelukkig maar dat er meer zijn die dus ook 'interessante ontdekkingen' gedaan hebben.

Henny