Paard heeft flinke bult op bil

Moderators: C_arola, Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, Neonlight, Sica, NadjaNadja

Toevoegen aan eigen berichten

hagelslag

Re: Paard heeft flinke bult op bil

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 21:14

Het ziet er al minder raar dik uit(naar mijn mening)

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 21:14

Ze ziet er een stuk beter uit! Gaat de da ook op mrsa testen? Omdat het zo a typisch verloopt, zou dat echt niet raar zijn.

Je kan dr ook luzerne bij voeren, ze heeft vooral eiwitten nodig voor het herstel van haar spieren.

Sabri

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 21:22

Wat fijn dat je toch weer een update hebt gegeven. Denk dat iedereen wel met beste bedoelingen hier schrijft en betrokken zijn. Gelukkig dat het abces nu een uitweg naar buiten heeft gevonden en het nu wat is geslonken. Hopelijk werkt de drain ook goed nu ertegen. Ach en wat staat ze zo leuk met de twee shetjes. Hopelijk dat dit de laatste hobbel was

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 21:34

Yes mrsa wordt ook getest, zodat er eventueel ook humane antibiotica gegeven kan worden: dat mag alleen met zeer zwaarwegende redenen.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 21:37

Oh mooi! Het zou me niks verbazen.

Maar gelukkig trekt ze nu ook bij in haar lijf en is het weer open

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 21:45

Ze ziet er inderdaad stuk beter uit qua gewicht, goed teken.

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 22:06

Ik vind haar er echt al beter uit zien qua lijf hoor en het been ziet er nu na al het laatste gedoe en de drain ook veel beter uit.

Wat een enorme zorgen zul je hebben om haar. Ik vind het heel knap hoe je dan in je berichtjes ook nog lachen kan. Juist heel goed ook dat je dat kunt maar ik zou zelf ook echt slapeloze nachten hebben hoor.

Weer opnieuw wens ik je veel sterkte. Fijn dat ze wat rustiger kan staan en wat zorg je goed voor haar met hulp van je dierenarts en de mensen bij je op stal!

Ik blijf volgen. Dikke knuffel :knuffel:

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-09-25 22:19

Dankjewel!

Door wat grapjes te maken kan ik het zelf ook wat beter handelen, ondanks alles staan we op stal soms ook echt te lachen om sommige dingen, omdat je beter kan lachen dan kan huilen (hoewel ik dat af en toe natuurlijk ook doe).

Melzazu

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 22:23

Ja dat is ook wel weer herkenbaar. Ik heb ook wel eens gehuild om iets maar dat ik dan na 5 minuten denk: tja het wordt er niet anders van dus ik ga maar weer iets anders doen :D

Toch knap hoor! +:)+

KellyR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-09-25 22:59

Been en wond/abces ziet er nu echt heel veel rustiger uit!
Toch een onderliggende ontsteking, gelukkig nu open gebarsten.

Leuk voor haar ook dat je haar kan afleiden met speuren nu.

Ik weet niet hoe en hoe lang de buut ingespoten moet worden. Uit kosten oogpunt, zou je da je niet kunnen laten zien hoe je zelf kan spuiten?
Wij spoten/spuiten onze hond ook zelf met anti jeuk (vorige hond) en nu B12 met de huidige. Je moet het even weten en dan is het appeltje eitje. Heb dus geen idee of buut net zo makkelijk te spuiten is. Dat van ons kon je gewoon in de vetlaag spuiten namelijk, misschien moet dit in een ader.

DuoPenotti

Woonplaats: Tussen de Limburgse velden met uitzicht op de Brabantse.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 08:41

Ze toont nu ineens beter.
Lijkt wel of dit geweest is waar ze steeds last van heeft gehad de laatse dagen. Hopelijk was dit het voor nu en gaat het nu alleen maar beter.

Aan jou inzet ligt het niet.
Zou echt niet weten wat je anders moet doen.je volgt het advies van de dierenarts die het in het echt ziet.

juval

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 08:52

oef, wat een opluchting zal het voor je paardje zijn dat het abces nu is doorgebroken. Ze ziet er meteen ook al een stuk beter uit, dat zal ongetwijfeld ook door rust en voer komen.
Het zal voor je dierenarts niet altijd makkelijk zijn om hier mee te lezen.

Mars

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 09:10

Zo dat oogt meteen stukken beter! Wat een opluchting voor Ivy dat die troep eruit is. Ik duim mee voor een stijgende lijn vanaf nu :j

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 09:48

Zo’n abces doet ook enorm zeer natuurlijk. Dan loop je wel moeilijk. Wel vreemd dat het niet gezien is op de scan. Maar goed dat hij eruit gekomen is. Dat zal een opluchting zijn voor haar. Hopelijk was dit het laatste en kan nu de genezing beginnen.

haha1995

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 14:54

Wat fijn dat het beter gaat.
Hoe zit het waarom ze niet zomaar humane medicatie mag? Ik woon in belgie hier gebeurt dat gewoon. Het enige wat je hier wel moet aan geven is of je paard voor de slacht dient of niet. Dat word genoteerd ,en daarna kan praktisch alle medicatie gegeven worden .Is dat in nederland niet zo?

Hannanas

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 15:30

Denk derde keuze antibiotica. Ivm resistentie. Mrsa heeft echt een angstvallige positie, bijna niks werkt en als hetgeen wat nu nog werkt straks wegvalt is er nog geen alternatief.

D__S

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 16:01

haha1995 schreef:
Wat fijn dat het beter gaat.
Hoe zit het waarom ze niet zomaar humane medicatie mag? Ik woon in belgie hier gebeurt dat gewoon. Het enige wat je hier wel moet aan geven is of je paard voor de slacht dient of niet. Dat word genoteerd ,en daarna kan praktisch alle medicatie gegeven worden .Is dat in nederland niet zo?

Ook in België zitten daar regels aan.
In België is er echter bar weinig medicatie geregistreerd speciaal voor paarden, waardoor gegrepen mag worden naar de humane producten.

VillaNeusjes

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 17:01

In Nederland mag humane medicatie alleen gegeven worden als er geen alternatief beschikbaar is in de goedgekeurde veterinaire geneesmiddelen.

Mijn hond startte op generieke fluoxetine, humaan, omdat de reconcile (naam voor dieren)welke voor de diergeneeskunde markt bedoeld is tijdelijk niet verkrijgbaar was. Zodra deze echter wel weer beschikbaar was moest de da deze dan ook uitleveren. Daardoor werd de dosering weer anders etc.

Soms is er een omweg in.
Enzymen voor honden met pancreatitis worden enkel geproduceerd met een of andere vanille geur /smaak er aan. Harstikke leuk maar veel honden weigeren die daardoor te nemen. In dat geval mag wel weer humane voorgeschreven worden.(Maar dan mag je wel met je huisdier verzekering boksen over de vergoeding)

Of humane medicatie mag of niet heeft dus niet altijd zozeer te maken met de samenstelling. Het is soms ook wetgeving waar een dierenarts zich aan moet houden.

Wel leuk detail. Ik ben chronisch ziek en bij acute pijn toendertijd slikte ik tramadol. Ik was onverwachts op bezoek bij vriendin toen ik m'n schouder uit de kom gooide. En ik was m'n acuut medicatie vergeten.

Vriendin bleek nog tramadol te hebben van haar overleden hond. Ik kan melden dat ik er niet van ging blaffen :')

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 20:00

KellyR, in principe hoeft de buut niet gespoten te worden, maar omdat de da toch komt voor de antibiotica spuit ze meteen buut, omdat dat in de ochtend en avond gegeven moet worden. Zij is er vaak in de middag, dus dan zou ik drie keer per dag naar stal moeten (ochtend - middag - avond). Buut kan dus ook gewoon oraal. Antibiotica kan ik sws niet zelf spuiten, want als je dat verkeerd zet gaat ze dood. Lijkt me toch een beetje zonde na alle dierenartskosten :+

Suzanne F, dat is dus wss gekomen door de biofilm, zie uitleg in mijn update.

Over humane medicatie is goed uitgelegd, dank daarvoor!

Vandaag was het beetje hetzelfde verhaal. De dierenarts is weer geweest. Ivy loopt nu weer helemaal goed. Er komt nog steeds veel viezigheid uit de drain. Maar wel heel fijn dat het eruit komt. We weten al dat de infectie veroorzaakt is door een reincultuur, dat betekent één bacterie, maar nog niet welke. Dat weten we hopelijk morgen.

De foto’s van vandaag na de behandeling. Ik kreeg op dat moment migraine, dus ze zijn niet zo super.

Het kind nog gesedeerd, omdat de drain druk geeft is spoelen pijnlijk. Daarom wordt ze dan een beetje gesedeerd.

Afbeelding

Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding
Afbeelding

Selina

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:09

Ik wil niet weten hoeveel je al kwijt bent aan de dierenarts. Volgens mij kan je daar inmiddels een paard van kopen :=

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 20:11

Hahaha tot nu toe zit ik op ongeveer 3000 euro (iets minder), maar heb nog niet de rekening van de spoedafspraak van dinsdag gehad :=

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:13

Fijn dat het een stuk beter gaat nu! De verlichting van het opengebarsten abces in combinatie met de bute en de antibiotica zal vast een hoop verlichting geven. En dat allemaal van een trap. Wat een ellende joh. En wat een weg leg je af zo. :knuffel:

Charaz

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:35

Ze ziet er wel al een stuk beter uit qua gewicht, hopelijk vanaf nu alleen nog maar verbetering.

MarjanB

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-09-25 20:35

Nou hopelijk is het een makkelijk te bestrijden bacterie. Kunnen ze antibiotica met spoelen toedienen als ze weten welke helpt? Of vullen met zalf?

Toen mijn merrie een gat in haar sprong had hebben ze die volgespoten met antibiotica zalf en toen gehecht.

Kimmie25501

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-09-25 21:09

We hopen dat de antibiotica oraal kan straks. Anders moet de blijven spuiten. Stel het mag met de humane, dan is het wss binnen vier dagen gefixt, want dat spul werkt heel goed.

Ik heb geen idee eerlijk gezegd of het ook met spoelen of met zalf kan.