Topic voor de oudjes deel 2.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

DubbelFun

Re: Topic voor de oudjes deel 2.

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:21

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 09:39

DubbelFun schreef:
Voordroog kán natuurlijk de oorzaak zijn.
Ik heb Missy een tijd deze gevoerd toen ze geen hooi meer weg kreeg, dat kreeg ze prima weg en kwam er goed van aan met mooie mest
https://www.welkoop.nl/hartog-gras-mix- ... ak_1140872

Klopt. Toen hij jonger was stond hij altijd op voordroog, zonder problemen. Kan dat ontstaan?

Die grasmix heb ik gevoerd na extractie, helaas te hoog in suiker waardoor hij jeuk kreeg.
Nu staat hij weer in de paddock met de anderen, waardoor hij eet wat de rest eet.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 09:50

Er zijn tegenwoordig meer van dat soort fijn/gesneden grasproducten. Geen idee of die minder suiker hebben.

Oudere paarden hebben een wat ander/trager werkend maag/darmstelsel, dus het zou me niet verbazen als dat ook invloed heeft op voordroog.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 10:37

Zou toch kijken of de voordroog de oorzaak is en even op fijn kort hooi zetten?
Hier de jonge ruin ook aan het mestwater denk ook van de voordroog,(is wel mooi groen van kleur,maar heel nat helaas) Kelly eet daar toch niks van op dus die heeft daar geen last van.
ik heb ze nu beiden op eigen onverpakt hooi, plus een supplement voor de darmen en het gaat nu weer de goede kant op.
Misschien kun je zoiets proberen?
Ik geef deze: https://www.dierapotheker.nl/chevital-m ... SkQAvD_BwE
Of dat supplement van die arts Iris van gulik?

Heel sneu want ze hebben er ook zeker last van.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 12:25

Ik zal even overleggen op stal wat haalbaar is.

Supplement ga ik even naar kijken, bedankt.

fique

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 15:51

Magnifique ziet er gelukkig nog steeds goed uit. Wilde vandaag weer ff een foto van haar maken, maar ze bleef me achtervolgen haha

Afbeelding

Zilfstar

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 16:13

Wat doen jullie met dit weer met dekens? Ik heb ze nooit gebruikt dus heb echt geen idee haha. Toen het zo regende heb ik hem onder 0grams regendeken gezet maar Jippe heeft echt een wintervacht. Is ook echt wollig aan alle kanten. Dus staat sinds aantal dagen weer bloot. Vond hem te warm eronder voelen.

Vandaag weer lekker laten draven. T is een dieseltje dus effe warm draaien en daarna gaat ie lekker sjouwen. Hij lijkt ook wat voller te worden met t nieuwe voerbeleid. En staleigenaar haalt sinds gister lang gras vd weides wat we mogen geven. Ik meng t met zijn voordroog.

De pown van 21 heeft t met haar enorm dikke welsh vacht bijna te warm dus die probeer ik vooral beweging te geven als t wat koeler is nog.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 16:41

Hier gaat er met koude nachten een 0-grams regendeken op (en ook met regen natuurlijk), ook omdat er al haar genoeg op zit.
Zelfs van de week een stukje hals en racestrepen op de flanken geschoren. Met de haarrichting meer zodat het niet 'kaal' wordt.
Net even 'vrij' laten lopen op mijn postzegelwei. Ze mag dan geen gras eten dus ik loop meer dan zij :)
Maar met elke aanwijzing of miniem tikje met een zweepje volgde er een vette bok in mijn richting en een stukje galop op de volte :)
Dus ze is haar ei weer even kwijt :)

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-11-25 16:48

Sakyr stond onder 150grams, nu weer gewisseld voor 50 grams.

hagelslag

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 17:22

Layka word snel te koud onder de 0 gram met regen.
Als je dan op haar rug voelt, dan is het daar koud.
Dus die heeft eigenlijk altijd de 100 gram dan erbij op(liner)
"Vroeger" had ze 1 met fleece voor de regendagen waarop het niet te koud was

WendyBZ

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-11-25 17:26

DubbelFun schreef:
@wendy: die seniorenluzerne? Is die net zo grof/hard als normale luzerne?? Wat die vinden zie hier te hard (buiten dat ze er ook snel van aan de dunne gaan).

Ik heb die van Hartog, en die is dus heel anders dan de 'gewone', veel zachter en fijner! Zou dus goed kunnen dat ze het daarom beter weg krijgt.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 18:06

Vandaag gelukkig bijna schone billen. Morgen ontwormen, hopelijk dan weer klaar met het mestwater.

Vanmiddag wel genoten van mijn lievelings uitzicht. <3
Afbeelding

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:13

Ahh fijn dat het zo goed gaat!

Hier vandaag ook weer mijn favoriete uitzicht gehad. <3

Afbeelding
Afbeelding

Hij gaat zó lekker. Het inspuiten met Osphos heeft hem goed gedaan geloof ik. Hij is een paar weken helaas wat struikelig geweest maar dat kwam doordat zijn voeten bizar gegroeid waren met veel te lange tenen. Nu is alles weer netjes en hij gaat weer als de brandweer.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 18:15

Wat fijn Celebi! Heerlijk he die staprondjes in het mooie weer. <3

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:18

Stapritjes? Hij wilde juist hard. _O-

Mocht ie niet hoor maar hij ging helemaal jolig schudden met zijn hoofd als ik hem naar draf vroeg. :+

Vrijdag hebben we zelfs weer 1,5 uur gedaan samen. Wel heel rustig aan hoor, maar het hele rondje dus. En dat nu met het koudere en nattere weer. Ben zó blij dat ik hem toch heb laten inspuiten na maanden van twijfel.

marleen_88

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-11-25 18:47

Oh verkeerd begrepen. :))

Wij maken wel alleen nog staprondjes.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 18:51

Heerlijke plaatjes weer. Het was ook uitzonderlijk mooi weer, veel beter als voorspeld volgens mij.
Ik heb Boon meegenomen voor een wandeltje; ze liep aardig op tempo, maar hield het wel netjes :)
Nog even bij haar 'liefde' die in de wei stond wezen kijken, die kwam ondanks dat ie stond te eten toch even naar het hek :) Ze is nooit door hem gedekt, maar ze heeft wat met dat dier; ze moet altijd stilstaan en kijken en murmelt soms naar hem.

Celebi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-11-25 19:09

Was bij ons ook de verwachting dat stapritjes hooguit het maximale ging zijn maar ben wel blij met dit resultaat natuurlijk. Hij zelf ook. Wilde nog zo graag lekker op stap.

Kaaskoekje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-11-25 13:22

wat een heerlijke foto's weer allemaal. Wat dat betreft ben ik erg blij met het weer tot nog toe dit jaar. Zo droog en redelijk warm is toch gemakkelijker te dragen voor de pony dan de gure oude dagen.

Wij hebben ook fijne wandelingen in het bos gemaakt dit weekend, lekker rustig beetje struinen en grassprietjes vinden tussen de bladeren. <3

Tancreda4

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-11-25 18:11

Zilfstar schreef:
Wat doen jullie met dit weer met dekens? Ik heb ze nooit gebruikt dus heb echt geen idee haha. Toen het zo regende heb ik hem onder 0grams regendeken gezet maar Jippe heeft echt een wintervacht. Is ook echt wollig aan alle kanten. Dus staat sinds aantal dagen weer bloot. Vond hem te warm eronder voelen.

Vandaag weer lekker laten draven. T is een dieseltje dus effe warm draaien en daarna gaat ie lekker sjouwen. Hij lijkt ook wat voller te worden met t nieuwe voerbeleid. En staleigenaar haalt sinds gister lang gras vd weides wat we mogen geven. Ik meng t met zijn voordroog.

De pown van 21 heeft t met haar enorm dikke welsh vacht bijna te warm dus die probeer ik vooral beweging te geven als t wat koeler is nog.

Mijn dames hebben best een vachtje en best snel warm. Wil ze liever ook warm houden maar afgelopen week was echt te warm enheb ik ze bloot gezet. Dag en nacht. Afgelopen nacht even dekentje op gedaan ivm de regen en nu toch weer even bloot. Als het structureel kouder wordt en onder/rond 10 blijft hou ik ze op (iig bij m'n grote, misschien bij de shet alleen als het regent)

Helaas vandaag mega veel proppen. Van de week vond ik al wat. Net begon ze aan de nieuwr netten en de 1e 5 minuten is er niets in gebleven. Ze werd ook beetje gefrustreerd er van. Daarna werd het rustiger en ging er wel meer in.

Herkent iemand dat, dat het met name aan t begin van t eten is en daarna wat beterder wordt?

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 07:43

Nee ik herken dat niet.
misschien toch wat honger,stond ze al langer zonder voer dat ze dan wat te gulzig eet en het dan niet lukt?

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 09:02

Ik gok ook op te gulzig de eerste happen... wat voor maasgrootte heeft het net ??
Kun je in de ochtend de eerste happen uit de hand voeren en dan 'kleine handjes'??

DoCumera

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-11-25 19:11

Ik dacht laat ik vandaag een rustig ritje in het bos maken. Nou daar dacht Showtime anders over. Ik heb mijn handen vol gehad aan hem _O- maar hij was wel weer heel erg happy dus dat maakt veel goed. En de herfstkleuren in het bos zijn echt prachtig nu!

Afbeelding

Afbeelding

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 09:19

Heerlijk door de afgevallen blaadjes schoffelen :D

EvaC

Link naar dit bericht Geplaatst: Gisteren, 10:53

Het is zo lekker om door dat bladerdek te struinen, jullie hebben vast genoten met z'n tweeën :D

Hier was oma gisteravond ook ontzettend happy. Ik wilde haar lekker even relaxed longeren, maar daar dacht ze zelf heel anders over :') Heb haar nog nooit zo gezien, bokken, racen, met de voorbenen slaan en als een fire breathing dragon rondjes draven. Ze staat sinds 4 weken op medicatie voor PPID en de DA had al gezegd dat ze er vrolijker of zelfs jolig van kunnen worden. Vrolijk was ze al, dus we zijn overgestapt naar jolig _O-
Afbeelding